Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر لزوم پرهیز از تصمیم های دستوری در بازار پول، گفت : نرخ سود بالا با واقعیت‌های اقتصاد ایران تطابق ندارد. به گزارش خبرگزاری صد و سیما ؛ سجاد ابراهیمی ، درباره اجرای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود علی الحساب یک‌ساله سپرده های بانکی گفت: اینکه نرخ سود 22 درصد، نرخ بالایی است و به صورت کلی نرخ های بالای 15 درصد با واقعیت های اقتصاد ایران مطابقت ندارد،موضوع مشخصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه نرخ سود بالا اثار منفی زیادی خواهد داشت، اظهارداشت: این نرخ ؛ هزینه سرمایه گذاری را افزایش می دهد و معضلات دیگری نیز ایجاد می کند و در نهایت تمایل به سرمایه گذاری و فعالیت های تولیدی را کاهش می دهد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مشکلی که وجود دارد اینکه ما چگونه به یک نرخ پایین تری برسیم؟ یک رویکرد این است که به صورت دستوری بگوییم که نرخ باید 15 درصد شود. در این زمینه تجاربی را داشتیم و در دولت های قبل می گفتند که نرخ سود باید تک رقمی شود.
وی افزود: با این حال، در آن زمان نرخ سود تک رقمی در واقع بر روی کاغذ عملیاتی شده بود. کارهای دستوری در جاهایی که بازار کار می کند و عرضه و تقاضا وجود دارد ، معمولا تجربه نشان می دهد که جواب نمی دهد و عرضه و تقاضاست که تعیین کننده خواهد بود.
این صاحبنظر اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل اینکه شرایط بانکی کشور، شرایطی خاص است؛ بنابراین تقاضا برای جذب تسهیلات زیاد است و باعث افزایش نرخ می شود. راه حل کوتاه مدت از سوی سیاست گذاران اینگونه دیده می شود که نرخ ها به صورت دستوری کاهش یابد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: با این حال، تجربه نشان می دهد که به نوعی روش دستوری امکانپذیر نیست و باید در بلندمدت مسیری برای نرخ سود بانکی در نظر بگیریم و بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار باید خود را متعهد بداند که در سقف پیش بینی شده، اگر بانک ها متقاضی بودند به جای نرخ گذاری آن را تقبل کنند و باید گفت بدون هزینه و تنها به روش دستوری نمی توان نرخ ها را پایین آورد.
به گفته ابراهیمی، در برخی کشورها با عملیات بازار باز اینگونه اقدامات را دنبال می کنند و البته می توان از طریق تزریق اعتبار نیز آن را انجام داد که البته هزینه خواهد داشت و هزینه آن نیز تورم است، ولی باید بدانیم که ناهار مجانی در اقتصاد وجود ندارد.
وی تصریح کرد: با شرایطی که در نظام بانکی کشور وجود دارد، نرخ سود متناسب باید دیده شود یا باید تقاضای بانک‌ها به نوعی حل شود که نظام بانکی برای پرداخت سود بانکی چندان عطش نداشته باشد یا اینکه تقاضا پوشش داده شود که نرخ پایین بیاید.
این صاحبنظر اقتصادی به ایبنا گفت: به نظر می‌رسد که باید به گذشته نگاه شود و تصمیمات بلندمدتی گرفته شود. باید ببینیم که چند بار درباره نرخ سود بانکی تصمیمات دستوری گرفته شد و نتیجه نداد. اینکه بانک ها تنبیه شوند و روش های اینگونه در پیش گرفته شود، سیاست های منسوخی است که جواب نمی دهد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: اینگونه سیاست ها باعث می شود که تخصص غیربهینه در بانک ها بیشتر شود و به فعالیت های غیرشفاف دامن زده شود و آسیب ها بیشتر خواهد شد. باید یکبار بیاییم معضلات بانک ها را شناسایی کنیم و به صورت تدریجی و در یک دوره مثلا 5 ساله مطمئن شویم که بانک های سالمی داریم که دیگر نرخ سود بالا و غیرقانونی نمی‌پردازند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۸۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد روستا ظهر پنجشنبه در نشست با بانک‌های استان در راستای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، افزود: نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود، گفت: انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند.

روستا اظهار داشت: میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحدهای روستایی در سطح کشور، ۵۵ درصد و در استان ۶۲ درصد است که این امر نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان باید در زمان کمتری انجام شود و بانک‌های استان زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را کمتر کنند.

روستا یادآور شد: از مجموع یکهزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله سی سخت، دچار خسارت شدند، ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است و پیگیری برای اختصاص اعتبار به این واحدها انجام شده است.

کد خبر 6095034

دیگر خبرها

  • بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • ۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد