Web Analytics Made Easy - Statcounter

مالک باغ وحش وکیل‌آباد گفت: در زمینهدورگه‌گیری باید بگویم این اقدام در باغ وحش ما انجام شد و برای این کار تشویق‌نامه هم دریافت کردیم چون آن زمان این کار هنوز غیرقانونی نبود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حواشی باغ وحش وکیل‌آباد تمامی ندارد؛از اظهارات و اقداماتسازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضویتا موضع‌گیری‌های متفاوت مالکان باغ وحش وکیل‌آباد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روز خبر بسته‌شدن باغ وحش وکیل‌آباد به گوش می‌رسد و روز دیگر خبر جابجایی این باغ وحش تیتر یک رسانه‌ها می‌شود.

آنچهمسلم است بسته شدن باغ وحشی که پس از شهربازی وکیل‌آباد جزومعدودمراکز تفریحی جذب گردشگر در مشهد به شمار می‌رود به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. در پی مصاحبه اخیر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضویبا تسنیم و همچنین موضع‌گیری‌ها و بیانیه‌های انجمن‌های مختلف حمایت از حیوانات با مهدی رستمی یکی از مالکان باغ وحش وکیل‌آباد مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایمکه در ادامه می‌خوانید.

تسنیم:افکار عمومی با مجموعه‌ای از اظهار نظرها و گفته‌های متناقض در زمینهباغ وحش وکیل آباد روبه‌رو است. یک بار برای همیشه شفاف بگویید ماجرا از چه قرار است؟

رستمی: چند بار گفته‌ام زمانی که مااین باغ‌وحش را راه‌اندازی کردیم نیازی به مجوز نبود. بعدتر قانونی جهت ساماندهیمراکز نگهداری حیوانات و باغ وحش‌ها در سال 91 تصویب شد که به سببآن باید پروانه بهره‌برداری اخذ می‌کردیم؛ زیرااصول و ضوابط تعیین شده از سوی سازمان محیط زیست با تعداد حیوانات ما و مساحت موجود مطابقت نداشت.

همان زمان مقرر شد کارگروهی اضطراری تشکیل و این مشکل را بررسی کند تا یا داخل باغ وحش و چگونگی استقرار قفس‌ها تغییرات مورد نظر سازمان انجام شود و یا اگر شرایط نامطلوب و امکان تصحیح نیست به جای دیگری نقل مکان کنیم. نهایتاً هنوز در این زمینهبه ما ابلاغ نهایی نشده که اگر شرایط تصحیح را نداریم، شرایط استاندارد اعلام شود در نتیجه فعلاً ما در حال حاضر فقط مجوز استقرار داریم.

تسنیم: اظهارات اخیر مدیرکل سازمان محیط‌زیست استان خراسان‌رضوی را مطالعه کرده‌اید؟

رستمی: نمی‌دانم چه باید بگویم. قدرت یک آدم عادی در برابر یک سازمان دولتی خیلی متفاوت است. من ترجیح می‌دهم در برابر برخی اظهارات سکوت کنم و از بیان بیشتر برخی مسائل خودداری کنم.

مجدداً می‌گویم در زمان مدیرکل قبلی محیط‌زیست خراسان‌رضوی قرار بود فاصله و متراژ باغ وحش را تا ساختمان‌های مسکونی بررسی کنند تا به‌لحاظ قانونی بدانیم چقدر کم است، یا در صورت نقل مکان باید چه استانداردی را رعایت کنیم که این اتفاق تا امروزنیافتاده است.

تسنیم: پس درست است که به شما اخطار داده‌اند و توجه نکرده‌اید؟

رستمی: در سال 92 و زمان تصدی مدیرکل قبلی سازمان حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفتند شش ماه وقت دارید که بروید. در زمان مدیرکلحاضر نیز صحبت نقل وانتقال را کرده‌اند اما این‌که من توجه بوده‌ام یا به اخطارها اهمیتی ندهم اصلاً این‌گونه نیست.

سئوال من این است که کجابروم که استاندارد مورد نظر سازمان را داشته باشد؟ کجا بروم که تضمینی باشد 20سال بعد مرا نخواهند دوباره از مکان جدید مستقرشده بلند کنند؟‌ باغ وحش که منزل مسکونی نیست راحت جابه‌جا شود. تضمین عدم جابه‌جایی 20ساله می‌دهند؟ این سوال را پاسخبدهند چشم.

تسنیم:کندوکاوهای ما اشاره به زمین پیشنهادی از طرف شما به محیط‌زیست دارد که مورد پذیرش قرار نگرفته است. ماجرا چه بود؟

رستمی:ترجیح می‌دهم در مورد برخی موضوعات سکوت کنم و از بیان جزئیات بیشتر خودداری کنم. قربانی برخورد سلیقه‌ای مدیران هستیم. امروز می‌آیند و نظری می‌دهند واجرا که می‌کنیمبعدتر دوباره مدیر دیگری می‌آید تصمیم نفر قبل را نفی می‌کند.

