Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@20:50:10 GMT

راه اندازی تلسکوپ فوق العاده قدرتمند

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۹۱۲۳

راه اندازی تلسکوپ فوق العاده قدرتمند

آلمان نه فقط محل استقرار این دستگاه است بلکه بخش اعظم بودجه و فناوری آن را تامین کرده است
یکی از قویترین دستگاه های اکس-ری جهان که نقش میکروسکوپ لیزری را بازی خواهد کرد رسما کار خود را در شهر هامبورگ آلمان شروع کرده است.ایجاد تاسیسات حاوی این دستگاه بیش از یک میلیارد یورو هزینه داشته و از آن برای مطالعه ساختمان ماده، در مقیاس اتمی، استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دانشمندان می گویند این دستگاه به نام "لیزر الکترون آزاد اکس ری اروپایی" (اکس اف ای ال) می تواند امکان فیلم گرفتن از پیوندهای شیمیایی میان اتم ها را در لحظه ایجاد یا گسست این پیوندها فراهم کند.

محققان پیش بینی می‌کنند که این توانایی به کشفیات بنیادی منجر شود که از جمله در معالجات پزشکی و ساخت مواد نوین کاربرد خواهد داشت."اکس اف ای ال" که احداث آن بیش از هشت سال طول کشیده را کنسرسیومی متشکل از ۱۱ کشور می گردانند. این مرکز روز جمعه افتتاح شد.

این دستگاه یک شتاب دهنده خطی ابررساناست که در مجتمع تونل هایی به طول ۳ کیلومتر و ۴۰۰ متر در عمق ۴۰ متری زمین قرار دارد.ساخت "اکس اف ای ال" بیش از هشت سال طول کشیده است

دستگاه دسته هایی از الکترون ها را شتاب می دهد تا سرعت آنها تقریبا به سرعت نور برسد و بعد آنها را در یک مسیر مغناطیسی قرار می دهد.با پیچ و تاب خوردن الکترون ها اشعه اکس از آنها ساطع می شود و در این فرایند به هم نزدیک تر می شوند.

با فشرده تر شدن توده الکترون ها نه فقط نور ساطع شده از آنها تشدید می شود بلکه هماهنگی بیشتری پیدا می کنند. این اشعه های اکس "همزمان" می شوند و خواص نور لیزر را پیدا می کنند.

این اشعه می تواند در هر چه سرراهش باشد نفوذ و ساختمان آن را در مقیاس اتمی آشکار کند؛ از ملکول پروتئین که انرژی بدن را تامین می کنند گرفته تا کاتالیزورهایی که برای تولید مواد شیمیایی در ابعاد صنعتی به کار می رود.

بسیاری از کشورهای جهان از ماشین های مدوری به نام "سینکروترون" استفاده می کنند که عملکردی مشابه دارد.اما نور تولید شده توسط "اکس اف ای ال" حدود یک میلیارد بار قوی تر از این دستگاه هاست و امکان تحقیقاتی را فراهم می کند که ورای توانایی سینکروترون های فعلی است.

آلمان نه فقط محل استقرار این دستگاه است بلکه بخش اعظم بودجه و فناوری آن را تامین کرده است.روسیه، دانمارک، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، لهستان، اسلواکی، اسپانیا، سوئد و سوئیس دیگر اعضای کنسرسیوم هستند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!

ناسا اعلام کرد که به خاطر بروز یک مشکل مکانیکی، فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» را فعلا متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که تلسکوپ ۱۶ میلیارد دلاری ناسا قرار است مدتی بیکار باشد.

به نقل از دیلی میل، ناسا روز جمعه فاش کرد که تلسکوپ فضایی هابل به دلیل بروز یک مشکل مکانیکی، فعالیت خود را متوقف کرده است.

مشکل پیش‌آمده به خاطر یکی از ژیروسکوپ‌هایی است که به هابل در چرخش و تمرکز روی اهداف جدید کمک می‌کند. هابل روز سه‌شنبه به طور خودکار به حالت ایمن وارد شد زیرا یکی از سه ژیروسکوپ آن شروع به فرستادن خوانش‌های معیوب کرد.

عملیات هابل در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده و مقامات ناسا در حال تلاش برای رفع کردن این نقص هستند.

دانشمندان از هابل برای تعیین کردن اولین تخمین رسمی درباره سن کیهان و همچنین برای ثبت تصاویر استفاده کرده‌اند. این تلسکوپ فضایی ۳۴ ساله که در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد، هر از گاهی با ژیروسکوپ‌های خود مشکل پیدا می‌کرد.

ژیروسکوپ علاوه بر اندازه‌گیری سرعت چرخش یک جرم، به هابل کمک می‌کند تا ثابت و جهت‌دار بماند. هر یک از ژیروسکوپ‌های هابل حاوی یک چرخ است که ۱۹۲۰۰ بار در دقیقه حول یک استوانه می‌چرخد. استوانه در یک مایع غلیظ و چسبناک مانند روغن موتور غوطه‌ور است. سیم‌های ریز به مایع وارد می‌شوند و الکتریسیته را به موتور منتقل می‌کنند. مشخص نیست روش کار در حال حاضر هم این طور است یا خیر اما در گذشته هوای تحت فشار که مایع غلیظ را از طریق سیم‌ها به فضا وارد می‌کرد، آنها را به خوردگی و شکستگی دچار کرده بود.

آخرین ماموریت شاتل فضایی با هدف تعمیر کردن ژیروسکوپ در سال ۲۰۰۹ انجام شد. در آن ماموریت، ژیروسکوپ‌های شکسته با ژیروسکوپ‌هایی جایگزین شدند که به جای اکسیژن، با نیتروژن تحت فشار پر شده بودند تا از خوردگی آنها جلوگیری شود.

از زمان پایان برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۰۱ و پرتاب «تلسکوپ فضایی جیمز وب» در سال ۲۰۲۱، هیچ برنامه‌ای برای اعزام خدمه بیشتر به منظور تعمیر هابل وجود نداشته است اما این لزوما به معنای پایان هابل نیست.

ناسا گفت که همین ژیروسکوپ در ماه نوامبر دچار مشکل شد و باعث شد تا هابل در آن زمان نیز به حالت ایمن وارد شود. این اتفاق زمانی رخ داد که ژیروسکوپ، خوانش‌های معیوب داشت. این بدان معناست که نمی‌توان برای اندازه‌گیری دقیق سرعت چرخش هابل به آن اعتماد کرد.

به گفته ناسا، گروهی که تلسکوپ را مدیریت می‌کند، در حال کار کردن برای کشف راه‌حل‌های بالقوه است.

هابل در صورت لزوم می‌تواند تنها با یک ژیروسکوپ کار کند. در آن صورت، سومین ژیروسکوپ باقی‌مانده به عنوان ذخیره عمل خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۹، زمانی که هابل برای پنجمین و آخرین بار تعمیر شد، ۶ ژیروسکوپ جدید دریافت کرد. فقط سه مورد از این ژیروسکوپ‌ها هنوز کار می‌کنند؛ از جمله ژیروسکوپی که سیگنال‌های معیوب را می‌فرستد. در حالت ایده‌آل، هابل از سه ژیروسکوپ به صورت هم‌زمان استفاده می‌کند اما این امکان وجود دارد که هر بار فقط با یک ژیروسکوپ کار کند.

مقامات ناسا درباره این که آیا این پایان کار هابل است یا خیر، همچنان خوش‌بین هستند. آژانس در یک اطلاعیه‌ نوشت: ناسا پیش‌بینی می‌کند که هابل به اکتشافات پیشگامانه ادامه دهد و با رصدخانه‌های دیگر مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب در طول این دهه و احتمالا در دهه بعد همکاری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته دربیمارستان‌های کرمانشاه واسلام آباد غرب
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)
  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد
  • راه‌اندازی یک دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • راه اندازی چهارمین دستگاه دیالیز بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه