Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@14:10:58 GMT

این علائم نشان دهنده کم خونی بدن هستند

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۹۹۱۰

این علائم نشان دهنده کم خونی بدن هستند

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: کم‌خونی فقر آهن زمانی که آهن به مقدار کافی در بدن موجود نباشد به وجود می‌آید.

دکتر غلامرضا زمانی با اشاره به اینکه کم‌خونی به معنی کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون است، گفت: کم‌خونی علل متفاوتی دارد، ولی مهم‌ترین آن کمبود آهن در بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص علائم کم‌خونی گفت: احساس خستگی و بی‌حالی، سردردهای پی در پی، بی‌اشتهایی، یبوست، عدم تمرکز، علاقه‌مندی به خوردن مواد عجیب و غریب مثل خاک یا کاغذ که خوراکی نیستند، احساس افسردگی، احساس تنگی نفس، احساس سردی در انگشتان دست و پا، احساس ضعف یا سرگیجه، بی‌حالی و خستگی پوست و حالتی که رنگ پوست معمولی باشد ولی لب‌ها کمرنگ‌تر از حد طبیعی باشد، از علائم کم‌خونی است.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان شاخه خراسان گفت: مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و آماده، حذف بعضی وعده‌های غذایی (از قبیل صبحانه)، ریزه‌خواری و عدم‌استفاده از همه گروه‌های غذایی از نشانه‌های عدم دریافت کافی آهن و سایر مواد مغذی است و در این صورت، اگر علائم ذکر شده نیز باشند، احتمال کم‌خونی وجود دارد.

زمانی با اشاره به اینکه کم‌خونی می‌تواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید، تصریح کرد: تنها راه تشخیص کم‌خونی از طریق آزمایش خون است.

وی ادامه داد: در مواقعی که فرد نسبت به کم‌خونی خود شک دارد، نباید مقادیر بالای مکمل‌های آهن را مصرف کند، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت‌زا است و عوارض بدی دارد.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان شاخه خراسان افزود: برای تشخیص قطعی کم‌خونی باید به پزشک مراجعه شود؛ زیرا علائم کم‌خونی می‌تواند مشابه علائم سایر بیماری‌ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم‌خونی نیست.

زمانی اظهار کرد: براساس آخرین آمار منتشر شده، فقر آهن شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: کم‌خونی فقر آهن یک نفر از هر پنج نفر خانم را گرفتار می‌کند و در میان خانم‌های باردار، این رقم به یک نفر از هر دو نفر می‌رسد و نیمی از افراد باردار، دچار کم‌خونی فقر آهن هستند.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه مصرف ویتامینCموجب افزایش جذب آهن می‌شود، افزود: امروزه تشخیص و تعیین علت ایجاد کم‌خونی فقر آهن در فرد بیمار، یکی از پایه‌های اصلی درمان است؛ چرا که بدون مشخص شدن علت، بیماری تنها به صورت علامتی و برای کوتاه مدت درمان می‌شود و به دنبال قطع درمان، دوباره کم‌خونی ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: در افراد مسن، تعیین نکردن علت بروز، ممکن است به قیمت پنهان ماندن یک بدخیمی و پیشرفت بی‌صدای آن تمام شود.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: پیگیری بیمار پس از شروع درمان، یکی دیگر از بایدها در این بیماری است. امروزه با شروع درمان به بیمار توضیح می‌دهند که انجام تست‌های آزمایشگاهی بعدی الزامی است. به این ترتیب، احتمال درمان ناکافی با رها کردن ادامه درمان، تا حدود زیادی از بین می‌رود.

زمانی خاطرنشان کرد: مصرف مولتی ویتامین‌های حاوی آهن تحت‌نظر پزشک، برای تمام گروه‌های در معرض شامل نوجوانان، خانم‌های باردار و افرادی که به طور منظم خون اهدا می‌کنند، توصیه می‌شود.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هرچند دوره بیماری‌های زمستان و آلرژی فصل بهار روبه پایان است، احتمال دارد آبریزش بینی به قوت خودش باقی باشد. اگر داروهای آلرژی هم علاج این آبریزش مدوام نبودند، وقتش رسیده که بدانید احتمالا به عارضه‌ای متفاوت دچارید.

بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری را چگونه شکست دهیم؟

دلیل آبریزش بینی ممکن است «التهاب سینوسی مزمن» (رینوسینوزیت، rhinosinusitis) باشد؛ بیماری التهابی مزمنی اگر بیش از سه ماه طول بکشد تورم سینوس‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته ممکن است همزمان دچار آلرژی و التهاب سینوسی مزمن باشید. از آنجایی که آبریزش بینی هم جزو علائم التهاب سینوسی مزمن و هم جزو علائم آلرژی‌های فصلی است، افراد معمولا فکر می‌کنند که دلیل اصلی آبریزش بینی آلرژی فصلی باشد. با وجود آنکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی در درمان آن موثر است، اما به افرادی که التهاب سینوسی مزمن دارند کمک چندانی نمی‌کنند.

علائمی که نشان می‌دهند دلیل آبریزش بینی آلرژی نیست

نشانه‌هایی وجود دارد که آلرژی‌زاهای (آلرژن‌ها) بهاری، که در محیط شناورند، شاید دلیل آبریزش بینی نباشند. برای مثال، اگر وضعیت آلرژی بیش از حد طول کشید یا اینکه داروهای بدون نسخه کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.

جایانت پینتو، مدیر بخش راینولوژی (جراحی و درمان بیماری‌ها بینی) و آلرژی دانشگاه پزشکی شیکاگو، می‌گوید، وقتی با فردی مواجه می‌شویم که مدت‌زمان طولانی آبریزش بینی دارد به بیماری التهاب سینوسی مزمن مشکوک می‌شویم. افرادی که آنتی‌هیستامین، استروئیدهای داخل بینی یا اسپری بینی استفاده می‌کنند و همچنان آبریزش‌ بینی دارند، ممکن است به التهاب مزمن سینوس‌ مبتلا باشند که روش درمانی دیگری می‌طلبد.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین مواردی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان التهاب سینوسی مزمن

داروهای بدون نسخه برای تسکین علائم آلرژی کافی و مناسب‌اند اما معمولا به التهاب سینوسی مزمن کمکی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اگر متخصص همه دلایل احتمالی را بررسی و موثرترین درمان را انتخاب کرده‌ باشد،‌ بیماری التهاب سینوسی مزمن درمان‌پذیر است.

روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنتی بیوتیک‌ها یا استروئیدها به‌همراه اسپری بینی و سینوس، از درمان‌های رایج التهاب سینوسی مزمن به‌شمار می‌روند. اگر این روش‌های درمانی کارساز نبود، جراحی سینوس راه دیگری است که متخصصان توصیه می‌کنند.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228753 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • عملیات اروپا در دریای سرخ نتوانست عملیات دریایی یمن را مهار کند
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار