Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@09:47:40 GMT

مراسم غدیر در 80 امامزاده استان کرمان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۱۳۶۲

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، حجت‌الاسلام سیدرضا فاطمی، معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان دیروز دوشنبه، 13 شهریور گفت: از عید قربان تا عید غدیر به‌عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است، نخستین خطبه پیغمبر اسلام قبل از وارد شدن به غدیر در سرزمین منا بود که از امنیت اجتماعی، جان و مال و آبرو صحبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وهمچنین دومین خطبه حضرت که قبل از غدیر خواندند در مسجد خیف بود و در مورد وحدت صحبت کردند و اینکه همه مسلمانان در برابر حقوق الهی مساوی هستند.
وی با بیان اینکه در این روز میراث انبیاء الهی به امیرالمؤمنین(ع) سپرده شد، افزود: در این روز لقب امیرالمومنین از جانب پروردگار به حضرت علی(ع) داده شد.
معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان بیان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در این دوره برنامه‌های متنوعی را در بقاع متبرکه اجرا می‌کند و روزشمار دهه ولایت از 9 تا 18 ذی‌الحجه را مشخص کرده‌ایم که روز 9 ذی‌الحجه که روز عرفه بود به این مناسبت در 50 امامزاده سراسر استان دعای عرفه برگزار شد.
حجت‌الاسلام فاطمی افزود: روز 11 با نام روز ولایت و قرآن در بیش از 20 امامزاده محافل انس با قرآن برگزار شد و روز 12 که با نام روز ولایت و بصیرت نامگذاری شده، 21 روحانی متخصص از قم به امامزادگان کرمان، بم و بافت اعزام شدند و نسبت به تبیین جایگاه ولایت سخنرانی کردند.
معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهارکرد: روز 13 ذی‌الحجه به نام روز ولایت و امامت نامگذاری شد و در روز 14 ذی‌الحجه که به نام روز وقف از منظر ولایت است نشست‌های صنفی با موضوع وقف داریم.
وی گفت: سه موقوفه قدیمی در رابطه با غدیر با نام لطفعلی‌خان، ظهیرالدوله یا همان حوزه ابراهیمه و تکیه مدیرالملک در استان داریم و از ابتدای سال جاری حدود 23 وقف در استان کرمان ایجاد شده که آخرین آنها یک منزل مسکونی در کوهبنان بوده است.
حجت‌الاسلام فاطمی بیان کرد: روز 16 ذی‌الحجه به نام بحث ولایت، ایثار وشهادت و 17 ذی‌الحجه به‌عنوان روز ولایت و بانوان معرفی شده است که در این روز همایش بانوان ولایی را برگزار خواهیم کرد.
وی گفت: در 80 امامزاده استان کرمان در این دهه مراسم شب و روز غدیر برگزار می‌شود و همچنین یکی دیگر از برنامه‌ها برگزاری کاروان‌های شادی است که از مساجد تعیین شده مردم حرکت می‌کنند و به سمت امامزادگان می‌آیند.
معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به انجام مدیحه‌سرایی در 68 امامزاده از جمله امامزاده محمد، امامزاده محمد جوپار و تکیه عباسعلی ادامه داد: یک مراسم هم به صورت متمرکز در مصلای کرمان برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام فاطمی از مراسم شعرخوانی آیینی خبر داد و گفت: این شعرخوانی در مدح اهل بیت و حضرت علی(ع) در بیش از 20 بقعه برگزار می‌شود و همچنین در امامزادگان ایستگاه صلواتی برپا و در زمینه اهمیت بحث ولایت، خطبه‌خوانی می‌شود و از سادات خادم نیز تجلیل به‌عمل می‌آید.
وی قرائت میثاق‌نامه ولایی را یکی دیگر از برنامه‌های روز عید غدیر دانست و عنوان کرد: این میثاق‌نامه‌ها در امامزادگان و با هدف تجدید میثاق خوانده می‌شود و همچنین عقد اخوت به‌عنوان یک سنت حسنه قدیمی در این روز برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام فاطمی هدف از برگزاری این مراسم را، تعظیم شعائر و ایجاد فضای جشن و شادی، تبیین پیام غدیر و پاسخگویی به شبهات رایج، تبلیغ جایگاه امامت و ولایت و تکریم و تجلیل از امامزادگان به‌عنوان بزرگترین سادات شهر دانست.
معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان تأکید کرد: همچنین در شام عید غدیر برنامه جشنی در ابتدای هفت‌باغ برگزار می‌شود.
منبع: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۱۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم

 به نقل از شهرداری قم، مجید متین‌فر در جلسه هیئت‌مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در خصوص پروژه تملک و تخریب مغازه‌های اطراف قبرستان نو اظهار کرد: با همکاری دادستانی در ماده ۸ بیش از ۹۰ درصد پروژه تملک و مغازه‌ها تخریب‌شده است.

وی افزود: به دلیل مشترک بودن دیوار وقفی با مغازه‌های قبرستان نو، اختلافاتی با اداره کل اوقاف به وجود آمده که تلاش مجموعه مدیریت شهری در راستای حل آن است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به پروژه ساماندهی میدان مطهری خاطرنشان کرد: در هسته مرکزی شهر قم نیاز به همکاری فعال تمام ارگان‌ها داریم و نقش آستانه مقدسه و اداره کل اوقاف در گسترش و پیشرفت و اجرای پروژه‌های مهم شهری بسیار پررنگ است.

متین‌فر در خصوص پروژه چهل اختران تصریح کرد: پروژه پارکینگ چهل اختران با ظرفیت ۱۰۰ خودرو و شبستان اجرا و تکمیل‌شده است.

وی تأمین بودجه برای پروژه‌های شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری پشتیبان‌های ملکی متناسبی برای اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر در نظر گرفته‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با مدارک معتبر انجام می‌شود
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند