Web Analytics Made Easy - Statcounter

خانه عنوانی سنگین بر دوش واحدهای پیش ساخته است که هر آن احتمال آوار شدن سقف هایشان می رود، اینجا انسان و حیوان زندگی مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند و علاوه بر سگ، گربه ، موش و انواع حشرات موزی دام داری و مرغداری نیز رونق دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛بالغ بر 40درصد از شهربندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می دهد محلاتی قدیمی که هنوز بسیاری از آنها از طرح جمع آوری فاضلاب جامانده اند و به دلیل تراکم بالای خانه ها امکان تردد خودرو نیز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه عنوانی سنگین بر دوش این سازه های قدیمی است که هر آن احتمال آوار شدن سقف هایشان می رود؛ سقفی که از الوار، ساقه های خرما و در نهایت پلاستیک برای جلوگیری از نفوذ آب تشکیل شده در این بین اگر کسی بضاعت مالی داشته باشد بر روی پشت بام خانه اش لایه ای از کاه و گل کشیده است.

تصور فرود آمدن هر کدام از این الوارهای سنگین بر روی انسان خواب را از چشم ها می رباید حال اینکه چگونه مردم این محلات سالها روزگارشان را گذرانده اند در ذهن تماشاگر نمی گنجد.

در این میان خانه هایی که در محلات همسطح قرار دارند از وضعیت مناسب تری برخوردارند چرا که تعداد قابل توجهی از محلات دهها متر پایین تر از سطح شهر قرار دارد لذا اگر در حاشیه خیابان بایستید به حیات اغلب این خانه ها اشرافیت دارد.

درخت های کهن سال و بلند قامت نخل و گارزنگی در محله چاهستانی ها هم نتوانسته خودرا با خیابان هم سطح کنند و شاید بتوان گفت یک سروگردن پایین تر از کف جاده قرار دارند.

خانه هایی کوچک و درهم تنیده از جنس بلوک های سیمانی در این محله جلوه گیری می کند، اینجا خبری از سازهای مهندسی نیست و هیچ خانه ای نمایی جز سیمان و بلوک ندارد انگار خانه های مهندسی ساز در این محلات قبح شکنی است.

هر چه در محله پیش تر می روی کوچه ها تنگ تر و خانه ها به هم چسبیده تر می شود می توان ترس و اضطراب را هم در نگاه به خانه ها یافت.

گه گداری خبرهای تلویزیون گزارشاتی از کوچه های آشتی کنان در شهرهای مختلف پخش می کند و اینکه چقدر این مکان برای مردم شهر محبوب است؛ در محلات قدیمی بندرعباس کوچه هایی بس تنگ تر و فشرده تر از کوچه آشتی کنان وجود دارد و افراد برای تردد مجبورند به پهلو راه بروند چنانچه اگر در کف کوچه فاضلاب روان باشد سختی راه رفتن از حد تصور فراتر می رود.

مردم اینجا برخلاف سایر نقاط کشور دل خوشی از کوچه های تنگ و به اصلاح آشتی کنان ندارند چرا که بارها پیش آمده بسیاری به خاطر برخورد وسد معبر با یکدیگر درگیر شده باشند.

از سوی دیگر این کوچه ها به مکان امنی برای معتادان و ساقیان مواد مخدر تبدیل شده که هر لحظه در کنار آوار شدن سقف خانه احتمال به فنا کشیده شدن خانواده هم می رود.

مادران در این محلات دلی پرخون دارند چرا که فاضلاب و کثافت از مقابل درخروجی خانه تا انتهای محله را برداشته و حیوانات موزی و درنده خانه را جولانگاه خود کرده اند در این میان نیز پشت بام خانه ها یا گوشه و کنار حیاط ها میزبان زاد و ولد حیواناتی مانند موش، گربه و سگ است.

روزی نیست که کودکان از خانه بیرون بروند و با دست وپای گلی که در فاضلاب فررفته یا چهره هایی متورم ناشی از گزش حشرات و حیوانات به خانه برنگردند.

هرچند تابستان بر اوج فاجعه زیست محیطی در این محلات افزوده می شود اما چون مادران مجبور نیستند فرزندشان را به مدرسه بفرستند کودکان در سلامت بیشتری به سر می برند.

کوههای محله دوهزار دستگاه بندرعباس جلوه دیگری از فقر را در پایتخت اقتصاد کشور به نمایش گذاشته است اینجا برخلاف محله چاهستانی ها که در گودال قرار دارند، خانه ها بر روی تپه و کوههای اطراف شهر بنا شده است.

گذرگاههای تنگ که به زحمت اجازه عبور موتور سیکلت را می دهد شما را به خانه هایی می رساند که به صورت پلکانی بر روی یکدیگر بنا شده اند؛ گویی خانه های اینجا الهام گرفته از روستای تاریخی ماسوله است ،سقف هر خانه حیات و یا کف خانه بالادستی است .

خانه های اینجا به دلیل پلکانی بودن از مصالح سبک تری ساخته شده و یا دیوار و بخشی از سقف برخی از سازه ها در عمق کوه فرورفته است.

شاید به جرات بتوان گفت وضعیت بهداشت در محلات پای کوه به مراتب بهتر از سایر نقاط بافت فرسوده شهر است چرا که فاضلاب هایی که از خانه ها سرازیر می شوند به دلیل شیب کوچه ها به پایین محله روانه شده در نهایت به جوی های فاضلاب سرخیابان جاری می شود.

اینجا نیز انسان و حیوان زندگی مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند و علاوه بر سگ، گربه ، موش و انواع حشرات موزی دام داری و مرغداری نیز رونق دارد؛ دراغلب خانه های این محلات انواع گاو،گوسفند، بز و بعضا اسب نگهداری می شود چنانچه اگر در کوچه و پس کوچه های پای کوه گذری داشته باشی قطعا با چوبان و یا گله گوسفند برخواهی خورد.

دام هایی که اغلب برای تامین غذا دست به دامن سطل های زباله هستند و با سگ و گربه های محله برای غذا می جنگند تا درنهایت با خوردن کارتون و پلاستیک شکم خود را سیر کنند.

وضعیت مرغ های محله به مراتب بهتر از دام هاست چرا که دست برای استفاده از پس مانده غذاهایی که در جوی آب باقی مانده کمتر است و راحت تر می توانند نیازخود را تامین کنند.

اینکه ساکنان محل در طول روز و یا شب دام و مرغ هایشان را کجا نگه می دارند معمای لاینحل برای تماشاگر است اما پس از اینکه به قدر کافی وزن گیری شدند در جمعه بازار دام بندرعباس که به کارگزاری معرف است و یا کشتارگاه دام در محله ششصد دستگاه به فروش می رسند.

این توصیفات تنها بخشی از وضعیت کنونی و بغرنج ساکنان محلات حاشیه نشین بندرعباس است چرا که تصور ابتدایی افراد از حاشیه نشینی خانه هایی در گوشه و کنار و بیرون از محدوده شهر است اینجا نه تنها فقر و محرومیت رنگ دیگری دارد بلکه خبری از بهداشت محیط نیست وگویه این محلات جزئی از پایتخت اقتصاد کشور نیستند.

خدمات رسانی به ساکنان بافت فرسوده امکان پذیر نیست

کیانوش جهانبخش عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به معضل حاشیه نشینی در مرکز شهر بندرعباس: تقریبا ۴۳ درصد از شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می دهد که شامل سکونت گاه های غیر رسمی است و معضلات بسیار زیادی را برای شهر بوجود آورده از این رو سطح خدمات رسانی به همشهریان این مناطق به دلیل بافت ناهمگون سخت است.

وی اظهار کرد: اگر در یکی از محلات حاشیه نشین حادثه ای پیش آید و آتش سوزی صورت بگیرد، ماشین آتش نشانی، اورژانس و سایر خدمات امدادی نمی تواند وارد این منطقه شود

جهانبخش افزود: در زمینه جمع آوری فاضلاب شهری هم در بافت فرسوده به دلیل ناهمگون بودن منطقه نتوانستیم کاری انجام دهیم و فاضلاب این پروژه هم به صورت خام وارد خورها می شود.

وی با اشاره خطرات غیر ایمن و خطرساز همشهریان در این مناطق تصریح کرد: در سکونت گاه های غیر رسمی بندرعباس شاهد پدیده ساخت خانه های غیر ایمن در نقاط بسیار خطرناک و حادثه خیز خصوصا در حاشیه بلوار شهید رجایی جدید و محدوده ی دوراهی ایسینی هستیم که خانه هایی با ایمنی پایین در نقاط خطرناک ایجاد می شوند چنانچه اگر بارندگی و زلزله حتی در مقیاس پایین رخ دهد فاجعه انسانی صورت می گیرد.

جهانبخش از کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی این شهروندان خبر داد و گفت: مردم در این مناطق به سختی زندگی می کنند و کمترین خدمات را از مجموعه شهری می گیرند لذا این یک هشدار برای ما است چرا که هر زمانی که رفاهیات و بهداشت در نظر گرفته نشود قاعدتا جرم و جنایت هم در این مناطق بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برای یک واحد آپارتمان ۵۳ متری در افسریه با ۵ سال سن و یک اتاق خواب به بودجه‌ای بالغ‌بر دو میلیارد تومان نیاز دارید.

آپارتمانی با زیربنای ۶۵ متر در شهر زیبا در حالی که ۱۰ سال از ساخت آن می‌گذرد به قیمت یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

اقتصادآنلاین در گزارشی نوشت: مبلغی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌توانید در محله سلسبیل تهران صاحب‌خانه شوید. این واحد آپارتمان ۲۰ ساله و زیربنای آن ۴۸ متر است.

واحد دیگری در گمرک تهران با متراژ ۴۸ متر در حالی که ۱۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

با سرمایه دو میلیارد تومانی می‌توانید یک واحد آپارتمان ۲۵ ساله با متراژ ۲۵ متر را در سلسبیل خریداری کنید.

آپارتمان دیگری در محله جوادیه با ۴۳ متر زیربنا و ۲۰ سال سن، به قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برای خرید یک واحد ۵۶ متری ۲۱ ساله در محله زمزم تهران به دو میلیارد تومان سرمایه نیاز دارید.

یک آپارتمان نوساز در محله چیتگر تهران با متراژ ۹۰ متر و دو اتاق خواب به قیمت یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

برای اطلاع از قیمت آپارتمان‌های دیگر جدول زیر را بخوانید؛

آپارتمان‌های دو میلیاردی تهران (اردیبهشت ۱۴۰۳)
محله متراژ مشخصات مبلغ کل (تومان) قیمت هر متر (تومان)
چیتگر ۱۰۰ متر سال ساخت ۱۴۰۳ - ۲ خوابه ۱٬۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰
تهران‌سر ۴۸ متر سال ساخت ۱۳۹۵ - ۱ خوابه ۱٬۶۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۴٬۷۹۱٬۰۰۰
جیحون ۳۱ متر سال ساخت ۱۳۸۶ - ۱ خوابه ۱٬۷۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۵۶٬۴۵۱٬۰۰۰
اندیشه ۵۲ متر سال ساخت ۱۳۹۹ - ۲ خوابه ۱٬۲۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۲۴٬۶۱۵٬۰۰۰
سنگلج ۵۲ متر سال ساخت ۱۳۸۵ - ۱ خوابه ۱٬۹۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۸٬۰۷۶٬۰۰۰
اندیشه ۵۴ متر سال ساخت ۱۳۹۶ - ۱ خوابه ۱٬۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۲۴٬۰۷۴٬۰۰۰
سعیدآباد ۸۰ متر سال ساخت ۱۴۰۳ - ۲ خوابه ۱٬۲۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۱۵٬۳۷۵٬۰۰۰
طیب ۴۳ متر سال ساخت ۱۳۸۳ - ۱ خوابه ۱٬۷۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۹٬۷۶۷٬۰۰۰
میدان حر ۴۵ متر سال ساخت ۱۳۸۴ - ۱ خوابه ۱٬۹۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴۳٬۵۵۵٬۰۰۰
دولت‌آباد ۶۲ متر سال ساخت ۱۳۸۵ - ۲ خوابه ۱٬۶۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۲۶٬۹۳۵٬۰۰۰
دولتخواه ۵۴ متر سال ساخت ۱۳۸۶ - ۲ خوابه ۲٬۰۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۸٬۵۱۸٬۰۰۰
شهر زیبا ۱۰۴ متر سال ساخت ۱۳۹۳ - ۲ خوابه ۱٬۹۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901264

دیگر خبرها

  • گربۀ محله مهم است
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • اینجا غزه نیست؛ بمباران هم نشده است! | اینجا اوکلاهما است که خانه ها بر اثر گردباد تخریب شده اند ... + فیلم
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم