Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@15:48:46 GMT

۱۷ رکورد تکرار نشده در عملکرد اقتصادی ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۲۶۰۵

۱۷ رکورد تکرار نشده در عملکرد اقتصادی ایران


به گزارش جماران، فرشاد مومنی در این نشست ضمن ابراز تاسف از درگذشت ابراهیم یزدی گفت: دکتر ابراهیم یزدی از پیشگامان نهضت اسلامی بودند و در ترویج اندیشه اسلامی به سهم خود تلاش های بسیار ارزشمندی را داشتند و یکی از پیشگامان کوشش های سازمان یافته و تشکیلاتی برای پیشبرد اهداف اجتماعی محسوب می شوند و در زمینه ترغیب دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور به فعالیت های سازمان یافته تشکیلاتی هم نقش بسیار برجسته و ممتازی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مومنی اظهار کرد: در گزارش های مجمع اقتصاد جهانی که با عنوان رقابت پذیری منتشر می شود، یکی از شاخص های کلیدی اندازه گیری بازار کار را در دنیا میزان صلاحیت هر جامعه در حفظ نخبگان و جذب نخبگان جدید به حساب می آورد. با کمال تاسف ما همان اندازه که در حیطه اقتصاد در این زمینه به طرز غیرمتعارفی ناکارآمد هستیم، در حیطه سیاست و اجتماع هم اوضاعمان از جنبه اقتصادی چندان بهتر نیست.

وی افزود: روح بزرگ آقای ابراهیم یزدی بالغ بر نیم قرن تلاش مستمر، پیگیر و صبورانه برای اعتلای جامعه ایران را به نمایش می گذارد و من شخصا همیشه قدردان زحمات ایشان بودم و اختلاف دیدگاه ها هرگز در مورد هیچ شخصیتی باعث نشده که حقوق مسلم و صلاحیت های بدون تردید آن ها را نادیده بگیرم و از این جنبه خداوند را سپاسگزارم.

مومنی ادامه داد: وقتی که شهریور ماه شروع می شود ما در موسسه، سلسله نشست هایی را برگزار می کنیم که هدف آن بازخوانی تجربه اداره کشور در دوران جنگ تحمیلی است. در بیان اهمیت و ضرورت واکاوی این دوره برای اجتناب از تکرار روی دو جنبه تمرکز می کنم که هرکدام به اندازه کافی توجیه گر تلاش هایی چندین برابر تلاش های موجود است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در دوره جنگ تحمیلی برای اولین بار در تاریخ 400 ساله اخیر ایران با وجود اینکه ما یکی از طولانی ترین جنگ های این دوره زمانی را تجربه کرده ایم، شاهد این هستیم که حتی یک مورد مرگ و میر ثبت شده ناشی از قحطی ها و اپیدمی ها نداشته باشیم و این یک دستاورد بی نظیر در تاریخ 400 ساله اخیر ایران به حساب می آید.

وی گفت: رمز گشایی از اینکه چه تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شده که چنین دستاورد خارق العاده ای پدیدار شده به اندازه کافی گویای ضرورت و اهمیت چنین تلاش هایی است. اما نکته اساسی تر این است که از سال 1350 تا امروز وقتی به عملکرد اقتصادی ایران نگاه می کنیم، ملاحظه می کنیم که در این دوره چیزی حدود 17 رکورد تکرار نشده اتفاق افتاده و از این 17 رکورد منحصر به فرد در این دوره زمانی 14 مورد آن در دوران جنگ تحمیلی اتفاق افتاده است. بنابراین واکاوی این پدیده بسیار حیرت انگیز هم یک ضرورت ملی محسوب می شود و طنز تلخی در این ماجرا وجود دارد و آن هم این است که وقتی ما با مستندات و مبانی مشخص و شواهد کافی نشان می دهیم که در یک دوره ای از دوران جمهوری اسلامی کارنامه به غایت افتخار آمیزی رقم خورده، کسانی که ژست دفاع از انقلاب اسلامی را دارند متاسفانه بر نمی تابند و ترش رویی هم می کنند. ما فقط می توانیم دعا کنیم که خداوند رشد و ارتقایی روزی بکند و ما این صلاحیت را پیدا کنیم که از تجربه های موفق و ناموفق خودمان برای اعتلای کشور درس بگیریم.

مومنی بیان کرد: مسئله بعدی تقارن این بحث ها با هفته دولت بود. انصاف این است که در تاریخ سیاسی معاصر ایران چهره هایی به پاکدامنی و نورانیت و ایثارگری و صلاحیت های علمی و مدیریتی در استاندارد شهید رجایی و شهیبد باهنر ما زیاد نداشته ایم. بنابراین به روح پرفتوح این دو شهید عزیز درود می فرستیم و همینطور همه شهدای دیگری که توفیق خدمتگذاری در دولت را هم داشته اند.

مدیر موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت: برای پیشبرد عنوان بحث بعد از مطرح کردن مقدمه این بار درخشان بودن عملکرد اقتصاد ایران در دوره جنگ تحمیلی را از طریق ردگیری آنچه که در دوره پس از جنگ اتفاق افتاده محک بزنیم و به نظر می رسد این کار مقداری امکان درس گیری از آن تجربه برای امروزمان را هم فراهم می کند و به ما کمک می کند که کانون های اصلی مشکل زایی و بحران آفرینی در کشورمان را شناسایی کنیم.

ما الان شرایطی را تجربه می کنیم که در آن از یک طرف محیط خارجی به شدت پرآشوب از منظر سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی و منبع حیاتی آب را داریم تجربه می کنیم، از طرف دیگر وضعیت محیط داخلی اقتصاد ملی هم چندان امیدوار کننده نیست؛ افت بسیار معنی دار و نگران کننده

نیه تولید ملی، بحران حاد و فراگیر بیکاری، بحران ظرفیت های تولیدی بلااستفاده ، بحران بهره وری و بحران نابرابری های فزاینده بخش هایی از وضعیت داخلی محیط اقتصادی اجتماعی ما را به نمایش می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز میان مدت بازار نفت هم روندهای امیدوارکننده ای را به نمایش نمی گذارد و هر قدر که در این زمینه جدی تر فکر می کنیم، بهتر می فهمیم که باید مسیر کنونی را تغییر دهیم و هزینه فرصت هر نوع تعلل و کوتاهی در این زمینه بسیار بالاست. چشم انداز مالی کشور هم، هم به اعتبار حجم عظیم و البته همچنان غیرشفاف تعهدات مالی دولت، وضعیت صندوق توسعه ملی، سطح توانایی های ما در جذب توسعه گرای سرمایه های خارجی، کاهش چشمگیر قدرت خلق تقاضا توسط دولت و ملوک الطوایفی و عدم شفافیت های به شدت فسادزا و ناکارآمدی زا در حیطه نحوه تخصیص دلارهای نفتی هم وجه دیگری از تنگناهایی که الان کشور با آن ها روبه رو است را به نمایش می گذارد. فساد سیستمی به تعبیری که مقامات رسمی کشور مطرح می کنند و ناتوانی در مسئولیت خواهی از بدنه اجرایی و بستر نهادی مایوس کننده تولیدکنندگان و چاق کننده غیر مولدها هم وجوه دیگری از گرفتاری هایی که ما با آن ها روبه هستیم را نشان می دهد و هرکدام از این ها به گونه ای به ما می گوید که اگر بتوانیم کانون های اصلی گرفتاریمان را شناسایی کنیم، می توانیم چشم اندازهای امیدوار کننده ای را پدید بیاوریم.

این اقتصاددان اظهار کرد: مسئله بسیار مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که ما با نگاه به طرز عمل دولت یا دولت ها در دوره پس از دفاع مقدس به شکل بهتری می توانیم ابعاد اهمیت و منزلت آنچه که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده است را بررسی کنیم. دلیل اینکه موضوع مداخله های دولت در اقتصاد را انتخاب کردیم، یک وجه مسئله بر می گردد به اینکه در دانش توسعه هنوز هم کمتر موضوعی است که به اندازه مسئله اندازه و چگونگی مداخله های دولت در اقتصاد از اهمیت برخوردار باشد و به موازات اهمیت خارق العاده ای که این مسئله دارد، بیشترین مناقشه ها و سوء برداشت ها و سوتفاهم ها هم در این زمینه وجود دارد و من فکر می کنم اگر این مسئله به درستی درک شود، شاید بتوانیم کمک کنیم که نظام تصمیم گیری و تخصیص منابع ملی در ایران به نحو شایسته تری بخشی از جدی ترین و خطرناک ترین اشتباهات خود را شناسایی کند.

وی گفت: ما برای پیشبرد این هدف از رویکرد اقتصاد سیاسی استفاده کردیم. دلیلش این است که رویکرد اقتصاد سیاسی بر اساس آنچه که در روش شناسی اقتصاد مطرح است، یکی از عمیق ترین و جامع ترین دیدگاه ها را در اختیار ما قرار می دهد، هم به اعتبار خصلت بین رشته ای رویکرد اقتصاد سیاسی و هم به اعتبار جایگاه و منزلت خارق العاده و منحصر به فردی که برای معرفت تاریخی در این رویکرد مورد استفاده قرار می گیرد.

مومنی افزود: مسئله اساسی تر در این زمینه این است که رویکرد اقتصاد سیاسی یک رویکرد غایت محور است و این رویکرد به اعتبار این ویژگی در اقتصادهای رانتی به طرز خارق العاده ای کارآمد است. دلیل این کارآمدی این است که ما در اقتصادهای رانتی می دانیم که بقاء ساختار رانتی به عدم شفافیت وابسته است اما لااقل در بخش های مهمی از حیطه زندگی اقتصادی انسان ها پنهان کاری و تکذیب و انکار درباره غایت آنچه که بر سر مردم و تولیدکنندگان و غیرمولدها و دولت آمده به سادگی امور دیگر نیست. در امور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به سهولت می شود لااقل بخش هایی از واقعیت را تکذیب کرد و انکار کرد و دستکاری کرد و ادعاهای گزاف کرد. اما در حیطه اقتصاد به اعتبار اینکه با محسوس ترین، ملموس ترین و فوری ترین نیازهای بشر دست به گریبان هستیم، این رویه ها کارآمدی بسیار کمتری دارد.

این استاد اقتصاد یادآور شد: ما برای پیشبرد اهداف خودمان یعنی در واکاوی تجربه دفاع مقدس و مداخله هایی که در حیطه اقتصاد داشتند، تمرکز اصلی خود را روی جهت گیری های سیاستی و انتخاب های استراتژیک دولت قرار می دهیم. امروز در بین نظریه پردازان بزرگ توسعه این اتفاق نظر وجود دارد که کانون اصلی توضیح دهنده موفقیت ها یا عدم موفقیت های دولت ها همین انتخاب های راهبردی و جهت گیری های سیاستی آن هاست.

وی بیان کرد: از این زاویه در سطح نظری در کلی ترین حالت بحث از پارادوکس دولت به میان می آید و منظور از پارادوکس دولت این است که دولت به صورت بالقوه، بر حسب نوع انتخاب راهبردها و جهت گیری های سیاستی هم می تواند بزرگترین نیروی محرکه توسعه باشد و هم می تواند بزرگترین عامل حرکت به سمت اضمحلال در یک جامعه باشد.

مومنی ادامه داد: از منظر اقتصاد سیاسی این دو گزینه جلوه های عریان خود را روی سرنوشت معیشت مردم و سرنوشت بنگاه های تولیدی و سرنوشت بنیه مالی خود دولت و سرنوشت غیرمولدها به وضوح نشان می دهد و ما سعی می کنیم با یک رویکرد تطبیقی این مسئله را در شرایط کنونی که نزدیک به سه د

هه است که مدیریت توسعه ملی در ایران راه نجات و کسب آبرو را از کانال برنامه تعدیل ساختاری دنبال می کند و جسته و گریخته کم یا بیش عناصری از این بسته سیاستی را طی بالغ بر ربع قرن گذشته در دستور کار قرار داده، می خواهیم ببینیم که برایند همه این کارهایی که صورت دادند در شرایط کنونی به چه شکلی ظاهر شده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: ادعای اصلی ما این است که این رویکرد سیاستی بالاترین قدرت توضیح دهندگی انحطاط عملکرد اقتصادی و سقوط کیفیت زندگی مردم را در ایران می تواند داشته باشد. از نظر امکاناتی که کشور در این زمینه استفاده کرده ، گزارش های رسمی حکایت از این دارد که در دوره 1338 تا 1394 مجموع دریافتی های ارزی جاری کشور چیزی حدود 1686 میلیارد دلار بوده و نکته کلیدی اش این است که از این رقم 81.5 درصد کل آن به دوره پس از جنگ تعلق داشته است. یعنی به لحاظ تاریخی این دوره با اینکه از نظر طول مدت خیلی طولانی نیست اما تقریبا 5/4 منابع ارزی کشور در اختیار مدیریت توسعه ملی در این دوره قرار داشته است.

مومنی گفت: ایران از یک موقعیت تقریبا منحصر به فرد در بین اکثریت کشورهای در حال توسعه هم برخوردار بوده و آن هم این است که ما برای تامین نیازهای انرژی خودمان به هیچ وجه لزومی به پرداخت ارز مانند اکثریت قاطع کشورهای در حال توسعه نداشته ایم. متاسفانه این عنصر حیاتی در اغلب تحلیل هایی که راجع به عملکرد اقتصادی ایران می شود، نادیده گرفته می شود.

وی بیان کرد: بر اساس کار بسیار ارزشمندی که دوستان ما در دفتر تحقیقات اقتصادی و توسعه اتاق بازرگانی مشهد انجام داده اند با لحاظ کردن همه دقت های کارشناسی راجع به تحولات ارزش ریال و ارزش دلار و قدرت خرید آن ها و تغییرات قیمت نفت در بازارهای جهانی، محاسبه های آن ها نشان دهنده این است که در همین دوره یعنی 1338 تا 1394 ارزش دلاری مصرف داخلی کشور در زمینه نفت و گاز هم معادل 2573 میلیارد دلار بوده که در این زمینه هم نکته کلیدی این است که بیش از 83 درصد کل این رقم مصرفی در دوره پس از جنگ اتفاق افتاده است.

مومنی تاکید داشت: در این دوره در مجموع حدود 425 میلیارد دلار ایران وام گیری خارجی داشته که با لحاظ کردن کمک های خارجی بلاعوض به خصوص در دوره پس از کودتای سال 1332 و همینطور سرمایه های خارجی مستقیم جذب شده این رقم به حدود 473 میلیارد دلار می رسید.

این اقتصاددان اظهار کرد: هر کدام از این مولفه ها حکایت از این دارد که در دوره بعد از جنگ ما درباره هر تنگنا یا محدودیتی بخواهیم ادعایی داشته باشیم در زمینه منابع مالی لازم برای حرکت به سمت یک وضعیت مطلوب به هیچ وجه چنین ادعایی پذیرفته نیست.

وی افزود: اما وقتی که به کارنامه نگاه می کنیم ، این کارنامه حکایت از این دارد که در این دوره ما با بی سابقه ترین رونق ها برای بخش های غیرمولد به ویژه دلال ها، واردکننده ها و رباخوارها روبه رو بوده ایم و بیشترین فشارها و تنگناها به عامه مردم و تولیدکنندگان تحمیل شده و بنابراین این رویکرد اقتصاد سیاسی تازمانی که استمرار داشته باشد و با کمال تاسف شواهد نشان می دهد که در دوره 4 ساله حسن روحانی هم به هیچ وجه تغییری در این جهت گیری ها اتفاق نیفتاده، ما فقط می توانیم با قاطعیت بگوییم که چشم انداز های گسترش و تعمیق بحران ها همچنان به صورت فزاینده استمرار خواهد داشت و ما باید یک بازنگری بنیادی در جهت گیری های سیاستی و راهبردهای اتخاذ شده داشته باشیم و در غیر این صورت باید این روند پر شتاب حرکت به سمت افزایش بحران ها را تجربه کنیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خوشبختانه داده های موجود در این زمینه به اندازه ای شفاف و گویا هستند که جای کمتر تردیدی به جای می گذارد که این تردیدها فرجام خوشی برای ایران ایجاد نکرده و چشم اندازهای به هیچ وجه امیدوار کننده ای را هم در معرض دید ما قرار نمی دهد. برای مثال برای اینکه ببینیم که این الگوی جهت گیری هایی که ادعا کردیم چگونه عملا خودش را به نمایش می گذارد، کافی است به داده های رسمی مربوط به موجودی سرمایه در کشورمان توجه کنیم و ببینید ادعاهایی که کردیم چگونه از این زاویه به وضوح خود را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های رسمی در این زمینه موجودی سرمایه در بخش خدمات ایران در شرایط کنونی بیش از 10 برابر موجودی سرمایه در بخش صنعت و بیش از 20 برابر موجودی سرمایه انباشته شده در بخش کشاورزی ما است. یعنی از نظر جهت گیری های سیاستی، جهتگیری های تخصیصی ما به طرز غیر متعارفی به بخش های مولد سخت گرفته ایم و به صورت غیر متعارف تری بستر را برای مصرف مهیا کردیم.

مومنی ادامه داد: برای فهم ریشه های نظری این مسئله کافی است به راهنمایی های مکتب تاریخی آلمان به ویژه آثار فردریک لیس مراجعه کنید. در آنجا فردلیک لیس دو نقد بنیادی به آموزه بازارگرایی مطرح می کند. این دو نقد بنیادی یکی این است که در چارچوب آموزه بازار به طور غیرمتعارفی کوته نگری حاکم است، یعنی به صورت نظام وار ملاحظات و مصالح دور مدت تحت الشعاع صلاحدیدهای روزمره قرار می گیرد و انتقاد دومی وی به آموزه بازار مطرح می کند، این است که از بنیه تولیدی غفلت می شود یعنی بخش های مولد در حاشیه قرار می گیرند و مصرف گرایی ترویج می شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از این زاویه به تحولات نزدیک به 3 دهه گذشته نگاه می کنید، می بینید به طرز وحشتناکی این سایه سنیگین کوته نگری و مصرف گرایی خود را به نمایش می گذارد. شاید قله یا یکی از اوج های این مسئله را به شکل نمادین می توانید در سال 1391 مشاهده کنید. جایی که کشور تهدید به جنگ می شد با خارجی ها و بی سابقه ترین تحریم ها هم به کشورمان تحمیل شده بود، نظام تصمیم گیری و تخصیص منابع در آن زمان این حد از بلوغ فکری را به نمایش گذاشته بود که واردات خودروهای لوکس و لوازم آرایش به واردات داروهای حیاتی و مواد اولیه تولیدی ترجیح داده شد.

این اقتصاددان افزود: در همین قرارداد اخیری که وزارت نفت با شرکت توتال بسته، وزیر نفت در توجیه اینکه سهم طرف ایرانی چرا انقدر غیرعادی پایین است می گوید ما دلار نداشتیم که در اختیار طرف ایرانی قرار دهیم. اما ایشان نمی گوید چرا ما به اندازه کافی دلار داریم که تخصیص دهیم تا افراد به آنتالیا و ارمنستان و ... بروند. این چه طرز تعیین اولویت هاست. فهم واقعیت ها به هیچ وجه دشوار نیست اگر گوشی برای شنیدن باشد.

مومنی گفت: مورد دیگر می توان به این موضوع اشاره کرد که بر اساس گزارش های رسمی در حالی که کشور ما در دوره سال های پس از 1384 بی سابقه ترین سطوح درآمدهای نفتی را تجربه کرده، تعداد کارگاه های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر در کشور از چیزی حدود 16هزار و 283 کارگاه در سال 1383 به چیزی حدود 14 هزار و 97 کارگاه در سال 1395 رسیده است. زاویه دیگری که این مسئله را شفاف تر می تواند به نمایش بگذارد این است که سهم صنایع متکی به رانت منابع اعم از صنایع انرژی بر و صنایع معطوف به خام فروشی از 30 درصد ارزش افزوده کل صنعت در سال 1370 به 70 درصد ارزش افزوده کل صنعت در سال 1395 رسیده است. یعنی حتی در فعالیت های صنعتی هم آن هایی که رانتی بوده اند برخورداری بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: درست در همین موازات شواهد موجود حکایت از این دارد که سهم 3 گروه از خدمات یعنی مستقلات، بازرگانی (عمدتا واردات) صنعت ( عمدتا در خدمت جابه جا کردن واردات) از کل خدمات در حالی که در اتحادیه اروپا این سه گروه خدمات سهمشان از کل خدمات 37 درصد است، این سهم در ایران چیزی بالغ بر 67 درصد است.

مونی ادامه داد: نکته بعدی این است که بخش بزرگی از سوداگری ها در اقتصاد سیاسی ایران در فعالیت های مربوط به زمین و ساختمان جریان دارد. گزارش های رسمی حکایت از این دارد که سهم تشکیل سرمایه در ساختمان که در سال 1380 چیزی نزدیک به 25 درصد بوده از کل تشکیل سرمایه در سال1391 به 45 درصد رسیده و نتیجه این رویکرد افراطی غیرمولد و رانت جویانه هم این است که شما از زبان یک مقام مسئول مشاهده می کنید. یک مقام مسئول در وزارت مسکن که اکنون راه و شهرسازی شده است، در مطالبی که در روزنامه های 23 فروردین امسال منعکس شده ، اظهار کرده است که فقط سهم سرمایه حبس شده در خانه های خالی ایران که با انگیزه های سوداگرانه ایجاد شده اند دو برابر ارزش کل بورس کشور را شامل می شود و این میزان اسراف واتلاف منابع در شرایطی که مثلا وزیر نفت می گوید ما کمبود منابع داریم با توتال آنگونه قرارداد می بندیم به اندازه کافی گویا است.

وی یادآور شد: در زاویه دیگر که شدت ناعادلانه بودن این مناسبات ضد تولیدی را به نمایش می گذارد این است که در مطالعه ای که در دفتر پژوهش های اقتصاد توسعه ای که در اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفته این ها مشاهده کردند درحالی که سهم بخش های غیرمولد از ارزهای تخصیص یافته و ریال هایی که در چارچوب سیستم بانکی کشور توزیع می شود به طرز بسیار وحشتناکی سقوط نشان می دهد اما زمانی که نوبت به تحمیل بار مالیات به فعالان اقتصادی می رسد ماجرا اینگونه می شود که 61.82 درصد کل مالیات کشور از تولیدکنندگان صنعتی گرفته می شود.

مومنی بیان کرد: شاید برای شما جالب باشد سهم آن هایی که در فعالیت های مربوط به املاک و مستقلات مشغول هستند از به عهده گرفتن بار مالیاتی چیزی حدود 5.76 درصد و سهم عمده فروشی و خرده فروشی هم چیزی حدود 7.25 درصد است. یعنی در چارچوب این اقتصاد سیاسی منحطی که متاسفانه نامش را گذاشته اند بازارگرایی، ما با یکی از ظالمانه ترین مناسبات قابل تصور از نظر توزیع منافع این مناسبات و از نظر توزیع هزینه ها و فشارهای در این مناسبات روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: به طور مثال در حالی سهم املاک و مستقلات از کل مالیات پرداختی 5.76 درصد است که برآوردهای سلطانی بر اساس داده های بانک مرکزی می گوید در فاصله 1372تا 1392 قیمت زمین در ایران 107 برابر افزایش پیدا کرده است. یعنی ابعاد سوداگری های غیرعادی روی زمین به این اندازه است. در همین دوره قیمت مسکن 76 برابر شده است. ممکن است این موضوع به ذهن خطور کند که ما در این دوره همواره با پدیده تورم دورقمی روبه رو بوده ایم. برای اینکه ببینید نسبت تحولاتی که در قیمت زمین و مسکن اتفاق افتاده با میانگین تحولاتی که در سطح عمومی قیمت ها در ایران اتفاق افتاده چه فاصله ای دارد، کافی است توجه داشته باشید در این دوره میزان افزایش تورم 37 برابر شده است.

مومنی در ادامه افزود: برای اینکه ببینید سوداگری روی مستقلات چه فضایی از نظر پاداش دهی را تجربه کرده بوده، این مطالعه هزینه فرصت سوداگری در حیطه های دیگر را در مقایسه با زمین اندازه گیری کرده است. در همین دوره 1372 تا 1392 اگر کسی وام می گرفت و آن وام را صرف سوداگری روی زمین می کرد عایدی اش 6.8 برابر اصل وام می شد.حتی اگر با پرداخت مرکب برای سوداگری روی مستقلات وام گیری می شد، نسبت به سوداگری در مورد ارز عایدی سوداگران زمین 6.1 برابر بوده است و در مقایسه با آن هایی که سپرده های 5 ساله بانکی گذاشته اند یعنی هیچ نوع فعالیتی نکرده اند و هیچ نوع ریسکی نپذیرفته اند عایدی سوداگران روی زمین 4.5 برابر سپرده گذاران بانکی می شود و اگر مقایسه کنیم با آن هایی که روی طلا سوداگری می کردند، عایدی آن ها 1.8 برابر است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه آن ادعای مهم که حسن روحانی هم همان مسیر را ادامه داده و به هیچ وجه ما شاهد اصلاح جدی در آن رویه های منحط و ضدتوسعه ای نبوده ایم، با دقت به این محاسبه ها که داده هایشان مربوط به اسناد لایحه بودجه در سال های 1392 تا 1395 است، مشخص می شود که بار مالیاتی بنگاه های خصوصی که عمدتا کوچک و متوسط هستند، 2.6 برابر بار مالیاتی تولیدکنندگان دولتی، 5 برابر بار مالیاتی عمده فروشان و خرده فروشان، 31 برابر بیشتر از بار مالیات بر ثروت و 25 برابر بیشتر از بار مالیات بر مستقلات بوده است. یعنی متاسفانه در دوره پس از جنگ دستاورد این بازارگرایی برای ما یک اقتصاد سیاسی است که در آن هرکس که در خدمت امنیت ملی و توسعه ملی قرار دارد باید بیشترین محدودیت ها و بیشترین فشارها را تحمل کند و هرکس که پشت به توسعه ایران دارد و به فعالیت های رانت جویانه و رباخوارانه و دلالی و واردات می پردازد برخورداری های بسیار غیرعادی پیدا کرده است.

این اقتصاددان تاکید داشت: اکنون

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۴ هزار همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور برای سال ۱۴۰۳ نیاز داریم که به همکاری همه در این حوزه نیاز است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان که با حضور استاندار کرمان در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم در سال جدید توسعه اقتصادی کشور و استان کرمان را داشته باشیم، اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشتیم که برنامه‌های کلان اقتصادی کشور در راستای شعار سال 1403 و تحقق فرمان مقام معظم رهبری بررسی و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که شعار سال در حقیقت فرمان مقام معظم رهبری است و همه باید تلاش کنیم که به نتیجه برسد، گفت: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور یک برنامه جامع در این ارتباط ارائه کرده که حدود 6 وزارتخانه در تحقق شعار سال نقش اصلی دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی 2.3 درصد، در بخش صنعت 7.8 درصد و در بخش خدمات 6.1 بوده است، افزود: برنامه ما برای امسال کشور نرخ رشد 8 درصدی است که برای تحقق آن نیاز به همکاری همه داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از تحقق نرخ رشد 8 درصدی در بهره‌وری، در اقتصاد کشور است که هم در برنامه هفتم توسعه آمده و هم در برنامه ششم توسعه است، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که نرخ رشد کشاورزی از منفی به 2 درصد در سال 1403 برسد و در هدف‌گذاری نرخ رشد صنعت 11 درصد و بخش خدمات حدود 8 درصد دیده شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی با رویکرد مشارکت مردم اتفاق بیفتد، نیاز به منابع داریم، گفت: برش استانی منابع باید با رویکرد نرخ رشد 4 درصدی استان از تولید ناخالص داخلی کشور تهیه و در جلسه آینده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما به 4 هزار همت منابع برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در کشور برای سال 1403 نیاز داریم، افزود: به تفکیک حدود 220 همت در بخش کشاورزی، 1600 همت در بخش صنعت و معدن و 2180 همت در بخش خدمات نیاز است که خدمات شامل همه می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال تلاش می‌کنیم که تامین مالی استان از محل حقوق دولتی معادن افزایش پیدا کند و همه ابزارهای مالی را به‌عنوان بودجه عمومی کشور باید به کار گرفت، بیان کرد: سال گذشته استان کرمان رتبه اول سرمایه‌گذاری خارجی در سطح کشور را کسب کرد و امسال نیز باید تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری حدود 150 هزار میلیارد تومان پروژه در مرکز استان از سال قبل انجام شده که هر کدام پیشرفت فیزیکی دارند و باید موانع تکمیل آنها برداشته شود، گفت: جای تأسف دارد که با کارشکنی عده‌ای در اجرای این پروژه‌ها روبه‌رو هستیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های اصلی در بحث تحقق فرمان رهبری در تحقق شعار سال وظیفه سنگینی به عهده دارند، افزود: فکر می‌کنم هفته آینده مصوبه هیئت وزیران در مورد تکالیف دستگاه‌ها و استان‌ها براساس تحقق شعار سال و جهش تولید را داشته باشیم و این مصوبه رسماً ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت و وزارت نیرو در تحقق شعار سال نقش مهمی دارند و باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند، ادامه داد: وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی نیز در تحقق این موضوع اهمیت زیادی دارند و بر اساس آماری که داریم واگذاری 400 هزار قطعه زمین در دستور کار دولت در سال جاری است که باید نسبت استانی آن مدنظر باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بخش مهم فرمان رهبری مشارکت مردم است که باید در این زمینه در استان کرمان تلاش کنیم که ظرفیت تعاونی‌ها را پای کار بیاوریم، بیان کرد: پیشنهاد داریم وضعیت سرمایه‌گذاری تعاونی‌های استان کرمان تعیین تکلیف و از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه یک ظرفیت در این حوزه سهام عدالت است، گفت: در حال پیگیری هستیم که اختیارات مجموعه تعاونی سهام عدالت استان‌ها به استان‌ها داده شود، البته نه اینکه این اختیارات به دولت در استان‌ها داده شود و با این مخالف هستیم اما مدیریت استان نظارت و پیگیری داشته باشد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد و باید مشارکت آنها را پای کار بیاوریم و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده کنیم، افزود: برش استانی برنامه هفتم توسعه باید آماده شود و دستگاه‌های اداری استان کرمان برای برش استانی برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه برش استانی بودجه سال 1403 نیز مهم است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برش استانی داشته باشند، ادامه داد: امسال اولین سالی است که بودجه دو مرحله‌ای شده است و دستگاه‌ها باید نسبت به توزیع بودجه آگاهی کامل داشته باشند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟
  • تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟
  • ضرورت بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید
  • راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟
  • تکرار قهرمانی و ثبت یک رکورد تاریخی؛ فرنگی‌کارها امیدمان را بیشتر کردند
  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است