Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با افزایش تبعات اجتماعی ،اقتصادی و مهمتر از آن زیست محیطی خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی بلاخره امروز تمام مسئولین استان اصفهان، احیای این رودخانه را به عنوان دغدغه و اولویت کاری خود مطرح می کنند اما با این حال همگی راه جدایی را برای نجات این شاهرگ حیاتی انتخاب کرده‌اند تا نداشتن یک نگاه و ادبیات مشترک سبب شود نجات تنها حوضه ی آبریز فلات مرکزی کشور که زندگی بیش از پنج میلیون ایرانی به آن وابسته است به تعویق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزعلاوه براستان های اصفهان و چهارمحال بختیاری استان یزد نیز بر سر سفره ی زاینده رود نشسته و استان خوزستان نیز به خاطر مطرح شدن بحث انتقال بین حوضه ای در این مساله سهیم است و همین مساله باعث شده زاینده رود ، تا حدودی تبعات امنیتی را نیز شاهد باشد.

از طرف دیگر نگاه به اقدامات دولت در قالب مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوضه ی آبریز زاینده رود نیز نشان می دهد این نهاد ها در عمل نتوانسته اند زاینده رود را در مسیر احیا قرار دهند تا بیم آن به وجود آید که در آینده ای نه چندان دور مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی و انواع بیماری های سرطانی مردم این خطه از کشور را تهدید کند.

بر این اساس می توان گفت سریع ترین و بهترین راه برای نجات زاینده رود تبدیل نگاه منطقه ای به نگاه ملی ، توجه به منافع تمام ذینفعان به جای توجه به منطقه و یا بخشی خاص و الزام به رعایت تصمیماتی است که بر این اساس گرفته می شود حال آنکه نهاد های تصمیم گیرنده تاکنون کمتر به این سمت حرکت کرده اند.

با بررسی فعالیت مسئولین کشوری و استانی و همچنین تشکل های زیست محیطی مشخص می شود که هنوز چنین دیدگاهی در بین تمام ذینفعان به وجود نیامده است و بیشتر افراد زاینده رود را شبیه به یک گوشت قربانی می دانند و تلاش می کنند تا سهم بیشتری را ازآن خود کنند.

اما شاید تنها نهادی که با الگوگیری از دریاچه ی ارومیه مصرانه به دنبال ملی کردن مساله ی زاینده رود می باشد کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط اتاق بازرگانی اصفهان است که در طول دوسال گذشته تلاش آن برای شفاف سازی ، هم افزایی و حل معضلات این حوضه ی آبریز در سطح ملی بسیار مشهود بوده و توانسته است در این مسیر گام های بلندی را بردارد.

حمیدرضا قلمکاری صبح شنبه در هفدهمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان اظهار داشت: زمانی که برای اولین بار در اسفندماه سال 94 پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی «نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق اصفهان مطرح شد بسیاری این کارگروه را یک رویا می‌دانستند.

وی افزود: امروز چهره‌های شاخص استانی و کشوری معتقدند مصوبات این کمیسیون در مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوضه ی آبریز زاینده رود تاثیر داشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به روند پیگیری برای تشکیل کارگروه ملی «نجات زاینده رود از سراب تا پایاب» بیان داشت: پس از ارائه این پیشنهاد در راستای هم‌افزایی، جلسات متعددی را با معاون عمرانی استاندار، دبیر اجرایی ستاد دریاچه ارومیه، آیت الله مظاهری و غیره برگزار کردیم و در اردیبهشت سال 95 همایش «نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» را در اتاق اصفهان برگزار کردیم.
وی دعوت از رئیس سابق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را از جمله پیگیری‌های این کمیسیون دانست و ابراز داشت: پس از بازدید وی از تالاب گاوخونی و اراضی کشاورزی رها شده در شرق اصفهان و همچنین مشاهده گزارشات این کارگروه، ایشان در نامه‌ای از معاون اول رئیس جمهور درخواست کردند تا اقدامات لازم جهت ایجاد چنین ستادی را فراهم سازند.
قلمکاری اضافه کرد: پس از پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در نهایت جهانگیری در حکمی دستور ایجاد «ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» را به وزارت نیرو ابلاغ کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه خانه کشاورز اصفهان نیز در این مسیر همکاری شایان تقدیری را داشته است گفت: این کمیسیون در ادامه پیگیری‌های خود در نامه‌ای به صورت مستقیم پیشنهاد تشکیل «کارگروه ملی نجات زاینده رود از سراب تا پایاب» را به ریاست جمهور ارائه کرد که در نتیجه آن بر اساس دستور رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری در نامه‌ای از وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو خواست تا برای احیای دائمی زاینده رود اقدام کنند.

استفاده از نظرات اساتید بین‌المللی برای تشکیل ستاد نجات زاینده‌رود

وی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق اصفهان با اشاره به اینکه پیوند اساتید برجسته دانشگاهی از نقاط قوت این کمیسیون است، اضافه کرد: برای تشکیل «ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» علاوه بر استفاده از نظرات اساتید برجسته حاضر در کشور از اساتید بین المللی مانند دکتر کاوه مدنی استاد امپریال کالج لندن نیز بهره برده‌ایم.پ

قلمکاری همچنین در این نشست از موافقت و حمایت دکتر کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور برای ایجاد این ستاد خبر داد و اظهار داشت: ‌آنچه تاکنون در این خصوص انجام گرفته است مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های تک تک اعضای این کمیسیون و کمیته‌های هفتگانه آن است.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۱۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا



به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از خانه ملت، عادل نجف زاده در دیدار معاون نخست وزیر اوگاندا که امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد افزود: بهره برداری ایران و اوگاندا از ظرفیت های موجود در دو کشور یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط دوجانبه است.
وی تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه های دوجانبه بین ایران و اوگاندا را ضروری دانست و ادامه داد: براساس آمارهای گمرک، تراز تجاری بین ایران و اوگاندا شرایط مطلوبی ندارد در حالی‌که ظرفیت افزایش و تشکیل بلوک‌های اقتصادی وجود دارد.
نجف زاده افزود: آمادگی داریم تا با صادرات خدمات فنی و مهندسی، تامین تجهیزات پزشکی، جاده سازی و انتقال آب و برق با اوگاندا همکاری کنیم.
همچنین معاون نخست وزیر اوگاندا نیز در این نشست گفت: توافقنامه‌هایی که بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسیده باید از طریق تاسیس کمیسیون مشترک اجرائی شود.
خانم روکیا ناکاداما با بیان اینکه مواد اولیه مناسبی در اوگاندا وجود دارد که با استفاده از مهارت و فناوری ایرانی می‌تواند برای هر دو کشور نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد، افزود: به تجهیزات پزشکی در کشور خود نیاز داریم. همچنین علاقمند به همکاری با ایران در زمینه زیرساخت های نفت، گاز و پتروشیمی هستیم.

دیگر خبرها

  • ابراهیم رئیسی دستور ساخت جت ۱۰۰نفره را داد!
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس‌جمهور خبر داد
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد
  • خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک/ شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد
  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود