Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@12:01:03 GMT

رونق بی‌نظیر صنعت نفت در دو سال آینده

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۶۸۳۶

رونق بی‌نظیر صنعت نفت در دو سال آینده

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازبوشهر، «صنعت نفت و گاز کشور در دولت یازدهم احیا شد». این تیتر خبری در بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری کشور در سال‌های اخیر به دفعات تکرار شده است. انتخاب مجدد بیژن زنگنه به‌عنوان وزیر نفت با رای اعتماد بالا از مجلس شورای اسلامی گواه این مطلب است که وزارت نفت دولت یازدهم با وجود برخی کارشکنی‌ها، در کار خود موفق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیژن زنگنه، وزارت نفت را در حالی از دولت دهم تحویل گرفت که با شدت تحریم‌ها و در پیش گرفتن سیاست‌های اشتباه، این صنعت رو به زوال بود و هیچ‌کدام از فازهای پارس جنوبی با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز مجدد وزارت بیژن زنگنه، تقریبا تمامی فازهای موجود در پارس جنوبی بار دیگر احیا شد تا جایی که برداشت ایران و قطر از این میدان مشترک، برای اولین‌بار برابر شد.

حال پس از گذشت چهار سال پر اضطراب و پرتلاش، بیژن زنگنه با رای اعتماد مجلس بار دیگر بر کرسی وزارت نفت تکیه زد تا با برنامه‌ریزی مجدد و فراهم آوردن شرایطی برای جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی، وزارت تحت امر خود را به سرمنزل مقصود برساند. در همین زمینه، معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت، استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران را بی‌نظیر خواند و گفت: اعتقادم این است ظرف دو سال آینده رونق بی‌سابقه‌ای در صنعت نفت شکل می‌گیرد.

امیرحسین زمانی‌نیا درباره موقعیت کنونی صنعت نفت برای جذب سرمایه خارجی تصریح کرد: جذب سرمایه خارجی به چند عامل بستگی دارد؛ نخست، فضای سیاسی کشور و دوم، قراردادها و نحوه مذاکرات است. من فکر می‌کنم که هم‌اکنون ما موقعیت خوبی داریم، درست است که صنعت نفت ایران بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد اما تولید نفت متناسب با حجم ذخایرمان نیست، بنابراین این موضوع می‌تواند به فرصتی برای جذب سرمایه تبدیل شود. جذب سرمایه، رقابتی جدی در دنیاست زیرا مقدار سرمایه‌‌های موجود محدود هستند و درخواست‌ برای آنها بسیار است.

وی با بیان این‌که صنعت نفت ایران هم‌اکنون بهترین وضع را برای جذب سرمایه دارد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، روند مذاکرات با شرکت‌های خارجی مطلوب است، از این رو امیدواریم در فرصت مناسب این مذاکرات به نتیجه برسد.

مذاکره با روس‌ها به خوبی پیش می‌رود

زمانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، شرکت ملی نفت ایران باید تا پایان امسال ۱۰ قرارداد را به نتیجه برساند در حالی که تاکنون یک قرارداد به نتیجه رسیده است، آیا تا پایان امسال مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران به‌صورت موازی در حال انجام است، بسیاری از این شرکت‌ها طرح جامع توسعه (MDP) را ارائه دادند یا به‌زودی ارائه خواهند داد. اگر مذاکرات فنی به‌خوبی انجام شود، مذاکرات در بقیه بخش‌ها از جمله مالی با توجه به این‌که نخستین قرارداد با کنسرسیوم توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی امضا شده است، زیاد به درازا نمی‌کشد. بنابراین معتقد هستم شرکت ملی نفت ایران به‌طور حتم موفق به اجرایی شدن برنامه تکلیفی ستاد اقتصاد مقاومتی می‌شود.
معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت درباره این‌که قرارداد بعدی با چه شرکتی امضا می‌شود؟ تصریح کرد: نمی‌توان گفت با چه شرکتی، اما مذاکره با شرکت‌های روس به‌خوبی پیش می‌رود و اگر همکاران ما مذاکرات فنی را انجام دهند، ان‌شاءالله ظرف دو تا سه ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

منافع ملی جایگزین منافع شخصی شود

این مقام مسوول در وزارت نفت در واکنش به برخی انتقادها که عنوان می‌کنند چرا با وجود استقبال شرکت‌های خارجی، تاکنون تنها یک قرارداد امضا شده است؟ تصریح کرد: این موضوع مربوط به محدودیت‌های داخلی و فضای سیاست‌زده ماست که با نفت مخالفت‌هایی می‌شود که مبنای واقعی ندارد. در واقع برخی افراد به‌جای منافع ملی کشور، مسائل حزبی، جناحی و شخصی را مدنظر قرار می‌دهند که این موضوع فضای آلوده‌ای را به‌وجود آورده است و‌گرنه محدودیت خارجی وجود ندارد.

وی درباره این‌که این مخالفت‌ها چه هزینه‌ای به کشور تحمیل کرد؟ گفت: پیش از پاسخ به این پرسش باید بگویم، من همیشه در مجامع بین‌المللی از این مخالفت‌ها به‌عنوان هزینه مردم‌سالاری یاد می‌کنم، در واقع دموکراسی این هزینه‎ها را هم دارد اما هزینه بزرگی که کشور و وزارت نفت در این مدت پرداخت کرد، طولانی شدن اجرای قراردادهای جدید نفتی و اجماع بر سر آن بود.

به‌گفته زمانی‌نیا، هزینه‌ها هم حیثیتی است و هم مادی. آمار و ارقامی که مدیران نفتی اعلام می‌کنند این است که هر روز تاخیر در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور میلیون‌ها دلار به کشور ضرر می‌زند. افرادی که با قرارداد توسعه فاز ۱۱ مخالفت‌های ظاهری داشتند، چه دیدگاهی داشتند؟ بدون شک این دیدگاه با منافع ملی همسویی نداشت و بسیار سیاسی و سیاست‌زده بود.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره این‌که صنعت نفت چه زمانی به جایگاه واقعی خود می‌رسد، خاطرنشان کرد: اگر وضع به همین منوال ادامه یابد که معتقد هستم تداوم هم خواهد داشت، صنعت نفت ما ظرف سه تا چهار سال آینده جایگاه واقعی‎ خود را طوری که در شان ایران و ذخایر نفتی کشور باشد، پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ب

رونق صنعت نفت در آینده

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۶۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مبارزه عجیب یک بز با سه کرگدن (فیلم) بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

دیگر خبرها

  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت