Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@04:48:49 GMT

کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در فصل برداشت دولت یازدهم

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۲۹۸۲

کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در فصل برداشت دولت یازدهم

به گزارش ایرنا با نگاهی به آمارهای بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌توان رشد و افزایش قابل توجهی در زمینه‌های تولید انواع محصولات از جمله گندم، خرید تضمینی محصولات، سطح باغ ها، میزان سرمایه گذاری و سطح زمین‌های مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین را مشاهده کرد.

**تولیدات کشاورزی
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ابتدای سال زراعی 91-92 میزان باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد 37 هزار و 560 هکتار بود که این سطح در دولت تدبیر و امید و تا هفته دولت 96 به 43 هزار و 452 هکتار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرام عسکری افزود: در همین زمینه ایجاد و کشت باغ‌ها در اراضی شیب دار در دولت یازدهم به یک هزار و 400 هکتار رسیده است.
اظهار داشت: سطح گلخانه‌های استان 349 هزار و 950 متر مربع در سال زراعی 91 - 92 بوده که این سطح تا هفته دولت 96 به 467 هزار و 150 متر مربع افزایش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: تولید گل شاخه بریده در سال زراعی 91 - 92 حدود 9 میلیون و 735 هزار شاخه بوده است که در نیمه نخست سال 96 به تولید 18 میلیون و 280 هزار شاخه رسید.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تولید سالانه هشت هزار تن سبزی و صیفی از کشت‌های متراکم گلخانه‌ای موفقیت دیگری برای دولت تدبیر وامید محسوب می‌شود.
شهرام عسکری ابراز داشت: تولید سیب درختی کهگیلویه و بویراحمد از 85 هزار تن در سال زراعی 91 و 92 به 120 تن تا پایان سال 95 رسید.
وی افزود: تولید نهال استاندارد و تجاری در سال 92 حدود 931 هزار و 364 اصله بوده که این میزان تا هفته دولت 96 به 3 میلیون و 371 هزار و 512 اصله نهال افزایش پیدا کرده است.
عسکری تصریح کرد: سطح محصولات ارگانیک سیب، مرکبات و انار در ابتدای سال زراعی 91 - 92 یک هزار و 900 هکتار بوده که این رقم تا پایان سال 95 به 2 هزار و 850 هکتار رسید.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی از 27 هکتار ابتدای دولت تدبیر و امید به 79 هکتار افزایش پیدا کرده است.
عسکری اظهار داشت: تولید گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک از 34 هزار تن ابتدای دولت به 149 هزار و 581 تن رسید.
وی بیان کرد: خرید تضمینی گندم در سال زراعی 91 - 92 میزان 20 هزار و 188 تن بوده که تا هفته دولت 96 به 67 تن افزایش پیدا کرد.
عسکری اظهار داشت: رشد 300 درصدی تولید کلزا در این دولت با رقم 626 تن در سال نشان دیگری از تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد است.
استفاده از آبیاری میکرو در محصولات زراعی این استان قدمی نو و اثر گذار دیگری از متولیان بخش کشاورزی است که برای اولین بار پنج هزار هکتار از مزارع گندم، سبزی و صیفی تحت پوشش آبیاری نواری قرار گرفتند.

**بخش آب‌وخاک
مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تأمین آب زمین های دیم در ابتدای سال زراعی 91 و 92 حدود پنج هزار هکتار بود که تا هفته دولت 96 به 10 هزار و 700 هکتار رسیده است.
عبدالعلی بهاءالدینی افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ابتدای شروع به کار دولت 21 هزار و 850 هکتار بوده که تا هفته دولت 96 و در دولت تدبیر و امید هفت هزار و 940 هکتار به سیستم نوین آبیاری مجهز شدند تا میزان اراضی مجهز به سیستم نوین آبیاری به 29 هزار و 790 هکتار برسد.
وی اظهار داشت: میزان 32 میلیون متر مکعب سالانه در مصرف آب صرفه جویی شده است.
بهاءالدینی بیان کرد: اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری در سال زراعی 91 - 92 یک هزار و 400 هکتار بوده که این رقم تا هفته دولت 96 به 2 هزار و 330 هکتار رسیده است.
مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مجموع بیش از 880 طرح در بخش آب و خاک در این چند سال به بهره برداری رسید.
بهاءالدینی افزود: در دولت تدبیر و امید بیش از 20 ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق و آهکی در سطح استان که از دولت قبل بر روی زمین مانده بود تکمیل و به افتتاح و به بهره برداری رسید.

**بهبود تولیدات دامی
معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت تولید گوشت مرغ صنعتی در ابتدای سال 92 به میزان 12 هزار و 510 تن بوده که تا هفته دولت 1396 به 17 هزار و 50 تن رسیده است.
وی افزود: ظرفیت تولید تخم مرغ صنعتی در ابتدای سال 92 یک هزار و 291 تن بوده که این رقم در هفته دولت 1396 به 2 هزار و 960 تن رسیده است.
محمد جعفر طالبیان پور اظهار داشت: ظرفیت تولید گوشت قرمز صنعتی در ابتدای سال 92 یک هزار و 493 تن بوده که این رقم در هفته دولت 1396 به یک هزار و 840 تن رسیده است.
وی بیان کرد: ظرفیت تولید شیر صنعتی و نیمه صنعتی در ابتدای سال 92 به میزان 16 هزار و 608 تن بوده که در هفته دولت 1396 به 21 هزار و 315 تن رسید.
معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تولید عسل از 595 تن در سال 93 به حدود 860 تن در هفته دولت 1396 رسیده است.
وی افزود: تولید سایر ماکیان صنعتی و سنتی در دولت تدبیر و امید بیش از یک هزار و 100 تن بوده است.
محمد جعفر طالبیان پور ابراز داشت: در دولت تدبیر وامید چهار واحد پرورش بوقلمون، یک واحد پرورش بلدرچین و یک واحد پرورش کبک به بهره برداری رسید.
حمایت‌های مالی، اعتباری، تسهیلاتی و اداری دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این چهار سال نمود عینی دارد و امروز افزایش میزان تولیدات کشاورزی و تسهیل گری در فعالیت‌های کشاورزی را می‌توان نمونه عینی حمایت‌های دولت از این بخش دانست.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6110/9868

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طرح جهش تولید گندم در دیم‌زار‌های استان با استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان این بخش برای سومین سال متوالی در حال اجرا است. 

علی دیانتی افزود: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار گندم آبی است که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در طرح جهش تولید گندم در دیم زار مشارکت دارد. 

وی اظهار کرد: بیشترین سطح مربوط به شهرستان بوکان است با ۵۲ هزار هکتار گندم زار که در این طرح مشارکت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به بیمه گندم زار‌ها هم اظهار کرد: این موضوع اختیاری است و امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم زار‌های طرح در استان تا این تاریخ زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در اراضی دیم گزارش نشده است، اضافه کرد:سطح سبز دیم زار‌ها امسال (سال زراعی جاری) باتوجه به بارندگی‌های دی و بهمن ماه مطلوب است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده‌های لازم برای کشت‌های پاییزه را به موقع و مطابق توصیه کارشناسان استفاده کنند و به پیش بینی‌های هواشناسی نیز توجه لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است که آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد که سالانه ۸۴۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن گندم است.

ارقام گندم کشت شده در گندمزار‌های آذربایجان غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • احداث چمن مصنوعی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم با کلنگ زنی ۱۰ چمن ورزشی
  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات از ابتدای دولت سیزدهم
  • بارندگی‌های سیل‌آسا به زیرساخت‌های ارتباطی و کشاورزی بخش «لوداب» خسارت وارد کرد
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • خسارت سیل به زیرساخت های کهگیلویه و بویراحمد/ رانش در برخی مناطق
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد