Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@16:30:54 GMT

دروغگويي فرزندتان را در 7 مرحله درمان کنيد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۶۱۸۹

خبرگزاري آريا -

فرزندمان دروغ کوچکي بگويد، عصباني و برآشفته مي شويم. اين در حالي است که بچه ها بايد دوره هاي مختلف رشد را طي کنند تا کم کم تفاوت ميان واقعيت و رويا را متوجه شوند...
براساس نظر پياژه، بچه ها تا 4 سالگي رفتاري را که به خشنودي والدينشان بينجامد، به اين معنا که «هر چيز مامان و بابا رو خوشحال کنه، خوبه و هر چه آنها را عصباني کنه، بده» و با اين تفکر ذهني و رشدي، امکان دارد کودک 3 ساله شما در حالي که دور دهانش آغشته به مرباست، به چشمانتان زل بزند و بگويد نمي داند اين شيشه مربا چرا شکسته و اصلا از وجود مربا در کابينت بي خبر بوده است! او مي داند بي ترديد شکستن ظرف مادر را عصباني مي کند و رفتار درست از نظر او، نگفتن علت واقعي اين اتفاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بچه ها براي درک تفاوت بين حقيقت و دروغ به زمان نياز دارند بنابراين بايد در درک بهتر حقيقت و دروغ ياري شان کنيد.
بررسي ها نشان داده فقط 18 درصد از کودکان 6 ساله مي توانند تفاوت داستان هاي واقعي و تخيلي را درک کنند و بقيه بچه ها تا 9 سالگي قدرت درک تخيلي بودن داستان هايي مانند ديو و پري را ندارند. بچه ها در 7 سالگي از دروغ گفتن حس بدي پيدا مي کنند و از مجازات مي ترسند و در 12 سالگي که طبق نظريه دکتر پياژه به بلوغ مي رسند، مي فهمند اگر نتوانند با گفتن حقيقت اعتماد مردم را جلب کنند، شکست خواهند خورد.
همه اينها را گفتيم تا به اين نکته برسيم که دروغگويي در سنين مختلف تعابير متفاوتي دارد و براي کودک قبل از سنين مدرسه، به کار بردن لفظ «دروغگو» جايز نيست. با اين مقدمه، مي رسيم به يک راهکار عملي 7 مرحله اي که شما را ياري مي کند بچه هايي راستگو بار بياوريد:
مرحله اول: مفهوم حقيقت را آموزش دهيد
از همان کودکي (2 تا 5 سالگي) هنگام بازي کردن با کودک، تماشاي تلويزيون يا هنگام کتاب خواندن تفاوت ميان حقيقي و غيرحقيقي بودن را به کودک بياموزيد. اين فرصت ها مي توانند مقدمه اي براي شروع بحث هايي در درک مفهوم حقيقت باشند. آيا اگر يک سگ زير غلتک آسفالت برود، مثل کاغذ پهن مي شود و بعد به حالت اول برمي گردد و مي دود؟ يا اينکه بابا گفت چه بچه شيريني! مي خورمت... شوخي بود و نمي خواهد تو را بخورد.
مرحله دوم: معلم خوبي باشيد
بچه ها از همان کودکي مانند دوربين فيلمبرداري هر چه از شما مي بينند و مي شنوند، ضبط و تقليد مي کنند پس الگوي راستگويي باشيد. وقتي براي ندادن پول بليت سن کودک را به متصدي کمتر مي گوييد، او موضوع را مي فهمد و شايد با تعجب بگويد: «من که 3 سالم نيست، بابا! 4سالمه!» پس با گفتن دروغ هاي کوچک و بزرگ از همان کودکي دروغگويي را به او نياموزيد. دروغ گفتن پشت چراغ قرمز، پاي تلفن و... از چشمان او دور نخواهد ماند.
مرحله سوم: لاف زدن و پز دادن را دروغ گفتن ندانيد
به فرزندتان کمک کنيد تفاوت رويا و واقعيت را دريابد و بدون اينکه او را دروغگو بخوانيد، سعي کنيد روي لاف زدن او اسم بگذاريد. مثلا وقتي فرزندتان در مورد ماشين کنترلي پرنده اش با دوستانش حرف مي زند و آن را توصيف مي کند، مي توانيد به او پيشنهاد دهيد که به دوستانش بگويد شوخي کرده و واقعيت را توضيح دهد. يادتان باشد همه بچه ها گاهي «چاخان» مي کنند ولي نگذاريد لاف زدن آنها با اين توجهات زياد و رفتارهاي غلط به يک مشکل تبديل شود.

مرحله چهارم: باعث دروغگويي نشويد
گاهي والدين پس از مشاهده اعمال ناشايست کودک، برخورد تندي دارند و طوري از او توضيح مي خواهند که مجبور به دروغگويي مي شود اما هيچ وقت سوال نکنيد؛ به جاي اينکه بپرسيد تو شيشه مربا را شکستي و به دليل فريادي که مي زنيد، ترس ايجاد کنيد، بگوييد: «واقعا عصباني شدم چون رفتي روي کمد و شيشه مربا رو شکستي!»
براساس نظر پياژه، بچه ها تا 4 سالگي رفتاري را که به خشنودي والدينشان بينجامد، به اين معنا که «هر چيز مامان و بابا رو خوشحال کنه، خوبه و هر چه آنها را عصباني کنه، بده»
مرحله پنجم: جريمه دروغگويي با جريمه کار نادرست متفاوت است
به کودک توضيح دهيد اگر راست بگويد، کمتر عصباني مي شويد چون دروغگويي جريمه اش را 2 برابر مي کند و واقعا به حرفتان پايبند باشيد. اگر نوجوان شما به جاي رفتن به منزل دوستش، از جاي ديگري سر در آورده و مي خواهيد او را تا 2 روز از بيرون رفتن از خانه محروم کنيد، توضيح دهيد اول به دليل رفتارت 2 روز محرومي و بعد به دليل دروغگويي 2 روز ديگر هم جريمه مي شوي. با اين کار خواهد فهميد با راستگويي، جريمه اش نصف زماني مي شود که دروغ بگويد. از اجراي مجازات دروغگويي کوتاه نياييد.
مرحله ششم: راستگويي اش را تحسين و تقويت کنيد
نمونه اي از دروغ گويي
متناسب با سن کودک، صداقت او را تحسين کنيد. فرض کنيد کودک 4، 3 ساله شما شيشه مربا را شکسته، مکث کوتاهي مي کند و به جاي اينکه بگويد «من نکردم» مي گويد: «ببخشيد». در اين صورت فورا بگوييد از راستگويي ات خوشحالم و بعد از تحسين رفتار او، جريمه شکستن شيشه مربا را تعيين کنيد. اگر فرزند شما به خانه مي آيد و در مورد اينکه کجا بوده راست مي گويد، به او اطمينان دهيد به عنوان پاداش اين راستگويي، از اين پس اجازه مي دهيد همراه دوستانش بيشتر بيرون برود. به او آرامش بدهيد تا از ترس مجبور به دروغگويي نشود. اگر قبل از اينکه بفهميد، در مورد کاري که کرده به شما گفت، او را کمتر از حالت معمول تنبيه کنيد. در مورد اين ارفاق مراقب باشيد تا بچه ها براي فريبتان از اين روش استفاده نکنند، به خصوص در صورتي که سابقه دروغگويي دارند.
مرحله هفتم: کمک گرفتن از متخصص و مشاور
بچه هاي بزرگ تر از 10 سالي که مدام دروغ مي گويند بايد از نظر مشکلات عاطفي و رواني بررسي شوند. برخي از آنها مي دانند دارند رويا بافي مي کنند اما اصلا از اين موضوع ناراحت نيستند. اين گروه هم به پيگيري نياز دارند.
منبع: salamat.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهدان دروغگوی دادگاه‌ها "نقره‌داغ" می‌شوند


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، شهادت دروغ در دادگاه‌ها موضوعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد اما باید دانست دروغی که در محکمه به زبان بیاید می‌تواند به صدور حکم غلط علیه کسی ختم شود یا حتی منجر به مرگ شخصی شود.

متأسفانه میزان شهادت دروغ در دادگاه‌ها هر چند قابل اندازه‌گیری دقیق نیست اما آمار بالایی را به خود اختصاص داده است و گروهی که با عنوان شاهدان حرفه‌ای شناخته می‌شوند در مقابل مجتمع‌های قضایی پیشنهاد شهادت دروغ را به طرفین دعوی مطرح می‌کنند.

طبق آنچه کارشناسان حقوقی و قضایی اعلام می‌کنند، شهادت کذب گاهی می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیری بشود مثلاً ساختمانی که قرار است خانه چند زوج جوان و خانواده شود با یک شهادت دروغ نیمه‌کاره رها شود یا مغازه و کسب و کاری تعطیل شود، آبروی کسی برود یا اینکه یک خانواده از هم متلاشی شود.

 

مرکز حفاظت قوه قضاییه هر از چند گاهی خبر دستگیری اعضای بایند شهادت دروغ را منتشر می‌کند اما باز هم خلأهای قانونی، اجازه فعالیت شاهدان حرفه‌ای را مهیا می‌سازد.

بر این اساس قوه قضاییه برای جلوگیری از شهادت کذب، علاوه بر راه‌اندازی "سامانه شهود و مطلعین" که شهود حرفه‌ای و غیرواقعی را ـ بر اساس کد ملی شاهدان و تعداد حضور آن‌ها در پرونده‌های قضایی در طول مدت زمانی مشخص ـ شناسایی می‌کند، در پیش‌نویس لایحه تعزیرات فصلی، قانون افزایش مجازات شهادت کذب را هم پیش‌بینی کرده است.

اما با توجه به قانون پیشنهادی جدید، اگر کسی در دادگاه سوگند دروغ یاد کند به مجازات اجتماعی درجه 7 یعنی 91 روز تا 6 ماه زندان، جزای نقدی، بین 11 تا 30 ضربه شلاق و 6 ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

اگر سوگند دروغ آن فرد در أی دادگاه مؤثر باشد مجازات سنگین‌تر درجه 6 یعنی حبس بیشتر از 6 ماه تا دو سال، جزای بیشتر از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال، شلاق تعزیری از 31 تا 99 ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی بیشتر از 6 ماه تا 5 سال در انتظار شاهد دروغ‌گوست.

اگر شهادت دروغ منجر به مجازات‌هایی مثل سلب حیات، حبس ابد یا زندان درجه یک شود، شاهد کاذب به مجازات سخت درجه 5 یعنی حبس بیشتر از 2 تا 58 سال، جزای نقدی بیشتر از 80 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال و محرومیت از حقوق اجتماعی بیشتر از 5 تا 15 سال محکوم می‌شود.

حالا اگر کسی به صورت حرفه‌ای و در ازای دریافت پول و مال حاضر به شهادت دروغ باشد باید بداند که در هر حالتی مجازات او، یک درجه تشدید خواهد شد.

حتی اگر یک کسی در ادارات شبه قضایی مثل شعب سازمان تعزیرات حکومتی یا تخلفات اداری و انتظامی شهادت دروغ بدهد و شهادت او مؤثر باشد یکی از مجازات‌های درجه 7 در انتظار اوست.

البته دادگاه در قبال کسانی که از شهادت دروغ خود پشیمان هستند، نگاه رئوفانه‌ای دارد؛ کسی که سوگند دروغ خورده اما پیشمان شده و به صورت رسمی در عدلیه اعلام کند که شهادت او دروغ بوده، به تشخیص دادگاه ممکن است از مجازات معاف شود یا اینکه در نهایت یک یا دو درجه تخفیف در مجازات او اعمال کند.

دیگر خبرها

  • شاهدان دروغگوی دادگاه‌ها "نقره‌داغ" می‌شوند
  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • کنایه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت حسن روحانی
  • بنگاه دروغ پراکنی انگلیس
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (ویدئو) خبرهای امیدبخشی که ندا قاسمی بازیگر «نون خ» آرزو دارد بگوید
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز
  • پمپاژ دروغ‌های رسانه‌ای علیه دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا + فیلم