Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ مصوبه یک و نیم میلیارد دلاری برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خبر داد و گفت: باید کمک کنیم تا اعتبارات اختصاص یافته برای ایجاد اشتغال در مناطق پرجمعیت روستایی به کار گرفته شود.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ محمود حجتی امروز در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه به مناسبت آغاز سال زراعی 97-96 ، اظهار داشت: از اعتبار تخصیص یافته می‌توان برای توسعه صنایع تبدیلی، غذایی و تکمیلی که گلوگاه های بخش کشاورزی هستند، در روستاها بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین روز گذشته جلسه ای با رئیس بنیاد مستضعفان داشتیم که در این جلسه عنوان شد بنیاد مستضعفان بانک سینا را ترغیب کرده تسهیلاتی با سود ۱۸ درصد برای توسعه روستاها اختصاص دهد که ۵ درصد این تسهیلات توسط را بنیاد و ۵ درصد آن توسط استانداری ها پرداخت خواهد شد.

حجتی در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی سامانه رصد آنلاین بخش کشاورزی تا سال آینده خبر داد و گفت: توسط این سامانه وضعیت کاشت و برداشت محصولات در مناطق مختلف پایش و مشکلات احتمالی مدیریت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های مغفول مانده فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد، افزود: این ظرفیت ها باید شناسایی شود و با فعال کردن آن ها ثروت و اشتغال در کشور ایجاد گردد.

حجتی با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی در سال های اخیر، اظهار داشت: افزایش تولیدات کشاورزی کشور تنها مختص به حوزه زراعت نیست بلکه تولید میگوی پرورشی از 10 هزار تن در سال 91 به 27 هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: صادرات آبزیان در 4 ماه نخست امسال 65 تا 66 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و همچنین صادرات محصولات لبنی نیز حدود 27 درصد رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث های مطرح شده درباره ضعف وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت بازار محصولات کشاورزی، گفت: به داستان ضعف در مدیریت پیاز و سیب‌زمینی متهم هستیم و این موضوع فرهنگ شده که می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند بازار محصولات کشاورزی را مدیریت کند اما منتقدان باید بپذیرند که بخشی از این مشکلات طبیعی است چرا که کشور ما از نظر تجارت بسته است و اغلب محصولات تولیدی در کشور جنبه خودمصرفی دارند.

وی با بیان اینکه آموزش و ترویج در بخش کشاورزی در دولت گذشته تقریبا تعطیل شده بود، افزود: در این بخش ضعف زیادی در آموزش های مهارت وجود دارد در حالی که دنیای امروز دنیای علم نوین و روز است، لذا باید همه پرسنل وزرات جهادکشاورزی روز به روز بیشتر از گذشته اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند.

حجتی تصریح کرد: حدود ۳۰ مرکز خدمات کشاورزی محقق مسئول ندارد که باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد و با توجه به اینکه تعداد بالایی محقق و متخصص در بخش کشاورزی وجود دارد، نباید هیچ مرکزی بدون محقق مسئول باشد و این نشان می دهد که همه بسترها به غیر از همت و تلاش ما فراهم است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۸۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا، در ارتباط با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است؛ این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

چالش های صادراتی

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد؛ این در حالی است که در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم را کسب خواهد کرد.

گفتنی است گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است.

افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات

این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد؛ نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903174

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • انواع مهتابی ال ای دی دیواری در الکتریکی آنلاین
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی