Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@16:49:42 GMT

با فرماندهان ارشد نظامي ايران آشنا شويد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۶۸۷۴

خبرگزاري آريا - نگاهي داريم به زندگي 13 فرمانده ارشد نظامي ايراني که اين درجه را دارند. سرلشکر عبدالرحيم موسوي با ارتقاي درجه به سرلشکري به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد. به اين ترتيب تعداد سرلشکرهاي نظامي ايران که در حال حاضر بالاترين درجه نظامي است؛ به 13 نفر رسيد. اين مطلب نگاهي دارد به طور اجمال به زندگي اين 13 سرلشکر ايراني.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سيد عبدالرحيم موسوي
سيد عبدالرحيم موسوي نظامي متولد 1339 در قم است. در سال 1358 وارد دانشکده افسري نيروي زميني ارتش شد و در طول جنگ ايران و عراق، رده هاي فرماندهي را در يگان هاي مختلف با موفقيت گذرانده است. موسوي به طور مشخص در ارتش جمهوري اسلامي، فرماندهي تيپ دانشجويان دانشگاه افسري امام علي، فرماندهي دانشگاه افسري، فرماندهي قرارگاه شمال شرق ارتش، معاونت آموزش نيروي زميني ارتش، معاونت طرح و برنامه ريزي زميني ارتش، رياست اداره عمليات ارتش، رياست ستاد مشترک ارتش، جانشيني فرمانده کل ارتش و رياست مرکز مطالعات راهبردي آجا را برعهده داشته است.

او از تيرماه 1359 تا مردادماه 1396 جانشين ستاد کل نيروهاي مسلح بود تا اينکه همين چند روز پيش با ارتقا به درجه سرلشکري به سمت فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد. او دوره نظري دکتراي مديريت دفاع ملي را در دانشگاه عالي دفاع ملي به پايان رسانده است.
سيد عطاءالله صالحي
سيد عطاءالله صالحي، در سال 1328 ديده به جهان گشود. او پس از دوره متوسطه و اخذ ديپلم، در سال 1346 وارد ارتش شد و در سال 1349 با رسته توپخانه از دانشکده افسري فارغ التحصيل شد. صالحي طي سال هاي دفاع مقدس نيز در کنار شهيد صياد شيرازي حضور داشت و يگان هاي رزمي کوچک ارتش در مناطق عملياتي را فرماندهي مي کرد. همچنين در سوابق او، فرماندهي مرکز آموزش درجه داري ارتش و فرماندهي دانشگاه افسري ارتش طي دو دوره به چشم مي خورد.

فرماندهي لشکر 77 خراسان، فرماندهي لشکر 58 ذوالفقار، فرماندهي قرارگاه شمال شرق کشور و معاونت آموزش ستاد فرماندهي کل قوا از ديگر سوابق صالحي است. آخرين مسئوليت سرلشکر صالحي قبل از تصدي فرماندهي ارتش، تصدي معاونت هاي نيروي انساني و بازرسي در ستاد کل نيروهاي مسلح بود.
پس از استعفاي امير سرلشکر محمد سليمي در 20 شهريور 1348 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد که اين سمت تا همين چند روز پيش ادامه داشت. حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده معظم کل قوا، 30 مرداد 1396 امير سرلشکر عطاءالله صالحي را به سمت جانشين رييس ستاد کل نيروهاي مسلح منصوب کردند.
حسن فبروزآبادي
سيد حسن فيروزآبادي در سال 1330 در روستاي مال آباد مشهد مقدس به دنيا آمد. فيروزآبادي دوران مدرسه را در مشهد گذراند و در سال 1350، وارد دانشگاه علوم پزشکي مشهد شد.

عضو هيات موسس جهاد سازندگي خراسان، مسئول هيات واگذاري زمين شمال خراسان، مسئول جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در سال 1360 با حکم شهيد رجايي، عضو شوراي مرکزي جهاد سازندگي کشور در سال 1361 با حکم مهندس ميرحسين موسوي، معاون امور دفاعي نخست وزير در سال 1364، جانشين نخست وزير در قرارگاه خاتم (ص)، مسئول ستاد امداد و درمان جنگ، مسوول امور پناهگاه ها و دفاع غيرعامل و پدافند ش.م.ه، دبير کميسيون مهندسي صنعتي جنگ دولت و مسئول کميته ساخت موشک زمين به زمين، مسئول کميته تحقيقات مهندسي صنعتي جنگ و صدها طرح صنعتي و موشکي و جانشين رييس ستاد فرماندهي کل قوا مسئوليت هاي فيروزآبادي تا سال 1368 است. او از سال 1368 تا سال 1395، ريس ستاد کل نيروهاي مسلح بود و در حال حاضر عضو فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام و مشاور عالي نظامي رهبري است.
محمد باقري
محمدحسين افشردي معروف به محمد باقري و برادر سردار شهيد حسن باقري، از فرماندهان دوران 8 سال دفاع مقدس در سال 1339 در شهر تهران به دنيا آمد. او پس از اخذ ديپلم در زمان پيروزي انقلاب اسلامي وارد دانشگاه اميرکبير شد و پس از تعطيلي دانشگاه ها در بهار سال 1359 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و با وقوع جنگ تحميلي عازم جبهه شد.

او در جريان انقلاب اسلامي ضمن فعاليت هاي انقلاب مدتي را پس از پيروزي انقلاب اسلامي در کميته فعاليت داشته است. سوابق او در دوران جنگ فعاليت به عنوان نيروي عمليات، مسئوليت اطلاعات لشکرها و از سال 1362 تا پايان دوران جنگ، مسئول اطلاعات عمليات نيروي زميني سپاه و قرارگاه کربلا قرارگاه خاتم الانبيا (ص) بوده است.
باقري پس از دوران دفاع مقدس به ستاد کل نيروهاي مسلح منتقل شد و در مسئوليت هاي مختلف به عنوان رييس اداره اطلاعات و سپس معاون اطلاعات و عمليات و همچنين رييس ارکان و امور مشترک ايفاي مسئوليت کرده است. باقري به موازات مسئوليت هاي مذکور از سال 1386به عنوان معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزي خاتم الانبيا(ص) خدمت کرده است. او با حکم رهبر معظم انقلاب تيرماه سال 1395 رييس ستاد کل نيروهاي مسلح شد. او داراي مدرک دکتراي جغرافياي سياسي و ژئوپليتيک از دانشگاه تربيت مدرس است.
محسن رضايي
محسن رضايي در سال 1333 در مسجد سليمان به دنيا آمد. رضايي در سال 1353 پس از قبولي در رشته مهندسي مکانيک دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد. در آستانه پيروزي انقلاب و ورود امام خميني (ره) به ميهن، جمعيت منصورون وظيفه حفاظت از جان حضرت امام (ره) را برعهده گرفت.
در سال 1358 که 7 گروه مسلح مسلمان با يکديگر ادغام شدند، از سوي گروه منصورون به عضويت شوراي مرکزي «سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي» درآمد. عضويت او در اين سازمان بيش از 3 ماه به طول نينجاميد و در خرداد 1358 با حمايت حضرت امام (ره) واحد اطلاعات و بررسي هاي سياسي را در سپاه پاسداران بنيان نهاد و به عضويت شوراي فرماندهي سپاه درآمد.

او در شهريور 1360 از سوي حضرت امام به فرماندهي کل سپاه منصوب شد. در سال 1376 پس از قبول استعفاي وي توسط رهبر انقلاب، از سوي ايشان به عنوان دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب شد. رضايي که تحصيلات دانشگاهي خود را در سال 1353 رها کرده بود، پس از برقراري صلح، ضمن تغيير رشته از مهندسي مکانيک به اقتصاد، مقطع کارشناسي را در دانشگاه تهران گذراند. او با تکميل تحصيلات خود در مقطع دکتري اقتصاد دانشگاه تهران، عهده دار مسئوليت اداره کميسيون اقتصاد کلان مجمع شد. رضايي که تا به حال دو بار در انتخابات رياست جمهوري 1388 و 1392 شرکت کرده که البته هر دو بار ناکام مانده است از اواخر سال 1393 مجددا لباس پاسداري به تن کرد و در همين اواخر، مجددا حکم دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام را از رهبر انقلاب دريافت کرد.
قاسم سليماني
قاسم سليماني متولد 1225 در شهرستان رابر از توابع کرمان است. در 12 سالگي، پس از پايان تحصيلات دوره ابتدايي، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنايي در کرمان شد. چندي بعد به عنوان پيمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سال ها نيز فعاليت هاي انقلابي خود را آغاز کرد. او پس از پيروزي انقلاب، به عضويت مجموعه «سپاه افتخاري» که به وسيله پدر شهيد قاضي تاسيس شده بود، درآمد.
با شروع جنگ تحميلي، وي راهي جبهه شد و کمي بعد، فرمانده بسيجي هاي هم ولايتي اش شد و سپس لشکري از همين بسيجي ها تشکيل داد و به لشکر 41 ثارالله شهرت يافت. در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عمليات هاي زيادي از جمله، والفجر 8، کربلاي 4، کربلاي 5 و تک شلمچه حضور موثر داشت.

تا پايان جنگ، لشکر 41 ثارالله به فرماندهي سردار سليماني به کرمان بازگشت و در گير جنگ با اشراري شد که از مرزهاي شرقي کشور هدايت مي شدند و در اين مدت با باندهاي قاچاق مواد مخدر در نزديکي مرزهاي ايران و افغانستان مبارزه کرد. او در سال 1376، از سوي حضرت آيت الله خامنه اي، فرماندهي کل قوا، به تهران فراخوانده و مسئوليت سپاه قدس به او سپرده شد. درجه سرلشکري در بهمن 1389 به قاسم سليماني اعطا شده است. او در چند سال اخير بيش از هر چيز با نبرد نيروهاي مستشاري ايران در عراق و سوريه شناخته شده است.
علي شمخاني
علي شمخاني در سال 1334 در شهر اهواز ديده به جهان گشود. او علاوه بر طي دوره دانشکده هاي عالي فرماندهي و ستاد (دافوس) و استراتژيک نظامي داراي دانشنامه مهندسي از دانشگاه چمران اهواز و مدرک کارشناسي ارشد مديريت است. شمخاني مولف نخستين دکترين استراتژي دريايي جمهوري اسلامي ايران و همچنين دکترين تطبيق استراتژي آمريکا و شوروي سابق است.
او در طول هشت سال دفاع مقدس، فرمانده سپاه خوزستان است. علي شمخاني يک سال پس از پايان جنگ تحميلي (1368)، با حکم فرماندهي کل قوا؛ ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش جمهوري اسلامي ايران، فرماندهي نيروي دريايي ارتش را برعهده گرفت. شمخاني چند ماه پس از تصدي فرماندهي نيروي دريايي ارتش، در اجراي راهبرد جديد دريايي جمهوري اسلامي ايران، فرماندهي مشترک نيروي دريايي ارتش و سپاه و قرارگاه دريايي خاتم الانبيا را عهده دار شد.

او از سال 13 76 تا 1384 وزير دفاع بود. البته در هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران شرکت کرد اما از سيد محمد خاتمي شکست خورد و پس از خاتمي و احمد توکلي در رتبه سوم قرار گرفت. رياست مرکز مطالعات راهبردي نيروهاي مسلح و عضويت شوراي راهبردي روابط خارجي ايران، ديگر سمت هاي شمخاني است تا اينکه او 19 شهريور سال 1392 از سوي دکتر حسن روحاني رييس جمهور وقت به سمت دبير شوراي عالي امنيت منصوب و جايگزين سيد جليلي شد.
محمدعلي جعفري
سرلشکر پاسدار محمدعلي جعفري (لقب او «عزيز جعفري» است) متولد سال 1336 در يزد است که تحصيلات خود تا مقطع دبيرستان را در اين شهرستان به پايان رساند. او در سال 1356، در رشته معماري در دانشگاه پذيرفته شد و فعاليت هاي سياسي خود را نيز در همان دوران شروع کرد. پس از انقلاب و بعد از ماجراي انقلاب فرهنگي و بسته شدن دانشگاه ها، در جهاد علمي دانشگاه به فعاليت ادامه داد و پس از شروع جنگ به عنوان يک بسيجي عازم جبهه ها شد و در سال 1360 به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد.

به دليل ضرورت جبهه ها تا پايان جنگ به صورت پيوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه هاي عمليات غرب و جنوب مشغول خدمت شد که از جمله مسئوليت هاي وي، معاونت عمليات سپاه سوسنگرد و فرماندهي تيپ عاشورا، قرارگاه قدس و قرارگاه نجف است.
جعفري پس از پايان جنگ براي ادامه تحصيل به دانشگاه مراجعه کرد و در سال 1371 موفق به اخذ مدرک کارشناسي ارشد در رشته معماري شد. جعفري همزمان با تحصيل نيز به عنوان مسئول عمليات ستاد مشترک و جانشين نيروي زميني سپاه مشغول فعاليت بود و ار سال 1371 مسئوليت فرماندهي نيروي زميني سپاه را به مدت 13 سال بر عهده گرفت که در 5 سال آخر آن، مسئوليت فرماندهي قرارگاه ثارالله تهران نيز بر عهده وي بود. آخرين مسئوليتي که از سال 1384 تاکنون از سوي فرماندهي معظم کل قوا به وي محول شده بود، راه اندازي مرکزي راهبردي سپاه بوده است.
غلامعلي رشيد
غلامعلي رشيد علينور متولد 1332 در دزفول است. او در حال حاضر فرمانده قرارگاه مرکزي خاتم الانبياست و با حفظ سمت معاونت امور دفاعي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي را هم برعهده دارد. قرارگاه مرکزي خاتم الانبيا در حوزه نظامي کارکردي به شدت راهبردي در حوزه نظامي دارد و وظيفه طراحي و هماهنگي عملياتي نيروهاي مسلح را برعهده دارد.

پس از انقلاب اسلامي به سپاه پاسداران پيوست. در طول جنگ از فرماندهان کليدي سپاه بود از جمله مسئول اطلاعات و عمليات سپاه دزفول و جانشين ستاد عمليات جنوب و هم چنين فرماندهي قرارگاه فتح. بعدها مدتي مسئول عمليات قرارگاه مرکزي سپاه شد و سپس به ستاد کل نيروهاي مسلح رفت و بعد از به عهده گرفتن معاونت اطلاعات و عمليات ستاد کل نيروهاي مسلح، به مدت 17 سال جانشين ستاد کل نيروهاي مسلح شد.
سردار رشيد تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در دزفول ادامه داد و تحصيلاتش را تا مقطع دکتراي جغرافياي سياسي در دانشگاه تربيت مدرس ادامه داده است. او به بازخواني مسائل تاريخي و اتفاقات جنگ علاقه مند است و در اين زمينه و بارها در اين موارد نظراتش را بيان کرده است.
سيد يحيي صفوي
سيد يحيي (رحيم) صفوي، در سال 1331 در بخش باغ بهادران از توابع استان اصفهان به دنيا آمد. او در سال 1350 در دانشگاه تبريز در رشته زمين شناسي قبول شد و مدرک کارشناسي خود را در سال 1354 اخذ کرد و بعد از جنگ تحميلي و در سال 1374، فوق ليسانس جغرافياي سياسي را از دانشگاه امام حسين (ع) و دکتراي همين رشته را در سال 1380 از دانشگاه تربيت مدرس گرفت.

رحيم صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده کل قوا در امور مربوط به نيروهاي مسلح است. رحيم صفوي بين سال هاي 1364 تا 1365 فرمانده نيروي زميني سپاه بوده است او سپس بين سال هاي 1367 تا 1376 قائم مقام فرمانده کل سپاه بود، تا آنکه در 1376 به فرماندهي کل سپاه پاسداران رسيد.
علي شهبازي
سرلشکر علي شهبازي متولد قم است و در حال حاضر، رييس گروه مشاوران نظامي فرماندهي کل نيروهاي مسلح است. او پس از طي تحصيلات دوره متوسط، وارد دانشکده افسري شد. دوره هاي نظامي از قبيل دوره هاي مقدماتي نظامي، عالي و فرماندهي و ستاد را طي کرد و در سال 1363 به درجه سرهنگي رسيد.

او در سال 1369 زماني که رييس ستاد مشترک ارتش جمهوري اسلامي ايران بود، درجه سرلشکري را از سوي مقام معظم رهبري دريافت کرد. شهبازي مهرماه 1377 با حکم مقام رهبري به فرماندهي کل ارتش منصوب شد و در سال 1379 با کناره گيري از اين سمت، به رياست گروه مشاوران نظامي فرمانده کل قوا منصوب شد.
حسين حسني سعدي و مصطفي ايزدي
حسني سعدي، جانشين فرماندهي قرارگاه مرکزي خاتم الانبيا است. او معاون سابق هماهنگ کننده ستاد کل نيروهاي مسلح و فرمانده سابق نيروي زميني ارتش بوده. مصطفي ايزدي، معاون راهبردي و اشراف فرماندهي کل قوا در ستاد کل نيروهاي مسلح و فرمانده سابق نيروي زميني سپاه است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس

 مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در این مراسم گفت: این ساختمان در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع در دو طبقه ساخته می‌شود.

 نوبانی افزود: کنترل ایستگاه‌های آتش نشانی در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه در محدوده بولوار امام حسین (ع)، آزادگان و شهرک سجادیه از اهداف ساخت این ساختمان است.

محمد امین لیاقت رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس هم گفت: هزینه ساخت این ساختمان ۷ میلیارد تومان است و در مدت ۱۴ ماه ساخته می‌شود.

 لیاقت افزود: برای تجهیز ساختمان فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵، ده میلیارد تومان نیاز است

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • سپاه و بسیج با آثار شهید مطهری آشنا شوند
  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • امیر بختیاری: تقلیل اقدامات ارتش در سال ابتدایی جنگ بی‌انصافی است/ در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت/ از سال دوم جنگ وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه از بین رفت
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی