Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر گیتی صادقیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مراقبت از پوست بویژه در برابر نور مستقیم آفتاب و اشعه ماوراء بنفش از دوران کودکی اهمیت بسیاری دارد و احتمال ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های پوستی را در بزرگسالی کاهش می دهد.
این متخصص پوست، اظهار کرد: تحقیقات مختلف نشان داده است که هرچه مراقبت از پوست از زمان کودکی جدی تر گرفته شده باشد، افراد در زمان بزرگسالی پوست سالمتر و شاداب تری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی این مراقبت ها را شامل استفاده از کرم ضد آفتاب، پوشش مناسب در برابر نور مستقیم آفتاب، زیر تابش نور آفتاب قرار گرفتن در ساعت های مناسب و استفاده از کلاه نقاب دار برای محافظت از پلک و چشم عنوان کرد.
صادقیان با تاکید بر اینکه این مراقبت باید در فصل زمستان نیز انجام شود، گفت: در ارتفاعات نیز با افزایش ارتفاع از زمین، شدت نور و اشعه ماوراء بنفش بیشتر می شود.
وی از جمله بیماری ها و عوارض پوستی بویژه بر اثر اشعه ماوراء بنفش را سرطان پوست، لکه های پوستی، کک و مک صورت، پیری پوست و تغییر رنگدانه های پوست عنوان و اضافه کرد: نوع سرطان پوست نیز ارتباط زیادی با چگونگی قرار گرفتن در معرض نور آفتاب دارد.
به گفته وی، از جمله این سرطان ها می توان به ملانوما اشاره کرد که ارتباط زیادی با اشعه ماوراء بنفش دارد.
ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که در اثر تغییر در ملانوسیت‌ها ( سلول‌های رنگدانه‌ای پوست) ایجاد می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان گفت: اشعه ماوراء بنفش در ساعت بین 10 صبح تا 14 بعدازظهر بیشترین شدت را دارد و مراقبت پوستی در این فاصله زمانی، ضروری است.
وی افزود: افرادی که به دلایل مختلف از جمله مسائل کاری ناچار به قرار گرفتن زیر نور خورشید در این ساعت هستند باید از کرم ضد آفتاب هر 2 تا چهار ساعت یک بار استفاده کنند.
اشعه ماوراء بنفش (UV) یکی از پرتوهای نور خورشید است که نه دیده می شود و نه گرمایی از خود ساطع می‌کند.
این اشعه منجر به آفتاب سوختگی و در صورت شدت یافتن منجر به پیری زودرس، چروکیدگی پوست، آسیب چشمی و در نهایت سرطان پوست می‌شوند؛ بسیاری ازاین مشکلات پوستی در زمان پیری و میانسالی اثر خود را نشان می‌دهد.
به افراد توصیه می‌شود که در ساعات اوج تابش نور خورشید در آفتاب قرار نگیرند و در صورتی که نمی‌ توانند در منزل بمانند، از وسایل محافظت کننده استفاده کنند.
به گفته یک کارشناس هواشناسی اصفهان نیز برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش باید از کِرِم ضد آفتاب با فاکتور محافظت از خورشید (SPF) بین 60 تا 90 استفاده کرد.
ویکتوریا عزتیان در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین افرادی که ناچار به خروج از خانه در ساعت های اوج تابش نور آفتاب هستند بهتر است آب خنک یا شربت های سنتی مانند خاکشیر یا آبلیمو همراه خود داشته باشند و هر 15 دقیقه یک بار مقداری از آن را بنوشند.
وی با بیان اینکه بیشترین شدت شاخص اشعه ماوراء بنفش در فصل تابستان است، اظهار کرد: در اصفهان نیز این شاخص در ساعت 12 تا 14 بویژه در ماه های تیر و مرداد به بالاترین میزان و حدود 10 می رسد که باید مراقبت های لازم در این زمینه صورت گیرد.
شاخص اشعه فرابنفش، شدت این اشعه را در منطقه مورد نظر مشخص می کند و هرچه میزان این شاخص بالاتر باشد قدرت تخریب پوست و چشم بیشتر است.
شاخص 8 تا 10 اشعه فرابنفش در محدوده قرمز و بسیار زیاد و بالاتر از 11 در محدوده شدید قرار دارد.
واحد اندازه گیری اشعه فرابنفش mws/cm (میلی وات ثانیه/سانتیمتر مربع) است که در میزان صفر تا 3 بی خطر و در مقیاس سه تا 6 نوع تابش ملایم است که استفاده از عینک دودی پیشنهاد می شود.
اما از این درجه به بعد این اشعه، به نوبه خود می تواند مشکلاتی برای افرادی که در معرض آن قرار می گیرند، ایجاد کند و استفاده از کلاه و لباس های مخصوص الزامی است.
در شدیدترین حالت که درجه فرابنفش به بالاتر از 10.9 می رسد، افراد باید از قرار گرفتن در نور آفتاب خودداری کنند.
اشعه ماوراء بنفش کاربردهای مثبتی هم دارد که از جمله آنها می توان به ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، تخریب باکتری ها و تحریک پذیری شدید روی اعضای حسی سطحی اشاره کرد.
مرکز تحقیقات بیماریهای پوستی و سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال ۱۳۷۹ با هدف گسترش پژوهش و توسعه و بکارگیری دانش بشری در زمینه علم بیماری های پوستی و سالک آغاز به کار کرد.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۹۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم