Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل- با وجود اینکه بارها اعلام شده پیش‌بینی کوتاه مدت از شرایط جوی اردبیل با صحت ۹۰ درصدی همراه است، اخیرا پیش‌بینی‌های جوی در این استان با خطاهای فاحش همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین روز هفته جاری مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با مهر از پیش‌بینی بارش رگباری باران در اردبیل خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری که بیانگر احتمالات کاهش دما، وزش باد و بارش رگباری باران بود.

مدیرکل هواشناسی استان در این گفتگو تاکید کرده بود که با ورود جریانات شمالی به آسمان استان اردبیل، بارش‌های رگباری باران از روز یکشنبه تا سه‌شنبه در برخی مناطق بویژه مناطق مرکزی این استان پیش‌بینی شده است.

با این وجود طی روزهای گذشته نه تنها از بارش باران خبری نبود بلکه انتظار شهروندان برای تجربه بارش‌های رگباری بی‌نتیجه ماند.

هر چند شرایط جوی اردبیل متغیر بوده و اقلیم کوهستانی آن موجب شده اختلاف دما از جنوب تا شمال استان و شرایط جوی آن با تغییرات و پیچیدگی‌هایی همراه شود، اما در وضعیتی که شرایط جوی بدون کمترین خطا اعلام می‌شود، خطاهای قابل‌توجه در پیش‌بینی‌ها پذیرفته نیست.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بارش باران از روز یکشنبه تا سه شنبه مطابق احتمالات درج شده در پایگاه هواشناسی استان تصریح کرد: در این مدت ما فقط یک دهم میلی‌متر بارش در فرودگاه اردبیل داشتیم.

علی دولتی مهر در این خصوص برخلاف گفتگوی پیشین خود این احتمالات را مربوط به مناطق کوهستانی دانست و تأکید کرد: ما در تمامی مناطق استان ایستگاه باران‌سنجی نداریم که میزان بارش‌ها سنجیده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا احتمال بارش باران مطرح می‌شود اما خبری از بارش‌های رگباری نیست، اضافه کرد: ما در مناطق کوهستانی از جمله دامنه سبلان ایستگاه سنجش باران نداریم و اگر بارشی باشد قابل اندازه‌گیری نیست.

مدیرکل هواشناسی استان البته اشاره نکرد که طی همین مدتی که پیش بینی بارش شده بود، در مناطق کوهستانی استان اردبیل از جمله دامنه های کوه سبلان بارشی بوده است یا نه.

کمبود امکانات داریم

وی معتقد است تفاوت‌های پیش‌بینی و واقعیت سرعت وزش باد طبیعی و عادی بوده و پیش‌بینی همراه با خطا است؛ در عین حال پیش‌بینی‌های کوتاه مدت جوی استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد صحت دارد.

مدیرکل هواشناسی استان در عین حال علت اصلی خطاهای پیش‌بینی را کمبود امکانات دانست و ادامه داد: به عنوان مثال برای بهبود دقت پیش‌بینی لازم است امکاناتی در استان از جمله تصاویر ماهواره‌ای و رادار هواشناسی ایجاد شود.

دولتی مهر تأکید کرد: تاکنون برای رادار هواشناسی ۷.۵ میلیارد تومان هزینه شده و هر چند می‌توان تا دو ماه به بهره‌برداری رساند اما به دلیل اینکه اعتباری اختصاص نمی‌دهند نیمه‌کاره باقی مانده است.

وی نیاز اعتباری برای بهره‌برداری از رادار را تنها یک میلیارد تومان عنوان کرد و متذکر شد: با کمک رادار اطلاعات زمانی و مکانی پیش‌بینی‌ها بهبود می‌یابد.

در همین حال باید اشاره کرد که در حال حاضر خطاهای پیش‌بینی جوی و بنا به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ضعف امکانات موجب شده اغلب شهروندان برای دریافت اطلاعات پیش‌بینی جوی به سایت‌های خارجی مراجعه کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۹۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش محسوس دمای هوا در آسمان مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران درباره وضعیت جوی آسمان مازندران ، اظهار کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی شاهد آسمانی صاف تا آفتابی همراه با افزایش تدریجی دمای هوا در استان مازندران هستیم.

وی افزود: طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری این افزایش دما محسوس‌تر خواهد بود که در دامنه‌ها با وزش باد گرم همراه خواهد بود.معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: در ساعات بعدازظهر روز شنبه هفته آینده با عبور موج ضعیف نیز شاهد افزایش ابر و رگبارهای پراکنده و وزش باد در ارتفاعات استان هستیم.اسدی گفت: دریای مازندران طی روزهای پیش‌رو به‌صورت موج کوتاه پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان
  • پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان
  • هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ
  • رگبار باران و بارش تگرگ اردبیل میهمان عصرگاهی اردبیلی ها
  • تداوم باران در سیستان و بلوچستان
  • تداوم بارش ها در کرمان؛ هوا سردتر می‌شود
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بارش باران در نقاط اکثر استان ها
  • پیش بینی بارش خفیف باران در زنجان
  • افزایش محسوس دمای هوا در آسمان مازندران
  • آسمانِ یزد بارانی است