Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به کاهش هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم بابت هزينه‌هاي سلامت در قالب طرح تحول نظام سلامت، در عين حال با تاکيد بر اينکه روند پوشش بيمه‌اي در سازمان بيمه سلامت ايرانيان همچنان ادامه دارد، از افراد فاقد پوشش بيمه‌ درمان خواست که به دفاتر اين سازمان مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، دکتر ايرج حريرچي در نشستي خبري، به يکي از دستاوردهاي طرح تحول سلامت اشاره و اظهار کرد: بيش از 20 سال پرداخت از جيب مردم در حوزه سلامت بيش از 50 درصد بوده است. اگر سال 91 را ملاک قرار دهيم، مردم به ميزان 54.8 درصد هزينه‌هاي سلامت را از جيب‌شان پرداخت مي‌کردند. اين عدد در سال 94 به 38.1 درصد رسيده که دستاورد بزرگي است؛ چرا که اين کاهش 16.7 درصدي باعث شده تا در سال 94 نسبت به دوره مشابه قبل از طرح تحول، مردم 17 هزار ميليارد تومان کمتر در حوزه سلامت هزينه کنند.
حريرچي ادامه داد: اهميت اين موضوع وقتي مشخص مي‌شود که بدانيم کل يارانه‌هايي که در کشور به مردم پرداخت مي‌شود 40 هزار ميليارد تومان است. اين درحاليست که طرح تحول نظام سلامت حدود 40 درصد پرداخت يارانه‌هاي نقدي از مردم حفاظت مالي به عمل آورده است.
روند پوشش بيمه‌اي در بيمه سلامت ايرانيان ادامه دارد
حريرچي با اشاره به تحت پوشش بيمه قرار دادن 11 ميليون نفر از افراد فاقد بيمه در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: اخيرا آقاي وزير رفاه اشاره کردند که هفت درصد از مردم تحت پوشش بيمه قرار ندارند که البته اين موضوع عللي چون وجود مشکلات در برخورداري از کارت ملي يا شناسنامه، کم اطلاعي، عدم نياز و ... را دارد. اما نکته مهم اين است که ميزان پوشش بيمه‌اي ما از متوسط 81.5 درصد در قبل از آغاز طرح تحول به بالاي 93 درصد رسيده است. به طوريکه اکنون مي‌توانيم اعلام کنيم، هيچ ايراني نيست که به ما مراجعه کند اما تحت پوشش بيمه قرار نگيرد. بنابراين روند پوشش بيمه در بيمه سلامت ايرانيان همچنان ادامه دارد و مردم مي‌توانند به اين سازمان مراجعه کنند.
حريرچي با بيان اينکه ميزان پوشش بيمه‌اي در روستاها 96.7 درصد و در شهرها 91.7 درصد است، ادامه داد: بايد توجه کرد که از نظر پوشش بيمه‌اي در پنجک‌ها و دهک‌هاي مختلف تفاوت چنداني وجود ندارد. به طوريکه 20 درصد فقير جامعه با 10 درصد ثروتمند از نظر پوشش بيمه‌اي فرق قابل توجهي ندارند. در عين حال پنجک سوم جامعه يعني اقشار متوسط شهري که کار غيررسمي دارند، به ميزان 91.9 درصد تحت پوشش بيمه هستند.
تفاوت قابل توجه در پوشش بيمه‌هاي تکميلي
سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه در زمينه پوشش بيمه تکميلي تفاوت‌هاي قابل توجهي ميان مردم و اقشار مختلف وجود دارد، گفت: پوشش بيمه‌هاي تکميلي در کشور 20.4 درصد است. بر اين اساس 5.7 درصد روستانشينان و 25.7 درصد شهرنشينان داراي بيمه تکميلي هستند. همچنين پنجک اول جامعه يعني فقرا به ميزان 5.5 درصد و پنجک‌هاي بعدي به ترتيب 12.3، 15، 23 و 40 درصد تحت پوشش بيمه تکميلي قرار دارند.
هفت ميليون ايراني 2 دفترچه بيمه دارند
قائم مقام وزير بهداشت با بيان اينکه تخمين مي‌زنيم هفت الي شش ميليون نفر از مردم کشورمان داراي دو دفترچه بيمه باشند، گفت: بايد توجه کرد که 81 ميليون و 150 هزار دفترچه بيمه در دست مردم است که از اين تعداد 38 ميليون و 883 هزار و 398 دفترچه براي بيمه سلامت ايرانيان است که 47.92 درصد از دفترچه‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد. همچنين 36 ميليون و 221 هزار و 843 دفترچه بيمه يعني 44.6 درصد براي بيمه تامين اجتماعي، يک ميليون و 245 هزار دفترچه بيمه يعني 1.53 درصد براي کميته امداد و چهار ميليون و 800 دفترچه بيمه يعني 5.91 درصد براي نيروهاي مسلح است.
حريرچي با بيان اينکه رفع همپوشاني‌ها جزء قوانين برنامه ششم و بودجه سال 96 اعلام شده است، گفت: بايد توجه کرد که قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت اختلاف شديدي از نظر بيمه‌اي ميان مردم وجود داشت، اما بعد از اين طرح تفاوت‌ها کاهش يافت.
چگونگي نظارت بر تبليغات پزشکي
حريرچي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره نحوه نظارت بر تبليغات خدمات پزشکي، گفت: در اين زمينه سازمان نظام پزشکي و وزارت ارشاد مسئوليت مستقيم دارند و قسمتي از آن هم بر عهده وزارت بهداشت است. البته بايد بدانيم که کنترل فضاي مجازي يا کانال‌هاي ماهواره‌اي کاري دشوار است. اما اگر افرادي تبليغات غيرقانوني انجام دهند با آنها برخورد قانوني انجام مي‌شود.
وي افزود: البته قسمتي از اينها بر عهده مردم و رسانه‌هاست؛ چرا که مردم نبايد به اين تبليغات توجه کنند و رسانه‌ها نيز نبايد آنها را نشر دهند. در عين حال سازمان نظام پزشکي و وزارت ارشاد در اين زمينه مسئوليت مستقيم دارند و دادگاه رسيدگي به جرايم پزشکي نيز به اين مسائل رسيدگي مي‌کند. البته در برخي از اين تبليغات فرد غير پزشک اقدام به تبليغ مي‌کند که اين موضوعات را هم از طريق مراجع مربوطه مانند نيروي انتظامي پيگيري و با آنها برخورد مي‌کنيم.
حريرچي تاکيد کرد: اگر در هر جايي متوجه شويم کسي با مهر پزشک ديگري کار مي‌کند و يا پزشکي مهرش را در اختيار فرد ديگري قرار داده، وزارت بهداشت و نظام پزشکي با آن برخورد مي‌کند و هيچ تعارفي با هيچ کس نداريم و برخورد قانوني لازم را انجام مي‌دهيم. مردم هم اگر در اين زمينه با مواردي روبرو شدند، حتما اطلاع دهند. البته وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکي بازرسي‌هاي دوره‌اي خود را انجام مي‌دهند، اما ممکن نيست که بتوانيم همه تخلفات را بلافاصله پيدا کنيم. اما به محض متوجه شدن برخورد قانوني انجام شده و بسته به جرم مجازات نيز اعمال مي‌شود.
قائم مقام وزير بهداشت در پاسخ به سوال ديگري درباره دستاوردهاي وزارت بهداشت در سند پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير گفت: در سه سال گذشته معاون سازمان بهداشت جهاني چهار بار به ايران سفر کرده که اين موضوع ناشي از اقدامات مناسب ايران در حوزه بيماري‌هاي غيرواگير بوده است که يک موردش امضاي سند پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير توسط معاونين رئيس جمهور و وزرا بوده است.
وي افزود: در اين حوزه اقدامات خوبي انجام داده‌ايم. به عنوان مثال با اقداماتي که در حوزه سکته‌هاي قلبي و مغزي انجام شد تا کنون 25 هزار نفر که يا فوت مي‌کردند و يا دچار عارضه شديد مي‌شدند، نجات پيدا کرده‌اند و به زندگي بازگشته‌اند. همچنين اقدامات خوبي در حوزه کاهش نمک، شکر و حذف روغن‌هاي مضر انجام داديم. به عنوان مثال ميزان نمک مصرفي ايرانيان 9 الي 12 درصد است که بايد به سه تا پنج درصد کاهش يابد. حال 50 درصد نمک مصرفي ايرانيان ناشي از نان است و اينکه توانستيم ميزان نمک مصرف مردم از طريق نان را يک درصد کاهش دهيم، قدم بزرگي بوده است. همچنين کاهش ميزان شکر در محصولات فراوري شده نيز اقدام مناسبي بوده است.
وي تاکيد کرد: البته بخش عمده‌اي از پيشگيري از بيماري‌هايي چون بيماري‌هاي قلبي و عروقي، آگاهي بخشي است. در حال حاضر 70 درصد از مردم ما يا چاق هستند يا اضافه وزن دارند. بنابراين اين موضوع بايد با آگاهي بخشي رفع شود و مهم‌ترين عامل در اين حوزه نيز خود مردم هستند.
موضع وزارت بهداشت درباره محصولات تراريخته
حريرچي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره موضع وزارت بهداشت در زمينه محصولات تراريخته گفت: هر محصولي که بخواهد در ميزان وسيع وارد کشور شود بايد تاييديه وزارت بهداشت را دريافت کند. بنابراين محصولات تراريخته هم اگر قرار باشد وارد کشور شوند بايد مجوزها، ميزان سموم و نحوه فراوري آنها از سوي وزارت بهداشت بررسي شود. بنابراين اين محصولات طبق قانون به ما معرفي مي‌شوند و ما آنها را بررسي مي‌کنيم و حتي در زمان‌هايي هم با همکاري ساير وزارتخانه‌ها از سطح بازار نمونه‌گيري‌هايي را انجام مي‌دهيم تا محصولاتي که به صورت قاچاق عرضه مي‌شوند را شناسايي کنيم.
حريرچي تاکيد کرد: هر محصولي که به طور قانوني و رسمي در بازار کشور موجود باشد، مشکلي نداشته و تاييديه‌هاي مربوطه را اخذ کرده است. بنابراين ما نمي‌توانيم درباره هيچ محصولي حکم کلي دهيم. بلکه اين موضوع نياز به کار علمي و کارشناسي دارد. تاکيد مي‌کنم که اگر محصول تراريخته‌اي به صورت رسمي و قانوني در بازار کشور موجود است، حتما تاييديه لازم را گرفته است، اما ممکن است برخي محصولات را هم اصلا مجاز ندانيم.
امکان اعمال تغييرات بيشتر در ستاد وزارت بهداشت در دولت دوازدهم
حريرچي در پاسخ به سوالي درباره احتمال اعمال تغييرات بيشتر در ستاد وزارت بهداشت گفت: عمده تغييرات در ستاد مرکزي انجام شده اما در بخش‌هاي محيطي مانند دانشگاه‌ها تغييراتي خواهيم داشت که به تدريج اعلام مي‌شوند. در عين حال يکي از مهم‌ترين اقدامات‌مان اين بود که يک مدير خانم در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان منصوب شد. البته ممکن است تغييرات ديگري هم انجام شود که هر کدام را در سر وقت خودش اعلام مي‌کنيم.
حريرچي در پاسخ به سوال ديگري درباره کاهش تعرفه‌هاي برخي رشته‌ها مانند بيهوشي گفت: در جريان کاهش تعرفه‌هاي برخي رشته‌هاي خاص هستيم و بيش از يک سال است که در اين مورد بحث‌هايي مي‌شود اما در نهايت نظر دبيرخانه شوراي عالي بيمه و دولت بر اين بوده است.
وي با بيان اينکه بايد توجه کرد که تعرفه ابزار سياستگذاري است، گفت: بنابراين تعرفه صرفا به معني ارزشگذاري يک فرد با فرد ديگر نيست، بلکه يک ابزار سياستگذاري است. به عنوان مثال سازمان بهداشت جهاني براي برخي کشورهاي منطقه توصيه کرده که تعرفه سزارين را افزايش دهند؛ چرا که در اين کشورها ميزان سزارين کمتر از استاندارد است. حال در برخي کشورها مانند ايران نيز مي‌گويند که تعرفه زايمان طبيعي را افزايش دهيد؛ چرا که ميزان سزارين بالاست. بنابراين تعرفه ابزاري است تا به وسيله آن يک رفتار بهداشتي درماني بيشتر شود و در عين حال کنترل هزينه‌ها هم بهتر انجام شود.
حريرچي در پاسخ به سوالي درباره اخبار اعتصاب غذاي يک بيمار سرطاني در بيمارستان امام خميني(ره) گفت: معاون درمان دانشگاه در اين زمينه به طور مفصل توضيح داده‌اند. بايد توجه کرد که ما هشت ميليون بار بستري در بيمارستان‌هاي دولتي داريم و در دو سال اخير حدود 16.5 ميليون نفر از مزاياي طرح تحول استفاده کرده‌اند. بنابراين پرسنل بيمارستان‌ها در اين زمينه تلاش‌هاي زيادي کرده‌اند و اميدوارم رسانه‌ها طوري مسائل را انعکاس دهند تا پرسنل ما هم نااميد نشوند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۴۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است

«علی تاجرنیا» رئیس جامعه دندانپزشکی ایران دربارۀ رویکرد حمایتی دندانپزشکان از مردم در شرایط اقتصادی جامعه که پیش از این اعلام شده بود، گفت: در امر سلامت دهان دو بحث جدی وجود دارد؛ یکی بهداشت و پیشگیری است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و لثه می‌شود و دیگری درمان است. در گذشته دندان پزشکان کمتر به امر بهداشت و پیشگیری توجه داشتند، اما با توجه به رویکر جامعه پزشکی در چند سال اخیر، سعی شده با برگزاری برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی و سواد مردم در زمینه بهداشت دهان افزایش یابد و نیاز به درمان دندان کمتر شود.

دنداپزشکان چه کمکی به افراد نیازمند می کنند؟

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی کمک دندانپزشکان به افراد نیازمند گفت: کمکی که ما دندانپزشکان می‌توانیم انجام دهیم این است که با آموزش دربارۀ بهداشت دندان از مشکلات دهان و دندان برای افراد جلوگیری کنیم. همچنین کار دیگری که در راستای این مسئله انجام می‌دهیم حضور در اردوها و کلینیک‌های نیکوکاری و خیریه برای قشر آسیب دیده است.

تاجرنیا با اشاره به مقوله پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گفت: در بحث پیشگیری از این بیماری ها، یک مسواک، یک خمیر دندان و یک نخ دندان نیاز است. موضوع پیشگیری و بهداشت دهان و دندان مربوط به قبل از درمان دندان است. مشکل از جایی شروع می شود که دندان به مرحله درمان برسد و باید به پزشک مراجعه شود.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران مهم‌ترین بخش گرانی هزینه دندانپزشکی را مربوط به هزینه تمام شده خدمت دانست.

تاجرنیا دربارۀ گرانی مواد و کم بودن دستمزد دندانپزشک گفت: دو بخش اصلی خدمات دندانپزشکی عبارتند از بخش فنی که همان هزینه مطب، تجهیزات و از همه مهم‌تر مواد است که متاسفانه مواد دندانپزشکی در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی خیلی گران شده است و بخش دوم به دستمزد دندانپزشک مربوط می شود که تغییرات کمی می‌کند، که البته این تغییرات کم بر اساس مصوبه دولت است و آنچه مهم است این است که دستمزد پزشک نسبت به هزینه های بخش فنی همواره رشد کمتری داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاهش هزینه های دندانپزشکی باید در نظر گرفت؟ گفت: در حوزه درمان باید به سمت پوشش بیمه‌های همگانی برای خدمات سطح یک و همچنین خدمات تخصصی توسط بیمه‌های تکمیلی حرکت کنیم که این مسئله در چند سال اخیر انجام شده، اما نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

او در مورد عدم توجه به سلامت دهان و دندان در جامعه گفت: متاسفانه هم دولت و هم مردم امر سلامت و بهداشت دهان و دندان را خیلی جدی نمی‌گیرند. به طوری که میلیون‌ها تومان برای جراحی‌ها و داروها هزینه می شود، اما به امر سلامت دندان توجهی نمی‌شود.بابت هزینه های خدمات دندانپزشکی در امر دندان سهم دولت بسیار اندک است و بیشتر هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند، بنابراین باید با تقویت بیمه‌ها شرایط به گونه‌ای شود که هزینه‌های خدمات درمانی به حداقل برسد.

تاجرنیا دربارۀ گرانی هزینه های دندانپزشکی و ناتوانی قشر نیازمند در تامین این هزینه‌ها گفت: خدمات دندانپزشکی بدلیل گرانی هزینه تمام شده‌اش، در همه کشورهای خدمات گرانی است. به این ترتیب قشر آسیب‌پذیر باید از حمایت دولت برخوردار باشند.همچنین یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد، این است که باید شرایطی را در همه درمانگاه‌ها ایجاد کنند تا خدمات بیشتر و بهتری در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه شود.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران افزود: بالغ بر ۲۵۰۰ مرکز خدمات درمانی داریم که در حیطه دندانپزشکی هستند ومتخصصان و فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در آنجا مشغول به کارند. دولت باید فضا و شرایطی ایجاد کند که این همه هزینه و خدمات موجود فقط معطوف به کشیدن دندان یا جرم گیری دندان نباشد و باید درمان‌هایی از قبیل پر کردن و روکش و… را هم انجام دهند.

وی گفت: اولین قلمی که در سبد نیازهای اساسی مردم کم می شود، خدمات دندانپزشکی است. مردمی که برای خرید مایحتاج زندگی خود مشکل دارند به طور طبیعی این خدمات را حذف می‌کنند.

خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌ است

تاجر نیا در مورد حمایت از مردم در حیطۀ سلامت دندان افزود: ما اگر ببینیم که هزینه تمام شده برای مردم گران است، سعی می‌کنیم در این زمینه با مردم همکاری کنیم. اگر چه خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌اند، اما در واقعیت گران نیستند، بلکه بدلیل نداشتن تناسب بین افزایش تورم و توان خرید، مردم دچار مشکل می‌شوند. بسیاری از هم وطنان در خارج کشور بدلیل بالا بودن هزینه دندانپزشکی در خارج کشور برای مشکلات دندانپزشکی به ایران می‌آیند و برمی‌گردند.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران با بیان اینکه مشکل تامین هزینه‌ دندانپزشکی در کم بودن درآمدها نیز هست، گفت: با افزایش قیمت در تجهیزات، درآمد خالص دندانپزشک نسبت به چندین سال پیش، رو به کاهش است. باز هم تاکید می کنم که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور ما گران نیست، بلکه درآمدهای مردم کم است و این درآمد کم جوابگوی همۀ نیازها نیست. در مجموع باید وضعیت اقتصادی در کشور بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش یابد تا بتوانند از خدمات بهتری برخوردار باشند.

وی همچنین درباره «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار می شود، گفت: وزارت بهداشت رویکرد جدیدی را در مورد بهداشت دهان و دندان در پیش گرفته بطوری که در هفته آینده دو روز را برای اجرای پویش دهان و دندان در نظر گرفته است. در این پویش، دندان پزشکان حاضر، در مدارس حاضر می شوند و به آموزش و رسیدگی به دندان‌های کودکان می‌پردازند. پزشکان حاضر بعد از معاینه کودکان، مشکل آن‌ها را آنلاین ثبت می‌کنند و به معلم و خانواده آن‌ها اعلام می کنند که هر چه زودتر به مشکل دندان این کودکان رسیدگی شود تا درمان آسان‌تر شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص