Web Analytics Made Easy - Statcounter

سروری گفت: چرا این اقدام خوب را رئیس جمهور در دولت قبل انجام ندادند. رئیس جمهوری که اعلام می کند می خواهد فراجناحی عمل کند و منافع کشور را در نظر می گیرد چرا امروز که همگرایانش فرمان شهرداری را به دست گرفتند حضور شهردار را مناسب می داند این پارادوکس است. به گزارش جهان نيوز، محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران در توئیتی اعلام کرد رئیس‌جمهور با حضور شهردار تهران در جلسات دولت موافقت کرده است و از این پس محمدعلی نجفی می تواند در جلسات هیئت دولت حضور پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که تقریبا نزدیک به دو دهه است که اجرایی نشد. در زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بودند آیین نامه‌ای تدوین شد که طبق آن شهردار تهران می‌توانست در جلسات هیئت دولت شرکت کند. بعد از این تصمیم کرباسچی بدون حق رأی در جلسات دولت حضور پیدا کرد.

کرباسچی اولین و آخرین شهردار تهران بود که در جلسات هیئت دولت حاضر می شد و این روند با انتخاب شهردار جدید در نخستین دوره شورای شهر تهران یعنی الویری، ادامه نیافت. شهردار بعدی یعنی ملک مدنی که باز هم از اصلاح طلبان بود نیز به جلسات هیئت دولت دعوت نشد.

اختلافات و درگیری های متعددی در شورای شهر اول بر سر انتخاب شهردار و رئيس شورا موجب شد شهردار به جلسات دولت دعوت نشود. اختلافاتی که در نهایت منجر به انحلال شورا توسط وزارت کشور دولت اصلاحات شد. یا انتخاب اعضای شورای شهر دوم احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران معرفی شد؛ اما رئيس دولت اصلاحات از احمدی نژاد برای حضور در جلسات دولت دعوت نکرد. عمر حضور احمدی ن‍ژاد در شهرداری هم چندان نبود و خیلی زود به پاستور رفت. او نیز با شهردار منتخب همان کار را کرد که دیگران با او کردند و مانع ورود شهردار به جلسات هیئت دولت شد. وی حتی در طول دوران ریاست جمهوری خود خواهان کم شدن اختیارات شهرداری تهران شد و گفت مدیریت مترو تهران باید به دولت واگذار شود. در آن زمان محمد خوش چهره نماینده وقت تهران و عضو ائتلاف آبادگران در واکنش به این رفتار احمدی نژاد خواستار شفاف شدن دلایل دعوت نکردن از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیئت دولت شد و آن را برطرف کننده شائبه های سیاسی، تبلیغاتی و منفی ارزیابی کرد.
در سال ۹۲ که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید، محمدباقر قالیباف در اولین دیدار خود از او خواست به آیین نامه حضور شهردار در هیئت دولت عمل کند تا حضور شهردار در کابینه بتواند زمینه هماهنگی‌ های لازم میان شهرداری و دولت را در جهت رفع مشکلات مردم تهران فراهم کند. همان زمان تعدادی از کارشناسان و سیاسیون در گفتگوهای متعددی از موافقت روحانی با حضور شهردار تهران در کابینه خبر می دادند اما در عمل این اتفاق نیوفتاد و از قالیباف برای حضور در جلسات دعوت نشد. با پایان یافتن دوران قالیباف و انتخاب محمدعلی نجفی به سمت شهرداری تهران باردیگر بحث حضور شهردار در جلسات هیئت دولت مطرح شد و به نظر عملیاتی شده است. باید منتظر ماند و دید با همراهی و هماهنگی دولت، شهردار و شورای شهر گرهی از مشکلات شهر تهران باز می‌ شود و مردم شاهد تدبیر و امید در اداره شهرشان خواهند بود یا نه؟ از سوی دیگر حضور شهردار در جلسات کابینه می‌تواند منجر به پیگیری و وصول مطالبات شهرداری از دولت شده موضوعی که می‌تواند بر رشد و توسعه شهر آثار بسیاری داشته باشد.(1)

*بی‌مهری روحانی به پایتخت

در همین حال، وطن امروز نیز نوشت: راه ندادن شهردار تهران به جلسات هیات دولت بدعتی بود که نخستین‌بار رئیس دولت اصلاحات پس از برگزاری انتخابات دوره دوم شورای شهر بنا نهاد و شهردار تهران را از حضور در جلسات هیات دولت منع کرد. این بدعت 14 سال ادامه داشت. حسن روحانی نیز در دولت اول خود از این بدعت دولت اصلاحات نسبت به راه ندادن شهردار پایتخت به جلسات هیات دولت پیروی کرد اما پس از انتخابات شورای شهر پنجم و شهردار شدن محمدعلی نجفی، حالا با موافقت روحانی، دوست و همکار سابق او به جلسات هیات دولت دعوت شده است. دعوتی که محمدعلی نجفی می‌گوید باعث هماهنگی شهرداری و دولت و در نهایت به سود مردم خواهد بود.

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران طی 4 سال گذشته از بی‌مهری دولت نسبت به مشکلات پایتخت گفت. بیشتر گلایه‌های قالیباف مربوط به عدم همکاری دولت با شهرداری تهران در موضوع حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای پایتخت بود.

قالیباف درباره بی‌توجهی دولت به مترو گفته بود در صورت همکاری دولت، مدت زمان فاصله میان قطارها در متروی تهران به زیر 3 دقیقه می‌رسید. او گفت: دوستان دولت بارها به خود من قول دادند اگر در ساخت تونل نتوانستیم به شما کمک کنیم، در خرید واگن‌ها به شما کمک می‌کنیم. بخش عمده مترو مربوط به ایستگاه، تونل، ریل و برق است که این خودش یک صنعت است و در مقابل راحت‌ترین کار خرید واگن خواهد بود. آدم غصه می‌خورد که واگن‌ها نیامد... اگر دولت در این بخش کمک می‌کرد امکان ارسال قطار در هر 5/2 دقیقه در ایستگاه‌ها وجود داشت. در صورت تحقق این امر روزانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر در شهر جابه‌جا می‌شود و در ادامه قادر هستیم نزدیک به ۱۳ میلیون مسافر در شهر جابه‌جا کنیم.

کاهش بودجه شهرداری تهران نیز از جمله مواردی بود که شهردار گذشته با آن مواجه بود. بر اساس گزارش قالیباف به مجلس، دولت بودجه شهرداری در سال 95 را

46 درصد کاهش داد. به گونه‌ای که بودجه تکمیل متروی تهران از 245 میلیارد تومان به 128 میلیارد تومان رسید.
بر اساس گزارش مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران، بدهی دولت به شهرداری تهران حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده است.(2) رئیس جمهور پاسخ این پارادوکس را بدهد پرویز سروری، عضو سابق شورای شهر تهران درخصوص حضور شهردار در جلسات هیئت دولت به خبرنگار فردا گفت: این موضوع اقدام مناسبی است؛ زیرا حجم اقداماتی که شهردار تهران انجام می دهد به اندازه چند وزارت خانه است و طبیعتا هر ناهماهنگی در مرکز کشور می تواند مشکل تولید کند و از این نظر قطعا به نفع شهر و شهروندان است. وی ادامه داد: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا این اقدام خوب را رئیس جمهور در دولت قبل انجام ندادند. رئیس جمهوری که اعلام می کند می خواهد فراجناحی عمل کند و منافع کشور را در نظر می گیرد چرا امروز که همگرایانش فرمان شهرداری را به دست گرفتند حضور شهردار را مناسب می داند این پارادوکس است. سروری تاکید کرد: متاسفانه بعضا منافع ملی تحت تاثیر چالش ها و رویکردهای سیاسی می شود؛ چه دو دولت گذشته و چه دولت فعلی هردو اعلام کردند حضور شهردار را ضروری و لازم می دانند؛ اما به آن عمل نکردند. ما این کار را به نفع شهر می دانیم و معتقدیم که حضور شهردار تهران در هیئت دولت می تواند هماهنگی ایجاد کند و جلوی ناهماهنگی را بگیرد.

*شهردار باشد؛ قالیباف نباشد
روزنامه صبح نیز در اینباره نوشت: وعده حضور شهردار تهران در جلسات کابینه، با آغازین روزهای شروع به کار دولت یازدهم مطرح شد. روزهایی که همه دم از لزوم حضور مدیر ارشد پایتخت در جلسه‌های تصمیم گیری دولت می‌زدند.

دکتر «رحمت الله حافظی» یکی از شناخته شده ترین افرادی بود که در این باره سخن گفته بود. او در سال 92 به «ایسنا» گفته بود:« در جریان این حضور مشکلات شهر تهران به عنوان پایتخت کشور مستقیماً به دولت منتقل می‌شود و یقیناً وقتی اعضای دولت از نزدیک با مسائل تهران آشنا باشند، در تخصیص‌ها و وظایف قانونی که به عهده دارند مساعدت بیشتری خواهند داشت.»

او، این حضور را اقدامی مثبت برشمرد و گفت: اعضای شورا این مساله را از دولت یازدهم می‌خواهیم تا شهردار بتواند در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.

در کنار حافظی، نام اصلاح طلبان شورای چهارم را هم می‌شود لابه‌لای خبرها به عنوان مدافعان حضور شهردار تهران در جلسات کابینه دید. از جمله آقای «محمدمهدی تندگویان» که گفته بود:« شهردار در این دوره حتماً در هیات دولت حضور خواهد یافت چرا که این یک قانون و قاعده است که شهردار تهران باید در هیات دولت حضور داشته باشد. شهردار تهران به عنوان شهردار یک کلانشهر که تمام وزارتخانه‌ها در آن ذی‌نفع هستند باید از مسائل کلی کشور مطلع باشد و از این طریق هم می‌تواند در تدوین لوایح به دولت کمک‌ کرده و هم می‌تواند در مدیریت شهر بهتر عمل کند.»

تندگویان گفته بود:« اگر تاکنون شهردار حضور نداشته به دلیل مشکلات بین دولت و فضای سیاسی بوده است.»
حتی آقای «محمد سالاری» که یکی از دو بازمانده شورای چهارم در دوره جدید شورای شهر تهران هست نیز همان روزها در این باره گفته بود:«درنشست‌هایی که به صورت هفتگی برقرار است تعامل لازم بین شهردار تهران با وزرا و بدنه دولت برقرار می‌شود و می‌تواند در حل بسیاری مسائل مؤثر باشد. بنابراین این موضوع می‌تواند جزو پیشنهادها و خواسته‌های شورا از دولت باشد و به شخصه در شورا برای تبدیل آن به یک خواسته جمعی از طرف شورا تلاش خواهم کرد.»

این تلاش‌ها، شعارها و خواسته‌ها البته در ماه‌های اول آغاز به کار دولت روحانی، پرسش تکراری خبرنگاران نیز بود که تا مدت‌ها هربار پس از پایان جلسه کابینه، پرسش تکراری‌شان، این بود که بالاخره چه زمانی حضور شهردار تهران در جلسه‌های کابینه اعلام خواهد شد؟ پرسشی که البته در دولت یازدهم هرگز پاسخی در مقابلش ثبت نشد تا راه «بهشت» هرگز به «پاستور» نیفتد.(3)

پی نوشت:
1)http://www.fardanews.com/fa/news/720736
2)http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2251&pid=2&type=0
3)http://sobhe-no.ir/newspaper/312/8/12078

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۳۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹گلستانی عازم سرزمین وحی شدند/۷۵ هزار نفر در لیست انتظار حج عمره

سید علی میرقاسم پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از اعزام ۸۵ گلستانی به عمره مفرده بعد از ۹ سال وقفه خبر داد و افزود: با توجه به اینکه استان گلستان یک استان وحدت آفرین است در این کاروان هم شاهد حضور اهل تشیع و هم شاهد حضور اهل تسنن هستیم.

میرقاسم پور گفت: برای انجام مناسک حج در این کاروان یک نفر به عنوان روحانی اهل تشیع و یک نفر به عنوان روحانی اهل تسنن زائران را همراهی می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار گلستانی درانتظار حج عمره مفرده هستند، افزود: طی برنامه ریزی هایی که انجام شده است قرار است بعد از سفر حج تمتع اعزام کاروان های عمره مفرده را آغاز کنیم.

مدیر حج و زیارت گلستان با بیان اینکه قرار است تا پایان سال ۵۰۰ هزار ایرانی به سرزمین وحی مشرف شوند، گفت: از این مقدار سهم استان گلستان سالانه ۱۰ هزار نفر است که برای اعزام این تعداد زائر حدود هشت سال زمان نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: این کاروان ۸۵ نفره دقایقی قبل از فرودگاه بین المللی ساری به سمت سرزمین وحی حرکت کردند.

میر قاسم پور یادآور شد: در روز چهارشنبه ساعت ۹ صبح همایش آموزشی زائران شرق استان در گنبد با حضور سید عباس حسینی مدیر حج و زیارت کشور و مسوولان استان برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 6092399

دیگر خبرها

  • ۸۹گلستانی عازم سرزمین وحی شدند/۷۵ هزار نفر در لیست انتظار حج عمره
  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • دولت سیزدهم به تولید توجه ویژه کرده است
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • تسرسع ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج
  • ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج تسریع می‌شود