Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگ سرد تمام شده؟ این سوالی است که همگان تا چند روز پیش جواب ساده و حتی توام با تمسخر برایش در آستین داشتند اما حالا شرایط فرق کرده؛ تغییری بزرگ که آزمایش بمبی کوچک در کشوری کوچک برای گستره جهان به ارمغان آورده است!
به گزارش «تابناک»، از ماه سپتامبر سال 2015 که مقامات کره شمالی از ساخت بمب هیدروژنی در این کشور خبر دادند و امریکایی‌ها در این باره اظهار تردید کردند، زمان زیادی نمی‌گذرد اما در همین زمان کوتاه جهان شاهد اتفاقاتی بوده که نگرانی های زیادی آفریده و این تردید را قدرت بخشیده که آیا شاهد اوج گیری دوباره منازعات و چالش‌های شبیه جنگ سرد خواهیم بود؟
تردیدهایی که آزمایش اخیر کره شمالی به آن دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایش بمب هیدروژنی به فاصله کوتاهی از بالا گرفتن جدال ترامپ و کره شمالی که ثابت می‌کند کمونیست‌های چشم بادامی شرقی ترین نقطه آسیا توانسته‌اند به رغم همه کارشکنی های جهانی و تحریم ها -هرچند با تاخیر بسیار زیاد به نسبت بلوک غرب و شرق،- به تکنولوژی ساخت مهیب ترین بمب جهان دست پیدا کرده و خود را از کشور سازنده انواع موشک های بالستیک، به جمع پنج کشور پرقدرت در عرصه بمب های اتمی برسانند.
البته کره شمالی پیشتر در زمره کشورهای دارای جنگ افزار هسته‌ای قرار داشت اما وضعیتی که در نتیجه آزمایش روزهای اخیر این کشور رقم خورده به گونه ای است که قدرت کره شمالی در این زمینه را بالاتر از اسرائیل، هند و پاکستان و به نوعی هم عرض آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین قرار داده) ترسیم می‌کند.
مجموعه 9 کشوری که جنگ افزار هسته‌ای دارند و در رتبه بندی شان از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای، کره شمالی در رتبه آخر قرار داشت و از این رو نگرانی های کمتری برای جهانیان ایجاد می‌کرد اما حالا با آزمایش پیش رفته ترین بمب اتمی، به جمع پنج کشور خطرناک جهان از این جهت افزوده می‌شود و همه آمار و ارقام های ارائه شده از توان هسته‌ای این کشور را زیر سوال خواهد برد.
اما بمب هیدروژنی چیست و چرا آزمایش چنین بمبی در کره شمالی تمامی معادلات در این خصوص در جهان را تغییر خواهد داد و چرا آزمایش چنین جنگ افزاری را می‌بایست در سطح متفاوتی از آزمایش های موشکی یا حتی اتمی قرار داد و از آن نتیجه گیری کرد؟ براستی کره شمالی چه کرده که بسیاری از کشورها مجاب شده‌اند به آن واکنش نشان دهند و بی فوت وقت، در خصوص آزمایش اخیر این کشور موضع گیری کنند؟
پاسخ کوتاه به همه این سوالات در تفاوت بمب هیدروژنی با آنچه در عموم به نام بمب اتم شناخته می‌شود نهفته است. بمب اتمی شبیه آنچه در هیروشیما و ناکازاکی از بمب افکن‌های امریکایی بر سر مردم انداخته شد و فاجعه ای بسیار بزرگ رقم زد که به نظر می‌رسید برای همه درس عبرت شود اما به شکلی عجیب از بطن آن، خطری به مراتب بزرگ‌تر زاییده شد.
پس از آن فاجعه که به نوعی تومار جنگ جهانی دوم را در هم پیچید، هیاتی از طرف دولت روسیه عازم ژاپن شدند تا پیرامون آن مطالعه و تحقیق کنند. هیاتی که یکی از اعضایش، آندره دیمیترویچ ساخاروف، فیزیک‌دان هسته‌ای متولد مسکو بود و توانست با ابتکاراتی، تحقیقات صورت گرفته در هیروشیما را به اختراع اولین بمب هیدروژنی در سال ۱۹۵۲ گره بزند و لقب پدر بمب هسته‌ای شوروی را به دست آورد.
پدری که البته چندی بعد از کارش پشیمان شد و آنقدر در مخالفت با این بمب ها پیش رفت که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد اما کار از کار گذشته بود. جنگ سرد با قدرت منابع مالی و تجهیزاتی کشورهای درگیر را می‌بلعید و تولید انواع سلاح های مخوف یکی از نتایج آن بود. امثال بمب هیدروژنی که آمریکایی ها پیش از شوروی آزمایشش کردند و پس از این دو، بریتانیان، فرانسه و چین نیز به جرگه ایشان پیوستند. .slide_vertical_padding{ padding:30px 0 10px; }
بمبی در ابعاد بسیار کوچک تر از بمب های اتمی قبلی که در هسته‌اش رآکتوری بسیار کوچک برای شکافت هسته‌ای جا سازی شده بود که گرمای فراوان ناشی از آن به پروسه گداخت هسته‌ای منجر می‌شد و انرژی بسیار بیشتری آزاد می‌کرد؛ نتیجه ای هولناک تر از انفجار یک بمب هسته‌ای در ابعاد بزرگتر که با شکافت هسته‌ای عمل می‌کرد.
این در حالی است که محدودیت های وزنی در موشک ها به تنهایی برای جلب توجه جهانیان به این بمب جدید کافی به نظر می‌رسید چراکه می‌توانستند با موشک های موجود، بمب اتمی شان را به شعاع دورتری شلیک کرده و سایه تهدید را بر سر کشورهای بیشتری گسترش دهند. تهدیدی که البته بسیار بزرگ تر هم بود چراکه بمب های هیدروژنی قدرت انفجاری بسیار بالاتری داشتند و دارند. آنقدر زیاد که بمب منفجر شده در هیروشیما در قیاس با آنها چیزی شبیه شوخی به نظر می‌رسد!
گزاره‌ای که موجب شد کشورهای دارای جنگ افزارهای هسته‌ای، بمب هیدروژنی تولید کرده و آن را جایگزین سرجنگی‌های قبلی موشک های بالستیک‌شان کنند تا با این جابجایی، خطر ده کلاهک هسته‌ای کره شمالی بسیار ناچیز جلوه کند. آنقدر ناچیز که اراده امثال آمریکا برای مقابله با تهدیدات این کشور، مساوی با نابودی این کشور برای همیشه باشد.
آگاهی از این موضوع کافی است تا دریابیم چرا آزمایش کره شمالی جهانیان را برآشفته و این همه واکنش به دنبال داشته است. از این رو که مشخص شده کره شمالی در زمینه جنگ افزارهای هسته‌ای توانی به مراتب بیش از آنچه گفته و تصور می‌شد دارد و با آزمایش موفقیت آمیز بمب هیدروژنی، به سرعت خواهد توانست خود را به یکی از ابرقدرت های جهان در این زمینه تبدیل کند.
موضوعی که خوشایند بسیاری از جهانیان، به ویژه آمریکایی ها نیست به ویژه اگر بدانیم بمب جدید کره شمالی برخلاف موشک‌هایی برد بلندی که گه گاه تست می‌کند و عده‌ای می‌گویند در نتیجه همکاری مشترک با برخی کشورهاست، محصولی کره‌ای‌ست؛ محصولی که در سال 2015 کیم جونگ اون، رهبر این کشور از تولدش خبر داد، سال گذشته خبر آزمایشش مطرح شد و حالا آزمایش موفقیت آمیزش، «کره شمالی» را به صدر اخبار جهان پیوند زده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه خبری "وستیکاوکازا" روسیه در تحلیلی نوشت: در حالی که جو بایدن به چگونگی کاهش تنش ها در نوار غزه فکر می کرد و ایران در حال بررسی راه هایی برای پاسخ به تلافی جویانه اسرائیل بود، رئیس جمهور ترکیه درگیر سیاست خارجی سازنده تری بود. او در این حین به عراق سفر کرد و با نخست وزیر این کشور یعنی محمد شیاع السودانی دیدار و گفتگو کرد.

سفر رجب طیب اردوغان به بغداد، یک سفر تاریخی بود. رهبر ترکیه برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته پا به خاک عراق گذاشت. گفتگوها با السودانی، نخست‌وزیر و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، با هدف تقویت همکاری بین عراق و ترکیه در مسائل سیاسی، اقتصاد و امنیت انجام شد.

اردوغان با رفتن به عراق قصد داشت دو مشکل خاص را حل کند. اولین مورد مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بود. رئیس جمهور ترکیه در بغداد تصریح کرد که کشورش حضور کانون تروریسم در مرزهای خود را، چه در سوریه و چه در عراق، تحمل نخواهد کرد. وی با ابراز امیدواری از مشارکت بغداد در مبارزه با (پ.ک.ک) گفت: عراق باید از همه اشکال تروریسم پاک شود.

اردوغان برای نشان دادن عزم خود دستور بمباران گسترده مواضع (پ.ک.ک) در شمال عراق را صادر کرد. روزنامه حریت نوشت که به زودی نیروهای مسلح ترکیه عملیات زمینی جامع علیه شبه نظامیان را انجام خواهند داد. همچنین، ترکیه و عراق قصد دارند یک مرکز عملیاتی برای مبارزه با شبه نظامیان در عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه و عراق ایجاد کنند. تمایل دولت عراق برای همکاری با ترکیه با توجه به اینکه بغداد در گذشته اغلب آنکارا را به نقض تمامیت ارضی عراق متهم کرده است، گامی بزرگ در این مسیر است.

هر دو کشور باید مشکل (پ.ک.ک) را حل کنند تا کار دوم و مهم‌تر ضورت پذیرد. در واقع، پیگیری پروژه «راه توسعه»، کریدور حمل و نقلی که استان‌های شرقی ترکیه را از طریق خاک عراق به خلیج فارس متصل می‌کند که همین مساله، دلیل اصلی سفر اردوغان به بغداد شد.

اردوغان و السودانی تفاهم‌نامه همکاری میان عراق، ترکی ، قطر و امارات را امضا کردند. این پروژه شامل ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و بزرگراه است. هزینه آن ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. پس از اجرای این کریدور، سالانه تا ۴ میلیارد دلار سود به دست می‌آید و بیش از ۱۰۰ هزار شغل را فراهم می‌کند. مشارکت امارات و قطر بسیار مهم است زیرا عراق و ترکیه نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی دارند. این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران چینی در مرحله اجرا به این پروژه بپیوندند. قطر در حال حاضر متحد ترکیه است و دخالت امارات به لطف عادی سازی روابط با ترکیه در سفرهای متقابل رهبران دو کشور به آنکارا و ابوظبی امکان پذیر شده است.

جالب اینجاست که تا همین اواخر یک پروژه بزرگ دیگر به نام IMEC (کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا ) وجود داشت. این پروژه قرار بود هند را از طریق خاک کشورهای عربی خلیج فارس و اردن به اسرائیل متصل کند. آمریکا نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرد. با این حال، به دلیل آغاز جنگ در غزه، روابط اسرائیل ـ آمریکا با کشورهای عربی به شدت تضعیف شده است. چشم انداز به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی مبهم است و اردن و امارات تماس‌های خود با تل آویو را معلق کرده‌اند. علاوه بر این، به دلیل حملات انصارااله یمن، ایمنی ناوبری در اقیانوس هند مختل شده است. به نوعی می‌توان گفت که جاده ابریشم ترکیه در حال تبدیل شدن به یک جایگزین برای پروژه آمریکایی ـ هندی است.

اجرای راه توسعه نه تنها به سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری بلکه به ثبات در عراق نیز نیاز خواهد داشت. دولت بغداد می‌داند که مقابله با تهدید (پ.ک.ک) به تنهایی غیرممکن است اما در عین حال عملیات ارتش ترکیه در عراق با محکومیت بغداد و دیگر کشورهای عربی مواجه بود. در پیش بینی سود اقتصادی بزرگ مورد نیاز ترکیه و عراق که هنوز از مداخله آمریکا و تسلط سازمان‌های تروریستی در امان نیست، دو کشور در نهایت تلاش‌های خود را برای از بین بردن ساختارهای تجزیه‌طلبانه که توسط (پ.ک.ک) نمایندگی می‌شود، هماهنگ خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901539

دیگر خبرها

  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • عملیات وعده صادق باعث تغییر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای شد
  • ببینید | واکنش عجیب و دیرهنگام زاکانی به سرگردانی مسافران و خرابی مترو؛ باید بپرسم
  • امیر نصیرزاده: «وعده صادق» معادلات بین المللی را تغییر داد
  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین