Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@10:22:07 GMT

مجموعه فرهنگی، تاریخی دزاشیب ( باغ علاء ) پلمپ شد

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۳۴۵۳

مجموعه فرهنگی، تاریخی دزاشیب ( باغ علاء ) پلمپ شد

مجموعه فرهنگی تاریخی دزاشیب تهران ( باغ علا ء) که بیست سال در اختیار انجمن خوشنویسان ایران بوده به علت آنچه تخلفات آشکار توسط پلیس اماکن تهران پلمپ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیست سال پیش طی یک قرارداد عقد رقبی بین شهرداری تهران و انجمن خوشنویسان ایران، شش دانگ عرصه و اعیان پلاک ثبتی ۱۴۳۰ و ۱۴۳۱ واقع در خیابان دزاشیب معروف به باغ علاء برای فعالیت های فرهنگی و هنری به انجمن خوشنویسان ایران واگذار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بند ۲ شروط و تعهدات فی مابین چنین آمده است :منتفع ( انجمن خوشنویسان ایران ) صرفا به منظور توسعه و ترویج هنر خوشنویسی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مربوط از مورد انتفاع استفاده کرده و از این راه کسب در آمد می نماید و به هیچ وجه حق انتقال آن را جزآ وکلا و مفروزا و مشاعا به صورت عملی یا صلح حقوقی و وکالت و غیره به دیگری را ندارد .


آنچه از متن قرارداد برمی آید، استفاده بهینه از محل مورد نظر در جهت ارتقاء کمی و کیفی خط و خوشنویسی کشور و حوزه های فرهنگی مربوط به آن است.


متاسفانه انجمن‌خوشنویسان ایران به عنوان منتفع، سال های متمادی این محل فرهنگی و تاریخی را به دکان های متعددی تبدیل و این بنای تاریخی به ثبت ملی رسیده را تغییر کاربری و فعالیت داده و اخیرا هم برای گسترش محل کافی شاپ در محل باغ علاء، اقدام به قطع درختان کهن ۶۰ ساله باغ شده که با اعتراض آگاهان و فعالان محیط زیست و شهرداری مواجه شده است.


معترضین معتقدند این اقدام از محل مال الاجاره منفعت بیشتری را نصیب منتفع که اکنون تبدیل به موجر شده و مرکزی که باید لباس فرهنگ و هنر بر تن خویش داشته باشد اکنون به فعالیت های بی ارتباط با کار شریف هنری اشتغال یافته است.


نکته مورد توجه این است که مدت عقد قرارداد بیست ساله این مجموعه به سر آمده و انجمن خوشنویسان ایران که در این مدت طولانی از مال الاجاره های این مجموعه بهره مند شده تاکنون گزارشی از درآمد و نحوه هزینه این درآمد منتشر و ارائه ننموده و از طرفی فعالیت شاخصی درتوسعه هنر خوشنویسی ایران از سوی این انجمن در این مکان صورت نگرفته است.


متاسفانه انجمن خوشنویسان ایران مدت هاست با چالش جدی مدیریتی فرسوده و مستمر که تقریبا انتظار نوآوری از آن نباید داشت روبرو بوده و از این دست اقدامات نیز تنها عده ای بهره مند شده و فضای کلی خوشنویسی و هنر قدسی خط بی بهره بوده است.


اکنون شهرداری تهران با رویکرد جدید و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری مردمی و با هدف جلوگیری از فرسایش جدی این‌اثر فرهنگی و تاریخی، نگهداری مناسب، حفاظت و امنیت این بنای ارزشمند را مورد توجه قرار داده و از تداوم فعالیت آن به این صورت جلوگیری خواهد کرد تا آثار ملی متعلق به عموم‌ملت ایران برای فعالیت عموم باشد نه کافی شاپ ها و فعالیت های غیر فرهنگ و هنر اصیل ایرانی.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۳۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است