Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، محمد شریعتمداری امروزدر مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه باتوسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک، با اعلام این که باید بازارهای خود در عرصه جهانی بار دیگر به دست آوریم، اظهار کرد: زمانی حتی در لندن از برندهای ایرانی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کردند اما اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟ پس باید با توجه به سلیقه و قدرت بزرگ طراحی ایرانی بتوان از پتانسیل موجود بهره برده و به جایگاه واقعی خود در جهان برگردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن ابراز نگرانی از این که امروز بازارهای ایرانی مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است، عنوان کرد: بخشی از آن از طریق قاچاق و بخشی دیگر هم ارادی انجام می‌شود.

قاچاق پوشاک بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است

شریعتمداری به صراحت گفت که در حال حاضر بخشی از ۱۲ میلیارد دلار وارداتی که انجام می‌شود هرچند که قانونی است اما حقوق گمرکی بر آن پرداخت نشده و در حجم کم و قابل حمل وارد کشور می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به آمار ۲.۵ میلیارد دلاری قاچاق پوشاک اشاره کرد و گفت: معتقدم این آمار چندان دقیق نیست و پایه‌ای ندارد. تصورم این است که قاچاق پوشاک بیش از این رقم خواهد بود.

خودمان سیکل معیوب تجارت را ایجاد کرده‌ایم

وی با بیان اینکه اکنون در سیکل معیوبی قرار داریم، گفت: متاسفانه اقداماتی کرده‌ایم که خود باعث شرایط فعلی شده‌ایم؛ به طوری که تجارت مرزی را بدون حقوق ورودی مجاز دانسته‌اند یا موافقت‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم که شرایط فعلی را رقم زده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین موضوع حمایت از بخش صنعت را مورد اشاره قرار داد و از اهمیت حمایت‌های بانکی و بودجه‌ای سخن گفت.

شریعتمداری عنوان کرد که در حال حاضر با سود تسهیلات بالای ۲۰ درصد نمی‌توان در صنعتی که در بسیاری از بخش‌ها بازده کمتر از ۱۰ درصد دارد موفق بود. در این شرایط، تولید محکوم به شکست است.

۲۵۰ برند خارجی در ایران نمایندگی دارند

وی از رییس سازمان برنامه و بودجه خواست در کنار حمایت‌های یارانه‌ای در تسهیلات بانکی، از منابع بودجه عمومی به عنوان اهرمی برای حمایت از تولید استفاده کند.

شریعتمداری در مجموع طرح توسعه اشتغال روستایی در قالب اجرای طرح تولید پوشاک را مثبت ارزیابی کرد و گفت که به هر حال در رابطه با حدود ۲۰ هزار شاغل در حوزه پوشاک در کشور نگرانی‌هایی وجود دارد و باید برای آینده آن فکری کرد. این در حالی است که در حال حاضر ۲۳ هزار فروشنده پوشاک در کشور داریم و حدود ۲۵۰ برند خارجی دارای نمایندگی هستند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، فرالدین نصریف سفیر ازبکستان در ایران در همایش تجاری ازبکستان و ایران در محل اتاق ایران گفت: ۲۵۰ نفر از کارآفرینان ازبکستانی به ایران آمدند تا از اکسپو ۲۰۲۴ بازدید کنند. همچنین در سال گذشته رییس جمهور دو کشور به ایران و ازبکستان سفر داشتند.

نصریف ادامه داد: ارزش تجارت دو کشور سال گذشته میلادی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۲۰۲۴ به یک میلیارد خواهد رسید. ازبکستان ۳۶ میلیون نفر جمعیت دارد، این کشور از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است.

سفیر ازبکستان در ایران اظهار کرد: فروش کالا امروز از تولید آن سخت‌تر شده چون بازار، رقابتی است. ازبکستان و کشورهای همسایه آن بازارهای فروش خوبی را تشکیل می‌دهند.

ایرانی ها در خوارزم سرمایه گذاری کنند

وی خاطرنشان کرد: ارز ملی ازبکستان قابل تبدیل به ارزهای جهانی است و حوزه بانک ازبکستان آمادگی خدمات رسانی به ایرانی‌ها را دارد. همچنین ازبکستان مناطق آزاد تجاری فراوان و ارتباطات قوی با جهان دارد، در همین راستا استان خوارزم از آنجا که لاجستیک خوبی دارد و به ایران نزدیک‌تر است منطقه مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی ها در این کشور به شمار می آید.

فرالدین خبر داد: به زودی در ازبکستان یک همایش سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود که میزبان هیاتی ایرانی هم است.

فعالیت هزار شرکت ایرانی در ازبکستان

وی گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار دارو به ازبکستان وارد می شود، ازبکستان از اینکه ایرانی‌ها در این کشور دارو تولید کنند استقبال می کند. ازبکستان همچنین سالانه پنج میلیون دلار منسوجات صادر می کند و اکنون بیش از ۱۰۰۰ شرکت ایرانی در ازبکستان کار می کنند.

حضور ۸۰ نفر از ازبکستان در اکسپو

همچنین، موسی آقایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان، گفت: گردشگری می‌تواند سطح تجارت دو کشور را به رقم مطلوب ارتقا دهد. سال گذشته ارزش تجارت دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که ۱۵۰ میلیون دلار از این رقم را واردات از ازبکستان به ایران و باقی آن صادرات از ایران به ازبکستان تشکیل می‌داد. این رقم بسیار کم است و دستیابی به ارقام بیشتر در تجارت دو کشور شدنی است.

رییس اتاق مشترک ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: تولید مشترک برای ارائه محصول مشترک به بازارهای جهانی گزینه خوبی در همکاری اقتصادی دو کشور است و محصولات ایرانی می توانند با این راهکار در شرایط تحریم در بازارهای جهانی عرضه شوند.

در این نشست همچنین رحمت الله خرمالی رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان گفت: در سال گذشته محصولات پتروشیمی و کشاورزی بیشتر و محصولات پزشکی و دارویی بسیار کمتر از ایران به ازبکستان صادر شد.

وی افزود: سال گذشته از ازبکستان تنها چهار نفر در اکسپو ۲۰۲۳ حضور داشتند که امسال این تعداد به ۸۰ نفر افزایش یافت.

خرمالی همچنین اظهار کرد: تجارت دو کشور پتانسیل این را دارد که تا بیشتر از دو میلیارد دلار پیش رود.

کد خبر 6093022 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • خاخام صهیونیست: ما جلوی موشک‌های ایران را گرفتیم!
  • ابراز خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی و حامیانش در لندن
  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین