Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بانک خون بندناف رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه پیوند سلول‌های بنیادی ۱۲۰ کودک فلج مغزی در کشور انجام می‌شود از درخواست ایجاد بانک خون بندناف از کشورهای آسیایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مرتضی ضرابی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران یزد اظهار داشت: سلول‌های بنیادی در انواع مختلف وجود دارند که از جمله این موارد می‌توان به سلول‌های بنیادی جنینی، بالغین و بندناف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: داشنمندان امروزه معتقدند که هر عضو بدن و هر بافتی در بدن انسان سلول‌های بنیادی خاص خودش را دارد چرا که همه سلول‌ها در حال از بین رفتن هستند و قطعا باید سلول‌های جدیدی وجود داشته باشند که جایگزین سلول‌های قدیمی شوند.

ضرابی گفت: حجم خونی که از بندناف و جفت می‌توانیم بگیریم از 80 سی‌سی تا 200 میلی‌لیتر می‌تواند باشد و امکان در دسترس بودن یک حجم قابل توجه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری خون بندناف باید بلافاصله و حداکثر در 10 دقیقه بعد از زایمان انجام شود، خاطرنشان کرد: از زمانی که بانک‌های خون بندناف در دنیا شکل گرفته، دو نوع بانک خصوصی و عمومی ایجاد شده که در بانک‌های عمومی پس از اهدا هیچ مالکیتی برای اهدا کننده وجود ندارد ولی در بانک‌های خصوصی این مالکیت حفظ می‌شود که البته افراد باید هزینه نگهداری نمونه را در بانک‌های خصوصی پرداخت کنند.

مدیر بانک خون بندناف رویان جهاد دانشگاهی تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک‌های عمومی دنیا را 750 هزار مورد و در بانک‌های ‌خصوصی را سه میلیون نمونه دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون 35 هزار نمونه تا به الان پیوند شده که به صورت متوسط سالانه دو هزار مورد می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه هر نمونه بندخون ناف بین 35 تا 40 هزار یورو هزینه داردگفت: نمونه‌ها در تانک‌های محتوی نیتروژن مایع در دمای منفی 196 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا در سلامت و حفاظت کامل باقی بماند.

وی در ارتباط با آخرین دستاوردهای صورت گرفته در زمینه خون بندناف در کشور خاطرنشان کرد: در بانک عمومی بند ناف ایران حدود 15 هزار و در بانک خصوصی بیش از 81 هزار نمونه ذخیره شده که در سطح منطقه آمار بسیار خوبی است و هیچ کشوری در منطقه این میزان نمونه ذخیره شده ندارد.

مدیر بانک خون بندناف رویان جهاد دانشگاهی از وجود نمایندگی این بانک در 28 استان کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: دفتر بانک خون بندناف در استان یزد از سال 86 شروع به کار کرده و تاکنون حدود 1500 نمونه از استان یزد به بانک کشور ارسال شده است.

ضرابی تصریح کرد: دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین در کشور کاملا بومی است و در حال حاضر درخواست ایجاد بانک خون بند ناف از کشورهای عمان، عراق و تعدادی کشور دیگر را داریم.

این مسئول افزود: در سال‌های گذشته استفاده از این سلول‌ها برای درمان کودکانی که فلج مغزی هستند شروع شده و به حول و قوه الهی بزرگترین پروژه استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در کودکانی که مبتلا به فلج مغزی هستند را از اوایل مهرماه شروع می‌کنیم و 120 بیمار که در رنج سنی 5 تا 13 سال هستند را تحت درمان قرار می‌دهیم.

مدیر بانک خون بندناف رویان جهاد دانشگاهی بیان کرد: استفاده از این نمونه‌ها برای بهبود شرایط آنها انجام می‌شود و با وجودی که به صورت کامل سلامت آنها را تامین نمی‌کند، این امکان را به وجود می‌آورد که کودک در شرایط بسیار بهتری از قبل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پذیرش این 120 کودک به صورت کامل انجام شده و در حال حاضر پذیرش جدید نداریمگفت: امیدواریم در فاز دو بتوانیم تعداد بیشتری کودک بیمار را تحت پوشش قرار دهیم و در زمان شروع فاز دو اطلاع‌رسانی لازم در زمینه پذیرش بیمار انجام می‌شود.

انتهای پیام/

R41376/P1492/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۹۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیادی فر داور فینال جام ملت های آسیا زیر ۲۳ سال شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، مسابقه فینال جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی در دوحه قطر در حالی برگزار می شود که با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا موعود بنیادی فرد به عنوان داور، سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم به عنوان کمک های وی قضاوت این بازی را برعهده دارند.

داور چهارم از کشور قطر و ناظر داوری از کشور عربستان برای این دیدار انتخاب شده است.

کد خبر 6094069

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • بنیادی فر داور فینال جام ملت های آسیا زیر ۲۳ سال شد
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک