Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@05:19:54 GMT

خانواده ولایی رمز حیات جامعه اسلامی است

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۲۴۳۶۹

خانواده ولایی رمز حیات جامعه اسلامی است

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: خانواده‌ای که بر اساس ولایت علوی زندگی خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کند هستی جامعه اسلامی را شکل داده و به بقای آن کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ حجت‌الاسلام محمد کمالی صبح امروز در همایش آموزشی خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: دشمنان تمام تمرکزشان را بر تخریب بنای خانواده معطوف کرده‌اند و فهمیده‌اند که خانواده تمام بنیان جامعه را ساخته و شکل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی و نفوذ و رخنه فرهنگی دشمنان در نهاد خانواده و باورهای دینی افزود: آنچه دشمنان را از حرکاتشان مأیوس و نا امید می‌کند٬ توجه خانواده‌ها به احکام دین مبین اسلام و تربیت فرزندان در این صراط مستقیم است. خانواده نخستین نهاد تربیت فرزندان است و اگر در این مسیر غفلتی انجام شود٬ تمام جامعه اسلامی با مشکل روبه‌رو می‌شود. آسیب‌های اجتماعی که جامعه درگیر آن است٬ محصول بی توجهی برخی از والدین به باورهای دینی است.

استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد تصریح کرد: فضای مجازی و دسترسی آسان فرزندان به این فضا و استفاده بی‌حد و مرز والدین و فرزندان از آنهم می‌تواند تهدیدی برای جامعه اسلامی و هم فرصتی برای به‌روز بودن باشد. استفاده مفید از ابزارهای فضای مجازی انسان را به دریچه‌های جدیدتر علمی و فرهنگی و نشر ارزش‌های اسلامی هدایت می‌کند ولی به همان اندازهاگر از این فضا به درستی استفاده نشود٬ فساد و تباهی به‌همراه دارد.

وی با اشاره به پرونده چندین جنایت در شهرهای ایران در سال‌های اخیر گفت: با بررسی این پرونده‌ها دو نکته به خوبی آشکار می‌شود که نکته نخست اینکه برخی از فرزندان به راحتی به همه دنیای مجاز دسترسی دارند. اگر قبول کنیم که این فن‌آوری محصول دنیای غرب است٬ باید بپذیریم که حتی خود غربی‌ها نیز به این راحتی اجازه دسترسی فرزندانشان را به فضای مجازی نمی‌دهند و آن‌ها را در این زمینه محدود کرده‌اند.

کمالی افزود: عامل دوم بی‌ملاحظه بودن و بی‌خبری برخی از خانواده‌ها است. آن‌ها به راحتی و در فضایی غیرصمیمانه اجازه دسترسی فرزندانشان به فضای مجازی را داده‌اند و هیچ نظارتی بر اعمال آن‌ها ندارند. اسلام هم بر روش تربیت آسان و دوستانه تاکید دارد٬ ولی نباید ولنگاری و بی‌خیالی جایگزین این تربیت و رفتار دوستانه شود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: قرآن و مکتب اهل بیت اطهار(ع)بزرگ‌ترین دستگاه و کلاس انسان‌سازی است. در این مکتب خانواده‌ای بروز و ظهور پیدا می‌کند که در همه صحنه‌های سیاسی٬ اجتماعی٬ علمی و ادبی برترین است و نمونه آن٬ خاندان امیرالمومنین(ع) است. خانواده‌ای که علم و فقاهت در همه ابعاد زندگی آنان موج می‌زند و در ظل تربیت حضرت زهرا(س) چنین فرزندانی به جامعه اسلامی معرفی می‌شوند.

وی با ارایه راهکارهایی برای دوری خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: خانواده‌ها در نماز فرزندانشان مراقب باشند و بدانند همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند٬ راه علاج و پیشگیریاز همه آسیب‌های اجتماعی توجه به نماز است.

انتهای پیام/

R7719/P1357/S6,55/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی