Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@04:57:04 GMT

کشف سیاهچاله ای عظیم در کهکشان راه شیری +عکس

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۴۵۱۹

کشف سیاهچاله ای عظیم در کهکشان راه شیری +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، تیمی از ستاره شناسان دانشگاه «کیو» (Keio University) در کشور ژاپن موفق به کشف سیاهچاله ای شده اند که به نظر می رسد بزرگترین سیاهچاله میانی در کهکشان راه شیری محسوب می شود.

تخمین زده می شود این سیاهچاله 100 هزار بار از خورشید بزرگتر بوده و در مرکز کهکشان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پژوهش به بررسی مولکول های ابر های گاز که در حدود 200 سال نوری با مرکز راه شیری فاصله دارند، پرداخته شده است.

پژوهشگران در این تحقیقات موفق به شناسایی چگونگی حرکت گازها که به صورت استوار و یکپارچه و به شکل جسمی فشرده در مرکز هستند شده و این پدیده CO–0.40–0.22 نامگذاری شده است.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند که چگونه خروج مایعات از ابرهای گازی منجر به شکل گیری مشابه هسته کهکشان راه شیری می شود، جایی که امروزه این سیاهچاله بزرگ در ان قرار داشته و 500 بار تاریک تر از حالت اولیه خود است.

علاوه بر این یک تفاوت ابعاد بسیار بزرگ نیز بین سیاهچاله جدید و سیاه چاله قدیمی و بزرگ راه شیری دیده شده و به گفته دانشمندان سیاهچاله غول پیکر راه شیری که با نام Sagittarius A* شناخته می شود دارای جرمی برابر با 4 میلیون بار بزرگتر از خورشید است.

دکتر توموهارو اوکا، سرپرست تیم تحقیقاتی فوق، در این رابطه اعلام کرد: «این نخستین نمونه از سیاهچاله های کشف شده در ابعاد متوسط که با نام (IMBH) می شوند، در کهکشان راه شیری به شمار می رود. این موضوع از سناریوی ادغام و تشکیل یا تکامل سیاهچاله های فوق بزرگ در مراکز کهکشانی پشتیبانی می کند.»

پیش از شروع تحقیقات فوق، اعضای این تیم پژوهشی حدس می زدند که در بین این ابرهای فضائی یک سیاهچاله متوسط قرار داشته باشد اما این برای نخستین بار است که ستاره شناسان موفق به شناسایی یک منبع رادیویی شبه نقطه ای در این محل شده اند. این کشف با کمک تلسکوپ بسیار بزرگ اتاکاما ممکن شد که آنتن آن بسیار حساس بوده و برای دریافت و شناسائی مونواکسید کربن بین ستاره ای بسیار سرد، مناسب است.

پس از دریافت اطلاعات مربوط به این ابرهای گازی در مرکز راه شیری، دانشمندان اقدام به شبیه سازی و مقایسه آن با تعداد زیادی از موارد مشابه کرده و همگی پذیرفتند که در این توده گازی یک سیاهچاله مخفی شده است. اعضای این تیم پژوهشی همچنین اعتقاد دارند که CO–0.40–0.22* یکی از کاندیداهای اصلی سیاهچاله های متوسط محسوب می شود.

اگرچه همواره شناسایی سیاهچاله ها برای ستاره شناسان بسیار هیجان انگیز محسوب می شود اما این مورد خاص به دلیل مشخص کردن چگونگی شکل گیری ابرسیاهچاله ها دارای اهمیت است.

سیاهچاله ها معمولا در انفجار ابرنواخترها شکل می گیرد، اما اندازه آن ها با ستاره ای که از آن نشات گرفته اند مرتبط است بنابراین چگونه می تواند سیاهچاله ای وجود داشته باشد که میلیون ها و چه بسا میلیاردها، بار از جرم خورشید بزرگتر باشد؟ یک نظریه در این رابطه اعلام می کند که در اوایل تشکیل شدن جهان هستی بسیاری از این سیاهچاله ها شکل گرفته اند زیرا در آن زمان ستاره ها بسیار بزرگتر بوده و بسیار سریعتر می سوختند. این سیاهچاله ها در ادامه با یکدیگر ادغام شده و بزرگتر و بزرگ تر شده اند و در نتیجه امروزه شاهد وجود ابر سیاهچاله ها هستیم.

پژوهگشران قصد دارند مطالعات فوق را برای دست کم یک دهه ادامه داده و دریابند که چگونه این سیاه چاله ها در داخل کهکشان حرکت کرده و آیا امکان ادغام این سیاهچاله با Sagittarius A* وجود دارد یا نه؟

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ستاره شناسی Nature Astronomy منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

به اشتراک گذاری کد خبر : 2982431761112219119 برچسب‌ها : سیاهچاله راه شیری کشف سیاهچاله ای عظیم در کهکشان راه شیری لینک کوتاه : اخبار مرتبط کشف راز تولد ستارگان با کمک دب اصغر پنج شنبه 15 تیر 1396 01:30 کهکشان راه شیری 100 میلیارد ستاره کوتوله قهوه‌ای دارد! شنبه 7 مرداد 1396 02:30

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها خانواده مرموز رهبر کره‌ شمالی + عکس کره شمالی: کره‌جنوبی را خاکستر می‌کنیم تجاوز معلم زن به شاگردش + عکس خودروی حمل پیکر شهید حججی +عکس کشف مشروبی با براده‌های طلا ! +عکس خواستگاری به شیوه عجیب اسب پوتین ناپدید شد +عکس روش جدید برای درمان کمردرد بازگشت شهیدی که سوژه یکی از ماندگارترین تصاویر دفاع مقدس بود +عکس 15 تصویر حیرت‌انگیز از دید پهپاد‌ها + عکس لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها جدیدترین پرچمداران سال 2017 + عکس سه تفنگدار مرسدس‌بنز+تصاویر پیشتازان عرصه هوش مصنوعی حاکمان جهان خواهند بود قیمت مدل 512 گیگابایتی آیفون 8 به 1199 دلار می‌رسد؟! + عکس خواستگاری به شیوه عجیب موتورسوارهای افیونی و خانه های پُر از خماری حذف مناطق آزاد تاثیر زیادی بر کاهش قاچاق ندارد / تشدید اقدامات نظارتی در مبادی ورودی کشور ورود مجلس به پرونده برنج آلوده/ احتمال تحقیق و تفحص از وزارت کشاورزی و بهداشت روش جدید برای درمان کمردرد خانواده مرموز رهبر کره‌ شمالی + عکس آخرین مطالب همه سایت 11:36 جدیدترین پرچمداران سال 2017 + عکس 11:36 کشف سیاهچاله ای عظیم در کهکشان راه شیری +عکس 11:36 سه تفنگدار مرسدس‌بنز+تصاویر 11:27 تصاویر قدیمی از شهید جنگجو 11:26 پیشتازان عرصه هوش مصنوعی حاکمان جهان خواهند بود 11:25 اطلاعیه فدراسیون فوتبال درباره تست دوپینگ در بازی ایران و سوریه 11:06 فواید بی نظیر درمانی روغن شتر مرغ را دست کم نگیرید 11:02 بازدید آیت‌الله شاهرودی از مقر گروه مقاومت اسلامی نجباء در عراق +عکس 10:54 شهید معروف به کشور بازگشت 10:45 سردار سلیمانی در کنار شیر دره پنجشیر +عکس فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۴۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات عظیم ترین بمباران لبنان توسط اسرائیل

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 29 جنگنده‌های رژیم اسرائیل 14 حمله پیاپی در مناطق عیتا الشعب و روستای رمیه در جنوب لبنان طی ساعات اخیر انجام دادند و عظیم ترین بمباران لبنان که تاکنون ثبت شده را رقم زدند؛ به حدی که در مناطق بمباران شده، هاله‌ای شبیه طوفان شکل گرفت. لحظات این بمباران را از چند زاویه در تابناک می‌بینید.

دیگر خبرها

  • تصاویر هوایی ویرانی عظیم در خان‌یونس را نشان می‌دهد
  • لحظات عظیم ترین بمباران لبنان توسط اسرائیل
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری
  • رفع آخرین معارضان طرح آزادراه شهید شوشتری
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)