Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@10:35:57 GMT

وبا در يمن و توطئه پنهان آمريكا و عربستان‌ + جزییات

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۲۲۰۱۱

وبا در يمن و توطئه پنهان آمريكا و عربستان‌ + جزییات

با شيوع بيماری وبا در يمن طی دو ماه، قريب به ۳۰۰۰۰۰ نفر از مردم مبتلا به اين بيماری شده و قريب به ۱۶۰۰ نفر نيز كشته شده‌اند. شواهد نشان می‌دهد اين بيماری به‌صورت عمدی با آلوده كردن آب آشاميدنی توسط آل سعود و حاميان آن‌ها به‌خصوص امارات متحده در يمن انتشار پيدا كرده است. گروه بین الملل جهان نيوز: يكی از پيامدهای تلخ جنگ يمن، شيوع بيماری وبا در اين كشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرايطی كه بيش از ۸۰۰ روز از تجاوز عربستان سعودی و متحدانش به يمن می‌گذرد، اين سرزمين مظلوم با بزرگترين شيوعِ بيماری «وبا» در جهان روبهروست. كميته بين‌المللی صليب سرخ حدود سه ماه پيش از شيوع بيماری وبا در يمن در سايه تداوم تجاوزگری ارتش سعودی عليه اين كشور و محاصره همه‌جانبه آن خبر داده و نسبت به پيامدهای خطرناك آن هشدار داده بود.

براساس گزارش‌های تازه سازمان ملل متحد، روزانه ۵ تا ۶ هزار نفر در يمن به وبا مبتلا می‌شوند. مراكز بهداشت جهانی هشدار داده‌اند كه اگر اين وضعيت در اسرع وقت تحت كنترل درنيايد، يكی از وحشتناك‌ترين حوادث قرن بهوقوع خواهد پيوست. به گفته مؤسسه خيريه انگليسی آكسفام، اين گسترده‌ترين شيوع بيماری وبا در طول يك سال است و تقريباً در هر ساعت، يك نفر در يمن به‌دليل ابتلا به بيماری وبا جان خود را از دست می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی در بيانيه‌ای اعلام كرد در شش ماه گذشته نيز ۲۰۰ هزار يمنی به اين بيماری مبتلا شده‌اند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نيز طی گزارشی اعلام كرد كه در اثر شيوع وبا درسراسر يمن حدود ۲ هزار نفر جان باخته‌اند.

به‌دليل شيوع گسترده وبا، وزارت بهداشت دولت «نجات ملی» يمن مستقر در صنعاء، وضعيت فوق‌العاده در سراسر اين كشور اعلام كرد. وزارت بهداشت يمن با اشاره به شيوع بيماری وبا در اين كشور و بيان اين‌كه نظام درمانی توان مقابله با اين بيماری را ندارد، خواستار گشودن فرودگاه صنعا برای واردات دارو به اين كشور شد.

شيوع وبا معمولا در يمن در آغاز فصل باران گسترش می‌يابد و كمبود آب سالم و آلودگی محيط زيست موجب گسترش اين بيماری می‌شود. اكنون سه ميليون يمنی همه روزه به‌دليل ادامه جنگ، عدم دسترسی به آب آشاميدنی سالم و انباشت زباله با خطر وبا مواجه هستند. بيماری وبا قابل درمان است، اما به‌خاطر استفاده مردم و به‌ويژه كودكان از آب آشاميدنی آلوده، بيماری پيشرفت می‌كند.

بيوتروريسم؛ جنگ خاموش عليه مردم يمن؟

با شيوع بيماری وبا در يمن طی دو ماه، قريب به ۳۰۰۰۰۰ نفر از مردم مبتلا به اين بيماری شده و قريب به ۱۶۰۰ نفر نيز كشته شده‌اند. شواهد نشان می‌دهد اين بيماری به‌صورت عمدی با آلوده كردن آب آشاميدنی توسط آل سعود و حاميان آن‌ها به‌خصوص امارات متحده در يمن انتشار پيدا كرده است.

وضعيت فاجعه‌بار يمن، بدون‌شك ناشی از نبرد كنونی و حملات و تجاوزات عربستان سعودی و همپيمانانش به اين كشور از ششم فروردين سال ۹۴ تا كنون است. محاصره زمينی، دريايی و هوايی يمن هم موجب قطع يا كاهش ارتباط با جهان خارج شده و روند امدادرسانی انسانی دچار مشكل شده است.

مسؤول اطلاع‌رسانی و عضو دفتر سياسی انصارالله يمن در باره شيوع وبا گفته است: حملات متجاوزان سعودی و متحدانش در شيوع اين بيماری نقش مستقيم دارد؛ در واقع محاصره يمن و ويران كردن زيرساخت‌های نظام بهداشتی ما توسط متجاوزان علت گسترش بيماری وبا و ديگر بيماری‌ها و هم‌چنين وخامت اوضاع می‌باشد.

گزارش‌های متعددی در دست است كه سعودی‌ها به شكل عمدی مراكز بهداشتی و بيمارستان‌های يمن را هدف حملات هوايی قرار داده‌اند. بنا به آمارهای رسمی، ۳۰۰ مركز بهداشتی و بيمارستان در يمن كاملا و يا بخشی از آن‌ها تخريب شده است كه اين امر منجر به محروميت حدود ۱۵ ميليون شهروند از دسترسی به خدمات اوليه بهداشتی شده است.

از ديگر دلايل اصلی شيوع وبا در يمن، تخريب هدفمند منابع و ذخاير آب آشاميدنی و حفر چاه توسط متجاوزان سعودی می‌باشد. اين موضوعی است كه ناظران از آن به‌عنوان جنگ آب نام برده‌اند. در اين‌راستا طی دو سال گذشته در يمن بيش از ۳۰۷ مخزن و شبكه آبرسانی به علاوه چاه‌های آب نابود شده است كه منجر به قطع آب آشاميدنی و متوقف شدن فعاليت شبكه فاضلاب بيش از ۱۴ ميليون نفر ازجمله ۸ ميليون كودك شده است.

در همين راستا سازمان ملل پيشنويس گزارشی را آماده كرده كه ائتلاف عربی به رهبری عربستان را متهم به قتل صدها كودك يمنی می‌كند؛ اما رياض در تلاش است به هر وسيله‌ای شده مانع از انتشار اين گزارش شود. عربستان سعودی اكنون سعی می‌كند حمايت آمريكا را بيشتر جلب كند تا واشنگتن اقدام به تشويق سازمان ملل برای عدم انتشار اين گزارش كند.

در پيشنويس اين گزارش آمده، ائتلاف سعودی در سال گذشته اقدام به تعرض‌های وحشتناك حقوق بشری عليه كودكان كرده است كه طی آن ۵۰۲ كودك كشته و ۸۳۸ تن ديگر زخمی شدند. سال گذشته نيز، سازمان ملل نام عربستان را در ليست سياه ناقضان حقوق كودك قرار داد، اما در واكنش به اين اقدام، رژيم سعودی سازمان ملل را به قطع كمك‌های مالی تهديد كرد و در نتيجه بانكیمون دبيركل سابق سازمان ملل مجبور شد نام عربستان را به‌طور موقت از اين ليست خارج كند.

آل سعود پس از ناكامی‌های متعدد در جنگ با يمنی‌ها و شكست‌های متعدد در درگيری‌های ميدانی و پس از امتحان كردن سلاحهای مختلف و به خاك و خون كشاندن يمنی‌ها با بمبارانهای زمينی و هوايی اينبار دست به استفاده از سلاح ديگری زده است. شواهد نشان می‌دهد كه عامل بيماریزای وبا را آل سعود و متحدانش ازجمله امارات متحده با چراغ سبز آمريكا با آلوده كردن آب شرب در يمن منتشر كرده‌اند تا اين كشور فقير و جنگزده را به زانو دربياورند و با شيوع بيماری و همه‌گيری آن بخش زيادی از توان دفاعی اين كشور غيور و استوار را بگيرند و وادار به تسليم كنند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۲۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

 محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان