Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@04:48:13 GMT

هرمزگان ، یک روز پس از جمعه غم انگیز

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۵۰۳۹

هرمزگان ، یک روز پس از جمعه غم انگیز

اقصی نقاط هرمزگان از روز گذشته پس از انتشار خبر سانحه واژگونی اتوبوس در غم و اندوه جان باختن فرزندانش فرو رفته و پارچه نوشته های سیاهرنگ بر در و دیوار منازل و خیابان ها که زیر آفتاب داغ و سوزان شهریورماه خودنمایی می کند، نشان از آن دارد که فرشتگان سبک بال این مرز و بوم برای همیشه پرکشیدند و دیدارشان به قیامت افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*شمعی روشن برای جان های خاموش
جمعی از فعالان هنری و فرهنگی بندرعباس شامگاه جمعه در پیاده رو حافظ این شهر به یاد دانش آموزان جان باخته در این سانحه، شمع روشن کردند و اشک ماتم ریختند و اندکی بعد،تعداد زیادی از مردم رهگذر به این حرکت خودانگیخته پیوستند.
*پیام های تسلیت،پروفایل های سیاه
از روز گذشته تا به امروز در پی این حادثه ناگوار، مقام ها و شخصیت های کشوری و استانی با پیام های رسمی و هنرمندان و چهره های شاخص فرهنگی و اجتماعی، با انتشار پیام های مکتوب و تصویری و طرح های گرافیکی و یا عوض کردن تصویر شناسه (پروفایل) خود به کادرهای سیاه در فضای مجازی با حادثه دیدگان این رخداد تلخ ابراز همدردی کردند.
حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش آموز عضو تشکیلات فرزانگان استان هرمزگان ساعت سه و 59 دقیقه بامداد جمعه دهم شهریورماه جاری در شهرستان داراب روی داد و در این حادثه هفت دانش آموز، سرپرست آنها و همچنین کمک راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند.
این اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی بود که با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند.
در پی جان باختن این دانش آموزان امروز شنبه در استان هرمزگان عزای عمومی اعلام شده است.
مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی نسب و زهرا زرنگار دانش آموزان جان باخته این حادثه تلخ هستند.
راننده این اتوبوس که از نظر جسمانی، سالم است، بازداشت و پرونده قضایی برای پیگیری دقیق ابعاد مختلف این حادثه تشکیل شد.
**یک روز پس از حادثه در اخبار
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: صبح شنبه یکی دیگر از دانش آموزان مصدوم به منظور دریافت خدمات درمانی فوق تخصصی،با بالگرد به شیراز اعزام شد و تعداد مصدومان اعزامی به شش نفر رسید.
به گفته دکتر سید حسین داودی وضعیت دانش آموزان مصدوم بستری در بیمارستان های شیراز و داراب به طور مداوم پیگیری می شود و هم اکنون دو نفر از دانش آموزان مصدوم در بخش آی سی یو بیمارستان داراب تحت نظر هستند.
وی اضافه کرد: روز گذشته 25 نفر از مصدومان این حادثه تحت مشاوره، جراحی عمومی و سایر موارد درمانی قرار گرفتند که از این تعداد 11 نفر مشکل خاصی نداشته و امروز مرخص شدند.
وی خاطرنشان کرد: 14 مصدوم باقی مانده از نظر جراحی عمومی مشکلی ندارند اما شش نفر از آنها باید تحت جراحی اورتوپدی قرار بگیرند و هشت مورد نیز برای بررسی بیشتر تحت نظر هستند.
*رئیس پلیس راهور ناجا: اتوبوس مشکل فنی نداشته است
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی ضمن تشریح جزئیات واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان، اعلام کرد: این اتوبوس مشکل فنی نداشته است.
سردار تقی مهری اظهار داشت: در بررسی های صورت گرفته از سوی پلیس مشخص شد عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده باعث بروز واژگونی خودرو شده که در این حادثه 7 دانش آموز ، یک مربی و کمک راننده جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: تصاویر ثبت شده از راننده اتوبوس نشانگر آن است که وی دچار خستگی مفرط بوده است.
مهری اضافه کرد: طبق بررسی ها اتوبوس مذکور کمک راننده داشته و سرعت آن مجاز بوده و مشکل فنی نداشته است.
رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید شیوه های جدیدی را برای اعزام دانش آموزان برنامه ریزی کند، گفت: ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می دهیم که آموزش و پرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه های مرتبط شیوه نامه اردوهای دانش آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین جوادث تلخی نباشیم.
این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: در صورتی که آموزش و پرورش شیوه نامه ای در این رابطه اجرا کند پلیس نیز به آن عمل می کند، اما در حال حاضر ممنوعیتی برای تردد شبانه خودروهای اردوهای دانش آموزی وجود ندارد.
مهری در پاسخ به این سوال که آیا می توان برای اردوهای دانش آموزی ممنوعیت تردد شبانه را اعمال کرد یا خیر گفت: این موضوع نیازمند شیوه نامه ای است که آموزش و پرورش باید آن را تدوین کند.
**واکنش ها
نماینده ولی فقیه در هرمزگان: رسیدن به حمل و نقل ایمن عزم ملی می خواهد
نماینده ولی فقیه در هرمزگان ضمن عرض تسلیت جان باختن تعدادی از دانش آموزان این استان در پی سانحه واژگونی اتوبوس، گفت: دستیابی به وضعیت اطمینان بخش در حمل و نقل جاده ای نیازمند عزم ملی است.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با انتشار بیانیه ای که نسخه ای از آن برای ایرنا ارسال شده، اظهار داشت: حادثه‌ تلخ، اندوه ‌بار و دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر هرمزگانی در مسیر داراب که به جان ‌باختن و آسیب ‌دیدگی جمعی از آن ‌ها منجر شد، اینجانب را هم چون دیگر هم‌ استانی ‌ها و هم میهنان و خانواده ‌های عزادار، مصیبت ‌زده کرد.
امام جمعه بندرعباس در این بیانیه اعلام کرده است: حادثه ‌هایی ازاین‌ دست و تکرار آن نشان می‌ دهد که به دلایل مختلف، تا رسیدن به وضعیت اطمینان ‌بخش در حمل ‌و نقل جاده‌ ای کشور راه درازی باقی ‌مانده که پیمودن آن جز با مشارکت همگانی و عزم ملی امکان ‌پذیر نخواهد بود.
آیت الله نعیم آبادی در بیانیه مذکور آورده است: حافظه تاریخی مردم هرمزگان به‌خوبی گواه است که سال‌ها قبل محور بندرعباس - سیرجان نیز در وضعیت نامطلوب قرار داشت که با پیگیری مردم و مجاهدت مسئولان استان های هرمزگان و کرمان و همچنین وزیران وقت در وزارت راه و شهرسازی ، اکنون در وضعیت مناسبی قرارگرفته است.
در ادامه این بیانیه آمده است: جا دارد امروز نیز همین همت را در اصلاح مسیر پرتردد بندرعباس - داراب شاهد باشیم تا بیش از این شاهد از بین رفتن سرمایه‌های انسانی و ملی کشور نباشیم.
آیت الله نعیم آبادی در این بیانیه ضمن عرض تسلیت مجدد و همدردی با خانواده های داغدار و مصیب زده اعلام کرده است: از مسئولان و دست‌ اندرکاران در هر دو استان هرمزگان و فارس می‌ خواهم که از این حادثه جانگداز به ‌آسانی عبور نکنند و دغدغه‌ حل ریشه‌ ای این ضایعه و امثال آن را در صدر اولویت‌ های کاری خود قرار دهند و اکنون نیز اهتمام ویژه ای برای علاج مصدومان و کاستن از مصائب داغداران داشته باشند.
**رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان: آموزش و پرورش و حمل و نقل باید پاسخگو باشند
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش و مسئولان بخش حمل و نقل به عنوان متولیان بخش آموزش و حمل و نقل باید پاسخگوی بی دقتی و سهل انگاری صورت گرفته در سانحه واژگونی اتوبوس و جان باختن دانش آموزان باشند.
حسین هاشمی تختی ضمن تسلیت این ضایعه ، افزود: برخی موارد وقوع این حادثه به آموزش و پرورش باز می گردد که باید نظارت لازم انجام می شد، همچنین بخشی به متولیان حمل و نقل مرتبط است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد بی دقتی هایی در این خصوص صورت گرفته و خوب عمل نشده که نتیجه آن داغ دار شدن مردم است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش نباید اتوبوس دانش آموزان ساعت 11 شب حرکت می کرد، مسئولان پاسخگو باشند که چرا در این ساعت اتوبوس حرکت کرده است.
رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که قرار است دانش آموزان استان به اردو اعزام شوند باید پاسخ داده شود که چرا راننده ای بی حوصله با عدم آمادگی پشت فرمان نشسته است.
هاشمی تختی تاکید کرد: باید ابعاد مختلف این حادثه مورد بررسی شده و پس از انجام بررسی ها و مشخص شدن مقصران این حادثه برخورد قاطع با آن ها صورت پذیرد تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم.
وی اضافه کرد: هرکدام از نمایندگان استان به نحوی پیگیر این موضوع بوده و بنده نیز به عنوان عضو کمیسیون عمران، پیگیری های لازم را در حوزه حمل و نقل که مرتبط با این کمیسیون است، انجام می دهم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: از مواردی که باید به صورت زیربنایی در این خصوص مورد توجه قرار گیرد توسعه خطوط ریلی است تا شاهد سفرهای ایمن تر در کشور باشیم.
وی گفت: نمایندگان استان هرمزگان از طریق برگزاری جلسه ای با وزیر آموزش و پرورش پیگیری خواهند کرد تا تدابیری در نظر گرفته شود که دانش آموزان سراسر کشور از این پس سفرهای ایمن تری داشته باشند.
*استاندار هرمزگان:صدور دستور بررسی دلایل حادثه
استاندار هرمزگان با صدور پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از دانش آموزان این استان و ابراز همدردی با خانواده های داغدار، گفت: دستورهای لازم برای بررسی دلایل و هم چنین رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه صادر شده
جاسم جادری تاکید کرد: این موضوع به طور جدی از سوی مسئولان استان پیگیری خواهد شد.
*معاون وزیر آموزش و پرورش :تا آخر پیگیری می کنیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: پیگیر امور مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در بیمارستان های استان فارس هستیم.
مهدی فیض عصر روز شنبه در مراسم وداع و تشییع پیکرهای دانش آموزان جان باخته در سانحه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در داراب فارس که در گلزار شهدای بندرعباس برگزار شد ابراز کرد: از بامداد روز گذشته نهایت تلاش خود را برای حضور مستقیم در منطقه وقوع حادثه با هماهنگی وزیر آموزش و پرورش انجام دادیم تا عمق فاجعه بیش از آن چه تاکنون رخ داده تسری نیابد.
وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش برای فرزندان مردم خود را وقف کرده و تمام توان خود را برای تربیت شایسته دانش آموزان صرف خواهیم کرد افزود: وزیر آموزش و پرورش دستور داده است تا بنده و مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان دستگاه مقصر را شناسایی کنیم که راننده یا شرکتی که راننده را استخدام کرده یا شاید فردی در داخل آموزش و پرورش شناسایی شود که تقصیر داشته است.
وی تاکید کرد: بعنوان وکیل خانواده ها این تعهد را بر عهده داریم که کار را به نقطه نهایی تصمیم گیری برسانیم تا با کسی که بی تدبیری کرده برخورد شود.
فیض افزود: شواهد نشان می دهد راننده ای که رانندگی اتوبوس را بر عهده داشته است مدت طولانی یک تنه رانندگی کرده و جای خود را با راننده اصلی جابجا نکرده و خواب آلودگی راننده منجر به فاجعه دردناک شده است.
وی ادامه داد: پلیس راه، دادستانی و آموزش و پرورش پیگیر هستند که با مقصران حادثه برخورد لازم صورت گیرد.
*مدیرکل آموزش و پرورش: بسیج ظرفیت ها برای دانش آموزان مجروح
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: همه ظرفیت ها برای رسیدگی به وضعیت مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان عضو گروه فرزانگان استان، بسیج شده است.
دانش هاشمی پور اظهار داشت: به دنبال اعلام خبر دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان عضو گروه فرزانگان استان هرمزگان که به منظور شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، معاونان و کارشناسان این اداره کل به محل حادثه اعزام شدند و روند رسیدگی فوری به حادثه دیدگان را دنبال کردند.
وی ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت جمعی از دانش آموزان در این حادثه و با ابراز تسلیت به خانواده های داغدار، جامعه فرهنگیان و همچنین عموم مردم استان هرمزگان ، ادامه داد: رسیدگی به علت حادثه و پیگیری جدی درمان مجروحان از دقایق اولیه با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر هماهنگی های استانی، از ظرفیت های مدیریتی استان فارس نیز بهره گرفته شد تا مجروحان حادثه سریع به مراکز درمانی اعزام شوند.
مراسم تشییع پیکر جان باختگان این حادثه،شامگاه شنبه در گلزار شهدای بندرعباس با حضور مسئولان عالی استان هرمزگان، خانواده های داغدار و جمعی از مردم استان هرمزگان برگزار شد.
پیکر جان باختگان پس از تشییع در بندرعباس فردا در شهرهای میناب، رودان و جزیره هرمز نیز تشییع شده و به خاک سپرده خواهد شد.
7198/2094
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده:هومن محمدکرمی
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این تعداد به ۱۲ هزار و ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سیدامیر شوشتری درجمع خبرنگاران به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، ضمن تشکر از تلاش‌های معلمین و اهمیت به وضعیت معیشت و حقوق معلمین اظهار داشت: آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین دستگاه، با 100 هزار همکار فرهنگی و یک میلیون و 500 دانش آموز مشغول فعالیت است.

وی افزود: در آزمون‌های استخدامی مختلفی که برگزار شد برای سال تحصیلی آینده 10 هزار و 208 معلم جدید در استان خراسان رضوی جذب آموزش و پرورش می‌شوند. با استفاده از معلمان قراردادی نیز این تعداد به 12 هزار و 689 نفر افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: 20 هزار نفر بازمانده از تحصیل در این استان طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش اعلام شده و این در حالی است که 5 هزار نفر از بازماندگان تحصیل برای سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار مجدد آورده شده‌اند.

شوشتری اضافه کرد: 90 درصد از دانش‌آموزان اتباع در خراسان رضوی افغانستانی هستند و اتباع عراق و سوریه در رتبه‌های بعدی قرار دارند، همچنین شمار دانش‌آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی 70 هزار نفر است و علاوه بر این 3 هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید
  • آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار
  • ۱۰ مصدوم در حادثه رانندگی محور یزد-طبس
  • تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان در محور یزد طبس هشت مصدوم برجای گذاشت
  • ۱۰ مصدوم در حادثه اتوبوس حامل دانش‌آموزان یزدی در محور یزد-طبس
  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • ارتقای سرانه آموزشی هرمزگان با ساخت ۶۰۰ کلاس درس جدید در سال جاری
  • ۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند