Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@01:42:03 GMT

سن مینی بوس های گلستان از 30 سال گذشت

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۴۷۸۵

سن مینی بوس های گلستان از 30 سال گذشت

مهین نورافروز در همشهری گرگان نوشت: نشستن‌های طولانی مدت روی صندلی‌های چند بار تعمیر شده و چرک‌، پایین بودن ضریب ایمنی در جاده‌ها، سر و صدای آزار دهنده موتور و مشکلات سرمایی و گرمایی داخل کابین از مواردی است که مسافران را تا رسیدن به مقصد مجبور به تحمل شرایط سخت کرده است.
در چند سال اخیر بحث‌های زیادی بر سر تعویض و جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده از سوی برخی مسئولان متولی در گلستان انجام شده است، اما به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان، اجرا شدن این طرح با حمایت‌های تسهیلاتی از رانندگان و مالکان خودروها امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مینی‌بوس‌هایی بدون توان تردد
مهدی میقانی با بیان این‌که نزدیک به 70 درصد مسافران بین شهری با مینی‌بوس‌ها تردد می‌کنند، به همشهری گفت: سن مینی‌بوس‌های موجود در استان به بالای 30 سال رسیده و دیگر توان و امنیت تردد در جاده‌ها را ندارند.
وی افزود: مستهلک بودن این خودروهای مسافربری بین شهری موجب شده تا مسافران، تردد با سواری‌ها را به استفاده از این وسیله نقلیه ترجیح دهند که موجب کاهش درآمد رانندگان مینی‌بوس‌ها شده است.
این مسئول ادامه داد: گلستان دارای 500 دستگاه مینی‌بوس است که رسیدگی به نوسازی این ناوگان پرتردد یکی از ضرورت‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله حمل و نقل است.
وی اضافه کرد: برای جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده با مدل‌های جدید، طرحی در قالب اعطای تسهیلات با بازپرداخت 5 ساله و پیش پرداخت 70 درصدی قیمت خودرو به اجرا درآمده است که البته تاکنون تعداد کمی از مالکان اقدام به جایگزینی کرده‌اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان گلستان افزود: استفاده از ظرفیت ناوگان جمعی بین شهری در استان به‌ جای سواری‌ها و خودروهای شخصی در کاهش میزان آلودگی، خسارت به جاده‌ها و بالا رفتن امنیت مسافران بسیار موثر است.

بالا بودن میزان اقساط خودروهای جدید
میقانی با بیان این‌که توسعه یافتن جاده‌های استان نیازمند وسایل نقلیه جدید است، گفت: برخی مواقع وجود وسایل نقلیه مستهلک و فرسوده از جمله مینی‌بوس‌ها موجب ایجاد ترافیک‌های جاده‌ای و درون شهری می‌شود که مشکلات زیادی را برای رانندگان به وجود آورده است.
وی ادامه داد: مینی‌بوس‌های فرسوده به‌جای فراهم آوردن آسایش مسافران، موجب خرابی جاده‌ها و اتلاف وقت مسافران شده‌اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان با تایید این مطلب که پرداخت اقساط مینی‌بوس‌های جایگزین، عاملی برای کندی روند اجرای طرح تعویض مینی بوس های فرسوده شده است، گفت: دست این نهاد برای کاهش پرداخت اقساط بسته است، اما تمام سعی خود را برای حمایت از مالکان مینی‌بوس‌ها به منظور اجرای این طرح به کار خواهیم بست.

تعداد زیادی از رانندگان مینی‌بوس‌ها مالک آن نیستند
یکی از رانندگان باسابقه مینی‌بوس در گلستان با بیان این‌که بسیاری از رانندگان مینی‌بوس‌های گلستان مالک آنها نیستند، به همشهری گفت: تعداد زیادی از مالکان مینی‌بوس‌ها تمایلی برای جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده ندارند و هنگام اعتراض یا درخواست رانندگان برای جایگزینی مینی بوس ها، به آنها جواب منفی می‌دهند.
علی لکزایی شرایط رانندگی با این مینی‌بوس‌ها را برای رانندگان طاقت فرسا عنوان کرد و افزود: خرابی بین جاده‌ای و جابه جا شدن مسافران با مینی‌بوسی دیگر و ضرر مالی ناشی از آن توانی برای رانندگان باقی نگذاشته است.
لکزایی ادامه داد: پرداخت برخی هزینه‌های مینی‌بوس به عهده راننده است که در پایان روز مبلغ کمی به عنوان دستمزد نصیب وی می‌شود.

ثابت بودن نرخ کرایه ها و بالا رفتن هزینه های بیمه
یکی دیگر از مالکان و رانندگان مینی‌بوس با بیان این‌که افزایش کرایه سواری‌های بین شهری تمایلی برای جایگزینی مینی‌بوس‌های نگذاشته است، به همشهری گفت: به دلیل حمایت نکردن دستگاه‌های مربوطه از طرح جایگزینی برای پرداخت اقساط، خودروهای سواری‌ گوی سبقت را در جابه‌جایی مسافر از مینی بوس ربوده‌اند.
سید محمد رضا. ت افزود: پیش پرداخت 70 درصدی قیمت خودرو در توان کدام مینی‌بوس‌دار گلستانی است که بتواند آن را پرداخت کند؟
وی ادامه داد: هزینه‌های ماهانه مینی‌بوس‌ها در کنار پرداخت اقساط، جرات تعویض را از مالکان گرفته است.
این راننده با بیان این‌که برخلاف اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها از ساز و کار مشخصی در استان برخودار نیستند، گفت: اتوبوس‌ها تحت نظرات شرکت‌های مشخص و واحدی فعالیت می‌کنند و رانندگان آن‌ها نیز از پشتوانه‌های حمایتی برخودار هستند.
وی، افزایش بیمه‌ها را یکی دیگر از مشکلات جایگزینی عنوان کرد و افزود: مبلغ نزدیک به 2 میلیون تومان بیمه برای پرداخت خسارت سوانح رانندگی و افزایش سالیانه آن در کنار پرداخت اقساط وام 2 میلیون تومانی تعویض خودروو نیز مخارج زندگی، انگیزه جایگزینی مینی بوس ها را از مالکان گرفته است.
این مالک مینی بوس، افزایش نیافتن کرایه‌ها را عامل دیگری بر کاهش درآمد رانندگان مینی‌بوس عنوان کرد و افزود: کرایه سواری‌های بین شهری 2 برابر کرایه مینی‌بوس‌هاست و اگر قرار است طرح جایگزینی انجام شود، باید کرایه‌های مینی‌بوس‌ها همزمان افزایش یابد.
این راننده افزود: تبصره 13 جایگزینی برای پرداخت 10 درصد پیش پرداخت، فقط شامل حال اتوبوس‌ها شد و این در حالی است که مالکان مینی‌بوس‌ها که بالاترین رقم جابه جایی مسافران درون شهری را بر عهده دارند، از این طرح بازماندند.
به گفته این مالک و راننده مینی‌بوس، رقم بالای پرداخت اقساط، نرخ سود بانکی، بیمه و دیگر مخارج روزمره انگیزه‌ای برای جایگزینی مینی‌بوس‌های جدید نگذاشته است.
ناایمنی وسایل تردد جمعی، احتمال وقوع حوادث جاده ای را افزایش می دهد. بنابراین به نظر می رسد اگر قرار باشد جاده های استان به درجه مطلوبی از امنیت برسند، یکی از اقدام های انجام شده باید در راستای نوسازی و ایمن سازی خودروها به ویژه ناوگان مینی بوس رانی استان باشد که بیش از 70 درصد از ترددهای استان به ویژه مسیرهای روستایی را به خود اختصاص داده است.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۴۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

سردار رهام بخش حبیبی بیان کرد: ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه امروز بیست و نهم فروردین ماه، شخصی با اسلحه سوزنی جلو یک دستگاه مینی بوس حامل مسافر را گرفته و قصد پیاده کردن دختری حدودا ۱۵ ساله را داشت که با حضور به موقع کارآگاهان پلیس عرصه را برخود تنگ دیده و با اسلحه سوزنی اقدام به تیراندازی به سمت کارکنان پلیس کرد.

فرمانده انتظامی استان ادامه داد: شخص ناشناس حدودا ۳۲ ساله پس از تیراندازی از مینی بوس فاصله می‌گیرد و به تنهایی با سواری پراید که پلاک آن را مخدوش کرده بوده اقدام به فرار می‌کند.

سردار "حبیبی تصریح کرد: پس از طی مسافتی تعقیب و گریز و عدم توجه آدم ربا به هشدار‌های پلیس، و در تیراندازی متقابل، کارکنان انتظامی با رعایت قانون به کارگیری سلاح وی را از ناحیه پا مجروح و دستگیر کرده و اسلحه اش را نیز کشف می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه متهم قصد خود از این اقدام‌مجرمانه را اختلاف شخصی اعلام کرده است، گفت: متهم برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برگزاری دومین دوره لیگ مینی فوتبال کیش
  • پایان مسابقات مینی فوتبال شهرستان فلارد
  • حضور ۹۰ بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور
  • رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان
  • ممنوعیت دریافت وجه نقد توسط ناوگان اتوبوسرانی درون شهری ارومیه
  • دریافت وجه نقد از سوی رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه ممنوع است
  • اظهارنظر آنتونلی درباره رانندگی با خودروی فرمول یک
  • پلیس مانع ربایش دختر ۱۵ ساله شیرازی شد
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد