Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج- گلین یکی از روستاهای بخش سیروان شهرستان سنندج است که در دل طبیعتی بکر، چشم اندازهایی بسیار زیبا داشته و به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در کردستان انتخاب شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها؛ چنور صادقی: در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر سنندج، روستایی خوش آب و هوا با طبیعتی بکر، باغات، مناظر و چشم اندازهای زیبا به نام «گلین» وجود دارد، نام این روستا از ویژگی خاص آن گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرهنگ لغت «هه نبانه بورینه» ماموستا هژار ،گلین به معنای دره ای تنگ آمده است چراکه این روستا در دره های تنگی واقع شده است، هرچند کلمه گلین در زبان ترکی هم وجود دارد و به معنای عروس است ولی از آنجا که براساس شواهد و بررسی های انجام شده در طول تاریخ در این منطقه هیچ ترکی ساکن نبوده است نمی توان معنی ترکی آن را در نظر گرفت.

۱۰ روستا در استان کردستان برای ثبت به عنوان منظر فرهنگی در فهرست جهانی انتخاب شدند که گلین یکی از این روستاها است.

در این روستا مسیرهای گردشگری از سوی یکی از آژانس های مسافربری سنندج برای حضور تورهای گردشگری را در طول سال در این روستا تعریف شده است و به گفته هوشنگ جواهری مدیرعامل این شرکت تاکنون چندین تورگردشگری را به این روستا آوردند.

سه حمام قدیمی و تاریخی در این روستا وجود دارد که یکی از آنها به کتابخانه تبدیل شده ولی دو حمام دیگر دست نخورده باقی مانده و به عنوان آثار تاریخی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

یکی از اعضای دوره پنجم شورای اسلامی روستای گلین در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه گلین هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت دارد، گفت: در برخی از فصول سال به ویژه بهار و تابستان که زمان کار کشاورزی است جمعیت روستا به دلیل بازگشت روستاییانی که به شهرها مهاجرت کردند، افزایش می یابد.

عزیز قاسمی با اشاره به اینکه این روستا از آب، برق و تلفن برخوردار است، بیان کرد: گازرسانی به این روستا هم در حال اجراست و وعده داده شده تا ۲۲ بهمن ماه امسال این کار به اتمام و به بهره برداری برسد.

وی بیشتر کارروستاییان این روستا را باغداری خواند و افزود: بیشتر محصولات تولیدی این روستا توت فرنگی و شاه توت است که امسال روزانه دو تن شاه توت از باغات این روستا برداشت شد.

وی با بیان اینکه گلین در فاصله ۱۲ کیلومتری سدژاوه و از نزدیک ترین روستاها به این سد است، گفت: در حال حاضر هزار هکتار از اراضی این روستا از آب برخوردار نیستند و اگر از این سد آب کافی به این مزارع اختصاص داده شود بی شک شاهد مهاجرت معکوس به روستا خواهیم بود.

گلین یکی از روستاهای موجود در لیست ثبت جهانی درکردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از حذف اورامان تخت از لیست ثبت جهانی خبرداد و گفت: بعد از مطالعات انجام شده به دلیل تغییرات زیادی که در بافت اورامان تخت اتفاق افتاده از لیست ثبت جهانی آن به عنوان منظر فرهنگی حذف شد و ۱۰ روستای دیگر استان برای این اقدام انتخاب شدند.

محسن علوی بیان کرد: از مجموع این ۱۰ روستا، پنج روستا در منطقه ژاوه رود، که گلین هم شامل آن می شود و پنج روستای دیگر هم از توابع شهرستان های سروآباد وکامیاران هستند.

وی اظهارداشت: روستایی که شیوه زندگی مردم و بافت ومعماری آن دستخوش تغییرات نشده و با طبیعت به خوبی کنار آمده باشد و شیوه و فرهنگ ویژه و خاص خود را داشته باشند، به عنوان روستاهای قابل ثبت جهانی از لحاظ منظرفرهنگی انتخاب ومعرفی می شوند.

وی اضافه کرد: بی شک هر روستایی که از لحاظ منظر فرهنگی ثبت جهانی شود به مقصد گردشگران خارجی و داخلی تبدیل خواهد شد و این مهم ایجاد اشتغال ودرآمدزایی برای روستاییان به دنبال دارد.

ایجاد موزه و خانه های مهمان در روستای گلین

فرماندار شهرستان سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: روستاهایی که ساختار، نما و بافت خانه و معماری را تغییر دادند از لیست روستاهای هدف گردشگری خارج شدند.

ابراهیم زارعی عنوان کرد: از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان باید به مردم به ویژه روستاییان در حوزه گردشگری آموزش های لازم داده شود.

وی اظهارداشت: در روستای گلین، خانه ای به عنوان موزه توسط بخشداری و دهیاری روستا خریداری شود و به محلی برای نگهداری آثار باستانی وتاریخی موجود در این روستا تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی روستای گلین به آحاد مردم داریم، افزود: زحمات زیادی برای حفظ طبیعت این روستا از سوی اهالی آن کشیده شده است.

فرماندار شهرستان سنندج بیان کرد: مردم این روستا در سخت ترین منطقه در شیب ۵۰ و ۶۰ درصد اقدام به ساخت خانه کردند که این مسئله برای گردشگران دارای جذابیت است.

زارعی اضافه کرد: اگر تمامی مسئولان همت کنند ولی خود مردم تمایلی برای تبدیل روستای خود به مقصد گردشگران نکنند، موفقیتی حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: مردم روستا باید خود مکان هایی را برای استقرار مهمانان وگردشگران مهیا و آماده کنند که این خود باعث ایجاد اشتغال ودرآمد خواهد شد.

وی اظهارداشت: در بسیاری از روستاهای کردستان به ویژه شهرستان سنندج سرمایه بزرگی به نام منظر طبیعی و فرهنگی وجود دارد که با حفظ آن می توانیم بستر توسعه گردشگری روستایی را فراهم کنیم.

فرماندار شهرستان سنندج بیان کرد: دولت مصمم شده آبادی ها را آباد کند و در این راه به همکاری و همراهی روستاییان نیز نیاز دارد.

در اوایل شهریورماه امسال هم به همت آژانس مسافربری فراز کرد سنندج واعضای شورای اسلامی روستای گلین جمعی از خبرنگاران و عکاسان استان از این روستا بازدید از نزدیک مسیرهای تعریف شده گردشگری را مشاهده کردند.

این اقدام شورای اسلامی روستای گلین حاکی از این است مردم این روستا خواهان توسعه گردشگری روستای خود هستند و امید به حمایت مسئولان برای تبدیل این روستا به هدف گردشگران داخلی وخارجی دارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز

شهردار منطقه ۱۰ تبریز از آماده‌سازی و ساماندهی مجموعه تاریخی و گردشگری مقبرةالشعرا تا پیش از آغاز تعطیلات تابستانی و آغاز فصل گردشگری با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، موسی زارعی ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با اشاره به اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی بودجه عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز برای ساماندهی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان پروژه‌ای حیاتی در حوزه گردشگری هر ساله در ایام تابستان پذیرای گردشگران است در این راستا شهرداری منطقه تلاش ۱۰ می‌کند تا با ایجاد فضایی مناسب و زیبا این مسیر ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات مطلوب و شایسته به گردشگران از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: ارائه این خدمات، خاطره خوب از سفر به تبریز را در ذهن میهمانان ثبت خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز با اشاره به اقدامات صورت گرفته این منطقه در خصوص پیاده‌محورسازی مجموعه تاریخی فرهنگی پروژه مقبره‌الشعرا تفرجگاه اندیشه گران، خاطرنشان کرد: عملیات اجرای سنگفرش بهسازی و مناسب‌سازی صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک و مطابق با معماری مقبره‌الشعرا توسط شهرداری منطقه ۱۰ اجرا شده است.

زارعی ادامه داد: بعضی نواقص جزئی در قسمت‌های سازه‌ای، ورودی مقبره‌الشعرا، جداره‌سازی، بدنه‌سازی و تکمیل آب‌نما و زیبایی بصری صحن جنوبی آغاز شده و این مجموعه فرهنگی و گردشگری پس از دو دهه رکود آماده میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: احداث سوغات‌سرا با اعتبار افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال، جدیدترین اقدام شهرداری منطقه در این مجموعه است که امکان معرفی و حمایت از صنایع‌دستی و هنری تبریز را فراهم می‌کند که هم‌اکنون عملیات اجرایی آن توسط عوامل عمرانی منطقه در حال انجام است.

کد خبر 747842

دیگر خبرها

  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود