Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، سیف الله مسرور، مدیرکل بازرسی استان گیلان امروز، 13 شهریور در جمع خبرنگاران، عرصه رسانه و مطبوعات را به سان چراغی روشن دانست که می تواند بتابد و حق و باطل و صحیح و ناصحیح را جدا کند و گفت: رسانه ابزاری برای ارتقای فرهنگ نقدپذیری و نظارت پذیری است، زیرا بسیاری از افراد که ردای مسئولیت بر دوش دارند، نقدپذیر و نظارت پذیر نیستند لذا در یک فضای رسانه ای مطلوب و سالم این فرهنگ بالاتر می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت رسانه، بر گرامیداشت جایگاه مهم این نهاد فرهنگی تاکید کرد و افزود: رسانه ها با نقادی، پرسشگری و انعکاس اخبار صحیح با سازمان بازرسی وجه اشتراک دارند لذا با استفاده از ابزار رسانه می توانیم مشکلات جامعه را منعکس و تجزیه و تحلیل کنیم و از صاحبان مقام و مسئولیت پاسخ بخواهیم.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه مسئولان در سطح استان باید با سعه صدر تحمل نقد منصفانه را داشته باشند، اظهار کرد: مسئولان این نقدها را به منزله تضعیف جایگاه مدیریتی خود ندانند، زیرا مردم تشنه شنیدن حقایق در یک فضای مناسب و به دور از هیاهو هستند و هرچقدر فضای مثبت رسانه ای را ببندیم، این اطلاع رسانی به شکل دیگری بروز پیدا می کند.

مسرور از رصد یک ساله فضای رسانه ای استان خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه این فضا متکی بر گفتمان صحیح و احترام متقابل بوده و تنش های غیر معقول به شدت کاهش یافته است. در گذشته شاهد بودیم که رسانه ها حتی حرمت جایگاه یکدیگر را حفظ نمی کردند، اما امروز در کنار نقد و روشنگری به دور از فحاشی، اهانت و هتک حرمت به جایگاه واقعی خودشان نزدیک شده اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در انتخابات اخیر کمترین تنش رسانه ای و تشویش اذهان عمومی در گیلان ایجاد شد که زیبنده مردم فهیم استان است که چنین فضایی داشته باشند.

مدیرکل بازرسی گیلان با بیان اینکه تکلیف ما صرفا انجام بازرسی و تشخیص جرم و تخلف نیست، عنوان کرد: وظیفه غالب سازمان بازرسی «اعمال نظارت» مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم، تخلف و سوء جریان است. بالغ بر 50 درصد از ظرفیت سازمان بازرسی به نظارت اختصاص دارد. در واقع پیش از وقوع جرم و تخلف به سراغ آسیب ها می رویم و با ارائه راهکار و گزارشات هشداری به مسئولان به بیان موضوع می پردازیم تا اساسا سوء جریان شکل نگیرد.

مسرور رسیدگی به جرم و تخلف بعد از واقع شدن را کار دشواری دانست و گفت: برخورد با جرم و تخلف در دستگاه های دولتی تکلیف ما و به منزله اجرای عدالت است، اما شخص یا دستگاه متخلف دیگر به راحتی به چرخه خدمتگزاری باز نمی گردد که آسیب زاست لذا نگاه ما در راستای اعمال نظارت کلان است و سعی می کنیم با مشکلات عمده مواجه شویم.

وی منابع طبیعی و محیط زیست را یکی از بغرنج ترین مسائل گیلان دانست و خاطرنشان کرد: در استان گیلان به لحاظ داشتن زمین های مرغوب و حاصلخیز بسیار در مضیغه هستیم لذا فشردگی جمعیت، کمبود زمین و مرغوبیت خاک ایجاب می کند حساسیت بیشتری نشان دهیم. متاسفانه طی سال های گذشته تا کنون به مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی پرداخته نشده است.

مدیرکل بازرسی گیلان بحث پسماند و رودخانه های آلوده را دغدغه این سازمان دانست و افزود: «پسماند» یک معضل اساسی است که سلامت مردم را تهدید می کند. در ابتدا متذکر شدیم و اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم، اما به ناچار مقصرین را شناسایی کردیم؛ با این حال نتیجه مطلوب حاصل نشد.

مسرور با بیان اینکه اعتبارات لازم در بخش محیط زیست به گیلان تخصیص داده نشده است، تصریح کرد: سازمان بازرسی از نوع تقسیم و نوع هزینه کرد اندک اعتبارات تخصیص یافته راضی نیست. تخلیه زباله ها در کنار دریا یا داخل جنگل با هیچ عقل سلیمی سازگار نیست لذا کسانی که صاحب اختیارات هستند یک تصمیم انقلابی برای پسماند گیلان بگیرند.

این مقام مسئول از معرفی 6 شهردار در غرب و مرکز گیلان، 4 مدیر کل ادوار محیط زیست، 3 رئیس بیمارستان های داخل شهر و تعدادی از مسئولان آزمایشگاه ها و مطب های خصوصی که مقررات جمع آوری پسماندهای بیمارستانی را رعایت نمی کردند، به مراجع قضایی طی سال 95 خبر داد و گفت: نمی توانیم تحمل کنیم که زباله ها را در 500 متری دریاها و رودخانه ها و در دل جنگل سراوان رها کنند و هیچ آینده ای برای آن متصور نباشند لذا وظیفه ما هشدار دادن و حساس کردن مسئولان است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش طرح هادی روستایی، یادآور شد: طرح هادی مکانی است که روستاییان عزیز می توانند در آنجا اقدام به خانه سازی و زندگی کنند لذا طرح هادی 12 سال پیش با هدف آبادانی روستاها تمهید شد، اما به خاطر بی تجربگی و عدم کارشناسی دقیق، طرح هادی به ابزاری برای تخریب روستاها تبدیل شده است.

مدیرکل بازرسی گیلان با ابراز نگرانی از تغییر شکل روستاها، بیان کرد: روستاهای ما از جنبه تولیدی به مکانی برای رفاه حال افراد خارج از استان تبدیل شده و این خطر روستاها را تهدید می کند لذا از سال 94 و به دنبال ماجرای حیران، در کمیته بازنگری طرح هادی بنیاد مسکن استان عضو شدیم و توانستیم 454 روستا را اصلاح کنیم و بالغ بر 49 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی موجود در طرح هادی را به چرخه کشاورزی بازگردانیم، زیرا گیلان قطب کشاورزی است و کسی حق ندارد ماهیت و بافت کشاورزی این استان را تغییر دهد.

مسرور با اشاره به اعمال نظارت از طریق شرکت در جلسات مربوط به واگذاری و تغییر کاربری ها جهت ممانعت از واگذاری بلاوجه، تصریح کرد: در گذشته در تشخیص نوع و میزان واگذاری اراضی به طرح های اشتغالزایی سهل انگاری هایی اتفاق افتاده است لذا از سال 95 توانستیم 385 هکتار از اراضی مذکور را مجددا به چرخه کشاورزی بازگردانیم و زمین های مورد نیاز را در اختیار طرح ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه امکان فساد در بحث معاملات وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال 95 و پنج ماهه 96، معاملات فراوانی در استان گیلان انجام شده است لذا مقید به شرکت در همه معاملات کلان(بالای 200 میلیون تومان) هستیم و تاکنون در بالغ بر 99.5 درصد از معاملات حضور موثر داشتیم.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به راه اندازی سامانه ملی «معاملات»، متذکر شد: سازمان بازرسی به صورت آنلاین به سامانه دسترسی دارد و همه کسانی که قرار است مزایده یا مناقصه برگزار کنند مکلف به ثبت در سامانه مذکور هستند. همچنین استان گیلان جزو اولین استان های کشور است که بالغ بر 90 درصد ادارات آن را ملزم به انجام معاملات خود از طریق سامانه «تدارکات الکترونیکی» کردیم که اخیرا راه اندازی شده است لذا هرچقدر نظارت الکترونیکی بر فرایندهای معاملات داشته باشیم، احتمال فساد و تبانی کاهش پیدا می کند.

مسرور از برگزاری یک هزار و 440 معامله در سال 95 در گیلان خبر داد و افزود: ارزش این معاملات بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان بود و ما با حضور جدی در این معاملات از طریق نظارت الکترونیکی و اعزام کارشناس بازرسی، 25 تذکر شفاهی و 19 تذکر کتبی و 30 تجدید، یک تمدید و 3 لغو معامله داشتیم. در پنج ماهه امسال نیز، 546 معامله کلان در دستگاه های عمومی غیر دولتی، شهرداری ها و بانک ها با ارزش بالغ بر یک هزار و 700 میلیارد تومان برگزار شده که شامل 7 تذکر شفاهی و 17 تذکر کتبی و 27 تجدید معامله است.

وی با اشاره به توقعات اجتماعی بالا از سازمان بازرسی و کمبود نیرو، اظهار کرد: این سازمان از ظرفیت کارشناسان افتخاری سایر دستگاه ها استفاده می کند لذا سال گذشته 39 مورد و امسال 43 مورد بازرسی مستمر در ادارات علاوه بر شکایات مردمی از طریق سامانه تلفی 136 انجام دادیم و خوشبختانه توفیقاتی حاصل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته 20 میلیارد و 400 میلیون تومان ادعای تضییع اموال دولتی علیه اشخاص اعم از کارکنان دستگاه ها، شهرداری ها و بانک ها را در دادسراها طرح کردیم، یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون نیز، بالغ بر 5 میلیارد تومان ادعا طرح کردیم و خواهان صدور حکم شدیم. البته در سال 95، از تضییع بالغ بر 12 میلیارد و 300 میلیون تومان در حین بازرسی جلوگیری کردیم.

مدیرکل بازرسی گیلان از بازپس گیری 238 هکتار از اراضی ملی تصرف شده به دست اشخاص در استان خبر داد و اضافه کرد: در سال 95، 115 نفر را به هیات های رسیدگی به تخلفات و 32(شامل 12 مدیر و 7 شهردار) نفر را به دستگاه قضایی معرفی کردیم. امسال نیز 114 نفر به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و 35(شامل 28 مدیر و شهردار) نفر به دستگاه قضایی معرفی شدند. البته در سال گذشته، 8 رای قطعی از دادسرا و 86 رای قطعی از هیات تخلفات گرفتیم.

وی یکی از مهمترین عوامل وقوع تخلف و جرم در تشکیلات اداری را ضعف یا فقدان نظارت داخلی دانست و تاکید کرد: سلامت دستگاه اداری در درجه اول بر عهده مدیر آن دستگاه به عنوان اهرم نظارت است لذا هرگاه شاهد سهل انگاری و بی توجهی یک مدیر بودیم، فساد بیشتری در آن تشکیلات به وقوع پیوسته است.

مسرور با بیان اینکه گاهی اشخاص را بدون توجه به تخصص و دانش آنان در سمت ها نصب می کنند، گفت: عدم اشراف و آگاهی مدیران نسبت به وظایف محوله، مسامحه و اهمال در انجام وظایف، عدم شایسته سالاری، نداشتن تعهد کاری و بی تفاوت بودن مدیران نسبت به اتفاقاتی که در زیرمجموعه آنها می افتد از دیگر عوامل شکل گیری فساد است. متاسفانه برخی انتصاب ها سیاسی و حزبی است که موجب عدم اشراف و وامداری از اشخاص دیگر می شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید مردم را از فساد ساختاری بترسانیم، خاطرنشان کرد: فساد و انحراف در دستگاه ها بیشتر فردی است و لذا مدیریت دستگاه و سایر دستگاه های نظارتی برون سازمانی و درون سازمانی باید آگاه باشند. اداره کل بازرسی استان فارغ از هرگونه انگیزه سیاسی برای خود هیچ خط قرمزی در دستگاه های دولتی، دستگاه های عمومی غیر دولتی، شهرداری ها و بانک ها قائل نیست و خوشبختانه استاندار گیلان همواره از اقدامات بازرسی دفاع می کند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر دولت سیزدهم به استان، بارقه های امید را تقویت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان؛ سید محمد رضا هاشمی ، استاندار سمنان عصر پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه شورای اداری استان به ریاست حضرت آیت الله دکتر رئیسی، رییس جمهور در سالن همایش های بین المللی شهید سلیمانی ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از حضور با برکت آیت الله دکتر رئیسی، رئیس جمهور، به استقبال گرم و پرشکوه و پرشور مردم استان اشاره داشته و همراه با قدردانی از آحاد مختلف مردم، گفت: سفر قبل ، ۱۴۵ مصوبه و ۲۴ دستور ویژه ریاست جمهور را برای استان به همراه داشت که ۱۱ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و اقتصادی برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود:بالغ بر ۱۰۶ درصد از مصوبات حوزه عمرانی و ۷۵ درصد از مصوبات حوزه اقتصادی سفر دور اول ریاست محترم‌ جمهوری به استان تاکنون محقق و اعتبارات تخصیص یافته هزینه شده است.

هاشمی ادامه داد: در سفر اول رئیس جمهور به استان سمنان، ۳۶ هزار مورد درخواست و نامه مردمی واصل شد که تمامی این موارد پیگیری و به نتیجه رسید.

وی همچنین عنوان داشت: یک هزار و ۱۵۸ واحد قطعه زمین رایگان ۲۰۰ متری در بهترین نقاط شهرها برای متقاضیان واجد شرایط فرزند آوری در این سفر اهدا می شود.

استاندار سمنان تاکید کرد: با اقدامات و تلاش های صورت گرفته، خوشخبتانه‌ حتی یک واحد تولیدی و صنعتی در استان تعطیل و یا به تملک بانک در نیامد.

وی بیان داشت: تاامروز نیز ۲۰۱ واحد صد درصد راکد به چرخه تولید بازگشته که زمینه اشتغال ۴ هزار و ۵۰۰ نفر راه فراهم نمود.

هاشمی اضافه کرد:امروز و با حضور رئیس جمهور فاز ۳ و ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان به بهره برداری رسیده و ظرفیت تولید برق توسط این مجموعه بالغ بر ۳۶۶ مگاوات افزایش یافت.

استاندار سمنان تصریح کرد: کسب رتبه دوم تحقق شعار سال در سال گذشته، رشد ۱۱۰ درصدی شرکت های دانش بنیان، ثبت رشد اقتصادی ۵.۷ درصد ، کاهش تورم، اجرای مطلوب نهضت ملی مسکن و ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال احداث تاکنون، کسب رتبه برتر تعهد ایجاد اشتغال، تامین کالا و اقلام اساسی مورد نیاز بازار، رشد ۲۷ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی، رشد نفوذ اینترنت در روستاها، سفر به بیش از ۴۰۰ روستا و برگزاری دیدار چهره به چهره از جمله دستاورد های دولت سیزدهم در استان سمنان است.

وی همچنین افزود: استان سمنان در مسیر تردد زائران امام رضا(ع) قرار داشته و سالانه میزبان بالغ بر ۲۰ میلیون مسافر هستیم که نیازمند خدمات، اسکان و امنیت هستند.

استاندار سمنان در پایان گفت: بحث تنش و کمبود آب یکی دیگر از مطالبات مردم استان است که انشالله مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896947

دیگر خبرها

  • ۵ واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد
  • پلمب ۵ واحد متخلف صنفی در مشهد
  • پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد
  • سفر دولت سیزدهم به استان، بارقه های امید را تقویت کرد
  • کمک ۱۰۰۰ میلیارد ریالی خیران برای مدرسه‌سازی در کردستان
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند/ ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ثروت‌های ملی در استان
  • شرط تحقق شعار سال نظارت و بازرسی بر بازار است
  • تشکیل بیش از ۲ هزار پرونده تخلف صنفی در خوزستان
  • تعطیلی ۲۵۹ مرکز متخلف در طرح سلامت نوروزی