فتحعلی بیگی: نقالی قهوه خانهای درحال انقراض است
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۸۸۴۵
دبیر علمی جشنواره پرده خوانی و نقالی علوی گفت: این جشنواره با هدف طرح مباحث مهم درباره امام علی(ع) از اخلاق و قضاوتها و سبک زندگی امسال با ۳۱ اجرای نقالی و پرده خوانی در میدان امام حسین(ع) برگزار میشود.
خبرگزاری فارس: نشست خبری دومین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر صبح امروز ، یازده شهریور با حضور داود فتحعلی بیگی دبیر علمی، حسین عالم بخش، دبیر اجرایی و قنبری مجری کارشناس در حوزه هنری برگزار شد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدا فتحعلی بیگی با تاکید بر اهمیت داشتن جشنوارههایی با مضمون اندیشه های علی (ع) گفت: من بارها پیشتاز نمایشنامههایی درباره ایشان بودم. توجه به سیره امام علی از طریق همین جشنواره در حال فراهم شدن است، البته پیش ازین نیز ما به مناسبت جشنواره ایینی سنتی نسبت به هنر نقالی توجه ویژه داشتیم و این توجه باعث شد خیلیها بدین هنر ابراز علاقه کردند.
وی در ادامه گفت: در خود جشنواره نقالان علوی شاهد حضور نوجوانان تا کهن سالان هستیم، امیدواریم این جشنواره به تدریج از مناظر مختلف به سیره امام علی توجه کند که اگر علی را بشناسیم به تبع آن پیامبر(ص) را هم بهتر خواهیم شناخت. حدیث پیامبر که او مدینه علم و علی درب آن است، اینجا معنی میدهد.
حسین عالم بخش نیز طی سخنانی عنوان کرد: امسال استقبال و شرکت کنندگان جشنواره بیش از قبل بود. میدان امام حسین محل اجرای جشنواره به عنوان مکان مذهبی هنری است و امیدواریم سال بعد این مکان به پنج نقطه زیاد شود.
وی در ادامه گفت:117اثر امسال به جشنواره رسید. زنان متقاضی امسال زیاد هستند.ما 31اجرا توسط نقالان و پرده خوانان و پیشکسوتان خواهیم داشت و یک منقبت خوان و یک نقال نوجوان 14ساله خواهیم داشت. تلاقی این جشنواره با جشنواره ایینی سنتی باعث شد ما به همان یک نقطه اکتفا کنیم.
عالم بخش اظهار داشت: هماهنگی برای حمایت اموزش و پرورش کردیم اما قدری تعلل باعث شد این قسمت به سال بعد موکول شود که سال بعد شاهد بیش از این نوجوانان باشیم. بحث بزرگداشت به استاد مرشد سید مصطفی سعیدی از شهرستان بروجرد به عنوان حنجره طلایی نیز برپا میشود. یک کتاب حماسه های امام علی نوشته مهدی شفیعی هم به زودی منتشر خواهد شد. یک نقال کودک 9ساله از بوشهر نیز در جشنواره حضور دارد.
وی با اشاره به اینکه قرار بوده ایستگاههای مترو هم برنامه خاص در این ایام داشته باشند اما به دلیل اینکه برنامهریزی ها کامل نشد به سال های بعد موکول شد، افزود: ما الان یازده شرکت کننده از شهرستانها داریم منتها به دلیل نبود زیرساختها برنامه ای در شهرستان نداریم از لحاظ محل اجرا نیاز به همکاری بیشتر داریم که امیدواریم برای سال بعد با همکاری شهرداری پنج نقطه مثل سبزه میدان، پارک گفت وگو، برج میلاد، تکیه دولت و ....نیز فعال شوند.
عالم بخش درباره تلاقی دو جشنواره آیینی سنتی و نقالان علوی گفت: خوشبختانه ساعت برگزاری جشنواره ما هفده تا بیست هرشب متفاوت با جشنواره آیینی سنتی در میدان انقلاب بدون رقابت اما با بررسی آثار صورت میگیرد و تندیس مرشد ترابی برای کسانی که اثر خاص و مهم دارند تخصیص پیدا میکند.
وی با اشاره به هجمهها علیه ائمه به ویژه حضرت علی (ع) گفت: تبلیغات ماهم کم شده و نسل جوان دچار مشکل میشوند. فطرت ایرانیان نقل را خیلی دوست دارد و ما توانستیم ازین عرصه استفاده کنیم الان ما حتی از عراق، آذربایجان، بخشی از ازبکستان و پاکستان درخواست داشتند و دراین کشورها هم نقال داریم.
این دبیراجرایی اظهار داشت:خیلی از نقالان که سال گذشته در جشنواره ما بودند در مساجد و سایر مکان ها نقالی کردند به استثنای پیشکسوتان بقیه شناخته شدند و این جای شکر دارد حتی دانشجویان هم به این عرصه ورود میکنند.
در پایان فتحعلی بیگی درخواست خود را برای داشتن یک رشته آیینی سنتی در دانشگاه ها مطرح کرد و گفت: در سدههای قبل نقالان در مکانهایی معرکه میگرفتند اما امروز دیگر جایگاه سنتی نقالی را نداریم قهوه خانه ها، قلیان سرا شده و مکان های سنتی هم مکانی برای غذاخوری تبدیل شده است. مردم دیگر به نقالی توجه ندارند پس ماهم باید برای عرضه بروز هنرهای سنتی مکان های ویژه ای داشته باشیم این همه فرهنگسرا و سرای محله ساخته شده اما کسی به فکر مرکزی برای اجرای نمایش های ایینی سنتی نبوده است. حتی برخی معماری ها به کارهای سنتی نمی خورد. مدیران فرهنگی باید به این فکر بیافتند که بستر کار در جامعه است ما در جشنواره ایینی سنتی نقال پنج ساله داریم.
در پایان حسین عالم بخش درباره وضعیت پرده خوانی گفت: این بخش متمرکز بر پیشکسوتان است. علاوه بر اینکه طومارهایی هم از زندگی امام علی تهیه شده برخی از اینها نسخه هایشان کهن است اما برخی اسنادشان ایراد دارد ما هم کتابهایی تهیه کردیم کهک دوستان از داخل آنها قصههایشان را انتخاب کنند ما یک پرده درباره ماجرای غدیر داریم که محسن میرزاعلی تهیه کرده و چند داستان دیگر مجموعه اینها در قالب طومار در عنوان یک کتاب درباره امام علی(ع) تهیه می شود. بخشی هم مرشد سعیدی تهیه و ضبط کرده که قرار است در دسترس قرار بگیرد.
سپس فتحعلی بیگی با اشاره به اینکه سنت نقالی قهوه خانهای در حال انقراض است گفت:امروزه اگر پرده خوانی بخواهیم کار گرانی است قریب ده میلیون چند سال پیش یک پرده قیمت داشت زحمتش هم زیاد است اما برخی امروز برای به روز شدن و کم شدن هزینهها بنرهایی چاپ میکنند اما همه قصهها روی پرده نیست مستلزم طراحی جدید است اصلاح پرده هم یک جور پایبند کردن رهگذر بوده خود پرده خوانی زیرمجموعه هنر نقالی است.
این جشنواره سیزده تا هفده شهریور در میدان امام حسین و حوزه هنری انقلاب اسلامی برپا می شود.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اکنون جشنواره امام رضا (ع) بازوی قدرتمندی برای عرضه فرهنگ و معارف رضوی است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرهاد قائمیان، مدیر بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد ملی پیامی را منتشر کرد.
در متن پیام فرهاد قائمیان آمده است:
«هنر در همیشه تاریخ با وجود تفاوتهای فراوان و تنوع قومیتها همواره در قالب یک رسانه جریانساز و جهانی، بیانگر احساس و اندیشهای بوده که بدون توجه به مرزهای جغرافیایی، توانسته با جوامع و تمدنهای مختلف ارتباط برقرار کرده و آنها را تحت نفوذ خود قرار دهد. رسانهای که با تمام ابزارها و توانمندیهایش تغییرات شگرفی را در زیست انسانها ایجاد کرده که تمرکز و پرداخت به این تغییرات فرهنگی و اجتماعی دربرگیرنده ابعاد مختلف و تأملبرانگیزی است. تغییراتی که اکنون بهواسطه برخی بدخواهیها و کجاندیشیهای تمامیتخواهانه فرهنگ بیگانه و مهاجمی که شکوفایی و بالندگی فرهنگ و هنر تمدنهای بزرگ و دارای ریشه را نشانه رفته، تبدیل به اصلیترین سلاح مؤثر برای مبارزه شده است.
مبارزهای تمامعیار که بخش اعظمی از آن متوجه فرهنگ و هنر کشورهای اسلامی بهویژه سرزمین ایران با پیشینهای بسیار ارزشمند مبتنی برآموزههای الهی و عرفانی بوده و به پشتوانه سیره و روش ائمه اطهار (ع) پیامآور راستین هنر متعهد است. هنری که رسالتی عظیم برای انتقال مفاهیم انسانی به دنیای معاصر دارد و میبایست روشنکننده مسیری باشد که بهواسطه رویدادهای مؤثر و جریان ساز نقش مهمی در اعتلای مفاهیم انسان دوستانه، صلح طلبانه و عدالتخواهانه اهلبیت (ع) ایفا کند؛ و اکنون جشنواره بینالمللی فرهنگی-هنری امام رضا (ع) با عبور از یک مسیر پرافتخار بیستساله در قالب جشنوارهها و رویدادهای موثر تلاش کرده تا با توجه به ظرفیتها و امکانات محدود خود بازوی قدرتمندی برای عرضه مفاهیم والا و سیره، فرهنگ و معارف رضوی در تمام کشور و حتی دیگر کشورها باشد. مسیری پر از عطر و شمیم نام نامی علی ابن موسیالرضا (ع) که سرشار از برکت و مهر و مهرورزی بهواسطه دریچه و گستره «هنر» است.
امروز بنده و همه همکارانم در ستاد برگزاری این رویداد ملی بهعنوان خادمان فرهنگی حرم رضوی مفتخریم تا در همجواری با اهالی ارجمند و فرهیخته اهل فرهنگ و هنر که هنرشان مزین به نام این امام همام است، نظارهگر اختتامیه دوره بیست و یکمین جشنوارهای باشیم که از پس دورههای درخشان قبلی، به بلوغی رسیده که میتواند در آیندهای نزدیک سرمنشأ خدمات و روشنگر راهی باشد که همه اهالی ایران عزیز بهواسطه نام مقدس و مبارک حضرت رضا (ع) به آن میبالند.
بنده و همه همکارانم در بیست و یکمین دوره جشنواره فرهنگی هنری امام رضا علیهالسلام، با کمک اندیشمندان در شوراهای سیاستگذاری و دبیران مجرب تمام تلاشمان را انجام دادیم تا در سایه نام پربرکت امام هشتم آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان دغدغهمند این سرزمین را در بخشهای مختلف پیش روی ارادتمندان و دوستداران امام رضا (ع) قرار دهیم.
در این مسیر اجرای محافل متعدد شعر در چهار بخش شعر فارسی، عربی، آذری و کودک و نوجوان در قالب ملی و بینالمللی، برگزاری رویداد «آوای ارادت» در هشت استان کشور با محوریت ارائه آثار هنرمندان بومی و محلی در حوزه سرود و آواها و نواهای رضوی، بخشی از این اقدامات بوده است.
همچنین از مهمترین ویژگیهای برگزاری جشنواره در این دوره، تغییر رویکرد از اجرای مراسم اختتامیه در یک استان و برگزاری محدود چند نمایش در بخش هنرهای نمایشی به برگزاری یک رویداد سراسری در کل کشور و اجرای بالغبر ۵۵۰ نمایش در قالب سه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر صحنهای و تئاتر میدانی (خیابانی) در سراسر کشور تحت پوشش برنامه «چله رضوی» بوده است. ضمن اینکه برگزاری رویدادهای مختلف و باکیفیت در حوزه «هنرهای تصویری»، «سینما» و «هنرهای تجسمی» نیز بخش دیگری از فعالیتهای ستاد برگزاری جشنواره را تشکیل میداد که امیدوارم آغازگر مسیر تازه و جریانسازی در توسعه هنرهای دینی بهویژه در میان مخاطبان باشد.
آنچه ارائه شد، رهآوردی از روی ارادت به آستان مقدس حضرت رضا (ع) برای میزبانی شایسته از مخاطبان فهیم و هنرمندان شریف و عزیز و فرهیختهای است که بهواسطه حضور همه همکارانم در ستاد برگزاری بیست و یکمین جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) متشکل از دبیران محترم، اعضای محترم شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی نهایت کوشش خود را برای برگزاری یک رویداد جریان ساز انجام دادند.
بیتردید باید در این چارچوب از حمایتهای بیدریغ جناب آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جناب آقای سیدمحمد هاشمی (قائممقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جناب آقای مرتضی سعیدیزاده (مدیریت بنیاد بینالمللی امام رضا (ع)) و همه عزیزانی که در برگزاری باشکوه این دوره از جشنواره نقش به سزایی ایفا کردند بینهایت قدردانی کنم که برای اعتلای نام این رویداد ملی که مزین به نام حضرت رضا (ع) است از هیچ تلاشی دریغ نکردند.
بنده فرهاد قائمیان، خادم ناقابل حریم رضوی و خدمتگزار اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر، از درگاه حضرت پروردگار میخواهم تا این تلاشها و فعالیتها در شناساندن فرهنگ و معارف رضوی، آنهم بهواسطه زبان شیوای هنر برای عموم افراد جامعه بهویژه نسل جوان ایران اسلامی مؤثر باشد. مسیری که دعا میکنم در سالهای بعد شاهد رشد بیشازپیش این رویدادها با تأثیر حداکثری در مخاطب آگاه و اندیشمند باشیم. رویدادهایی که به نام نامی علی بن موسیالرضا (ع) آمده تا تبدیل به مسیری درخشان در اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی شود.»
انتهای پیام/