معیار ما شایستگی است، نه جنسیت
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۲۴۴۷۰
فناوری اطلاعات>فناوری اطلاعات و ارتباطات - راهاندازی سامانه هوشمند اسنپ در ایران آغازگر فصل تازهای در حملونقل کشور بود. حملونقل آنلاین از ابتدا با استقبال چشمگیر شهروندان مواجه شد و همین مسئله به بزرگتر شدن جامعه فعال در این حوزه انجامید.
امروز، در کمتر از ۴ سال سرویسهای حملونقل آنلاین از چنان جایگاهی برخوردار شدهاند که نقش بسیار مهمی را در بحث اشتغالزایی برعهده گرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین راستا یکی از روزنامهها به تازگی در گزارشی با عنوان «یک نمونه غیرمنتظره: اسنپ» به بحث بحران نابرابری دستمزد زنان و مردان در اسنپ پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «اسنپ زنان را در شرایط کار کاملا برابر با مردان مستحق اجرت کمتری میداند. در تماسی که با این شرکت گرفته شد، کارشناس مربوطه اعلام کرد که این سیاست کلی شرکت است تا بتواند زنان را به استفاده از اسنپ ترغیب کند. اما این توجیه شرکت فقط وقتی قابل پذیرش است که اسنپ، خود پرداخت میزان کاهشیافته از کرایه دریافتی توسط زنان را تقبل کند و به نحوی غرامت وارده به زنان راننده را جبران کند. در واقع این توجیه به این معناست که «اسنپ» دارد از جیب رانندگان زن به ترویج تجاری خود میپردازد که ناعادلانه است. درحالی که کار رانندگی برای زنان در شرایط دشوارتری صورت میگیرد.»
با مراجعه به اپلیکیشن اسنپ متوجه اختلاف ناچیزی بین سرویسهای اسنپرُز و اسنپاکو میشوید. در حالی که بر اساس گزارش «یک نمونه غیرمنتظره: اسنپ» (با استناد به گفتههای پاسخگوی اسنپ) سیاست کلی این سامانه به ترغیب زنان برای کار در این سامانه میل دارد؛ این موضوعی است که با مرور کانال رسمی اسنپ در تلگرام نیز تا حدی مشاهده میشود. برای پیگیری بیشتر درباره نحوه کار زنان در اسنپ با میلاد اسلامیزاد، مدیر روابط عمومی این سازمان، به گفتوگو نشستیم.
دستمزد رانندگان زن و مرد در اسنپ برابر است
میلاد اسلامیزاد، با اشاره به گزارش مذکور در مورد نابرابری دستمزد زنان و مردان، توضیح میدهد: «در وهله اول قصد دارم از رسانههایی که به مسئله حقوق اجتماعی شهروندان میپردازد تشکر کنم، ولی توأمان نقد کوچکی به کسانی که اسنپ را متهم به کوتاهی در این موضوع کردند وارد میدانم. ای کاش زمانی که برای کسب اطلاع با اسنپ تماس گرفتند چرایی آن را هم از تیم روابط عمومی ما جویا میشدند. قطعا مسائلی که نوشته شده، از عدم آگاهی بوده است.»
اسلامیزاد در مورد نگاه اسنپ به اشتغال بانوان اضافه میکند: «ما اولین سامانه هوشمند حملونقل در ایران هستیم که ناوگانی اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته است. اگر به دفتر اسنپ سر بزنید و از نزدیک شاهد تعداد بانوان فعال در این سازمان باشید، متوجه اهمیت زنان در گروه اسنپ میشوید. بخشی از همکاران ستادی و اداری ما را بانوان تشکیل میدهند و هیچ محدودیتی برای رشدشان در این سازمان وجود ندارد. کما اینکه دو مدیر از سه مدیر واحد بازاریابی اسنپ زن هستند. همینطور مدیریت بخش عملیاتی اسنپ -که یکی از مهمترین بخشهاست- در اختیار یک زن است. از اساس در اسنپ معیار جنسیت در گزینش افراد مطرح نیست و تنها به شایستگیها توجه میشود.»
اسلامیزاد در پاسخ به اینکه چرا میان قیمت سرویسهای اسنپرز و اسنپاکو اختلاف وجود دارد، میگوید: «اختلاف قیمت کم میان سرویس رز و اکو به سبب حمایت از بانوان در نظر گرفته شده است. این حمایت هم از بانوان همراه (راننده) و هم از بانوان مسافر است. اسنپ هم اکنون به بانوان همراهش سوبسید میدهد. در واقع اسنپرز و اسنپاکو سرویسهای یکسانی هستند و رقم دریافتی رانندگان خانم و آقا یکسان است، اما اسنپرز برای مسافران خانم ارزانتر تمام میشود. به عبارت بهتر، ما به بانوان کاربر خود تخفیفی میدهیم که سفر ارزانتری را با اسنپرز تجربه کنند و توأمان به بانوان همراه خود نیز کمک میکنیم که به این شکل مسافر بیشتری داشته باشند.»
مدیر روابط عمومی اسنپ در ادامه اشاره میکند که کاربران از سرویس اسنپرز استقبال خوبی کردهاند و اگر تغییر خاصی در قیمتهای این سرویس حاصل شود به طور رسمی اعلام خواهد شد.
اسلامیزاد در پاسخ به اینکه آیا امتیازی که اسنپ برای زنان در نظر گرفته در استقبال از این سرویس موثر بوده است، توضیح میدهد: «این ادعا که اسنپ فقط به خاطر قیمتهای پایینش مشتری جذب میکند درست نیست و امروز کاربران از اسنپ استفاده میکنند چون این برند را میشناسند و به آن اطمینان دارند. این شامل همراهان (رانندهها) نیز میشود. رانندهها نیز الزاما به خاطر درآمد بیشتر عضو ناوگان اسنپ نمیشوند و داشتن مسافران بیشتر و بهتر و کار کردن در یک برند بزرگ دلایل جدیتری برای همکاری با اسنپ است. اما در عین حال هرگونه امتیازی که برای کار در اسنپ در نظر گرفته میشود در میزان استقبال بیتاثیر نیست.»
گفتههای مدیر روابطعمومی اسنپ و تناقض آن با قضاوتهایی که پیشتر از کار زنان در این سامانه شده بود، همگی حاکی از حساسیتهای بالای جامعه نسبت به حقوق زنان است. علیرغم آنکه اسنپ متهم به عدم رعایت حقوق برابر برای زنان و مردان شده بود، اما به نظر میرسد این سامانه باب تازهای برای حضور فعال زنان در جامعه گشوده است. کار در سامانه اسنپ به زنان کمک میکند که علاوه بر آزادی عمل در انتخاب ساعت کاریشان بتوانند تا حدی به استقلال مالی دست یابند و این امکان یکی از مهمترین راهکارهای کمککننده -به خصوص برای زنان سرپرست خانوار- است، که علاوه بر نانآوری مسئولیت رسیدگی به فرزندانشان را برعهده دارند.
2121
منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
در نظام تجلیات میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اصلیترین موضوعات زنان در حوزه تحقیقات بنیادین، مقایسه میان ارزش جنسیت زنانه و مردانه است. به این دلیل که برخی از راهبردها در حوزههای کاربردی و توسعهای مبتنی بر تبیین مبانی زیرساختی است. بر این اساس لازم است از منظره عرفانی و قرآنی به ارتباط میان جنسیت و رشد معنوی پرداخته شود و مسائل بنیادین جنس برتر یا فروتر بودن زن یا مرد و همچنین چرایی آن مورد تحلیل قرار بگیرد.
خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی از مهدیه مستقیمی، استاد دانشگاه، به بررسی آثار جنسیت زنانه بر رشد معنوی و عرفانی پرداخته است.
رابطه جنسیت و معنویت
زمانی که عرفان دینی در استخدام قرآن کریم درآید، طبیعتاً عرفان از توحید قرآنی نشأت میگیرد. بر این اساس، نظرات عارفان و مفسران قرآن درباره این موضوع تفاوت زیادی با هم ندارد.
تحلیل جنسیتی در رابطه با ارزشمندی معنوی و جنسیت در نظام تجلیات و مظهریت زنان نشان دادن خاستگاه تفاوتهای تکوینی زن و مرد در زمینه جسم و روح و روحیات آنها درباره مقایسه ارزشمندی این دو جنس هم مطالبی را ارائه میدهد و بررسی سرنخهای ظریف در موضوع جنسیتی از منظر عرفان مانند ساحت تناکح اسمائی، ساحت عشق عرفانی و مباحث مربوط به شعور عمومی و سیر حبی عالم وجود و نیز مراتب صدوری کتاب هستی، میتواند افقهای روشن و گستردهای را در تحلیل رابطه جنسیت و معنویت در اختیار جستجوگران قرار دهد. بررسی و تحقیق در میان آیات قرآن ما را به امکان رشد برابر معنوی مردان و زنان میرساند.
نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویتتحلیل رابطه جنسیت زنانه و رشد عرفانی
تعداد زیادی از عارفان این عقیده را دارند که حقیقت ذاتی مردان و زنان یک چیز است و تفاوتها میان آنها به دلیل قالب و مسائلی خارج از حقیقت وجود است. بر اساس این نظر، رشد معنوی زنان و مردان برخاسته از حقیقت وجود آنهاست که همان ذات و ذاتیات آن دو محسوب میشود.
با این تعبیر، جنسیت زنانه مانع از رشد دینی و ارتقای فکری و اعتقادی زنان نخواهد شد و زنان در این زمینه همپای مردان میتوانند افقهای بلند و روشن معنویت را فتح کنند. چهبسا زنانی یافت میشوند که از رشد دینی به مراتب بسیار بالاتری از بسیاری مردان رسیدند به طوری که مردان یا شاگرد چنین زنان معنوی شدهاند و یا حتی از منظر فکری و استعداد توان نشستن در زمره شاگردان چنین زنانی را هم نداشتهاند.
رشد معنوی هر انسانی فارغ از جنسیت او به حقیقت وجود انسانی و به روح ناطقه قدسیه او مربوط میشود و کثرات خارجیه همگی به منزله تعیناتی به حساب میآیند که بیرون از حقیقت روح انسان قرار دارند. باید دانست تعینات نوعی امور مجازی هستند که در سنجش حقایق ورود چندانی ندارند.
مصباح الانس که یکی از کتابهای مرجع در زمینه عرفان محسوب میشود، در تعریف تعین عنوان میکند: جز یک وجود چیزی در عالم خارج وجود ندارد و کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی است که آن را با واژههایی مانند تعین، اتصاف، نسبت یا ظهور تعبیر کردهاند. (ابن فناری 1363 ص 45)
این نوع تعبیر را با مثالی میتوان مشخص کرد که حقیقت آبی که در ظرفی به شکل دایره یا مربع میریزند یکی است و آنچه که موجب میشود تفاوتهایی به وجود بیاید، قالب ظرفیتی و تعینات صوری و شکل ظاهری ظرفهای آب است و این ظواهر موجب تغییر فرمول شیمیایی در آب نمیشود. در هر حال میتوان عنوان کرد کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی هستند که آن را با کلماتی مانند تعین، اتصاف، نسبت، مظهر یا ظهور تعبیر کردهاند.
تعبیر عینیت حقیقت زن و مرد در بیان عارفان حتی به این نکته اشاره دارد که این نوع نیست که آبی که در ظرف جنسیت مردانه ریخته میشود، آبی باشد که مانند باران از آسمان نازل شده ولی آبی که در ظرف جنسیت زنانه ریخته میشود آبی است که از اعماق زمین استخراج شده باشد. بلکه حقیقت زن و مرد به مثابه آب بارانی است که در دو ظرف متعین ریخته میشود و با تعینات ظرف، شکل خاصی به خود میگیرد.
مثال دیگر درباره مفهوم تعین را میتوان به دریای موجداری تعبیر کرد که موجها کلیت، جزئیت و بزرگی و کوچکی دارند و این ویژگیها همان تعینات موج دریا محسوب میشود.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!جنسیت زنانه در نظام تجلیات
طبق قاعده تجلیات عرفانی، وجود مرد و زن و تفاوتهای تکمیلی بین آن دو ریشه در تفاوت تجلیات دارد. تجلیات با یکدیگر متفاوت هستند که در زمان تنزل در مراتب وجود این تفاوتها بر حسب نشأتهای مختلف متنزل میشوند تا در عالم ناسوت این تفاوتها در زن و مرد و همچنین جسم و روحیات آنها ظهور پیدا کند.
از منظره عرفانی جهانهای بالاتر، حقایقی محسوب میشوند که سایه آنها در جهانهای پایینتر منعکس شده است. تشبیه عالم باطن به آفتاب و عالم ظاهر به عکس یا سایه، در ادبیات عرفانی تشبیه بسیار معناداری در نظام تجلیات است. در منظر عرفانی، خداوند نور آسمانها و زمین است: «الله نور السموات و الارض». تجلیات نوریه او تمام هستی را روشن کرده است. پرتو آفتاب از مبداء خورشید فاصله میگیرد و پایین میآید و طی مراتبی تنزل کرده و به مرور ضعیف میشود، بدون اینکه این پرتو از مبداء صدور تا مقصد نزول پاره شده یا خللی در آن ایجاد شود. نور وجود به همین شکل بدون تجافی تنزل پیدا میکند. (طباطبایی، 1362، ص 17 و 18)
قابل توجه است که موضوع تجلی در کتاب عارفان به طور مفصل مطرح شده است و جناب ملاصدرا هم در جلد دوم اسفار به آن اشاره کرده است. (ملاصدرا، ج 2، ص 287 و 291)
طبق نظام تجلیات الهی، تمام انواع و نقش و نگارها تجلی یک نور واحد هستند و همه مانند هفت رنگ رنگینکمان محسوب میشوند که از شکست پرتوهای متفاوت یک نور به وجود آمدهاند. هفت رنگ هر کدام به جای خود مینشیند و از ترکیب این رنگها، جهانی زیبا و تماشایی ایجاد میشود. عارف به یک جلوه قائل است و به نام وجود منبسط، اثراتی که حکیم قائل است از نظر عارف از لوازم وجود منبسط است.
زن و مرد و تقابلی که میان آنها به دلیل جنسی با یکدیگر وجود دارد، از پرتو نورهایی هستند که در نظام تجلیات ایجاد شده است. نور وجود در حوزه تعینات زنانه به رنگی و در حوزه تعینات مردانه به رنگ دیگری بازتابش مییابد.
اگر بتوان میان رنگهای نور سفید به لحاظ ارزشمندی ذاتی تفاوت قائل شد، شاید بتوان میان بازتابش این نورها هم تفاوتهایی قائل شد.
در نظام تجلیات حتماً میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد.
ارتباط جنسیت زنانه با جمال الهی
بر اساس مبانی عرفانی در تمام موجودات، تجلی جمال و جلال الهی وجود دارد و غلبه نور جلال بر جمال یا نور جمال بر جلال است که موجب میشود برخی آیت لطف و جمال و برخی آیت جلال و عظمت الهی باشند. (سبزواری، 1372، ص 137 و 152)
در چنین فضایی نگرش به موضوع جنسیت افقهای عرفانی در حل این معما باز میکند. انسان پرتو وجود خداوند است و نور الهی در آیینه وجود او بهطور تام و تمام تابیده است، اما این نور وقتی به آینه تعینات جنسیتی میرسد، به نوعی بازتابش دارد. در جنسیت زنانه نور الهی به صورتی ظاهر میشود که برآیند مجموعه انعکاسها این نور با مقتضیات صفات جمال سازگاری بیشتری دارد. بازتابش این نور در قالب تعین جنسیت مردانه نیز به گونهای است که برآیند مجموع آن با صفات جلال توافق بیشتری دارد.
محیالدین ابن عربی در رساله جلال و جمال این مطلب را به بعضی از عارفان نسبت میدهد که: جمال چیزی است که مواجهه و مشاهده آن، انس و انبساط میبخشد و جلال امری است که از آن هیبت و شکوه تداعی میشود. (ابن عربی، 1361، ص 3)
در احادیث و روایات اسلامی هم به تفاوت ظهور جلال و جمال در آینه وجود زن و مرد اشاره شده است. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در این باره فرمودهاند: «عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم.» (امالی شیخ صدوق، مجلس چهارم)
بنابراین شاید بتوان در تحلیل جنسیتی در نظام انوار جمال و جلال، این چنین ارزیابی کرد که: حقیقت زن و مرد یک حقیقت و نور واحد است که بازتابش آن در وجود زن با مرد تفاوت دارد. در عرفان ثابت شده است که هر جا نور جمال هویدایی بیشتری داشته باشد، انوار جلال تحت ساتریت آن محفوظ است. به تعبیر دیگر در باطن هر جمالی، جلال و در باطن هر جلالی، جمالی است.
بنابراین تفاوت حقیقی آیت جمال یا جلال بودن به نوع بازتابش و انعکاس برمیگردد و مربوط به ماهیت، هویت و حقیقت نور نیست.
جلوه بیشتر زنان در مظهریت الهی
از نظر بعضی از عرفا، زن و مرد هر دو مظهر خداوند هستند، اما زن از جهاتی در مظهریت الهی تابندگی بیشتری دارد. تبیین عرفانی این مطلب را تحلیل میکنیم.
تمام عالم وجود از بالاترین مرحله تا پایینترین مرتبه آن، ارتباط واحدی با هم دارند و تمام ذرات کائنات با یکدیگر مرتبط هستند و با همه کثرت و تفصیل ظاهری موجود میان اشیا در عالم خارج، تمام آنها در باطن عالم یکی هستند و وحدت دارند. (صدرالدین شیرازی، 5 و 359)
هر چند که ذات، بسیط است و همین ذات بسیط تجلی میکند. اما هر یک از مجالی یکی از اوصاف و اسمای الهی را نشان میدهد، نه اینکه او با یکی از اوصاف و ظهور کند. چراکه متجلی با تمام نامها و اسماء ظهور کرده است، اما گیرنده تجلی یکی از اوصاف را بر حسب عین ثابت خود نشان میدهد.
تفاوتهای تکوینی زن و مرد در یک نگاه توحیدی ناشی از یک مبداء واحد و به منظور وصول به یک غایت واحد و در یک سیستم به هم مرتبط واحد متحقق میشوند و راز این تفاوتها در قوس صعود این است که زن و مرد بتوانند مکمل وجود یکدیگر بوده و در مدار تکامل انسانی به سوی خدای یکتا بازگردند.
از این دیدگاه انسانها مظهر خدای واحد هستند و ارتقای معنوی در نظام مظهریت بر این اساس است که کدام یک از انسانها بهتر میتواند آینه الهی باشد. موضوع این است که سخن از مظهریت هم در قوس نزول مطرح میشود و هم در قوس صعود.
همان طور که آفتاب از یک مبداء نور تجلی و ظهور کرده است، جهان هستی هم به مثابه آفتاب از یک مبداء هستی تجلی و ظهور پیدا کرده است. (شیرازی 1360 ص 47)
در این نوع جهانبینی و نگرش عارفانه، هر نوری که بتواند با زبان تکوین خود از مبداء نور بیشتر حکایت کند، ارزشمندی ذاتی بیشتری دارد و معنویت بیشتری کسب خواهد کرد.
انتهای پیام/