Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@00:29:54 GMT

مفقود شدن شناسنامه خرمای بم- نجمه حسنی**

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۰۵۸۵

مفقود شدن شناسنامه خرمای بم- نجمه حسنی**

با نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت دسترنج کشاورزان و نخلداران استان کرمان دغدغه هایی از جنس نبود صنایع بسته بندی، نبود بازاریابی مناسب، بی ثبات بودن بازار عرضه، حضور واسطه ها و اکنون صادرات خرما با برندهای خارجی به سراغ بهره برداران این بخش می آید.
کشاورزان به عنوان زحمت کش ترین قشر جامعه در چرخه تولید مواد غذایی و کالاهای اساسی، بعد از فروش محصولاتشان به دلایل مختلف، سود کمتری را می برند که این امر دور از انصاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شناسایی حلقه های مفقود صادرات خرما به گونه ای که ارزآوری آن بطور منطقی بین عوامل چرخه تولید تا صادرات توزیع شود در گام نخست ضروری است و در گام دوم نسبت به سرمایه گذاری برای ایجاد و تکمیل این حلقه ها باید به طور قطع اقدام شود.
طی سال های گذشته حدود 30 درصد خرمای صادراتی منطقه بم در جعبه های خارجی به نقاط مختلف دنیا صادر شده در حالی که با برنامه ریزی اصولی می توان جلوی این اتفاق نامبارک را گرفت.
هر چند از نظر برخی مسئولان، صادرات خرما به این شیوه منع قانونی ندارد اما باید پذیرفت که در این بین خلاء های قانونی می تواند موجب بروز مشکلات حاشیه ای شود.
معرفی خرمای شرق استان کرمان به دنیا با نام تجاری معرف این منطقه، اقدامی است که باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.
هر چند برخی شرکت ها یا تجار، قبل از آغاز برداشت محصول خرما اقدام به چاپ و توزیع جعبه های با برند خارجی در منطقه می کنند و برخی از این جعبه ها را بطور مستقیم بین کشاورزان توزیع می کنند.
مفقود شدن شناسنامه خرمای بم در بازارهای جهانی و دستیابی به ارز کمتر نمونه ای از تبعات منفی صادرات خرمای بم در جعبه های خارجی است.
کشاورزان شرق استان کرمان گه گاهی پیشنهاداتی برای بسته بندی کردن محصولشان در جعبه و بسته بندی های خارجی از سوی سودجویان دریافت می کنند و گاهی واسطه های با خرید فله ای خرما از کشاورزان خود اقدام به این امر می کنند هرازگاهی نیز شاهد ورود خرمای فله ای از سایر نقاط به این منطقه هستند که البته با نام تجاری خرمای بم و در بسته بندی های خرمای بم به فروش می رسد.
برداشت سالانه حدود 200 هزار تن محصول خرما از باغ های شرق استان کرمان می تواند عاملی مهم برای پیگیری و البته جلوگیری از صادرات محصول خرمای این منطقه با برندهای خارجی باشد.
شرق استان کرمان شامل شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر و یکی از قطب های اصلی تولید خرما استان و کشور به شمار می رود و خرمای مضافتی بم شهرت جهانی دارد.
ایجاد و گسترش صنایع بسته بندی و فرآوری خرما و انجام بازاریابی مناسب در داخل و خارج کشور می تواند به رونق تولید این محصول با ارزش و با کیفیت و افزایش درآمد تولیدکنندگان این بخش منجر شود.
** خبرنگار و دبیر ایرنا در کرمان
1042

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص و فواید خرما + فیلم

خرما با کنترل سطح کلسترول خون و چربی پایینی که دارد، در رژیم‌های لاغری جای می‌گیرد. همچنین وجود خواص خرما برای لاغری اسید‌های چرب غیراشباع، التهابات مرتبط با چاقی را کاهش داده و وزن را کنترل می‌کند. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷ گرم فیبر است که فیبر هم به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد
  • آموزش تبدیل جعبه کفش به کیف دستی (فیلم)
  • تبدیل جعبه کفش به کیف دستی (فیلم)
  • تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود