Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری دومین جشنواره سراسری نقالان و پرده‌خوانان غدیر(علوی) پیش از ظهر امروز شنبه 11 شهریور، با حضور داوود فتحعلی‌بیگی؛ دبیر علمی و حسین عالم‌بخش؛ دبیر اجرایی این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

داوود فتحعلی‌بیگی؛ دبیر علمی این جشنواره در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه شخصاً همواره دغدغه برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع و مضمون زندگانی علی بن ابیطالب(ع) را داشته و دارم، گفت: در این زمینه احتیاج وافر به خلق آثار مکتوب نمایشی و نمایشنامه براساس آنچه در نهج‌البلاغه نقل شده، داریم اما به هر صورت برگزاری جشنواره نقالان و پرده‌خوانان «غدیر» نیز حرکت مؤثر در این راستاست تا بتوان از این طریق با سیره و خط و مشی جاوید علوی بیش از پیش آشنا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته تا پیش از برگزاری این جشنواره به ابتکار مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ما در جریان جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی که سابقه‌ای درخشانی دارد به این مقوله یعنی پرداختن به هنر نقالی توجه شایان توجهی داشته و داریم اما در پرداخت این هنر به مقوله‌ای خاص همچون فرهنگ و سیره علوی باید بگویم که این جشنواره منحصر به فرد است.

دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی تصریح کرد: خوشبختانه عده کثیری از هنرمندان در سطوح مختلف از پیشکسوت تا جوان به منظور شرکت در این جشنواره ابزار علاقه کردند که این تنوع سنی که اکنون در جشنواره شاهد آن هستیم اقدامی مبارک و میمون است که نشان از آن دارد که قلمرو هنر زمینه مناسبی را برای پرداختن به امر مهمی همچون فرهنگ و سیره علوی فراهم می‌سازد.

وی افزود: براساس حدیث مشهور نبوی که فرمود: من شهر علمم و علی درب آن و هر کس می‌خواهد به شهر وارد شود ناگریز به ورود از درب آن است، باید توجه داشت که شناخت درست از اندیشه، تفکر علوی و اشراف کامل به مقاطع زندگی گوهربار آن حضرت، زمینه را برای شناخت بیش از پیش اسلام ناب محمدی فراهم خواهد ساخت و تصور می‌کنم هنر نقالی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های هنرهای نمایشی ابزار مناسبی برای رسیدن به این مهم است.

دبیر علمی دومین جشنواره سراسری نقالان و پرده‌خوانان«غدیر» در ادامه گفت: متأسفانه سال‌های سال است که فهم و درک جامعه ایرانی نسبت به آنچه به شکل علمی و پژوهشی در قالب وزارت علوم و فناوری در حال جریان است پیشی گرفته؛ مصداق آن برگزاری چنین جشنواره و رویدادهایی است که از طریق ظرفیت‌های مناسب در هنرهای نمایشی به خدمت مباحث و مقولات دینی و ارزشی درآمده و آنها را بیش از هر زمان دیگری در جامعه نهادینه می‌سازد؛ علیرغم تمام اصرارها و دغدغه‌هایی که جامعه هنری در عرصه هنرهای آئینی و سنتی از خود به خرج داد تا این وزارتخانه به صرافت ایجاد رشته‌ای مرتبط با این حوزه در دانشگاه‌ها باشد اما گویا این نهاد عالی‌رتبه در حوزه آموزش عالی پنبه‌ای در گوش خود کرده و نسبت به این دلسوزی جامعه هنری و پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی همچنان دوست دارد بی‌تفاوت باشد.

وی تأکید کرد: به هر حال متولیان امر باید به فکر باشند؛ شاید تا این مقطع این امکان وجود داشته باشد که بتوان هنر نقالی، پرده‌خوانی و یا حتی تعزیه را به شکلی سینه به سینه و به شکل موروثی به پیش برد اما دیگر زمان آن رسیده است که با پرداخت علمی و پژوهشی این هنر را در نزد خود نگاه داشته و نسبت به سرنوشت آن که با ظهور و بروز برخی ناهنجاری‌ها و مقولات تازه هنری می‌رود تا به فراموشی سپرده شده و منقرض شود، حساسیت بیشتری داشته باشیم.

فتحعلی‌بیگی در پایان سخنان خود در مورد لزوم بهره‌گیری از پرده نقاشی در جریان پرده‌خوانی گفت: این پرده‌ها در گذشته به شکل هنرمندانه‌ای توسط نقاشان قهوه‌خانه‌ای ترسیم می‌شدند و در شرایط کنونی بازآفرینی آنها بسیار پرهزینه خواهد بود؛ البته برخی از پرده‌خوانان با استفاده از تصویر برخی از پرده‌های مشهور که به «پرده درویشی» موسوم هستند و چاپ بنر آنها به کار پرده‌خوانی مشغولند که این ترفند خوبی است اما به نظر من وجود پرده در زمان پرده‌خوانی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هنر نقالی چندان الزامی ندارد و از پرده تنها به عنوان یک پایبند که بتواند با استفاده از نقوش و رنگ مخاطب را به پای نقل بنشاند، استفاده شده و اگر هم نباشد چیزی از ارزش‌های هنری فرد نقال نخواهد کاست.

یادآور می‌شود، دومین جشنواره سراسری نقالان و پرده‌خوانان«غدیر» به دبیری حسین عالم‌بخش از 13 تا 17 شهریور در میدان امام حسین(ع) به عنوان میدان مراسم‌های آئینی و مذهبی، برگزار خواهد شد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت

امین بسیم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دو اثر تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی افزود: از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز حضور دارند.

مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

بسیم عنوان کرد: نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب‌الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزا عمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بازبینی آثار برای پانزدهمین جشنواره چهار اثر از چهارمحال و بختیاری مورد بازبینی قرار گرفت که دو اثر از آثار به مرحله کشوری راه پیدا کرد.

مدیر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان مورد حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری هستند که ۳۳ گروه از این گروه‌ها در همایش استانی تئاتر بچه‌های مسجد شرکت کرده‌اند.

کد خبر 6087347

دیگر خبرها

  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • لبخند عباس جدیدی به انتخاب فدراسیون کشتی (عکس)
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه