Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@20:52:02 GMT

آخرین وضعیت مراکز نگهداری، باغ وحش و باغ پرندگان کشور

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۷۸۳۲

آخرین وضعیت مراکز نگهداری، باغ وحش و باغ پرندگان کشور

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح روند ساماندهی مراکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان کشور طی چهار سال گذشته از وجود پنج مجموعه فاقد مجوز خبر داد.

علی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال ۹۲، در کل کشور ۶۶ مجموعه باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات فعالیت می‌کردند، اظهارکرد: این تعداد شامل ۱۹ باغ وحش، ۱۹ باغ پرندگان و ۲۸ مرکز نگهداری حیوانات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این ۶۶ مجموعه، ۳۹ مرکز بدون داشتن مجوز، فعال بود.

وی با اشاره به روند بهبود وضعیت مراکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان طی سال‌های گذشته گفت: در ارتباط با باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات با ۲۶ شخص حقیقی و حقوقی مواجه بودیم که به مرور همه آنها را دعوت و رایزنی با آنان را آغاز کردیم چون این مجموعه‌ها تاسیس شده بود و امکان تعطیلی و جمع‌آوری گونه‌ها وجود نداشت. به همین علت سعی کردیم با سختگیری آن‌ها را مدیریت کنیم.

کنترل ورود و خروج گونه‌ها در باغ وحش‌، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به این مراکز فرصت داد تا شرایط خود را تغییر دهند و محل نگهداری گونه‌ها را وسیع‌تر کنند که تعدادی از این مراکز ضمن بزرگ کردن فضای نگهداری حیوانات، شرایط بهداشتی و تغذیه گونه‌ها را اصلاح کردند و برخی از این مراکز تا ۱۰ برابر نگهداری گونه‌های بزرگ مثل خرس، شیر و پلنگ را افزایش داده‌اند. تعدادی نیز دوربین مداربسته نصب کردند و در حال حاضر ادارات کل محیط زیست استان‌ها، امکان کنترل ورود و خروج حیوانات را دارند. همه این شرایط باعث شده است که دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست تا حد قابل قبولی اجرایی شود.

تعطیلی ۷ مرکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان در سال ۹۵

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه تا مردادماه سال ۹۵، در کل حدود ۷۷ مجموعه باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری در کشور وجود داشت، گفت: از این ۷۷ مجموعه، ۲۴ مرکز فاقد مجوز بودند ولی ۱۱ مجموعه‌ای که بعد از سال ۹۳ شروع به کار کردند، مجوز دارند و کاملا قانونی هستند اما سازمان محیط زیست در اسفندماه سال ۹۵، هفت مرکز را تعطیل و گونه‌های این مراکز را جمع‌آوری کرد و به باغ وحش‌های مجاز تحویل داد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر۷۱ باغ وحش، باغ پرندگان و مرکز نگهداری داریم که از این تعداد ۶۶ مرکز دارای مجوز است و مابقی که شامل پنج مجموعه است مجوز ندارند.

باغ وحش مشهد باید تعطیل شود

تیموری با اشاره به اینکه با صاحبان این مراکز جلسه گذاشته‌ایم و روند بهبود وضعیت آن‌ها را پیگیری می‌کنیم، گفت: باغ وحش مشهد یکی از مراکزی است که باید تعطیل شود چون تغییری در شرایط خود ایجاد نکرده و شرایط استقرار این مجموعه دچار اشکال است. در همین راستا،همه گونه‌های امانی که طی سال‌های گذشته در اختیار این باغ وحش قرار گرفته شده بود را پس گرفتیم و اداره کل محیط زیست خراسان رضوی هم در این باره طرح شکایت کرده است و این موضوع را در محاکم قضایی پیگیری می‌کند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات

وی با تاکید بر اینکه از این به بعد کار ما راحت است، تصریح کرد: در این دوره باید برای صاحبان مراکز نگهداری حیوانات، باغ پرندگان و باغ وحش دوره آموزشی برگزار کنیم و تمامی مراکز باید مجهز به دوربین مدار بسته شوند تا گونه‌های تحت نظر محیط زیست باشد همچنین از این به بعد با افرادی که بخواهند مجوز باغ پرندگان، باغ وحش و مرکز نگهداری بگیرند سختگیرانه‌تر برخورد می‌شود تا دستورالعمل محیط زیست به طور دقیق رعایت شود.

بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی از مراکز نگهداری حیوانات

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: نظارت و بازرسی مراکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان به طور هماهنگ و همزمان انجام خواهد شد.

تیموری با بیان اینکه هر سال باغ وحش‌های برتر انتخاب می‌شوند و مورد تجلیل قرار می‌گیرند، گفت: سال گذشته باغ وحش ارم تهران و باغ وحش باراجین قزوین به عنوان باغ وحش برتر انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: مراکزی که در حال بهبود شرایط هستند و با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی بیشتری دارند به آنها کمک بیشتری در دادن گونه‌های امانی می‌کنیم. گونه‌هایی که از شکارچیان گرفته می‌شود و شرایط رهاسازی به طبیعت ندارند یا حیواناتی که قاچاقچیان گرفته می‌شوند به طور امانی در اختیار باغ وحش و مراکز نگهداری گذاشته شده می‌شود و محیط زیست هر زمان که بخواهد می تواند آنها را پس بگیرد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نباید شرایط باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات را در سال‌های گذشته فراموش کنیم، گفت:باغ وحش‌ها درآمد زیادی ندارند که بخواهیم آنها را تحت فشار شدید قرار دهیم بلکه باید به‌تدریج با این مراکز کار کنیم و سعی کنیم شرایط خود را بهبود ببخشند. باید ببینیم باغ‌وحش‌ها چه بوده و چه شده‌اند. نمی‌توانیم باغ وحش‌ها را به یکباره تعطیل کنیم، باید کاری کنیم که به‌تدریج شرایط خود را بهبود ببخشند. همچنین لازم است پیگیر تاسیس پارک‌های وحش باشیم که در بسیاری از کشورها ایجاد شده است. در این پارک‌ها وسعت محل نگهداری گونه‌ها بیشتر است و گونه‌هایی که در طبیعت شرایط بقا و حیات ندارند در آنجا حفاظت می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت‌ گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه برای دومین بار خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار شدند.

به گفته وی، این تصاویر توسط محیط‌بان "ملک‌آرا خلیل طهماسبی" در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده سبزکوه ۱۱ اسفندماه پارسال توسط "محمدرضا احمدی" مسوول منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، گفت: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

تصاویر دیدنی از پلنگ ماده و توله‌اش در ارتفاعات برفی گیلان | ببینید

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف‌پور گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

کد خبر 849655 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان چهار محال و بختیاری حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش