Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:24:48 GMT

همگام نبودن شاخص‌های اقتصادی با زیرساخت‌های روستایی

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۱۹۹۳

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان این‌که زیرساخت‌های ایجاد شده در روستاها با شاخص‌های اقتصادی و توسعه همگام و همراه حرکت نمی‌کند، گفت: باید در این راستا بتوانیم شیوه تفکر و دانش اقتصادی و توان‌افزایی را به روستائیان استان آموزش دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر «جعفر رودری» شامگاه دوشنبه 13 شهریور ماه در جلسه اتاق فکر سازمان با موضوع توسعه و توانمندسازی روستایی اظهار کرد: همواره در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌دنبال آن بوده‌ایم که بتوانیم پیش از ورود به مرحله اجرایی برنامه‌ها، نظرات دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی را گرفته تا بتوانیم با تأثیر بیشتر و علمی‌تری برنامه‌ها را عملیاتی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه با بیان این‌که باید میان توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها تفاوت قائل شویم و این مهم نیز در مبانی علمی همواره تعریف و تأکید شده است، اظهار کرد: باید میان رشد، توسعه و رضایت اقتصادی از یک سو و ایجاد زیرساخت‌ها در جهت توسعه، مرزی را قائل شویم و این موضوع با توجه به شرایط موجود در روستاها بسیار مشهود است.

رودری با بیان این‌که زیرساخت‌های ایجاد شده در روستاها با شاخص‌های اقتصادی و توسعه همگام و همراه حرکت نمی‌کند، تصریح کرد: باید در این راستا بتوانیم شیوه تفکر و دانش اقتصادی و توان‌افزایی را به روستائیان استان آموزش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با ابراز تأسف از نبود مشارکت اقتصادی در میان مردم روستاهای استان اظهار کرد: اگر بخواهیم چون گذشته برنامه‌هایی در جهت توسعه روستاها انجام دهیم اما مشارکت اقتصادی مردم هر منطقه را به همراه نداشته باشیم، با شکست روبرو خواهیم شد، بنابراین باید کاری کنیم که بتوانیم اعتماد مردم هر منطقه را برای حضور در امر توسعه جلب کنیم.

وی با بیان این‌که متأسفانه روز به روز وابستگی مردم به فکر، ذهن و توقعات به دولت بیشتر می‌شود، تصریح کرد: این وابستگی امروز به گونه‌ای است که بخش زیادی از جامعه به جای آن‌که کارگزار اقتصاد، سرمایه‌گذار و منبع تولید اشتغال باشند، هم‌اکنون وابسته به دولت شده و این وابستگی آنقدر شدید است که شاهد فاصله بسیار زیادی برای رسیدن به توانمندسازی و توان‌افزایی روستائیان هستیم.

رودری در ادامه با بیان این‌که دستگاه‌های مختلف دولتی در سطح کشور و استان کرمان در حال خدمت‌رسانی به روستائیان هستند اما مدیریت جزیره‌ای در میان آن‌ها سبب بروز آسیب‌ها در امر توسعه روستایی شده است، افزود: هم‌اکنون شاهد هستیم که روستاها متولی توسعه ندارند به طوری که طبق گزارش کمیته امداد امام خمینی(ره)، 900 میلیارد دلار توسط این نهاد از ابتدای انقلاب اسلامی در روستاهای کشور هزینه شده است اما شاهد توسعه و توانمند شدن مردمان این مناطق نبوده‌ایم که خود نشانگر آن است که دیگر نباید نگاه دولتی به توسعه روستاهای کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به تقسیم استان کرمان به مناطق هشتگانه و واگذاری امر توسعه هر منطقه به معین‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: تأکید استاندار کرمان از ابتدای این ایده، بر این بوده که بتوانیم علاوه‌بر استفاده از ظرفیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری معین‌های اقتصادی، بتوانیم از دانش اقتصادی و مالی این موسسات بزرگ جهت انتقال به بدنه جامعه نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح ترسیب‌کربن در منطقه ریگان جهت حفظ اکوسیستم منطقه با حذف فقر و لزوم بومی‌سازی این طرح در جهت توانمندسازی مردم روستاها با همکاری معین‌های اقتصادی افزود: طرح ترسیب‌کربن با همکاری بنیاد مستضعفان و با بومی‌سازی هم‌اکنون در منطقه قلعه گنج و با تغییراتی در منطقه گلباف در حال اجراست که با تأکید استاندار کرمان به‌دنبال آن هستیم که این الگو را در جهت توان‌افزایی روستائیان به کل استان کرمان تعمیم دهیم.

رودری با بیان این‌که در طرح توان‌افزایی و توسعه محلی روستائیان، به‌دنبال جلب مشارکت مردم در توسعه روستا هستیم، اظهار کرد: به‌دنبال آن هستیم که از تجربه موفق طرح جهانی ترسیب‌کربن، بتوانیم جلب مشارکت روستایی را در سطح استان کرمان افزایش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با تأکید بر این‌که در گام نخست تدوین سند توسعه محلی و توان‌افزایی روستائیان استان، به‌دنبال شناسایی کامل منطقه خواهیم بود، افزود: نگاه حاکم در این سند به سوی ایجاد مشاغل خرد و توسعه روستایی است که این مهم نیز از طریق فعالیت‌های معین های اقتصادی هر منطقه، سرمایه‌گذاری‌های محلی و اقدامات زیربنایی که توسط دولت انجام می‌شود، صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات عدم اجرایی شدن سندهای توسعه‌ای کشور، بحث تأمین منابع مالی جهت رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر است، افزود: در این سند چهار منبع مردمی و محلی، دولتی، معین‌های اقتصادی و بانک‌های صندوق حمایت از بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است.

رودری با تأکید بر شناخت نیروهای بیکار و کار منطقه تصریح کرد: به‌دنبال آن هستیم که بتوانیم در سند توسعه محلی، نیازسنجی شغلی هر منطقه را انجام داده تا با فرصت‌های شغلی دیده شده در برنامه ششم توسعه انطباق داده و شاهد یک توسعه روستایی واقعی در سطح استان کرمان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۱۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برنامه راهبردی، عملیاتی و تحولی استان با هدف ارتقا سهم ارزش افزوده، شاخص‌های توسعه انسانی، تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل، تکمیل زنجیره ارزش و تامین، خلق مزیت پایدار، نرخ مشارکت اقتصادی، اعتماد و سرمایه اجتماعی و تعادل‌گرایی در توسعه استان تدوین شده است.

وی افزود: در تهیه و تدوین این برنامه استانداری آذربایجان‌شرقی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های استان همچنین اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی استان مشارکت داشتند.

فتح‌زاده تصریح کرد: برخورداری از مدل مفهومی و عملیاتی، چارچوب روش شناسی، قابلیت سنجش‌پذیر مولفه‌های مطرح شده در برنامه، تدوین و ارائه برنامه تحولی توسط دستگاه‌ها، ترسیم برنامه زمانی پایش و ارزیابی و تحقق اهداف برنامه، نگاه سیستمی در تدوین اجزای برنامه و قابلیت محاسبه داده-ستانده و ارزش به تفکیک بخش‌های کلان اقتصادی، شیوه‌های تامین منابع و الگوی مشارکت بخش خصوصی و عمومی در اجرای برنامه وجه تمایز این برنامه می باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ارائه ساختار برنامه تحولی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی در حضور استاندار و سایر اعضای شورای برنامه‌ریزی و تصویب ساختار برنامه در شورای برنامه‌ریزی به عنوان بالاترین نهاد در تسهیل‌گری توسعه، به برنامه ضمانت اجرایی بخشیده است.

این مسؤول اعلام کرد: با اجرا و پایش این برنامه در طول سال، شاهد تحقق رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده استان در کل کشور تا پایان سال خواهیم بود.

کد خبر 6093369

دیگر خبرها

  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران