Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@15:00:01 GMT

ریشه کنی بیسوادی، نقطه سر خط

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۷۳۸۷

ریشه کنی بیسوادی، نقطه سر خط

بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی و ارزیابی توسعه منابع انسانی، سواد آموزی به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به دغدغه معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در بحث سواد و سواد آموزی در ایران، با فرمان تاریخی ایشان در دیماه 1358، افق روشن ایران اسلامی در ارتقای سطح سواد جامعه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه مسلم است توسعه سواد منجر به امنیت پایدار، توسعه همه جانبه، جلوگیری از فقر، احترام به قوانین و ... می شود و این موارد خود مقدمه ای برای محرومیت زدایی در جوامع است.
در همین ارتباط توجه به مناطق محروم در ریشه کنی بی سوادی بسیار حایز اهمیت است که خراسان جنوبی با توجه به محرومیت، خشکسالی های مکرر و زندگی عشایری باید نگاهی ویژه را در رفع مبادی بی سوادی به همراه داشته باشد.
برنامه ها و طرح های زیادی از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون در این خطه از مرز و بوم برای انسداد مبادی بی سوادی صورت گرفته اما آنچه به نظر می رسد تا ریشه کنی این معضل اجتماعی نیاز به اقدام های جهاد گونه است که امیدواریم با توجه اهمیت این موضوع در این منطقه متولیان امر به صورت جهادی این مهم را مد نظر قرار دهند.

** انسداد مبادی بی سوادی/ رتبه برتر استان در دولت یازدهم
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان اینکه در دولت یازدهم دبیرخانه کشوری برنامه ملی انسداد مبادی بیسوادی در این استان مستقر بوده است، گفت: بنا به فعالیت های ارزنده ای که در دولت تدبیر و امید انجام شد موفق به کسب رتبه برتر در سطح کشور شدیم.
عباس لامعی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با موضوعیت انسداد مبادی بیسوادی، تشکیل کارگروه هایی در 12 شهرستان استان و ابلاغ شرح وظایف کارگروه ها، بررسی خانه به خانه برای شناسایی دانش آموزان مذکور و تخصیص اعتبارمورد نیاز به شهرستان ها را از مهمترین اقدام های اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در رفع بی سوادی عنوان کرد.
وی برگزاری کلاس های تقویتی برای دانش آموزانی که شناسایی و جذب شدند به منظور جبران نواقص یادگیری، تهیه و توزیع کتاب و نوشت افزار، استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی و دهیاران، اختصاص اعتبار ایاب و ذهاب، خرید خدمات آموزشی و تشکیل کلاس در روستاهایی با آمار یک یا 2 نفر دانش آموز را از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش برشمرد.
به گفته وی آنچه تاریخ گویای آن است فقر مالی، فقر فرهنگی، اشتغال، بی سرپرست یا بد سرپرستی، معلولیت، تعصبات مذهبی، مهاجرت و کوچ، ازدواج و اتباع فاقد مدارک هویتی از مهمترین دلایل ترک تحصیل بازماندگان در گروه های مختلف سنی استان است.
لامعی با اشاره به اینکه برای انسداد مبادی بی سوادی باید سطح مالی و معیشت خانواده ها مناسب باشد، افزود: فقر مالی و اقتصادی خانواده ها باعث بکارگیری فرزندان خانواده در امر اشتغال می شود که این خود یکی از عوامل بازدارنده تحصیل است.
وی تصریح کرد: در مساله فقر فرهنگی باید نگرش خانواده ها به علم و دانش و تاثیر آن در زندگی روزمره مثبت و ارتقا یابد و از طرفی خانواده هایی که به خاطر تعصبات مذهبی از تحصیل دختران خود در مقاطع بالاتر خودداری می کنند توجیه شوند.

ازدواج زودهنگام/ ترک تحصیل دانش آموزان
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با ایراد این سخن که ازدواج زودهنگام در مناطق روستایی و عشایری باعث ترک تحصیل دانش آموزان می شود، بیان کرد: ازدواج این دانش آموزان در سنین پایین و ورود به بازار اشتغال سهمی بزرگ در ترک تحصیل دانش آموزان دارد.
وی اظهار کرد: در مناطق روستایی و عشایری دانش آموزانی با معلولیت های خاص زندگی می کنند که به علت دوری از مراکز و مدارس استثنایی از تحصیل باز می مانند و متاسفانه امکان پوشش آنان توسط آموزش و پرورش یا خانواده هایشان به علت تحمیل هزینه های هنگفت مقدور نیست.

** بازنگری قوانین/اهتمام جدی مسئولان
لامعی تاکید کرد: برخی از قوانین نیاز به بازنگری دارند و باید دارای ضمانت اجرای مناسب و دقیق باشند و از طرفی هم اهتمام جدی مسئولان و همراهی همه نهادها و دستگاه ها برای ریشه کنی این معضل بزرگ بسیار حایز اهمیت است.
وی تصریح کرد: قطعا دستگاه بزرگ و پر مسئولیت آموزش و پرورش با این حجم کار و گستردگی و با کمبود امکانات به تنهایی نمی تواند برای رفع این مشکل کشورچاره جویی کند زیرا مشکلات بازماندگان از تحصیل به تنهایی به آموزش و پرورش بر نمی گردد.
وی در ادامه اظهار کرد: ریشه کنی بیسوادی، شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل یک برنامه ملی است و برای همه دستگاه ها و نهاد های کشور به عنوان یک وظیفه ملی تعریف شده است، انتظار می رود همه این نهاد ها و دستگاه ها برای رفع این معضل بزرگ در کشور اقدام نمایند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم قبلا در شورای آموزش و پرورش استان گفته بود: نظام جمهوری اسلامی گام های بزرگی در بخش سواد آموزی برداشته و هم اکنون در گام های آخر برای ریشه کنی بی سوادی در استان هستیم.
به گفته وی در بخش سوادآموزی برای روستاییان نهادهایی همانند بخشداران و دهیاران و... با آموزش پرورش همکاری کنند.
حسینی یادآور شد: برای ساماندهی نحوه مشارکت اولیا در کمک به مدرسه به صورت اختیاری، فرهنگیان این نیاز را برای مردم تبیین کنند زیرا هر جا از ظرفیت مردم استفاده شود، کار بزرگی انجام می شود و این در حالی است که هر اقدام بدون مشارکت مردم نتیجه مطلوب ندارد.
خراسان جنوبی 150 هزار دانش آموز و 15 هزار معلم و فرهنگی دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215* 6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- مریم پنجابی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۷۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟

ایرج شاه ملکی، با بیان اینکه هدف مدارس از راه دور پوشش تحصیلی «دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» است گفت: دانش‌آموز زیر ۱۸ سالی می تواند در مدارس از راه دور ثبت نام کند که مجوزی با عنوان «کمیسیون خاص» با توجه به شرایط جسمی، روحی، مالی، بیماری، دوری راه و صعب العبور بودن مسیر، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحصیل در مدارس از راه دور برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واجب التعلیم راحت نیست، محدودیت دارد و منطقه یا آموزش و پرورش باید تاییدکننده شرایط دانش آموز باشد افزود: برای دانش آموز بالای هجده سال تحصیل در مدارس از راه دور هیچ ممنوعیتی ندارد.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحصیل دختران ازدواج کرده نیز ادامه داد: این افراد می توانند در شیفت عصر مدارس دولتی، از راه دور، بزرگسالان تحصیل کنند. همچنین آیین نامه اجرایی هم به آن ها اجازه داده با رعایت ملاحظاتی در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

شاه ملکی با اشاره به اینکه برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برای سه ترم، ثبت نام و همچنین نیم سال تحصیلی داریم گفت: برای ترم مهر ماه، بهمن و دوره تابستان امکان ثبت نام برای دانش آموزانی که شرایط ثبت نام دارند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدرک مدارس از راه دور همچون مدرک مدارس عادی است عنوان کرد: حتی قبولی تحصیل دانش آموزان از راه دور را در رشته پزشکی نیز داشته‌ایم.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نیروی آزاد «گزینش شده»، ملاک فعالیت معلمان در این مدارس است.

شاه ملکی اظهار کرد: شهریه ثابت هرسال نسبت به سال قبل تغییر می‌کند، مبلغ سال تحصیلی جاری، ۲۴۰ هزار تومان بابت «شهریه ثابت» در سراسر کشور اعلام شده بود اما «شهریه متغیر» واحد درسی به خود استان‌ها واگذار شده که براساس شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعیین می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان