Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جمعي از خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي در بازديد از تاسيسات غني‌سازي نطنز و مجتمع آب سنگين خنداب (اراک) از نزديک در جريان آخرين روند فعاليت‌ها در اين مراکز قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار گروه سياست خارجي خبرگزاري فارس، پس از آنکه مسئولان سازمان انرژي اتمي و از جمله علي‌اکبر صالحي رئيس اين سازمان از تدارک برنامه‌هايي براي بازديد رسانه‌ها از تاسيسات هسته‌اي کشور خبر دادند، اين برنامه شنبه و يکشنبه 11 و 12 شهريور ماه کليد خورد و 30 نفر از خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي در چارچوب يک تور رسانه‌اي از تاسيسات غني‌سازي شهيد مصطفي احمدي‌روشن نطنز و مجتمع آب سنگين اراک و راکتور آب سنگين که اخيرا به خنداب تغيير نام داده به همراه بهروز کمالوندي سخنگو و معاون امور بين‌الملل، حقوقي و مجلس و حسين رحمت معاون حفاظت و امنيت هسته‌اي و همچنين حميد خادم قائمي مديرکل ديپلماسي عمومي و اطلاع رساني سازمان انرژي اتمي ايران بازديد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازديدي که به برخي شايعات مبني بر اينکه پس از برجام اين دو مرکز به حالت نيمه تعطيل درآمده و فعاليت‌ها در آن متوقف شده، پايان داد و خبرنگاران از نزديک ديدند که نطنز و اراک هنوز هم سرپا هستند و مشغول فعاليت.
موضوع استفاده از انرژي هسته‌اي در سال 1330 در ايران مطرح شد و 6 سال بعد يعني در سال 1336 ايران به عضويت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درآمد و 10 سال بعد در سال 1346 پادمان را پذيرفت و متعاقب آن به فاصله هفت سال بعد يعني در سال 1353 سازمان انرژي اتمي در ايران تاسيس شد. در پي جنگ تحميلي عراق عليه ايران روند فعاليت در اين زمينه متوقف و پس از پايان جنگ در سال 1369 و 1370 فعاليت در عرصه تحقيق و توسعه آغاز شد و در سال‌هاي 1376 و 1377 ايران به اولين مهارت‌هاي پايدار کردن سانتريفيوژ دست يافت و 79-78 توانست به توانايي تکنولوژيک راه‌اندازي زنجيره سانتريفيوژ دست پيدا کند و اولين فعاليت‌هاي اجرايي در نطنز در زمينه بتن ريزي و خاک ريزي در سال 79 آغاز و اولين مراحل نصب سانتريفيوژها نيز در سال 1381 شروع شد. در پي تبليغات منفي گروهک تروريستي منافقين و متعاقب بيانيه سعدآباد ايران به مدت دو سال (84-82) فعاليت غني سازي را به حالت تعليق درآورد و بعد از فک پلمب دو ساله فعاليت‌ها مجددا از سر گرفته شد و در 20 فروردين 1385 گازدهي به نخستين زنجيره صنعتي در نطنز آغاز شد. ايران متعاقب آن در سال 1389 نيز اقدام به غني سازي 20 درصد در دو زنجيره کرد و در سال 1390 نيز اولين مجتمع سوخت توليد شد.
پس از توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بين ايران و گروه 1+5 (آلمان، آمريکا، روسيه، چين، انگليس و فرانسه) به همراه اتحاديه اروپا در تير ماه 1394 جمهوري اسلامي محدوديت‌هايي را براي چندين سال قبول کرد از جمله کاهش تعداد سانتريفيوژها تا يک دوره زماني مشخص و بازطراحي راکتور آب سنگين اراک.
*نطنز و سانتريفيوژهايي که هنوز هم مي‌چرخند
نطنز مقصد اول اين سفر بود. اين شهر در ميانه کاشان و اصفهان مجتمع غني‌سازي نطنز را در دل خود جاي داده، مجتمعي که بعد از شهادت شهيد مصطفي احمدي‌روشن در دي ماه 1390 به اين نام تغيير کرد و پدافندهاي هوايي در اطراف اين مجموعه حفاظت از اين مرکز استراتژيک و مهم و به عبارتي مهمترين حلقه چرخه سوخت را برعهده دارند و چشمان بيدار حافظ آسمان اين مجموعه هستند و صد البته حضور در اين محل تحت تدابير امنيتي و حفاظتي امکانپذير است.
مرکز هسته‌اي شهيد عليمحمدي فردو نيز ديگر مرکز غني‌سازي در ايران است، البته در ظرفيتي 17 برابر کمتر از نطنز. بر طبق برجام ايران براي 15 سال، فعاليت‌هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم، از جمله تحقيق و توسعه تحت نظارت پادماني خود را صرفا در تاسيسات غني سازي نطنز انجام خواهد داد، سطح غني سازي اورانيوم خود را تا سقف 3.67 درصد نگه خواهد داشت، و در فردو، از هرگونه غني سازي اورانيوم و تحقيق و توسعه غني سازي اورانيوم و از نگهداري هرگونه مواد شکافت پذير خودداري خواهد کرد.
در ابتداي ورود به اين مجموعه فيلمي از روند فعاليت‌هاي سايت هسته‌اي شهيد احمدي روشن و روند چرخه سوخت براي خبرنگاران به نمايش درآمد و پس از آن از فرآيند غني‌سازي و نمونه‌هاي ماشين‌هاي سانتريفيوژ از IR1 گرفته تا IR6 و تجهيزات جانبي در نمايشگاهي که بدين منظور اختصاص يافته بود، بازديد شد.
اورانيوم طبيعي پس از استخراج از معدن و تغليظ به کيک زرد تبديل و در کارخانه يوسي‌اف UCF اصفهان به UF6 يا همان گاز هگزافلورايد اورانيوم تبديل مي‌شود که حاوي 99.284 درصد اورانيوم 238 و تنها حدود 0.7 درصد اورانيوم 235 است. در کارخانه غني‌سازي نطنز اين ميزان غناي اورانيوم 235 (0.7درصد) به غناي زير 3.5 تا 5 درصد مي‌رسد. در تاسيسات غني‌سازي فردو تا قبل از توافق وين غني‌سازي 20 درصد انجام مي‌شد که در پي برجام اين ميزان متوقف شد. اورانيوم غني شده در نطنز مجددا به اصفهان بازگشته و بعد از فرآوري به قرص و مجتمع سوخت تبديل و در نيروگاه‌هاي توليد برق هسته‌اي از جمله بوشهر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بازديد از مجتمع غني‌سازي و سالن‌هاي محل استقرار سانتريفيوژها برنامه بعدي بود. مجتمع غني سازي نطنز شامل واحد خوراک‌دهي، سالن زنجيره‌هاي سانتريفيوژ، واحد محصول‌گيري و اتاق کنترل است. سانتريفيوژهاي مستقر در نطنز که در حال حاضر پنج هزار و 60 سانتريفيوژ از نوع IR1 هستند قابليت غني‌سازي در حد يک سو را دارند. گفتني است در پي تلاش‌هاي دانشمندان هسته‌اي کشور سانتريفيوژ IR8 با سوي 24 که 20 برابر ماشين‌هاي کنوني قادر به غني‌سازي است در بهمن 1395 به مرحله گازدهي رسيد. سانتريفيوژهاي IR-8 يکي از پيشرفته‌ترين سانتريفيوژهاي طراحي و ساخته شده توسط دانشمندان کشورمان است که آزمايش‌هاي مکانيکي خود را با موفقيت پشت سر گذاشته است.
علي‌اکبر صالحي قبل از اين با بيان اينکه با سانتريفيوژهاي IR1 امکان غني‌سازي 190 هزار سو وجود ندارد، گفته بود: چرا که صرفنظر از محدوديت‌ها و اشکالات اين مدل ماشين، اصلاً نطنز فضاي کافي براي اين تعداد ماشين را ندارد و حداکثر 48 هزار دستگاه سانتريفيوژ در آنجا قابل نصب و فعاليت است و فردو نيز در مقابل نطنز يک مجموعه بسيار کوچکي است و حداکثر قابليت نصب و راه‌اندازي سه هزار ماشين را داراست. به همين خاطر براي غني‌سازي با سوي بيشتر، بايد از نسل‌هاي پيشرفته‌تر استفاده کرد که تحقيق و توسعه در اين زمينه توسط دانشمندان هسته‌اي کشور ادامه دارد.
ايران، براساس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کرد تا 9 هزار سانتريفيوژ نصب شده فعال خود را به 6 هزار و 104 دستگاه کاهش دهد (پنج هزار و 60 سانتريفيوژ در نطنز و يک هزار و 44 سانتريفيوژ در فردو)
ايران در توافق وين متعهد شده که در ده سال آغازين اقدام به از رده خارج کردن سانتريفيوژهاي IR-1 خود کند. طي اين دوره، ايران ظرفيت غني‏ سازي خود در نطنز را حداکثر تا ظرفيت غني‏ سازي اورانيوم تعداد 5060 سانتريفيوژ IR-1 نصب شده نگه خواهد داشت. سانتريفيوژهاي اضافي و زيرساخت‏‌هاي غني ‏سازي مربوطه در نطنز تحت نظارت مستمر آژانس انبار و طبق ماده 27 پيوست يک برجام، ايران به مدت 10 سال ظرفيت غني سازي خود که نبايد بيش از 3.67 درصد باشد را در حد 5060 ماشين سانتريفيوژ IR-1 و در 30 زنجيره با چيدمان فعلي در واحدهاي در حال توليد سايت نطنز حفظ خواهد کرد. طبق بند 29 همين پيوست، ايران ماشين‌هاي سانتريفيوژ و زيرساخت‌هاي آن را که با 5060 ماشين سانتريفيوژ IR-1 در تاسيسات نطنز مرتبط نمي‌باشند، از محل نصب شده خارج و در سالن B سايت نطنز تحت نظارت پيوسته آژانس قرار مي‌دهد. براساس بند 28 اين پيوست، ايران سطح غني سازي خود را به مدت 15 سال در حد 3.67 درصد حفظ خواهد کرد.
برطبق برجام، ايران تحقيق و توسعه غني‌سازي را به شيوه‌اي که به انباشت اورانيوم غني‏ شده منتج نشود، ادامه خواهد داد. تحقيق و توسعه غني ‏سازي ايران با اورانيوم براي مدت 10 سال شامل صرفا ماشين‌هاي IR-4، IR-5، IR-6 و IR-8 خواهد بود. ايران به تست دستگاه‏‌هاي IR-6 و IR-8 ادامه خواهد داد، و در ميانه سال هشتم، تست تا 30 دستگاه ماشين IR-6 و IR-8 را به نحو مشخص شده در ضميمه يک برجام آغاز خواهد کرد.
*هيچ نظارت آنلايني توسط آژانس انجام نمي‌شود
به گزارش فارس، پس از عبور از تونلي زيرزميني وارد سالن آبشارها و محل استقرار ماشين‌هاي سانتريفيوژ شديم. هر يک از زنجيره‌هاي سانتريفيوژها در نطنز به نام شهداي جنگ تحميلي عراق عليه ايران نامگذاري شده بود و دوربين‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در مبادي ورودي و خروجي سالن‌ها از جمله در سالن قرار گرفتن اتوکلاو و Cold Box‌ها بر ديوار نصب شده بودند. به گفته کارشناس سازمان انرژي اتمي، دوربين‌هاي آبي رنگ آژانس به صورت آفلاين اقدام به عکسبرداري فريم به فريم کرده و پس از حضور بازرسان آژانس در مراکز هسته‌اي و با حضور نماينده‌هاي حفاظت ايران، حافظه دوربين‌ها بررسي و سپس حافظه‌ها معدوم مي‌شوند. در حقيقت هيچ نظارت آنلايني توسط آژانس صورت نمي‌گيرد.
وارد سالن محل استقرار سانتريفيوژها شديم. سانتريفيوژهاي نسل اول IR1 که در سالن‌ها در حال چرخيدن بودند و سانتريفيوژهايي که در پي توافق برجام به انبار منتقل و جايشان خالي بود. سانتريفيوژهاي کنوني در حال حاضر قادرند يک سوم نياز سالانه سوخت بوشهر را تامين کنند، ولي براساس برنامه‌هاي درازمدت سازمان انرژي اتمي و با توليد نسل‌هاي جديد سانتريفيوژها در سال‌هاي پيش رو اين ميزان افزايش قابل توجهي خواهد يافت و علاوه بر نيروگاه بوشهر، ايران قادر خواهد بود سوخت چند نيروگاه هسته‌اي ديگر از جمله دو نيروگاهي که عمليات احداث آنها را با روس‌ها آغاز کرده، تامين کند.
علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي آبان 1394 در اظهاراتي درباره جمع‌آوري سانتريفيوژها در پي توافق برجام گفته بود: ايران طبق تعهداتي که در برجام آمده است، جمع‌آوري سانتريفيوژها را شروع کرده و در نطنز مقدمات برچيدن سانتريفيوژها را آغاز کرده‌ايم. حدود 20 هزار سانتريفيوژ در نطنز داريم که 10 هزار از آنها فعالند، اما 10 هزار عدد ديگر نصب شده‌اند، ولي کار نمي‌کنند. ما شروع به جمع‌آوري سانتريفيوژهاي غيرفعال کرده‌ايم. اين سانتريفيوژهاي غيرفعال از دولت قبل کار نمي‌کردند و علت آن نيز ملاحظات سياسي مسئولان آن دوره بود که نصب شده باشد، اما کار نکند.
*فردو و از سرگيري غني‌سازي 20 درصد در ظرف پنج روز
آنگونه که يکي از کارشناسان هسته‌اي در نطنز به خبرنگاران گفت: در حال حاضر يک هزار و 44 سانتريفيوژ نيز در فردو است که يک سوم سانتريفيوژ‌ها در حال چرخش است و يک سوم هم به خلاء وصل هستند و نمي‌چرخند و يک سوم ديگر هم قرار است در زمينه ايزوتوپ‌هاي پايدار (همکاري با روسيه) مورد استفاده قرار بگيرند.
برطبق برجام، ايران بر اساس برنامه بلندمدت خود، براي 15 سال، فعاليت‌هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم، از جمله تحقيق و توسعه تحت نظارت پادماني خود را صرفا در تاسيسات غني سازي نطنز انجام خواهد داد و در فردو، از هرگونه غني سازي اورانيوم و تحقيق و توسعه غني سازي اورانيوم و از نگهداري هرگونه مواد شکافت پذير خودداري کرده و اين تاسيسات را به يک مرکز هسته‌اي، فيزيک و فناوري تبديل خواهد کرد. بر اين اساس يک هزار و 44 ماشين IR-1 در قالب شش آبشار در يک بال در تاسيسات فردو باقي خواهد ماند. دو عدد از اين آبشارها به همراه زيرساخت‌هاي مربوطه بدون اورانيوم به چرخش ادامه خواهد داد و از جمله از طريق اصلاح مقتضي زيرساخت‌ها، براي توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار منتقل خواهد شد. چهار آبشار ديگر به همراه کليه زيرساخت‌هاي مربوطه به صورت ساکن باقي خواهند ماند. سانتريفيوژهاي ديگر و زيرساخت‌هاي مرتبط با غني سازي جمع آوري و تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشخص شده در پيوست يک برجام انبار خواهد شد.
علي‌اکبر صالحي پيش از اين گفته بود که در خصوص فردو هيچ تجهيزاتي دست نخواهد خورد و چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود پايبند نباشد، پروسه غني سازي مجدداً از سر گرفته خواهد شد و اخيرا نيز عنوان کرد که در صورت بدعهدي‌ طرف مقابل ظرف 5 روز غني‌سازي 20 درصد در فردو از سر گرفته خواهد شد. صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي 31 مرداد ماه سال جاري در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما در اين زمينه عنوان کرد: اگر اراده کنيم در فردو حداکثر تا پنج روز مي‌توانيم غني سازي 20 درصدي را آغاز کنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: پيش‌بيني‌هاي ديگري انجام داديم که اکنون قابل اعلام نيست، اما هرگاه هيأت نظارت بر برجام تصميم بگيرد و به سازمان انرژي اتمي اعلام کند که چه اقداماتي کنيم ملت عزيز مطلع مي‌شوند.
تلاش‌هاي زيادي از سوي بازيگران عمده و غربي‌ها صورت گرفت که ايران نتواند به غني‌سازي دست پيدا کند، از خرابکاري‌هاي صنعتي و تعمدي گرفته تا قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا و اروپا، ولي در نتيجه تلاش دانشمندان و متخصصان داخلي اين مهم حاصل شد و اين تکنولوژي بومي با تکيه بر دانش متخصصان داخلي به دست آمد و در برجام نيز برنامه غني‌سازي ايران به رسميت شناخته شد.
در ادامه اين تور هسته‌اي از واحد محصول دهي و جمع‌آوري محصول غني‌شده بازديد شد و بخش سوم اين مجتمع يعني اتاق کنترل به دليل ضيق وقت مورد بازديد قرار نگرفت.
*کارخانه آب سنگين اراک (خنداب)
در ادامه اين تور هسته‌اي سري هم به شهر کاشان زده شد و صبح يکشنبه خبرنگاران نطنز را به مقصد اراک و خنداب و بازديد از مجتمع آب سنگين اراک و راکتور آب سنگين که به خنداب تغيير نام داده، ترک کردند.
بهروز کمالوندي معاون و سخنگوي سازمان انرژي اتمي در اين باره و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره تغيير نام اين محل از اراک به خنداب خاطرنشان کرد: آقاى صالحى از ابتدا تاکيد داشت که بايستى عنوان آب سنگين براى اين نيروگاه به کار برده شود و نماينده‌هاى خنداب نيز بيان مى‌کردند که اين نيروگاه در اين منطقه واقع شده و نام آن هم بايد برگرفته از اين منطقه باشد. در نهايت به اين جمع‌بندى رسيديم که نام آن به KHRR تغيير يابد که حرف اول آن هم مخفف خنداب است و حرف دوم آن هم مخفف آب سنگين است. در نهايت رآکتور آب سنگين خنداب ناميده شد. اين در حالى است که آمريکايى‌ها از ابتدا علاقمند بودند که عبارت آب سنگين در نام اين رآکتور نباشد.
پس از ورود به مجتمع آب سنگين اراک و ارائه توضيحاتي درباره کارخانه آب سنگين اراک، از اين کارخانه بازديد به عمل آمد.

در حال حاضر ايران بيش از 70 درصد بازار آب سنگين دنيا را در انحصار خود درآورده و آب سنگين توليدي کارخانه توليد آب سنگين خنداب اراک از با کيفيت‌ترين و بهترين نوع آب سنگين‌هاي توليدي است که داراي کاربردهاي هسته‌اي (راکتورهاي قدرت آب سنگين، راکتور همجوشي هسته‌اي و..) و غيرهسته‌اي (توليد راديوداروها، بررسي مخازن نفت و گاز و ...) و هاي‌تک (فناوري‌هاي برتر) است.
در حال حاضر مصرف آب سنگين در دنيا رو به افزايش است و آمريکا به تنهايي 140 تن آب سنگين مصرف مي‌کند و کشورهايي چون آلمان، سوئيس و ژاپن نيز هر کدام 10 تن از اين کالاي استراتژيک را مصرف مي‌کنند. ايران پس از برجام 32 تن آب سنگين به آمريکا و 38 تن نيز به روسيه فروخت و در حال حاضر رايزني‌ها با مشتري‌هاي جديد در اين زمينه در جريان است و به لحاظ کيفيت بالاي آب سنگين توليدي ايران به خاطر عمر کمتر اين تاسيسات و به روزتر بودن آن و دقيق‌تر بودن تجهيزات نظارتي و کنترلي آن در مقايسه با ساير مجتمع‌ها در دنيا، تقاضا براي خريد اين محصول رو به افزايش است.

اين کارخانه با تمام ظرفيت مشغول به کار بود. البته آنگونه که مدير اين پروژه عنوان کرد به مدت يک ماه براي تعميرات اساسي Overhaul فعاليت آن متوقف شده بود که مجددا توليدات خود را از سر گرفته است.
* روند بازطراحي رآکتور اراک (خنداب)
طراحي رآکتور آب سنگين اراک که به راکتور IR40 معروف شد در سال 1378 توسط متخصصان داخلي آغاز شد و احداث اين راکتور در سال 1383 در زميني به مساحت 135 هکتار در کنار مجتمع آب سنگين اراک آغاز شد. در پي توافقات حاصله در برجام، ايران راکتور آب سنگين اراک که به IR40 معروف بود را با تغييرات انجام شده مدرن سازي و بازطراحي مي‌کند که در همين راستا در سال 94 تکميل و راه‌اندازي اين راکتور متوقف و قلب (کلندريا) آن هم برداشته و به محل ديگري منتقل شده و پس از طراحي‌هاي اوليه (که اخيرا مورد تاييد صد در صد چيني‌ها قرار گرفته) و طراحي تفصيلي (که اوايل مرداد ماه سال جاري آغاز شده) عمليات اجرايي بازطراحي راکتور جديد آغاز خواهد شد. آنگونه که کمالوندي پيش از اين (دي ماه 94) گفته بود طراحي تفصيلي يک سال زمان مي‌برد و حدود يک سال و نيم هم عمليات اجرايي آن به طول مي‌انجامد.

گفتني است قرارداد نهايي بازطراحي راکتور اراک سوم ارديبهشت 96 در وين بين سازمان انرژي اتمي کشورمان و شرکت‌هاي چيني مربوطه منعقد شد.بر اساس اين قرارداد طرف چيني طراحي جديد رآکتور اراک را که توسط متخصصان ايراني صورت گرفته، از نظر تطبيق با استاندارد‌هاي ايمني بين‌المللي بازبيني و در نهايت صحه گذاري مي‌کنند.
*خروج قلب راکتور اراک
پس از حصول برجام و انتقادهاي مطرح شده مبني بر اينکه قرار است راکتور اراک با بتن پر شود، علي‌اکبر صالحي 6 مرداد 1394 در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري در اين خصوص بيان کرد: زماني که قلب رآکتور را درمي‌آورند که در يک چاله‌اي در زمين است در آنجا يک تانکر فولادي وجود دارد که ما در بازطراحي آن تانکر فولادي را در مي‌آوريم و کنار مي‌گذاريم. اينکه گفته مي‌شود داخل آن چاله را بتن بريزيم، امري اشتباه است و اين گفته‌اي است که جان‌کري به اشتباه بيان کرده و در رسانه‌هاي ما هم منعکس شده است. در مخزن فعلي سوراخ‌هايي تعبيه شده که با توجه به طراحي قبلي بوده است، اما اگر بخواهيم مخزن و قلب را بازطراحي کنيم با توجه به سوخت غني‌شده آن، همه‌ چيز بايد عوض شود و آن مخزن ديگر قابل استفاده نخواهد بود. ١+٥ معتقدند که مخزن قبلي يا بايد بريده شود يا در آن بتن ريخته شود. من به عنوان رئيس سازمان انرژي اتمي و کارشناس بايد بگويم که حتي اگر مخزن را در بياوريم و کنار بگذاريم و در آن بتن نريزيم ديگر اجازه برگرداندن آن به داخل قلب رآکتور را نمي‌دهم و اين مسئله به خاطر مسائل ايمني در رآکتور است که بسيار حائز اهميت است. اگر خدشه يا ترکي که به چشم نيايد روي اين مخزن قرار گيرد در آينده ممکن است اشکالات غيرقابل جبران ايجاد کند. ما اگر مجبور به بازگشت به قبل از برجام باشيم، در حالي که آن مخزن را از قلب راکتور درآورده‌ايم بايد براي دوباره کار گذاشتن آن مخزن جديد بسازيم.

پس از آنکه سند بازطراحي راکتور آب سنگين اراک در آبان ماه 1394 به امضا رسيد، به فاصله دو ماه بعد يعني در 23 دي ماه 1394 مرحله نهايي خروج قلب راکتور اراک انجام شد و بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي يک روز بعد در اين باره گفت: ما ديروز مرحله نهايي خروج قلب راکتور اراک را انجام داديم و امروز هم تا حدود يک ساعت پيش کار ما کاملا تمام شد.
وي با بيان اينکه حفره‌هاي کلندريا و نه قلب آن، با سيمان پر مي‌شود، عنوان کرد: قرار بود کلندريا چند تکه شود، اما ما نپذيرفتيم به اين دليل که مي‌خواهيم اين را به عنوان سمبل صنعت هسته‌اي خود نگهداريم.
کارشناسان سازمان انرژي اتمي نيز پيش از اين در اظهاراتي درباره خروج قلب راکتور اراک گفته بودند: درون کالندرياي اراک 150 کانال استوانه‌اي شکل وجود دارد که به صورت عمودي است و مجتمع‌هاي سوخت راکتور در آنها قرار مي‌گيرند، اين کانال‌ها جهت غير قابل استفاده شدن با بتن پر مي‌شوند، اين کلندرياي بتن ريزي شده علي‌رغم فشار و خواست آمريکا در ايران مي‌ماند و جهت امور آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي به کار مي‌رود، در چاله راکتور اراک که 11 متر عمق دارد کلندرياي باز طراحي شده که 75 کانال سوخت دارد، قرار خواهد گرفت.
کار خروج قلب راکتور و پر شدن حفره‌هاي آن با سيمان 24 دي 95 انجام و توسط بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي راستي آزمايي شد.
بر طبق ضميمه يک برجام، ايران به ساخت و ساز راکتور ناتمام موجود برمبناي طرح اوليه ادامه نخواهد داد و کلندرياي موجود را خارج کرده و آن را در ايران نگهداري مي‌کند و تمام کانال‌هاي کلندريا با بتن به گونه‌اي پر مي­‌شوند که براي کاربرد هسته‌اي غير قابل استفاده باشد و آژانس بتواند غير قابل استفاده بودن آن را راستي آزمايي کند.
علي‌اکبر صالحي 31 مرداد ماه سال جاري در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما گفت: برخي مي‌گويند صنعت هسته‌اي متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخوريد فايده‌اي ندارد. به اين علت تصميم گرفتيم تصاوير راکتور مدرن اراک منعکس شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: کساني که با ارائه تصاوير فتوشاپي از چاله‌اي که با سيمان پر شده بود مدعي شدند در قلب رآکتور اراک سيمان ريخته‌اند عذرخواهي يا استغفار کنند زيرا افکار عمومي را نابه‌جا مشوش کردند.
صالحي گفت: اين در حالي است که در برخي لوله‌هاي اين رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سيمان ريخته شد نه در راکتور، در لوله‌هايي که بيرون از راکتور است.
وي افزود: فرض کنيم به ما دستور بدهند که برگرديم به راکتور سابق و همان طراحي سابق را جلو ببريد که اصلاً طراحي مناسبي نبود و مربوط به 40 - 50 سال پيش بود؛ سر و ته لوله‌هاي کنوني را برمي‌داريم و لوله‌هاي جديد مي‌گذاريم، اين چند ماه بيشتر طول نمي‌کشد.
صالحي اضافه کرد: اين همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چيزي نگفتيم يا اگر گفتيم صداي ما به جايي نرسيد به اين علت تصميم گرفتيم تصاوير اين رآکتور منعکس شود.
به گزارش فارس، راکتور جديدي که قرار است پس از طراحي‌ تفصيلي عمليات اجرايي‌اش آغاز شود، داراي قابليت‌هاي متفاوت و عملکرد بسيار بهتري نسبت به راکتور قبلي است و خنداب چشم‌انتظار قلب جديد است تا فعاليتش را آغاز کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست

حین سفر با قطار، می‌توانید نهایت لذت را از مسیر ببرید و در کوپه‌های دربست با همراهان خود لحظات دلچسبی را تجربه کنید؛ از طرفی، برخی از قطارها به‌قدری لوکس و مجهز هستند که هیچ کمبودی را در طی سفر احساس نخواهید کرد. این نکته‌ای است که کمتر کسی از آن مطلع است. اگر شما هم اطلاعی از قطارهای لوکس ایران ندارید، همراه ما باشید. اطلاعات این مطلب به شما در خرید بلیط قطار کمک خواهد کرد.

به چه قطارهایی قطار لوکس گفته می‌شود؟

هر مسافری پیش از آن‌که سفری را آغاز کند، ابتدا اطلاعات خود را درباره اقامتگاه‌ها افزایش می‌دهد و با انواع آن‌ها آشنا می‌شود. این در حالی است که کمتر کسی می‌داند قطارها هم مانند اقامتگاه‌ها، کلاس‌های مختلفی دارند؛ ازاین‌رو، پیش از سفر باید به نوع قطار و ویژگی‌های آن نیز توجه شود. در یک توضیح کلی باید بگوییم که کیفیت قطار با دو فاکتور اصلی مشخص می‌شود. مورد اول، امکانات واگن‌ها و کیفیت آن‌ها و مورد دوم، کیفیت ارائه خدمات است. درحقیقت این دو فاکتور مهم در کنار هم، می‌توانند تضمین‌کننده آسایش و راحتی مسافران باشند.

کیفیت واگن‌ها را معمولا با اصطلاح «درجه ۱» و مواردی از این قبیل بیان می‌کنند. در میان قطارهای کشور ما، قطارهای درجه ۱، ۲ و ۳ وجود دارند. یکی از ویژگی‌های قطارهای لوکس، این است که واگن‌های آن‌ها از نوع درجه ۱ باشند. واگن درجه یک باید بدنه دوجداره عایق، شیشه‌های دوجداره، پریز برق ۲۲۰ ولت، سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه و مواردی از این دست را داشته باشد. علاوه‌بر کیفیت واگن، خدمات ارائه‌شده در قطارهای لوکس باید از نوع پنج‌ستاره باشد. اصطلاح «ستاره» چه در هتل و چه در قطار، مربوط به ارائه خدمات است. یک قطار زمانی می‌تواند لوکس باشد که خدماتی را در سطح پنج‌ستاره ارائه کند. البته اصطلاح لوکس تعریف چندان مشخصی ندارد و ممکن است بسیاری از افراد یک قطار چهارستاره با امکانات مطلوب را نیز لوکس بدانند.

معرفی انواع قطارهای لوکس ناوگان ریلی ایران

شرکت‌های ریلی مختلف در تلاش‌اند تا بهترین قطارها را وارد ناوگان ریلی کشور کنند؛ بااین‌حال، تنوع نیز اصلی است که باید رعایت شود و قطارهایی با امکانات مختلف می‌توانند طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها را پوشش دهند؛ به‌این‌ترتیب، مسافران با هر میزان بودجه می‌توانند سفری مطلوب با قطار را تجربه کنند. درحال‌حاضر، چندین قطار لوکس و باکیفیت در شبکه ریلی فعالیت دارند که برخی از آن‌ها درست به‌اندازه یک هتل مجلل، مجهز هستند و آسایشی بی‌بدیل را به شما هدیه می‌کنند. در ادامه، قصد معرفی چند مورد از این قطارها را داریم.

قطار لوکس و پنج‌ستاره فدک

قطار فدک را می‌توان لوکس‌ترین قطار ایران دانست که حقیقتا چیزی از یک هتل کم ندارد. حتی بسیاری از افراد این قطارها را «هتل پنج‌ستاره سیار» معرفی می‌کنند. هرآن‌چه‌که برای سفری دلپذیر و بی‌نهایت دلچسب نیاز داشته باشید، در قطار فدک در اختیار شما قرار می‌گیرد. واگن‌های این قطار از جدیدترین انواع واگن‌ها بوده و بسیار تمیز و زیبا هستند؛ همچنین جدیدترین امکانات و تجهیزات در آن‌ها تعبیه شده تا مسافران آرامش کافی داشته باشند. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید از صفحه‌نمایش‌های باکیفیت کوپه‌ها برای سرگرم‌شدن استفاده کنید یا درصورت تنظیم‌نبودن دما، خودتان آن را تنظیم کنید؛ ازسوی‌دیگر خدمات و پذیرایی با بهترین کیفیت ممکن ارائه خواهند شد. انواع غذاها در رستوران قطار سرو می‌شوند که کیفیت آن‌ها با یک رستوران لوکس برابری می‌کند. هنگام خرید بلیط قطار باید به این نکته توجه داشته باشید که قطارهای فدک در سه کلاس لاکچری، تجاری و اکونومی عرضه می‌شوند. هر یک از آن‌ها بهای متفاوتی دارند و ازنظر ارائه خدمات نیز تفاوت‌هایی دارند.

قطارهای زندگی رجا

شرکت رجا در سال ۱۳۹۶ نوعی قطار را با نام «زندگی» وارد ایران کرد. این قطارها نخستین واگن‌های لوکس ایران بودند که امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار مسافران قرار می‌دادند. هنوز هم قطار زندگی به‌عنوان یکی از بهترین قطارهای پنج‌ستاره شناخته می‌شود و ازنظر ارائه خدمات، همتا ندارد. بهترین خدمات در این قطارها ارائه می‌شوند و سفری خاطره‌انگیز را به شما هدیه می‌دهند. پذیرایی در قطار زندگی با بهترین نوشیدنی‌ها، میان‌وعده‌ها و غذاها انجام می‌شود و امکانات رفاهی نیز برای آسایش بیشتر در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

قطار غزال vip بن‌ریل

از دیگر قطارهای لوکس و باکیفیت ناوگان ریلی می‌توان به قطار غزال vip اشاره کرد. قطار غزال یکی از بهترین قطارهای درجه یک در ایران محسوب می‌شد که چند شرکت معتبر آن را ارائه می‌کنند؛ بااین‌حال، غزال vip فقط توسط بن‌ریل ارائه شده و تنها قطار پنج‌ستاره غزال است. قطارهای غزال معمولی از نوع چهارستاره هستند. غزال vip تجربه یک سفر لوکس و رؤیایی را به شما هدیه کرده و بهترین امکانات را در اختیارتان قرار خواهد داد. بلیط این قطار را می‌توانید در پیش فروش قطار فلای تودی تهیه کنید.

قطار سیمرغ

آخرین قطار لوکسی که در این مقاله فرصت معرفی آن را داریم، قطار سیمرغ است. این قطار از نوع ۴ تخته با ۸ کوپه در هر واگن است و امکانات خاصی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. علاوه‌بر سایر امکانات رایج در قطارهای پنج‌ستاره، سیمرغ به‌تازگی کنسول بازی را نیز به خدمات تفریحی خود اضافه کرده و مسافران با پرداخت هزینه مازاد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

خرید بلیط بهترین قطارها از سایت فلای تودی

افزون‌بر قطارهای معرفی‌شده، چند قطار لوکس دیگر نیز در سیستم راه‌آهن کشور وجود دارند که مجال معرفی آن‌ها را نداشتیم. با مراجعه به پلتفرم معتبر فلای تودی می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره هر نوع قطار را به‌دست آورده و خرید بلیط قطار را با کم‌ترین قیمت انجام دهید. فلای تودی هر نوع بلیط قطار را با کمترین هزینه در پیش فروش بلیط قطار ارائه می‌کند. شما می‌توانید رزرو اقامتگاه، اخذ ویزای توریستی، رزرو تور، خرید بلیط هواپیما و پیش فروش قطار را ازطریق سایت یا اپلیکیشن فلای تودی انجام دهید. همین‌حالا برای یک سفر هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

کد خبر 848385

دیگر خبرها

  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • اعلام هشدار هواشناسی سطح زرد
  • یک میزبانی هیجان‌انگیز در انتظار والیبال ایران