Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-01@05:24:01 GMT

همه ارکان نظام باید برای حل مسئله کمبود آب بسیج شوند

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۴۸۴۶

همه ارکان نظام باید برای حل مسئله کمبود آب بسیج شوند

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در آیین بهره برداری از طرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران با تبریک دهه ولایت اظهار داشت: خرسند هستیم که یکی از طرح‌هایمهم کشور در بخش آب شرب امروز به بهره برداریرسید و خدمت جدیدیبه مردم عزیز جنوب تهران ارائه می‌شود.

معاون اول رییس جمهور با تشکر از دست اندرکاران، پیمانکاران و مشاورین طرح و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) خاطر نشان کرد: طرح‌هایمهمی در کشور توسط این قرارگاه اجرا می‌شود و قرارگاه توانسته است اجرای پروژه‌هایاولویت دار دولت را به موقع به انجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویدر ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری است که مسئله محدودیت منابع آب از اصلی‌ترین مسائل کشور محسوب میشود، افزود: برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه پایدار باید همواره محدودیت‌ها را در نظر گرفت و در میان محدودیت‌هایمختلف هیچ محدودیتی به اندازه محدودیت منابع آب قابل توجه نیست.

جهانگیری ادامه داد: تقریباً تمام مناطق کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستند و در استان‌های شمالی کشور و استان‌هایکویری و جنوب شرق و غرب کشور هر کدام با مشکل کمبود آب دست بر گریبان هستند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه کمبود آب باید به مسئله ای ملی و مورد توافق همگان در کشور تبدیل شود، تصریح کرد: همه ارکان نظام باید برای حل مسئله کمبود آب بسیج شوند.

ویبا تاکید بر اهمیت مدیریت منابع آب اظهار داشت: مسئولیت اصلیاین کار بر عهده وزارت نیرو است و در دولت یازدهم تمرکزیجدی بر این موضوع معطوف شد و دشت هایی که با عدم تعادل مواجه بودند شناساییو طرح تعادل بخشیدر این دشت‌ها به اجرا درآمد که البته باید در دولت دوازدهم نیز با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

جهانگیری با اشاره به برگزاریمستمر و مرتب جلسات شورای عالی آب در دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم بیش از ۳۱ جلسه رسمی شورایعالیآب برگزار شد و این در حالیاست که در دوره هایگذشته تعداد جلسات این شورا تک رقمیبوده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است نیاز داشته باشیم که از خارج از کشور و از دریا منابع آب مورد نیاز کشور را تامین کنیم، گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریایعمان به بخش مرکزی کشور باید به یک طرح جدیدر کشور تبدیل شود و تامین آب با نمک زدایی از آب دریا و از طریق آب شیرین کن نیز توجه کنیم چرا که در بسیاری از کشورها آب مورد نیاز از این طریق تامین میشود اما در ایران توجه چندانی به این روش صورت نگرفته است.

وی همچنین بر لزوم دیپلماسیقوی برایاحیاء حق ایران از منابع مشترک آب با کشورهایهمسایه تاکید کرد و گفت: باید از طریق مذاکره و دیپلماسی قویاز حق آب ایران از منابع مشترک آب حفاظت کنیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به مجوز مقام معظم رهبریبرای برداشت منابع از صندوق توسعه ملیدر دولت یازدهم، تصریح کرد: در دولت یازدهم تنها موردیکه با اجازه خاص رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملیبرداشت کردیم، برای تامین آب بود و دولت با استفاده از ۸ میلیارد دلار از منابع این صندوق کارهایبزرگی در حوزه آب و خاک کشور به خصوص مهار آبهای مرزیانجام داد که در آینده اخبار آن به اطلاع مردم خواهد رسید و موجب خرسندیمردم خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگریاز سخنان خود به اهمیت مدیریت مصرف آب نیز اشاره و خاطر نشان کرد: باید در مصرف آب مورد نیاز کشاورزیصرفه جویی کنیم و خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزیطرح های متعددیدر این راستا تدوین کرده که تهیه الگویکشت، کشت هایمتناسب با مناطق مختلف و استفاده از روش هاینوین آبیاریو آبخیزداریاز جمله این طرح ها است.

ویافزود: یکی از موضوعاتیکه بصورت جدیدر دستور کار دولت قرار دارد تامین آب شرب با کیفیت مناسب برایهمه مناطق کشور است زیرا سلامت مردم از مهمترین موضوعات مورد توجه مسئولین کشور است و کیفیت کالا و خدماتیکه دولت به مردم عرضه می‌کند باید به گونه‌ایباشد که مردم دغدغه‌ایدر خصوص سلامت خود نداشته باشند و کیفیت آب در این زمینه از اهمیت دو چندان برخوردار است.

جهانگیری با اشاره به برخینگرانی‌هایچندیپیش در خصوص کیفیت آب برخی مناطق تهران، افزود: در این زمینه دولت برنامه ریزیکرده بود که چنانچه کیفیت آب این مناطق از حداقل لازم پایین‌تر باشد، آب شرب و آب مورد نیاز مصرف خانگی به شکل آب بسته بندی به مردم این مناطق ارائه شود اما خوشبختانه با تلاش جدی دست اندارکاران شرکت آبفایتهران پیش از آنکه کیفیت آب این مناطق به درجه نگران کننده برسد، با سرمایه گذاریلازم آب مورد نیاز و با کیفیت برای ۳.۵ میلیون نفر از جمعیت جنوب تهران تامین شد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: یکی از دغدغه‌ها این است که با وجود حجم بالایسرمایه گذاریبرایتصفیه آب، در برخیمنازل استفاده هایغیر شرب از آب انجام شود که در این زمینه از مردم می خواهیم در مصرف آب شرب صرفه جوییکنند چرا که سرانه مصرف آب در کشور ما دو برابر مصرف مردم در سایر کشورها حتیکشورهاییکه هیچگونه محدودیت و مشکلی در خصوص منابع آب ندارند، است.

ویبا تاکید بر اینکه مردم ساکن روستاها نیز باید همانند ساکنین شهرها از آب شرب با کیفیت مناسب برخوردار باشند، گفت: زمانیکه اعلام شد آبرسانی به ۶ هزار روستا در کشور از طریق تانکر انجام می‌شود، دولت تدبیر و امید تمرکز جدیبر این موضوع معطوف کرد و گام‌هایموثریدر راستایآبرسانیبه روستاهایکشور برداشته شد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع آوریفاضلاب شهری، گفت: آب مصرف شده باید مجدداً به چرخه مصرف باز گردد تا از آن در مصارف مختلف از جمله صنعت استفاده شود و از آسیب زدن پساب به محیط زیست جلوگیریشود.

معاون اول رییس جمهور وزارت نیرو را از وزارتخانه‌هایموفق در اجرایبرنامه هایاقتصاد مقاومتیبرشمرد و گفت: وزارت نیرو پیشرفت مناسبیدر اجرایطرح هایاولویت دار اقتصاد مقاومتیداشته است که مشارکت دادن بخش خصوصیبه طرح هایآب و فاضلاب کشور از جمله دستاوردهایاین وزارتخانه است.

ویبا تاکید بر ضرورت ورود و مشارکت بخش خصوصیبه اجرایطرح‌ها و پروژه‌هایعمرانیکشور گفت: البته دولت باید بسترهایلازم را در این زمینه مهیا کند چرا که حجم پروژه‌هاینیمه تمام در بخش آب و فاضلاب کشور به گونه ای است که جز با مشارکت بخش خصوصی نمی توان به اجرای به موقع آن امید داشت.

در این مراسم سرپرست وزارت نیرو نیز گزارشی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه آبرسانیو اجرایطرح‌هایمرتبط با آب و فاضلاب کشور ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه در دولت دوازدهم تلاش دارد با استقرار مدیریت هوشمند آب شهریدر کلان شهرها، نوسانات را به حداقل برساند و صنعت آب و برق را به صنعتیالکترونیک تبدیل کند تا یکیاز نمودهایدولت الکترونیک باشد.

استاندار تهران هم در این مراسم در سخنانیبا اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در خصوص کسریآب که در گذشته وجود داشت، گفت: خوشبختانه امروز مشکلیجدی در خصوص کیفیت و کمیت آب تهران وجود ندارد و این موفقیت با تلاش‌هایدولت یازدهم حاصل شده است.

همچنین مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران نیز در این مراسم گزارشیاز چگونگیروند اجرایطرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران ارائه کرد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

نمایندگان مجلس با جدول شماره ۱۲ در خصوص یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی جهت ارتقاء شاخص‌های فرهنگی موافقت کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول 12 (بودجه شرکت های دولتی) در خصوص تخصیص اعتبارات برای دستگاه‌های فرهنگی با 153 رأی موافق، 41 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول 12 در صحن علنی گفت: ما در تصویب مرحله اول بودجه مصوبه‌ای داشتیم تحت عنوان اینکه از هزینه‌  شرکت‌های دولتی یک درصد برداشت شده و برای مسائل فرهنگی هزینه شود. این موضوع بر اساس محاسبات ما 28 همت منابع لازم داشت.

وی افزود: یکی از موضوعات عجیبی که در دو مرحله‌ای شدن بودجه اتفاق افتاد این بود که دولت این منابع را در جداول آورد و تأکید داشت که تلاش دارد این منابع را به دست خود توزیع کند.

این نماینده مردم در مجلس گفت: بهرحال 36 همت برای این بخش از سوی دولت در جداول آورده شد، با این حال در کمیسیون مباحث مختلفی در رابطه با این بخش صورت گرفت تا توزیع منابع بهتر شود.

حاجی بابایی اظهار کرد: در رابطه با توزیع منابع این جدول تلاش شده تا جایی که ممکن است این منابع به صورت عادلانه توزیع شود، همچنین قسمتی از منابع این جدول مربوط به امور ورزشی و تربیت بدنی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول 12 لایحه بودجه اظهار کرد: منظور از جدول 12 این است به صورت بی‌حساب و کتاب و نظارت منابعی اختصاص یابد تا دستگاه‌های فرهنگی این منابع را مصرف کنند. به واقع اگر ما منابع در این بخش زیاد داریم باید در توزیع آن دقت بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به آسیب‌های اساسی در حوزه فرهنگ اظهار کرد: یکی از آسیب‌های اساسی کشور در زمینه موضوعات فرهنگی است، از سوی دیگر ما با کمبود منابع مالی مواجه هستیم، در این شرایط چرا باید 36 همت منابع را بدون نظارت به دستگاه هایی که نمی‌دانیم خروجی آنها چیست، اختصاص دهیم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه ما به دو سوم درآمدها هیچ‌گونه نظارتی نداریم، تأکید کرد: تنها به بخشی از منابع درآمدی نظارت وجود دارد با این شرایط ما می‌خواهیم 36 همت از این منابع را به دستگاه‌هایی بدهیم که خروجی ندارند و اصلا مشخص نیست چه کار می‌کنند. بنابراین به هیچ عنوان این جدول را تأیید نکنید چرا که توزیع این منابع بدون نظارت و بدون حساب و کتاب است.

احمد راستینه در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول 12 لایحه بودجه گفت: به واقع از جمله افتخارات مجلس یازدهم چند اقدام مبنایی به یادگار مانده است. در ابتدای مجلس یازدهم سهم فرهنگ از بودجه عمومی کمتر از نیم درصد بود اما در 4 سال گذشته سهم فرهنگ از بودجه عمومی 2.5 درصد ارتقاء پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین متأسفانه در سال‌های گذشته از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های دولت که هیچ نظارتی بر روی آن انجام نمی‌شد عددهای هزینه می‌شد بدون اینکه بتوان خروجی آن را محاسبه کرد. همچنین از جمله افتخارات دیگر مجلس یازدهم حکمی است که در برنامه هفتم مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت تا یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی به فرهنگ اختصاص پیدا کند. بنده از مخالفت همکار عزیزم تعجب می‌گویم که می‌گوید این منابع بدون حساب و کتاب مصرف خواهد شد، اتفاقا این منابع با در نظر گرفتن جدول شماره 12 با حساب و کتاب شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما در قالب این موضوع دولت را مکلف کردیم تا آیین‌نامه مربوط به این یک درصد را نوشته و در دولت مصوب کند. همچنین دستگاه‌های فرهنگی را عضو تنظیم این آیین‌نامه کردیم.

راستینه گفت: منابع این یک درصد برای تولید محتوا، ارتقاء شاخص‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است در حالی که در سال‌های گذاشته ما منابعی برای تولید محتوا نداشتیم . از محل این یک درصد 3 هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های پرورشی، 2 هزار همت برای فعالیت‌های فرهنگی و هزار میلیارد تومان هم برای بیمه هنرمندان در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی: رأی قاطع نمایندگان به جدول مرتبط با اعتبارات حوزه فرهنگی اتفاقات مهمی را رقم خواهد زد

بنابراین گزارش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه جریان بررسی جدول 12 لایحه بودجه 1403 در رابطه با اعتبارات حوزه فرهنگی با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: روز گذشته نیز روز خلیج فارس بود که در جریان آن اتفاقات خوبی تاکنون رخ داده است چرا که شکست غربی ها توسط سربازان ایرانی در قرن 11 اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بنده از دکتر منظور و دولت تشکر می‌کنم چرا که توانستیم توافق خوبی با دولت و وزارتخانه های مرتبط انجام دهیم، هرچند که دوستان همه نوع یک درصدی را اینجا گذاشته بودند اما به همت مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق یک کار مهم و ماندگار صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با این اوصاف از نمایندگان محترم تقاضا دارم به این جدول رأی قاطع دهند تا به تصویب برسد تا یک تحول مهم رخ دهد چرا که سال 1401 نزدیک به 2 درصد برای این مهم مجاز بود که سال 1402 به یک درصد تکلیفی تبدیل شد و اکنون قرار است در سال 1403 این مهم کاملا اتفاق بیفتد بنابراین وضعیت بسیار خوبی در قانون پیش بینی شده است.

حاجی بابایی: 36 همت بودجه به حوزه فرهنگی برای نخستین بار در سراسر کشور طی سال جاری اجرایی خواهد شد

بنابراین گزارش در ادامه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: امسال برای نخستین بار بودجه فرهنگی طوری در کمیسیون تلفیق مصوب شد که کسی دیگر نتواند آن را پرداخت نکند و لذا 36 همت بودجه به حوزه فرهنگی برای نخستین بار در سراسر کشور طی سال جاری اجرایی خواهد شد، بنابراین دوستان دغدغه اجرای آن را نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نصب برچسب و چراغ زنون : ممنوع
  • تغییر ارکان خودرو، نصب برچسب و استفاده از چراغ زنون ممنوع است/ خودرو‌های آف‌رود تابع قوانین باشند
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • ممنوعیت استفاده از «چراغ زنون» و استیکر
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است