تسنیم:ماحصل آخرین مکاتبات و مذاکرات با محیط‌زیست استان به کجا ختم شده است؟

رستمی: من بهسازمان محیط‌زیست کشور مشکلات را منتقل کردم تادر زمینهفاصله باغ وحش با ساختمان مسکونیتکلیف مرا روشن کنند. این‌که این‌جا می‌توانم بمانم یا نمی‌توانمبایدمتراژ قانونی فاصله تا باغ وحش بررسیو به بندهابلاغ شود که این اتفاق نیفتادهو همچنان منتظرم. اگر بخواهم به جای دیگری بروم باید به من اعلام شود تا برای مکان بعدی تکلیفم روشن باشد چون در جای بعدی حداقل به 50 هکتار زمین نیاز دارم در نتیجه باید شرایط استقرار مشخص باشد.

تسنیم: پرداخت رسانه‌ها به مسئله باغ وحش مشهد نیز البته تا حدودی برخی مسائل را روشن کرده است. درست است؟

رستمی: خوشحالم که این اتفاقات سبب شد مقامات شهری متوجه مسائل و برخی سوء‌تفاهم‌ها شده وشهروندان هم حقایق را بدانند. اگرمیمون بدون دست یا پرنده بال شکسته‌ای در باغ وحش می‌بینند و عکس می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند بفهمند شرایط این حیوان محصول نگهداری غلط در باغ وحش نیست. این حیوانات توسط سازمان محیط زیست از متخلفان گرفته شدهو به باغ وحش ارسال می‌شوند. در واقع به بیمارستان حیوانات توقیف شده از متخلفان توسط سازمان تبدیل شده‌ایم.

در طبیعت حیوان سالمی گرفته نشده که بخواهدبه من تحویل شود. هر حیوانی به باغ‌وحش رسیده از متخلف گرفته شدهکه تمام این حیوانات ایراددار هستند و مشکل دارند. اگر مشکل نداشتند مطمئن باشید در طبیعت رها‌سازی می‌شدند. الباقی حیوانات باغ‌وحش هم شخصی هستند و از گذشته در باغ وحش بوده و تکثیر شده‌اند.

تسنیم: اما برخی جریان‌ها مانند بحث دورگه‌گیری در باغ وحش وکیل آباد هم پر بیراه و اشتباه نبود...

رستمی: در زمینهدورگه‌گیری باید بگویم بله این اقدام در باغ وحش ما انجام شد و برای این کار تشویق‌نامه هم دریافت کردیم چون آن زمان این کار هنوز غیرقانونی نبود.

در این زمینههر کشوری خودش تصمیم‌گیری می‌کند و در ایران هم از همان زمان که ممنوع شد ما انجام نداده‌ایم و تایگون‌های موجود متعلق به زمان قانونی بودن آن بوده است.

تسنیم: درباره ماجرای برخی حیوانات وحشی مانند توله‌ببرسرگردان در خیابان‌های مشهد که به باغ وحش منتسب شد هیچ‌وقت اعلام موضع نکردید؟

رستمی: روشن است. با نظارت و شرایط باغ وحش وکیل‌آباد ما نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم حیوان قاچاقی را وارد چرخه باغ‌وحش کنیم. ظرف 24 ساعت مشخص می‌شود آن توله ببر برای قاچاق‌برهای پاکستانی بود کهاز پاکستان وارد ایران شدهو در خیابان‌های مشهد رها شده بود.

تسنیم:دلیل اخطارهای سازمان محیط زیست در زمینهنصب میکروچیپ‌ روی حیوانات باغ وحش چیست؟

رستمی: سال‌هاست این میکروچیپ‌ها روی حیوانات باغ وحش وکیل آباد نصب شده و دلیل عنوان‌شدن این مسئله را در حال حاضر نمی‌دانم.در واقع حیوانات موجود در تمام باغ وحش‌های ایران این میکروچیپ‌ها را دارند که اگر جابه‌جا شدند بتوان آن‌ها را شناسایی کرد.

تسنیم:شما در باغ وحش وکیل‌آباد سردخانه دارید؟

رستمی: بله. در تمام باغ وحش‌ها حیوانات به دلایل مختلف تلف می‌شوند. حالا از بیماری گرفته تا درگیری میان حیوانات؛ما ماهیانه آمار از تلفات می‌دهیم و در سردخانه لاشه حیوان را نگهداریمی‌کنیم. ولی این وظیفه سازمان محیط زیست است که بر تعداد و آمار حیوانات نظارت می‌کند؛می‌توانندخودشان بیایند‌آمار بگیرند تا بعدتر بهانه نتراشند.

گفت‌وگو از صادق عسکری

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۷۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است و قطعا تمام اکوسیستم‌ ها در حوزه محیط زیست مدیون داشتن زمینی پاک و خاکی پویا و حاصلخیز است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، حلیا سادات حسینی در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت  و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسلهای آینده اشاره کرد.

حسینی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی مانند توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن وعدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

وی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک را داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آبهای زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه صحبتهای خود به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم  و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان صحبتهایش به موضوع فرهنگ سازی و توانمندسازی شهروندان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که شش درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد، نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است