Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-06@19:25:00 GMT

وارث محیط زیست ناهنجار در تهران هستیم

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۲۴۹۳۹

وارث محیط زیست ناهنجار در تهران هستیم


مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با حضور معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش بی‌باک به نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، کریم شافعی در این مراسم با اشاره به اینکه در محیط زیست شهری نیازمند یک برنامه جامع ساماندهی زباله های شهری هستیم، گفت:: تهیه یک برنامه جامع در تهران و شهرستانهای این استان نیز مورد انتظار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ساماندهی زباله های شهری موضوعی است که در صحبتهای همه مسئولان کشور بوده است اما متاسفانه تاکنون اقدام قابل توجهی در اینخصوص صورت نپذیرفته است و امروز شاهد مشکلات و معضلات عدیده در این بخش هستیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از دلایل عدم موفقیت در ساماندهی زباله های شهری عدم وجود منابع مالی کافی و برنامه مدون در این بخش است، اظهار کرد: ما تدوین این برنامه را در مجموعه اداره کل استان تهران انتظار داریم و در سطح کشور نیز در این خصوص برنامه و طرح های قابل اجرا در کل کشورخواهیم داشت.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر در کل کشور تعداد مورد نیاز مراکز تبدیل و دفع زباله و همچنین منابع مالی مورد نیاز را از طریق صندوق ذخیره ارزی، کمک های مالی سازمانها و بخش های خصوصی تامین کنیم خواهیم توانست تا پایان دولت دوازدهم مشکل زباله را حل کنیم و این یکی از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

شافعی در بخشی از سخنان خود گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ مالی، پرسنلی و کارشناسی فقیر است و با توجه به وجود ۱۷ هزار پست سازمانی در این دستگاه حدود ۹ هزار پست خالی است.

وی در خصوص پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و صنایع اظهار داشت: واحدهای صنعتی باید تحت سامانه ای و بصورت آنلاین مورد پایش و نظارت کامل محیط زیست قرار گیرند و تمامی واحد های آلاینده باید شناسایی شوند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:۱۷ میلیون هکتار از جنگل های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را نمی توان با موتور سیکلت کنترل کرد و ما باید در بحث مدیریت زیستگاه ها و حیات وحش از تجهیزاتی نظیر پهباد ها در این بخش استفاده کنیم.

وی گفت: در این راستا در نظر است برنامه ریزی لازم برای تهیه پهباد بمنظور گشت و کنترل های لازم در سطح سازمان صورت گیرد.

ناصر مهردادی مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان تهران در این مراسم گزارشی از اقدامات انجام شده در دوران تصدی ارائه داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته خوشبختانه ساخت و ساز ۳ پاسگاه محیط بانی در استان کامل شده و تامین اعتبارات لازم برای ساخت ۵ پاسگاه محیط بانی دیگر نیز انجام شده است و موضوع گازرسانی به ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز از جمله مواردی است که با تلاشهای صورت گرفته مجموعه در حال انجام است.

وی ادامه داد: براساس سند توسعه استان که در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد، بیش از ۲۴۸ میلیارد تومان برای دوره ۵ ساله اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصویب شده و بر این اساس تا ۵ سال آینده منابع مالی دستگاه تامین شده است.

مهردادی افزود: اجرای طرح ویژه واحدهای صنعتی در ۳ بخش هوا، پسماند و پساب در ۱۲ محور استان، طرح پایش محیط زیست طبیعی استان و همچنین شناسایی کانونهای بوی اطراف فرودگاه امام که با اقدامات انجام شده شاهد حدود ۳۰ درصد کاهش بو در این منطقه بوده ایم، از جمله اقدامات صورت گرفته در مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این مراسم با بیان اینکه ما وارث یک وضعیت زیست محیطی نابهنجار در تهران هستیم، افزود: بارگزاری بیش از حد جمعیت در پهنه اندک در تهران مشکلات وسیعی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در تهران باید برنامه جامع کنترل آلودگی هوا داشته باشیم، تصریح کرد: شهروندان هم در این حوزه باید همیار محیط زیست باشند و در این راستا مردم حق دارند از وضعیت محیط زیست آگاه باشند.

کلانتری در ادامه صحبتهای خود به آموزش های زیست محیطی در صدر برنامه ها اشاره کرد و افزود: دیگر مردم نسبت به موضوعات محیط زیست آگاه شده اند و دیگر نمی توانیم به شیوه های کنترلی و پلیسی عمل کنیم.

وی اظهار داشت: باید بتوانیم از طریق آموزش های مستقیم و پی در پی سطح آگاهی های زیست محیطی مردم را افزایش دهیم.

کلانتری اشاره ای هم به اجرای برنامه های موفق در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان در سال های گذشته داشت و گفت: با اجرای این برنامه شاهد هستیم که روزهای سالم به میزان دوبرابر افزایش داشته است.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم