Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح دانه‌های روغنی با بیان اینکه سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات دانه‌های روغنی از کشور خارج می‌شود گفت: در ۲۵ سال گذشته بیش از ۳۸ میلیارد دلار معادل ۱۴۹ هزار میلیارد تومان دانه روغنی و کنجاله وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم، علیرضا مهاجر امروز در پنجمین گردهمایی کشت‌های پاییزه آغاز سال زراعی 96 - 97 اظهار کرد: پایداری کشت و تولید گندم و کاهش خروج سالانه حدود 4 میلیارد دلار نفت در کنار کاهش واردات از جمله مهمترین مزیت کشت دانه‌های روغنی در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در 25 سال گذشته یعنی از سال 1371 تا 1395 بیش از 38.2 میلیارد دلار معادل 149 هزار میلیارد تومان روغن، دانه روغنی و کنجاله وارد کشور شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: در دودهه گذشته با چالش‌های جدی در زمینه تولید دانه‌های روغنی در کشور مواجه بودیم که از جمله می‌توان به مشکلات بازرگانی آن اشاره داشت که این مشکلات توسط شخص وزیر و معاونین حل شد و در سال‌های آینده نیز نباید شاهد چنین مشکلاتی باشیم.

حتی اگر کلزا را از کشاورز خریداری کنیم و آن را به دریا بریزیم باید پول کشاورزان پرداخت شود

این مقام مسئول گفت: اگر شده کلزا را از کشاورز بخریم و آن را به دریا بریزیم باید پول کشاورزان را پرداخت کنیم تا به تولیدمان آسیبی وارد نشود.

عزم ملی برای کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی وجود ندارد

وی گفت: نبود عزم و اراده ملی برای افزایش تولید داخل و کاهش وابستگی، عدم تمایل بخش صنعت به خرید تولید داخلی و مقابله با واردات و ضعف و نبود دانش تکنولوژی از دیگر چالشهای موجود پیش روی افزایش دانه‌های روغنی است.

مهاجر گفت: نیاز کشور به کلزا یک و نیم میلیون تن و مصرف سرانه روغن 19 کیلوگرم است.

وی افزود: نیاز به کشور به کنجاله، سویا 2.5 میلیون تن، ظرفیت روغن‌کشی 5.5 میلیون تن، ظرفیت تصفیه روغن 3.6 میلیون تن و واردات روغن خام 1.3 میلیون تن و واردات دانه‌های روغنی 1.4 میلیون تن است.

تولید کلزا 300 درصد رشد کرده است

این مقام مسئول گفت: در سال جاری بیش از 180 تا 2 هزار تن کلزا در کشور خواهیم داشت که تولید این محصول در مقایسه با سال گذشته 2.7 برابر شده و 300 درصد رشد داشته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: استانهای گلستان، خوزستان‌، مازندران،‌ فارس، اردبیل و کرمانشاه رتبه‌های اول تا ششم تولید کلزا در کشور را در اختیار دارند.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت برای توسعه کشت کلزا در کشور گفت: پرداخت حق بیمه مزایای کلزا در 180 هزار هکتار به صورت صددرصد رایگان و تامین 1450 بذر از جمله حمایت‌های دولت بوده است.

وی در پایان صحبت‌های خود با درخواست از دولت برای پرداخت معوقات کشاورزان گفت:خرید تضمینی دانه‌های روغنی و پرداخت به موقع بهای محصول، تامین و تدارک و ارسال به موقع آنها به استانها، اجرای پایولت‌های آموزشی و تامینی و پرداخت تسهیلات کاشت، داشت و برداشت از جمله مهمترین سیاست‌های دولت برای سال زراعی جاری است.

انتهای پیام/

R1342/P1012122/S7,83/CT47

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۴۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت روز سه‌شنبه در گردهمایی مدیران بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان‌های ملی و استانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی گامی مهم به سوی شفافیت و حرکت به سوی بهره‌وری است.

وی، تولید صادرات‌محور و عامل فراوانی در داخل کشور را بسترساز راهبرد «کشاورزی اقتصادی» دانست و گفت: تحقق این راهبرد به حاکمیت کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار منجر می‌شود.

امنیت غذایی تأمین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی

نیکبخت با یادآوری اینکه تأمین امنیت غذایی پایدار مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنابراین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت که حفظ و تداوم این راهبرد نیازمند هماهنگی و پایش دقیق همه ارکان مدیریت کلان این وزارتخانه است.

وزیر جهاد کشاورزی، شرایط اقلیمی و چهار فصل را «موهبت بزرگ سرزمینی» ایران دانست و با تاکید بر اینکه در تولید محصولات اساسی هیچ محدودیتی نداریم، گفت: این ویژگی عامل تعیین کننده در کاهش نوسان تولید و قیمت محصولات در سراسر سال است.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و تصریح کرد: جهش تولید و تحول در کشاورزی و دست یافتن به اهداف کلان در این حوزه با مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی محقق می‌شود.

نیکبخت افزود: ایران می‌تواند صادر کننده پایدار برخی محصولات کشاورزی باشد مشروط به اینکه به مردم و تشکل‌ها فرصت و نقش دهیم و موانع و محدودیت‌ها رفع و اجرای سیاست‌ها تسهیل شود.

نقش‌آفرینی مردم در افزایش بهره‌وری

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع پایدار و زیرساخت‌ها باید به آبخیزداری، آبخوانداری و طرح‌های کوچک زودبازده اولویت دهیم، اظهار داشت: اگرچه دانش و مهندسی اجرای طرح‌ها و زیرساخت‌ها در کشور بومی شده و توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود، اما مشارکت مردم برای اجرا، نگهداری، افزایش بهره‌وری و جبران عقب‌ماندگی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را «سرمایه‌گذاری در شیلات» اعلام و خاطرنشان کرد: صید و صیادی و آبزی‌پروری بخصوص پرورش ماهی در قفس با توجه به سواحل طولانی و منابع آبی ویژه پرورش ماهی سردابی و گرمابی بدون نیاز به تغییر کاربری امکان‌پذیر است.

نیکبخت از تعداد زیاد متقاضیان به عنوان ویژگی و ظرفیت بخش تولیدات گلخانه‌ای یاد و تصریح کرد که گره خوردن تولید با کارآفرینان کشاورز، صنعت کشاورزی را در مسیر رشد و گسترش قرار می‌دهد.

برداشت کلزا در مناطق گرمسیری

وزیر جهاد کشاورزی به «برداشت کلزا در مناطق گرمسیری برای نخستین بار اشاره کرد و افزود: برای حمایت از تولید داخلی، کارخانه‌ها و وارد کنندگان دانه‌های روغنی و روغن خام برای ثبت سفارش و واردات به خرید دانه‌های روغنی تولید داخل ملزم شده‌اند.

وی اضافه کرد که این شرایط برای واردات برنج و چای هم حاکم است و واردات در صورت خرید محصول کشاورز مجوز دریافت می‌کند.

کد خبر 6094415

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی