Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@06:05:00 GMT

وقتی تاروپود آهنین پنبه می شود !

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۱۴۷۹

وقتی تاروپود آهنین پنبه می شود !

فرش دستباف آذربایجان غربی میراثی کهن از گذشتکان این دیار است که ظرافت هنر اصیل فرشبافی به همت سرانگشت ظریف بافان، در تار و پود آن چشم نوازی می کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، از میان طرح ها و شهرهای مطرح هنر فرش بافی استان، خوی با فرش ریز ماهی اش و تکاب با فرش افشارش قدمت دیرینه ای دارند و برای خود شهرت و آوازه ای جهانی کسب کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان فرش افشار تکاب یا همان آهنین فرش افشار تکاب به عنوان برند ملی ثبت شده و هم اکنون در انتظار ثبت جهانی است تا هر چه بیشتر زیبایی و اصالت خود را به نمایش بگذارد.
مدیر کل صنعت ،معدن و تجارت آذربایجان غربی می گوید: آذربایجان غربی از استانهای پیشتاز در صنعت فرش دستباف کشور است و فرش های تولیدی این استان به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت، طرفداران زیادی را در داخل و خارج از کشور به خود جلب کرده است.
اسکندری می گوید: در استان سالانه ۲۹۰هزار مترمربع فرش دستباف تولید می شود که تولید فرش افشار در شهرستانهای جنوبی استان رونق دارد و تکاب خاستگاه اصلی آن است.
رئیس اداره فرش اداره کل صنعت ،معدن و تجارت فرش افشار تکاب را به دلیل میزان بالای تراکم گره در هر سانتیمترمربع دارای استحکام زیادی میداند و می گوید: فرش افشار به نام فرش آهنین شناخته شده است و بطور متوسط سالانه ۱۵ هزار مترمربع فرش افشار تکاب تولید و بیش از ۸۰ درصد آن صادر می شود.
درویشی با اشاره به جایگاه ویژه فرش افشار در صادرات می گوید: فرش افشار تکاب از نظر ابعاد با اندازه های شش و نه متری جذابیتهای خاصی برای کشورهای اروپایی دارد و از دیرباز طرفداران ویژه ای به خصوص در کشور آلمان داشته است و در حال حاضر نیز آمریکای شمالی، روسیه و ژاپن از عمده بازارهای صادرات این فرش محسوب می شوند.
وی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر، صادرات حلقه مفقوده بازار فرش ایران بوده است اضافه می کند: در سالهای گذشته تحریم، تورم داخلی و همچنین بحران جهانی اقتصاد، بازار فرش دستباف ایران را تحت تاثیر قرار داد به نحوی که تنها۳۰درصد از صادرات فرش دستباف ایران به آمریکای شمالی قطع شد و فرش افشار تکاب هم از این مسأله مستثنی نبوده است.
فریدی از فعالان فرش افشار تکاب می گوید: طرح های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه عباسی، مران، کله اسبی، طرح مار ماهی و نقشه خانم جیران اغولبیک با حاشیه هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه، خوشه ای و حاشیه افشان از جمله نقشه ها و متن های اصیل فرش افشار تکاب به شمار می روند که قدمت دیرینه ای دارند.
وی می افزاید: نقشه ماهی قوشخانه معروفترین طرح فرش افشار تکاب است و این در حالی است که برخی طرح های قدیمی فرش افشار از جمله نقشه خانم جیران اغولبیک در حال فراموشی است.
محمدی فعال فرش افشار تکاب با اشاره به ضرورت معرفی هر چه بیشتر فرش افشار تکاب می گوید: متاسفانه بعضاً مشاهده می شود که برخی شهرها و استانهای مجاور با برندهای نامعتبر، فرش تولیدی خود را با نام فرش افشار تکاب در بازارهای داخلی و خارجی عرضه و به فروش می رسانند که دلیل بروز این مسأله نبود حمایت های صنفی از این برند ملی است.
وی نبود نظام بیمه ای هدفمند برای قالیبافان و نبود نظارت بر تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب را از عمده مسائل صنعت فرش تکاب می داند که موجب بی انگیزه شدن بخشی از قالیبافان فرش افشار شده است.
خانم ابراهیم پور از بافندگان فرش افشار می گوید: بمدت ۲۰سال است قالیباف فرش دستباف هستم و در حال حاضر عدم اطمینان از بازار فروش و بازگشت سرمایه موجب شده است که بسیاری از قالیبافان ماهر دار قالی را کنار بگذارند.
فریدیان مدیر تنها کارگاه متمرکز فرش موجود درتکاب می گوید :تا چند سال قبل 80 کارگاه فرش بافی با 10 هزار نفر مشغول بکار بودند امادر حال حاضر فقط یک کارگاه فعال است
وی ادامه این روند را نگران کننده میداند و معتقد است در صورتیکه بی توجهی به صنعت فرش ادامه داشته باشد فرش افشار تکاب برای همیشه نابود خواهد شد.
مستوفی از فعالان حوزه فرش معتقد است : کمبود نقدینگی، نبود نظام حمایتی جامع و کارآمد برای بافندگان فرش، شیوه تولید سنتی، نبود نظام صنفی فعال و بی توجهی به این برند ملی و هم چنین بی توجهی به بیمه قالی بافان موجب شده است صنعت فرش تکاب با مشکلاتی در عرصه تولید و صادرات مواجه شود.
وی می افزاید آنچه مسلم است ثبت جهانی فرش افشار تکاب می تواند زمینه را برای رونق دوباره تولید و صادرات این برند ملی فراهم کند و انتظار فعالان این هنر – صنعت، تلاش بیش از پیش متولیان و مسئولان برای استفاده از این ظرفیت جهانی است.
خانم افشار مدیر عامل اتحادیه فرش دست بافت آذربایجان غربی می گویند در حال حاضر مشکلات بازار فرش دستباف از جمله فروش، تهیه مواد اولیه مرغوب، هزینه های بالای تولید و بی انگیزگی قالیبافان، با بازار تقاضا ارتباط مستقیم دارد به گونه ای که امید است با حذف تحریم ها و افزایش تقاضا و صادرات بخش قابل توجهی از مشکلات حل شود.
وی با بیان اینکه نمایشگاه دائمی فرش دست بافت با هدف ایجاد پیوند بین تولید کنندگان فرش و خریداران راه اندازی شده است تصریح میکند:در این نمایشگاه برای رفع مشکل فروش تا مبلغ 10 میلیون تومان وام بدون سود با اقساط 36 ماهه پرداخت می شود.
اسکندر مدیر کل صنعت معدن وتجارت آذربایجان غربی هم از برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی ، رفع مشکل موجود بر سر راه صادرات ،ایجاد خوشه فرش دستبافت و اعطای یارانه های فرش به تولید کنندگان در کنار رفع مشکل بیمه را از مهمترین برنامه های فرش دست بافت در دست اقدام اعلام میکند.
فرش افشار آهنین نفس های آخرش را میکشد .برای نجات آن به عنوان یک هویت منطقه ای باید هر چه سریعتر برنامه های نجات بخش اجرای شوند و با عزم جدی تر مشکلات قالی بافان رفع شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • مشارکت شهرداری در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب