Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری در جلسه روز گذشته با هیات کشور شیلی در تخت جمشید در ابتدا با اشاره کوتاه به آثار ثبت جهانی و ملی کشور ایران گفت: کشور ایران دارای 22 اثر ثبت جهانی و 33 هزار اثر ثبت ملی است و استان فارس با 4 اثر ثبت جهانی و حدود 3 هزار اثر ثبت ملی 10 درصد آثار شاخص ثبتی کشور را به خود اختصاص داده است و در آینده نزدیک پنجمین اثر ثبت جهانی استان تحت عنوان مجموعه ساسانی 3 شهرستان فارس را شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: استان چهارفصل فارس دارای وسعت 122 هزار کیلومتر است که حدود 8 درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد و بسیاری از آثار شاخص کشور از دوره ایلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی در این استان فارس قرار دارد.

این مقام مسئول ضمن ابراز تمایل از برگزاری نمایشگاه صنایع در کشور شیلی در تشریح ظرفیت صنایع‌دستی استان گفت: استان فارس با داشتن 200 هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی، 120 رشته فعال در این حوزه و محصولات شاخصی ازجمله خاتم که هنر اصیل شیراز است و ازنظر کیفیت و ظرافت ساخت به نسبت خاتم اصفهان از ویژگی منحصربه‌فردی برخوردار است، دست‌بافت‌هایی مانند گلیم، قالی، گبه، منبت شهرستان آباده که شهرت جهانی دارد و نیز دیگر صنایع‌دستی‌هایی با کاربری در فضاهای معماری، مثل کاشی‌کاری، گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی هفت‌رنگ از جایگاه ممتاز در سطح کشور برخوردار است.

امیری در تبیین دیگر قابلیت‌های استان به وجود آرامگاه حافظ و سعدی از شخصیت‌های مطرح ادب ایران و جهان، 440 جاذبه طبیعی در استان، حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) و دیگر امامزادگان در بحث گردشگری مذهبی، معادن غنی بخصوص در زمینه سنگ، 3 فرودگاه بین‌المللی در شهرهای شیراز، لار و لامرد، حضور پزشکان حاذق و ظرفیت بیمارستان‌های مجهز بخصوص در بحث پیوند اعضا، چشم‌پزشکی و جراحی‌های زیبایی اشاره و از آمادگی در زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه بخصوص در حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع‌دستی خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در پایان بحث خواهرخواندگی شهر شیراز و یکی از شهرهای شیلی با هماهنگی شهرداری شیراز را به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد.

همچنین در این دیدار سناتور خیدو خیراردی معاون مجلس سنای شیلی ضمن ابراز خرسندی از سفر به شهر شیراز اظهار داشت: قصد و ایده کلی از این سفر ایجاد روابط حسنه بین دو کشور و دو ملت بوده که یکی از پایه‌های اساسی این ارتباط بخش فرهنگی است که به‌خوبی توسط مدیرکل میراث فرهنگی توضیح داده شد و ما هم ایده‌های مناسبی را از این کلیت گرفتیم.

وی با تأکید به فرهنگ و تمدن غنی ایران و شهر شیراز به‌عنوان مهد این تمدن و شگفت‌زده شدن از شکوه مجموعه جهانی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی- فرهنگی استان فارس، افزود: پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در کاخ ریاست جمهوری شیلی برای نشان دادن این جاذبه‌ها و فراهم نمودن زمینه سفر مردم شیلی به کشور ایران در جلسه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح گردیده است.

گفتنی است، معاون مجلس سنای شیلی در خصوص موضوع خواهرخواندگی شهر شیراز با یکی از شهرهای شیلی نیز تصریح کرد: این موضوع با حساسیت بالایی بررسی خواهد شد تا بتوان شهری از کشور شیلی که هم‌تراز با شهر تاریخی- فرهنگی شیراز باشد را به شهرداری شیراز معرفی کرد و از این فرصت جهت تعامل بیش‌ازپیش بهره‌مند شد.

انتهای پیام/چ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در حالی وارد دومین روز کاری خود شد که حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در غرفه استان فارس قابل توجه بود، به طوری که در نخستین روز این رویداد حداقل سه تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذارانی از کشور‌های روسیه و مغولستان به امضاء رسید.

تفاهم‌نامه‌های کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی، بسته‌بندی میوه و تولید گوشت با این دو کشور به امضاء رسید.

امروز نیز سرمایه‌گذارانی از کشور‌های افغانستان، پاکستان، چین، ایتالیا و اندونزی با حضور در غرفه استان فارس از ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تولیدات دانش‌بنیان آگاه شدند و چند تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات مواد غذایی، واردات و صادرات مواد اولیه تولید بیسکوئیت و همچنین نوشیدنی‌ها و گیاهان دارویی منعقد شد.

از دیگر کشور‌هایی که از غرفه استان فارس بازدید کردند می‌توان به سرمایه‌گذاران کشور‌های عراق، ترکیه، سنگاپور، پاکستان اشاره کرد.

در همین ارتباط حسن شیخ‌نیا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از حضور ۳۲ هیات تجاری کشور‌های مختلف در غرفه استان فارس خبر داد و گفت: در جریان این دیدار‌ها و مذاکرات انجام شده ۱۵ تفاهم نامه همکاری به امضاء رسید.

او با بیان اینکه اگر این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود ظرفیت قابل توجهی برای استان فارس ایجاد می‌شود، اظهار داشت: وزارت کشور دو زنجیره ارزش را برای استان فارسی مصوب کرده که شامل فولاد و گیاهان دارویی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس یکی دیگر از ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس را در زمینه گندم عنوان کرد و گفت: فارس به عنوان دومین تولیدکننده گندم کشور ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد زنجیره ارزش این محصول استراتژیک دارد.

شیخ نیا از افزایش برداشت گندم در سطح هکتار به دلیل استفاده از روش‌های علمی و فناورانه در تولید دانه و نهاده خبر داد و گفت: خوشبختانه در زمینه صرفه جویی در مصرف آب برای بخش زراعت اقدامات خوبی انجام شده به طوری که به ازاء هر هکتار کشت غرق آبی، ۹ هکتار کشت به صورت آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.

او با بیان اینکه تلاش می‌شود فارس به عنوان پایلوت مرکز تحقیقات گندم کشور معرفی شود، اظهار داشت: علاوه براین در زمینه تولید آرد و نان کامل و همچنین تولیدات پروتئینی به عنوان پایلوت کشور شناخته می‌شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • حضور ۱۰ هیات تجاری خارجی در فارس
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • جزئیات حضور دو هیات دولتی ایران در عربستان
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • اولین جلسه هیات مدیره استقلال با مالکان جدید
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس