Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از مهم‌ترين و قابل تامل‌ترين مشکلاتي که اين روز‌ها علاقه‌مندان هنر نمايشي را به خود درگير کرده هزينه بالاي بليت بسياري از آثار نمايشي است. به طوري که بليت تئاتر در تهران بسته نوع تماشاخانه و سالن تئاتر از 10 هزار تومان آغاز شده و به 100 هزار تومان نيست مي‌رسد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگيخبرگزاري ميزان، اين روزها تئاتر در ايران بيش از هر زماني دچار مشکلات عديده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم نظارت صحيح، نبود سالن استاندارد، بازار سياه بليت، حضور بازيگران سينما در تئاتر، عدم بها دادن به جوانان و گيشه محور شدن آثار از جمله مشکلات عمده‌اي هستند که هنرمندان اين رشته با آنها دست و پنجه نرم مي‌کنند.
يکي از مهم‌ترين و قابل تامل‌ترين مشکلاتي که اين روزها علاقه‌مندان هنر نمايشي را به خود درگير کرده هزينه بالاي بليت بسياري از آثار نمايشي است. به طوري که بليت تئاتر در تهران بسته به نوع تماشاخانه و سالن تئاتر از 10 هزار تومان آغاز شده و به 100 هزار تومان نيست مي‌رسد.
اين در حالي است که اگر يک مخاطب حرفه‌اي و دائم تئاتر بخواهد در طول هفته يک تئاتر را نظاره بنشيند بايد ماهانه مبلغي در حدود 200 هزار تومان را تنها براي بليت در نظر بگيرد که اگر هزينه اياب و ذهاب و خوراک را به آن اضافه کنيم به حداقل 300 هزار تومان در ماه افزايش مي‌يابد.

برخي هنرمندان معتقدند که گراني بليت تئاتر در سالهاي اخير تنها و تنها به دليل ورود بازيگران سينما به تئاتر است. آنها اين مساله را ضربه اي مهلک به بدنه اصلي تئاتر مي‌دانند و اعتقاد دارند که اين مبالغ نه براي مشاهده تئاتر که براي ديدن براي بازيگران سينما پرداخت مي‌شود.
از سويي ديگر برخي از هنرمندان با استقبال از حضور سينماگران به تئاتر، اين افزايش قيمت بليت را طبيعي دانسته و حتي مي گويند که بليت تئاتر بسيار بايد گرانتر از اين مبالغ باشد. آنها معتقدند براي سه تا شش ماه تمرين يک گروه متشکل از 10 تا 20 نفري مبلغ 50 هزار تومان بليت مبلغ زيادي نيست بلکه به هيچ عنوان در مقايسه با زمان و وقتي که صرف مي‌شود عادلانه نيست.
با وجود تمام اين مشکلات و هزينه‌هاي بالايي که بايد براي ديدن تئاتر پرداخت کرد، داستان در همين جا تمام نشده و اتفاقي تازه به نام بازار سياه بليت مشکلات را دو چندان کرده است. به نحوي که به عنوان مثال براي نمايش اعتراف که بليتي به مبلغ 70 هزار تومان دارد، بازار سياه تا مبلغ 1 ميليون تومان نيز پيش رفت.
خبرنگار گروه فرهنگيخبرگزاري ميزان، پيش از اين در سه پرونده ويژه و مجزا به مشکلاتي از قبيل بازار سياه تئاتر، گيشه محور شدن آثار، ابتذال در تئاتر و همچنين حضور بازيگران سينما در تئاتر پرداخته و در اين خصوص با هنرمندان اين عرصه به گفت‌وگو نشسته که در ادامه خواهيد ديد:
شهرستاني: اوضاع تئاتر ايران تيره و تار شده است/بايد پاي خيلي‌ها از هنر نمايش بريده شود/راد: عده‌اي براي فرار از بيکاري به تئاتر روي مي‎‌آورند!
هجوم دوباره سينمايي‌ها به تئاتر/عزيزي: وضعيت فارغ‌التحصيلان تئاتر وحشتناک است/نادري: با حضور بازيگران سينما در تئاتر موافقم+عکس
بليت يک ميليون توماني تئاتر شهاب حسيني/بازار سياه نمايش اعتراف به راه افتاد+فايل صوتي فروشنده بليت
معظمي:‌حق اعتراض به ابتذال موجود در تئاتر را از ما گرفته‌اند/اکبري مبارکه:‌ديگر نمي‌توانم در اين فضاي تئاتري کار کنم
در پنجمين سري از پرونده ويژه تئاتر خبرگزاري ميزان به موضوع مهم قيمت بليت تئاتر خواهيم پرداخت و اين مساله را با هنرمندان در ميان گذاشته و نظرات آنان را نيز به اشتراک خواهيم گذاشت. در فهرست زير اسامي برخي آثار به همراه کارگردان و بازيگران آن ذکر شده که در خود نکات قابل تاملي را گوشزد مي‌کند.
نمايش زبان تمشک هاي وحشي
کارگردان: شيوا مسعودي
بازيگران: (به ترتيب حروف الفبا) صابر ابر، علي شادمان، الهام کردا
بها: 40,000 تومان
نمايش پچ پچه هاي پشت خط نبرد
کارگردان: اشکان خيل‌نژاد
بازيگران: (به ترتيب حروف الفبا) محمد اشکان‌فر، سينا بالاهنگ، حميد رحيمي، کيوان ساکت‌اف، نويد محمدزاده
بها: 40,000، 30,000 و 20,000 تومان
فيلم‌تئاتر آينه هاي روبرو
کارگردان: محمد رحمانيان
بازيگران: حبيب رضايي، بهنوش طباطبايي، احسان کرمي، رويا بختياري، ياسر خاسب، رويا تيموريان
طرح بهاي بليت: 25000,3000,40000,50000,80000 تومان
اعتراف
کارگردان: شهاب حسيني
بازيگران: علي نصيريان، شهاب حسيني، صالح ميرزا آقايي، نيما رئيسي، مهدي بجستاني
طرح بهاي بليت: 40000،50000،60000 تومان
نمايش نمي‌تونيم راجع بهش حرف بزنيم
کارگردان: جابر رمضاني
بازيگران: (به ترتيب حروف الفبا) شيوا ابراهيمي، علي باقري، آتيلا پسياني، اصغر پيران، نگارجواهريان
بها: 40,000 تومان
اين فهرست کوتاه بخش کوچکي از جمله آثاري هستند که با حضور چهره‌هاي اکثراً سينمايي عمده مخاطب تئاتر را از آن خود کرده‌اند. مخاطبي که به هيجان ديدن اين چهره‌ها از سالن‌هاي کوچک‌تر و آثار جوانان رو برگردانده و به سمت اين سالن‌هاي بزرگ روانه مي‌شود. رقابتي ناعادلانه که وجود قواعد نانوشته مشکلات آن را دو چندان کرده است.
نکته جالب توجه اينکه اکثر اسامي فوق و بيشتر تئاترهايي که در سالن هاي اصلي اجرا مي روند بيشترين سهم در چرخه اجرا را داشته و به طور معمول هميشه روي صحنه تئاتر هستند. انحصارطلبي ويژه اي که حضور در سالن ‌هاي معتب را براي برخي تبديل به آرزو کرده است.

هنر تئاتر در هيچ کجاي جهان هنر مردم عام نبوده و نيست و نمي‌توان انتظار استقبال شگفت‌انگيزي را از آثار نمايش داشت به همين شکل که اگر يک اثر به فرض مثال يک ميليون نفر بازديد داشته باشد هم در جامعه آماري کشور عددي بسيار کوچک است. اما بايد ديد اين يک ميليون نفر مخاطب تئاتري که البته بسيار خوش بينانه است تا چه حد با مفهوم تئاتر آشنا بوده و براي ديدن اثر و بازيگران در سالن حضور پيدا مي‌کنند.
اما آنچه بيش از پيش در فهرست بالا نگران کننده است اينکه آثار نمايشي فوق با قيمت هاي بالاي بليت جزو پرفروش‌هاي تئاتر ايران هستند ولي کار تحسين برانگيز برخي دانشجويان و جوانان تئاتري با قيمت‌هايي بسيار پايين تر با سالن خالي از تماشاگر مواجه مي‌شود و اين اولين ضربه حضور بازيگران سينما در تئاتر بوده است.
خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان در همين رابطه با "امير دژاکام" بازيگر، کارگردان و مدرس تئاتر به گفت‌وگو نشست و با اشاره و تاکيد بر چگونگي حل اين مشکلات نظر اين بازيگر پيشکسوت را جويا شد.

امير دژاکام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان، با تاکيد بر لزوم سرمايه گذاري دولتي بر بخش تئاتر گفت: دولت، نهادهاي فرهنگي و غيره مي‌توانند به راحتي در بخش تئاتر فعال بوده و با کمک‌هاي خود در اعتلا فرهنگ و در کنار آن کاهش خطا و جرم تاثير شايان ذکري بگذارند. تئاتر عنصري فرهنگ ساز در جامعه بوده و از نزديک با مردم در ارتباط است. بايد بستري را فراهم کنيم تا مردم بتوانند به راحتي به ديدن اکثر آثار نمايشي بنشينند.
وي در همين راستا ادامه داد: بليت فروشي در تئاتر نيازمند يارانه است. اينکه آثار فرهنگي تبديل به کالايي تجملاتي شوند و تنها در دسترس خانواده‌هاي متمول قرار گيرد به هيچ عنوان عادلانه نيست زيرا تمامي اقشار جامعه بايد از يک اثر فرهنگي بهره‌مند شوند.
بازيگر فيلم "آزاد به قيد شرط" درباره قيمت‌هاي بالاي بليت تئاتر تصريح کرد: در هيچ کجاي دنيا تئاتر خرج خود را در نمي‌آورد و نهادهاي فرهنگي به تئاتر کمک مالي مي‌دهند. شايد بليت‌هاي هنگفت و گزاف در مقايسه با زحمتي که براي آن کشيده مي‌شود ناچيز باشد اما اين را هم فراموش نکنيم که بسياري از اين دست آثار گران قيمت به بهانه حضور بازيگران سينما مبالغ خود را افزايش داده ‌اند و گراني آنها به دليل کيفيت آن اثر نيست.

دژاکام با تاکيد بر نظارت بيشتر نهادهاي فرهنگي بر روند تعيين بهاي بليت خاطرنشان کرد: اين اتفاق و پروسه بيش از هر چيز به گروه جوان تئاتري صدمه خواهد زد. صدمه اي که همين امروز هم تاثيرش را در جامعه هنري مي‌بينيم. جواناني که پس از چندين سال تلاش در رقابت با اينگونه آثار دلسرد شده و از مفهوم اصلي تئاتر فاصله مي‌گيرند.
حال با وضعيت موجود بايد ديد آيا راهکار مناسبي براي تنظيم درست قيمت بليت تئاتر ارائه خواهد شد و يا همچنان برخي از آثار نمايشي افسار گسيخته و به دلايلي متفاوت با قيمت هاي هنگفت آثار را روي صحنه مي برند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضا‌های سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضا‌های نمایشی و میادین و فضا‌های روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفتگو‌های اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان