Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@07:46:44 GMT

نقش شبکه بانکی در تحریک نرخ تورم

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۷۵۹۵

سعید بیات در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تئوری مقداری پول بیان می‌کند که تورم تابع مستقیمی از تقاضای پول است. به بیان دیگر، آن بخش از نقدینگی (M2) که به تقاضای خرید کالاها و خدمات تبدیل می‌شود، تورم‌زاست؛ بنابراین نه‌تنها حجم پول (M1) بلکه سپرده‌های کوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه که بخشی از شبه پول محسوب می‌شوند و امکان برداشت و خرج کردن آنها وجود دارد نیز بالقوه تورم‌زا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنها سپرده‌های بلندمدت، به‌عنوان بخش دیگر شبه پول، خطری برای تورم محسوب نمی‌شود.

با این مقدمه می‌توان گفت که هر عاملی سبب شود بخش تورم‌زای شبه پول بزرگ‌تر و بخش غیرتورمی آن کوچک‌تر شود، نوعا بر دامنه تورمی نقدینگی افزوده است. مدتی است که بسیاری از بانک‌ها بابت سپرده‌های کوتاه‌مدت نرخ‌های سود بالا (و حتی بالاتر از سپرده‌های بلندمدت) پرداخت می‌کنند و همین امر سبب شده تا بخش تورم‌زای شبه پول به سرعت رشد کند و بخش غیرتورمی آن سرکوب شود. هرچند ممکن است بخشی از انگیزه افراد برای سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت به جای بلندمدت تنها برای دستیابی به نرخ‌های سود بالاتر انجام گرفته باشد، اما نمی‌توان منکر این بود که امکان برداشت لحظه‌ای از سپرده‌های کوتاه‌مدت می‌تواند تصمیمات بین‌دوره‌ای افراد را متاثر کند و سریع‌تر به تقاضای مصرفی تبدیل شود. بخش دیگر رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز ناشی از تغییر نوع حساب افراد از سپرده‌های غیردیداری (حساب دسته‌چک) به حساب کوتاه‌مدت اتفاق افتاده است تا افراد بتوانند از فرصت کوتاهی که تا انجام معامله خود در اختیار دارند، بیشترین استفاده را ببرند و نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت را به دست آورند که طبعا این بخش از رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت به سرعت به تقاضای خرید تبدیل شده و تورم‌زایی می‌کند.

تحلیل آخرین آمارهای شبه پول (نمودار ۱) نشان می‌دهد نرخ رشد نقطه به نقطه سپرده‌های بلندمدت به سرعت به صفر نزدیک شده و نرخ رشد نقطه به نقطه سپرده‌های کوتاه‌مدت به سرعت در حال افزایش است؛ به طوری که این نرخ در خرداد ۱۳۹۶ در سطح ۵۴ درصد قرار گرفته است. نرخ رشد نقطه به نقطه سپرده‌های قرض‌الحسنه نیز با طی روندی با ثبات در خرداد ۱۳۹۶ در سطح ۳۴ درصد قرار گرفته است. بنابراین ملاحظه می‌شود عطش بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم سبب شده تا ترکیب رشد اجزای شبه پول به نفع سپرده‌های کوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه باشد و بیم آن می‌رود که با ادامه چنین وضعیتی، عملکرد شبکه بانکی کم‌کم به بزرگ‌ترین خطر برای افزایش تورم تبدیل شود.


بانک مرکزی ایران با درک این شرایط تصمیم گرفت تا با ابلاغ دستورالعملی در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ بانک‌ها را مجبور به رعایت سقف نرخ‌های سود در سپرده‌های کوتاه‌مدت کند؛ دستوری که روز گذشته موعد اجرای آن بود. هر اندازه این دستور در شبکه بانکی عملیاتی شود بانک مرکزی بهتر می‌تواند خطر تورمی شبکه بانکی را مهار کند. البته باید دانست که ابلاغ دستورالعمل برای کاهش نرخ‌های سود بانکی شرط کافی نیست و شناخت ریشه مشکلات بانک‌ها و رفع آنهاست که می‌تواند رفتار بانک‌ها را اصلاح کند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۷۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود پیکر شهید دفاع مقدس به بوشهر پس از ۴۰ سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) از شهدای والامقام ارتش جمهوری اسلامی در هوابرد شیراز، متولد روستای خواجه گیر شهرستان دیلم است که در اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق دجله به شهادت رسید.

غلام پور افزود با بیان اینکه پیکر مطهر این شهید والامقام در سال ۱۳۸۸ تفحص و به عنوان شهید جاوید‌الاثر و گمنام در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شد گفت: در جریان شناسایی شهدا در آذر ماه سال ۱۴۰۰ شهید تعیین هویت شد و خانواده این شهید به دلیل همجواری با مزار شهید محسن حُجَجی رضایت خود را مبنی بر باقی ماندن مزار در نجف آباد اعلام کردند.

وی ادامه داد: اکنون خانواده شهید مرتضی غلامی دشتی نظری تصمیم گرفتند پیکر این شهید در زادگاهش در گناوه و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شود.

غلامپور گفت: روز شنبه همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) پیکر مطهر این شهید بر روی دستان مردم تشییع و بعد از آن در گلزار شهدای گناوه به خاک سپرده می‌شود.

دیگر خبرها

  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • خیابان‌های بوکان به پارکبانان سپرده می‌شوند
  • علائم سندروم روده تحریک پذیر (فیلم)
  • پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال وارد بوشهر شد
  • پدر شهید جعفر بابازاده آسمانی شد
  • ورود پیکر شهید دفاع مقدس به بوشهر پس از ۴۰ سال
  • خیابان های بوکان به پارکبانان سپرده می شوند
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • تعرض تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی+ عکس