Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا اردکانیان که در دهه ۶۰ مطالعات انتقال آب کارون به فلات مرکزی را به سرانجام رساند به احتمال فراوان گزینه دولت برای وزارت نیرو است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، در چند دهه گذشته، آب و تامین آب از موضوعات اصلی جهان بوده است .چرا که آب بعنوان یکی از عوامل محدود کننده در امر توسعه و کلیه فعالیت های بشر از جمله کشاورزی، صنعت، گسترش شهرنشینی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نقش بسزایی دارد.

در کشور نیز همواره موضوع آب مورد مناقشه‌ استان‌ها بوده است و حالا چند سالی است که فلات مرکزی‌ها در یک سمت معادله قرار گرفته‌اند و خوزستان و چهارمحال بختیاری به عنوان قربانیان این سیاست‌های غلط در کنار یکدیگر. موضوع تنش آبی میان استان‌ها هیچ‌گاه به صورت جدی در کشور بررسی نشده است ولی با «نه» مجلس به گزینه دولت برای وزارت نیرو این موضوع روشن شد که اختلافات به اوج خود رسیده است.

بنا بر اخبار رسیده دولت در نظر دارد رضا اردکانیان را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو به مجلس معرفی کند. رضا اردکانیان سال 1337 در یزد متولد شد؛ وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف ، مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مک مستر کانادا و مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت آب از انگلستان گرفته است.

وی عهده دار سمت‌های معاونت وزیر نیرو و وزیر کشور، نایب رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده است.

بر این اساس اردکانیان در سال‌های 1380 تا 1384معاون امور آب وزارت نیرو بوده است و همچنین در گذشته به عنوان رئیس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی- یزد فعالیت می کرده است.

وی‌ در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین‌المللی مرتبط با آب از جمله فرهنگستان بین‌المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد، انجمن بین‌المللی برقابی، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران و برنامه جهانی مطالعات اقلیم سازمان جهانی هواشناسی همکاری دارد.

اما آنچه که امروز برای همه اهمیت دارد، محل تولد اردکانیان و یا سوابق او نیست بلکه نگاه او به مدیریت امور آب است که موضوع انتخاب وزیر نیرو را مهم‌تر از همیشه کرده است.

موضوع کمبود آب در فلات مرکزی و به ویزه استان یزد از همان سال‌های ابتدایی دهه 60 مورد توجه قرار گرفت. در آن مقطع پس از بررسی های مقدماتی، طرح انتقال آب از مروست به یزد به بحث گذاشته شد و در این راستا تصمیم بر آن شد که با احداث سدهایی بر روی رودخانه های بوانات و خوانسار، آب مورد نیاز تامین شود و مطالعات این پروژه با اعتبار 9 میلیون تومان از سوی استانداری انجام گرفت. این طرح در سال 1360 با سفر وزیر وقت نیرو و کارشناسان وزارت نیرو و با بررسی سنجش آبدهی رودخانه های مورد نظر مردود اعلام شد.

در همان اثنا، وزارت نیرو طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون را به‌عنوان راهکاری بلند مدت برای مسئله آب استان یزد قابل بررسی دانست. در جلسات کارشناسی برگزار شده، انتقال آب از مناطق دیگر تنها راه تامین آب استان عنوان شد چراکه برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی استان به مصلحت نبود!.

پس از این بود که در سال 62 سمینار ملی بررسی مسائل آب استان یزد با پیام میرحسین موسوی برگزار شد تا مسئله آب فلات مرکزی به صورت جدی مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد!. در پیام میرحسین موسوی امده بود که «در رابطه با تامین آب از مناطق دیگر نبایست به هزینه های آن توجه شود چراکه تامین آب برای استان یزد جنبه حیاتی دارد.»

پس از برگزاری این سمینار چند نفر موضوع انتقال آب به یزد را به صورت ویژه پیگیری کردند. در این رابطه و در مقاطع مختلف نیز آیت الله خاتمی نماینده امام در استان یزد، حجت الاسلام سید محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد، حبیب الله بیطرف استاندار وقت و رضا اردکانیان در نامه هایی به نخست وزیر بر تخصیص اعتبارات به این پروژه تاکید و پیگیری های لازم را انجام دادند.

اردکانیان در سال های 1363 و 1364 پیگیری های لازم را برای مطالعات طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به یزد به انجام رساند. در سال 1366، استان یزد شاهد اتفاق مهمی بود؛ در جلسه ای با حضور آیت الله خاتمی، آیت الله طاهری، کرباسچی، بیطرف، معین و ملک مدنی توافقنامه ای مبنی بر انتقال آب از زاینده رود به بالای ورزنه یزد به میزان ثابت سالانه 150 میلیون مترمکعب در سال به امضاء رسید و آیت ا... طاهری ده میلیارد ریال از هزینه اجرای طرح را متقبل شد.

در این سال همچنین مکاتبات لازم با نخست وزیری به انجام رسید و مشخصات کلی خط انتقالی از اصفهان معین شد.
در سال 1367 دریافت کمک های مردمی برای هزینه خط انتقال آغاز و شرکت کوثر نیز در این راستا تاسیس شد. و شرکت مهاب قدس مطالعات اجرای این خط را برعهده گرفت.

در سال 1368 نیز جمعی از مسئولین استان یزد نظیر امام جمعه، نمایندگان مجلس، استاندار و ... با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت دیدار کردند و خواستار توجه جدی دولت به مسئله آب استان یزد شدند.

در همین سال، استاندار اصفهان در نامه ای به رئیس جمهور با تاکید بر تشنه بودن دشت های اصفهان خواستار انتقال آب از سرشاخه های کارون شده بود. وی همچنین بر انتقال آب به استان یزد بمنظور مبارزه با تخلیه نفوس و مبارزه با کویرزایی و امنیت در کویر تاکید کرده بود!.

در بهمن ماه 1368 با حضور وزیر وقت نیرو، مسئولان استان یزد و اصفهان انتقال 5/2 مترمکعب آب در ثانیه (78 میلیون مترمکعب در سال) تا سقف 3 مترمکعب در ثانیه مورد توافق قرار گرفت و بر انتقال آب از چشمه لنگان به زاینده رود نیز تاکید شد.

پس از پیگیری های مستمر از سوی مسئولان استانی و کشوری سرانجام فاز نخست انتقال آب از زاینده رود به شهر یزد در اسفندماه 1378 توسط خاتمی رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

به گزارش رهیاب، در موضوع انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی همیشه نگاهی منطقه‌ای حاکم بوده است و برای همین افرادی مانند خاتمی و هاشمی رفنسجانی در این طرح‌ها نقش اصلی را ایفا کردند و حتی این طرح‌ها را باقیات صالحات دانستند.

اما به غیر از این افراد، اشخاص دیگری نیز در بدنه وزارتخانه نیرو نفوذ کردند و طرح‌های انتقال آب را پیش بردند و یا با حضور در هیئت‌های تأثیر گذار، آب را بی سر و صدا به فلات مرکزی منتقل کردند. نکته قابل تأمل دیگر این است که چرا این مسیر در دولت روحانی هم ادامه دارد و دولت یازدهم و دوازدهم با ادعای حفاظت از محیط زیست دست به تخریب اکوسیستم طبیعی منطقه می‌زنند؟

شاید با توجه به این نگاه دولت روحانی است که آیت الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ما از این تریبون ناراحتی خودمان را اعلام می‌کنیم. دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید در غصب آب‌های خوزستان مسابقه دادند و دولت فعلی از آن دو دولت ظالمانه‌تر با مردم خوزستان رفتار کرد

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان

  مدیرکل دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو در این آیین با بیان اینکه بهره‌گیری از دانش در حل مسائل شرکت توزیع برق همدان جای قدردانی دارد، گفت: مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان پیش نیازهایی، چون تفکر، دانش‌ورزی و ارتقای بهره‌وری را پشت سر گذاشته و حرکت به سمت بهره‌گیری از علم و دانش در حل مسائل دارد.

مصطفی شاه بوداغیان با بیان اینکه تصمیمات آینده ما بر مبنای داده‌ها و هوش مصنوعی است که باید به بهترین شکل از آن‌ها برخوردار شد، اظهار کرد: ستادی در وزارت نیرو شکل می‌گیرد که نیرو‌های شرکت توزیع برق استان همدان می‌تواند با ارتباط‌گیری با آن سرعت پیشرفت کار خود را را در پیشبرد برنامه‌های مورد نظر بیشتر کنند.

شاه بوداغیان با بیان اینکه امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی‌هایی را با درصد خطای بسیار پایین داشته باشیم، گفت: شرکت توانیر و مجموع شرکت توزیع در این مسیر قدم گذاشتند و امیدواریم در آینده نزدیک به سمتی حرکت کنیم که همه فرآیند‌ها بر مبنای واقعیت‌ها و داده‌ها باشد و تصمیمات کاملا علمی شکل گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این آیین گفت: سال گذشته ناترازی در صنعت برق داشتیم بنابراین باید تغییر در حوزه مصرف صورت بگیرد و به اعتدال در مصرف برسیم.

امیرضا یوسفیان با بیان اینکه امروز حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر اجتناب‌ناپذیر است، گفت: از صرفه‌جویی می‌توانیم به سمت تامین تولید برویم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه در موضوع مصرف در همه حوزه‌ها ناترازی وجود دارد بر فرهنگ مصرف انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: در خیلی از حوزه‌ها از جمله آب اهل اسراف هستیم و امروز فروچاله‌هایی که به وجود آمده، نتیجه مصرف بی‌رویه ماست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به تامین آب شرب شهر همدان با تلاش‌های انجام شده و اهتمام دولت، گفت: سال گذشته با وجود خشکسالی و کمبود ذخایر منابع آبی توانستیم آب لازم را تامین کنیم تا مشکل آب همدان حل شود، با این حال از آب برای شستشوی منازل و خودرو‌ها استفاده می‌کنیم که این مسائل نیاز به تحلیل رفتار‌های فرهنگی دارد.

او با بیان اینکه کارگر ماهر و پرانگیزه رکن جهش تولید است، افزود: نگاه وزارت نیرو به کار و کارگر و نیروی انسانی منطبق بر نگاهی است که دین اسلام تبیین و تاکید کرده است.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • تأکید نماینده مردم شهرستان بروجن بر تصویب و اجرایی شدن تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع