Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@13:58:19 GMT

7 هزار سگ در سیستان اتلاف شد/ هاری کنترل شده است

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۹۳۱۶

7 هزار سگ در سیستان اتلاف شد/ هاری کنترل شده است

هاری این روزها به بحث داغی در سیستان مبدل شده چرا که تاکنون این بیماری جان هفت تن از اهالی منطقه را گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که از طریق گازگرفتگی حیوانات به ویژه سگ به انسان منتقل شده که در صورت عدم درمان مرگ فرد را رقم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متاسفانه آمار سگ های ولگرد به شدت در منطقه سیستان افزایش یافته به طوری که هر روزه شمار بسیاری از مردم سیستان مورد گاز گرفتگی توسط سگ های ولگرد قرار می گیرند به طوری که تاکنون دو هزار نفر از اهالی منطقه مورد گازگرفتگی قرار گرفتند.

در آستانه بازگشایی مدارس نگرانی والدین در خصوص سلامت فرزندانشان با وجود سگ های ولگرد و شیوع بیماری هاری افزایش یافته چرا که نگران گاز گرفته شدن آن ها توسط سگ ها هستند.

سگ های ولگرد رعب و وحشت در منطقه ایجاد کرده اند

یکی از اهالی شهرستان زابل عنوان کرد: متاسفانه تعداد سگ های ولگرد به شدت در منطقه افزایش یافته و این موضوع ترس بسیاری را در بین مردم به ویژه بانوان و کودکان ایجاد کرده است.

خسروی به خبرنگار اوشیدا گفت: آمار بالای تعداد کسانی که مورد گازگرفتگی قرار گرفته اند و کسانی که بر اثر بیماری هاری فوت کرده اند ترس ها و نگرانی ها را افزایش داده اما با این حال گویا مسولان منطقه چشم خود را بر روی این مسائل بسته اند.

وی افزود: با اینکه مسولان عنوان می کنند تاکنون شمار بالایی از سگ های ولگرد را از بین برده اند اما حجم بالای سگ ها در خیابان ها نمی تواند تایید کننده این حرف باشد.

خسروی تاکید کرد: تا چند روز دیگر مدارس بازگشایی می شوند و فرزندانمان باید راهی مدرسه شوند اگر در بین راه سگی آن ها را گاز بگیرد و آنان نیز به سرنوشت کسانی که بر اثر هاری جان خود را از دست دادند گرفتار شوند چه کسی پاسخگو خواهد بود.

حیوانات خانگی را نسبت به بیماری هاری واکسینه کنید

رئیس اداره دامپزشکی زابل عنوان کرد: مردم سیستان اگر حیوان خانگی نگهداری می کنند(سگ ،گربه) حتما اقدام به واکسیناسیون آنها برضد بیماری هاری کنند که در این راستا اداره دامپزشکی زابل آمادگی خود را برای واکسیناسیون حیوانات خانگی و سگ های گله،چوپان و صاحبدار مردم شهرستانهای زابل،هامون و نیمروز اعلام می کند.

حامد گنجعلی به خبرنگار اوشیدا؛ گفت: باید از در معرض تماس قرار گرفتن حیوان خانگی با سایر حیوانات جلوگیری کرد یعنی باید گربه‌ها را درون منزل نگهداشته و بر سگ ها هنگامی که خارج از منزل هستند نظارت داشته باشند وباقیمانده غذای سفره شان را بیرون از منزل قرار ندهند زیرا این کار باعث جذب حیوانات وحشی و ولگرد می‌شود.

گنجعلی تصریح کرد: مردم باید به کودکان خود بیاموزندکه “هرگز” به حیوانات ناآشنا نزدیک نشود، حتی در مواردی که حیوان آرام به نظر می‌رسد و در ظاهر علائم بیماری هاری را ندارد همچنین در صورتی که احساس کردند که یک حیوان ازنظر علایم عصبی غیرمعمول به نظر می‌رسد وعلایم بالینی است باید به اداره دامپزشکی زابل گزارش کنند.

وی بیان کرد: اتلاف سگ های ولگرد بسیار مهم است زیرا این حیوانات می توانند جزو ناقلین اصلی این بیماری به شمار بیایند اگرچه باید سگ های ولگرد و بدون صاحب جمع، اخته و در مکانی خاص نگهداری شوند تا بتوان اقدامات بهداشتی مورد نظر را انجام داد.

تلفات دامی غیرعادی به دامپزشکی گزارش شود

رئیس دامپزشکی زابل خاطرنشان کرد: روستاییان و دامداران شهرستانهای زابل، هامون و نیمروز هرگونه تلفات غیرعادی دام که در اثر علایم عصبی ایجاد شده را به اداره دامپزشکی زابل گزارش کنند تا نمونه برداری لازم از لاشه دام انجام و برای آزمایشات لازم به مرکز استان وکشور ارسال شود.

گنجعلی افزود: دامداران باید لاشه دام تلف شده در محل زندگی خودرا به صورت بهداشتی دفن کنند یعنی لاشه را در چاله ای به عمق یک و نیم تا دومتر قرار داده و برروی آن آب آهک بریزندتا از بیرون آوردن و خوردن آن توسط گوشتخواران جلوگیری شود و اگر این امکان وجود نداشت حداقل لاشه دام تلف شده را بسوزانند.

وی تاکید کرد: اکثر مرگ و میر های انسانی بر اثر عدم اطلاع و آگاهی در مراجعه به موقع و سریع جهت واکسیناسیون اتفاق افتاده و برخی فکر می کنند که تنها سگها بیماری را منتقل می کنند آموزش این مطلب که کلیه حیوانات وحشی مثل گرگ، شغال، روباه و کلیه حیوانات اهلی مثل سگ، گربه، الاغ، گاو، گوسفنــــد، شتر و … می تواند بیماری را منتقل کند، بسیار مهم است.

مهار هاری با اتلاف سگ های ولگرد امکان پذیر است

بخشدار مرکزی نیمروز گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ قلاده سگ در روستاهای نیمروز اتلاف شده اند و همچنان کار اتلاف ادامه دارد تا از شیوع بیماری هاری در منطقه جلوگیری شود.

یدالله شعیبی افزود: مبارزه با هاری بدون اتلاف سگ های ولگرد امکان پذیر نیست بنابراین چندین اکیپ کار اتلاف را برعهده گرفته اند و کار آن ها تا پاکسازی کامل منطقه همچنان ادامه دارد.

در آستانه بازگشایی مدارس اتلاف سگ ها با قوت انجام می شود

فرماندار ویژه شهرستان زابل عنوان کرد: در آستانه بازگشایی مدارس اتلاف سگ های ولگرد به طور جدی انجام می شود تا نگرانی والدین در خصوص فرستادن فرزندان خود به مدرسه به حداقل برسد.

هوشنگ ناظری در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا؛ اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تمامی توان در راستای مبارزه با هاری به گرفته شده به طوری که در حال حاضر این بیماری کنترل شده است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون پنج هزار سگ در سطح شهرستان زابل اتلاف شده و تا پاکسازی منطقه از هاری کار اتلاف ادامه خواهد یافت.

ناظری بیان کرد: با هدف جلوگیری از شیوع هاری در منطقه تمامی دام های منطقه و افرادی که دچار گازگرفتگی از سوی حیوانات قرار گرفته اند واکسیناسیون رایگان دریافت کرده اند.

فرماندار زابل تاکید کرد: هر گونه موارد مشکوک اتلاف دامی در منطقه باید به اداره دامپزشکی گزارش داده شود تا در سریعترین وقت نسبت به بررسی موضوع اقدام شود.

وی ادامه داد: با اینکه از ابتدای سال تاکنون هفت نفر مشکوک به هاری جان خود را در سیستان از دست داده اند اما با این حال طبق بررسی ها این افراد تمامی علائم هاری را نداشته اند و مرگ همه آن ها به دلیل هاری تایید نشده است چرا که تعدادی از آنها در همان روز اول نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کرده بودند.

فرماندار ویژه زابل خاطرنشان کرد: تمامی تلاش ها برای مهار هاری تاقبل از بازگشایی مدارس به کار گرفته شده بنابراین والدین در این باره نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در پنجمین روز از هفته سلامت،مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد.

به گفته  دکتر گلفیروزی بیماری دیابت باید جدی گرفته شودو بیماریهای غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری ها در دنیا  و کشور هستند و در این بین ، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

دکتر گلفیروزی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی ، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می شود که در راستای کاهش هزینه ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای  تشخیص به هنگام بیماریهای دیابت و فشار خون ، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم  برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر برنامه ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اجرا گردید اشاره کرد و گفت :در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه های  بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

دکتر گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در  بسیاری از بیماران دیابتی حداقل ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار  حداقل یکی از چشمی ،عصبی،قلبی  یا کلیوی شده باشد ،لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید افزود :در این مرکز جامع ، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت ،مشاوره روان و تغذیه می باشد ،ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان:این مرکز مجهز به دستگاه های ازون تراپی ،پلاسما تراپی ،وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان های نوین می باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه ها  و مردم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم .

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • کنترل هوشمند ترافیکی شهر زابل
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل