Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها>فارس - «خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز از تصویب تهیه طرح جامع مرمتی 27 خانه تاریخی توسط ایتالیایی ها خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد گروه ایتالیایی به عنوان نمونه طرح مرمتی 27 خانه میراث فرهنگی در گذر حاج زینل بافت تاریخی شیرازرا طی دو تا سه ماه تهیه نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسين عباسي مهر با بیان اینکه مستندنگاری 10 هزار بنا در بافت تاریخی شیراز انجام شد، افزود:مستندنگاري 12 هزار پلاك در بافت تاريخي شيراز پيش بيني شده بود كه هم اكنون 10 هزار پلاك مستندنگاري شده و قرار شده بخش كوچكي از اين بافت به عنوان پايلوت و نمونه داراي طرح مرمتي شود.
به گفته وي، گروه ايتاليايي در مرحله اول به صورت پايلوت براي 27 خانه تاريخي در شيراز طرح مرمتي تهيهمي نمايد كه اين بناها در گذر حاج زينل محله سنگ سياه قرار دارد.
عباسي مهر ادامه داد: اين خانه هاي تاريخي در تملك ميراث فرهنگي است و به زودي احيا و مرمت ميشود و كاربري مناسبي هم براي اين آثار تاريخي تعريف خواهد شد.مدير پايگاه بافت تاريخي شيراز با اشاره به لغو تفاهم نامه شهرداري با ميراث فرهنگي مبني بر احيا و مرمت 27 خانه تاريخي گفت: چندي قبل در قالب تفاهم نامه اي، مرمت و تغيير كاربري 27 خانه تاريخي به شهرداري شيراز واگذار شد كه اين تفاهم نامه در حال حاضر لغو شده و طبق برنامه ريزي ها مقرر شده هيات ايتاليايي طرح جامعي براي اين آثار تهيه نمايد.
عباسي مهر ادامه داد: با تهيه اين طرح كه در واقع طرح نمونه اي براي احياي بافت تاريخي است، نقاط ضعف و قوت مشخص مي شود و اميدواريم بتوانيم هرچه سريع تر سروساماني به محدوده بافت تاريخي شيراز بدهيم.
وي بر لزوم احياي اين بافت تاريخي تاكيد كرد و افزود: بافت تاريخي شيراز يكي از مهمترين و ارزشمندترين بافت هاي تاريخي كشور است و بايد احيا گردد.وی با بيان اينكه يكي از شرايط ثبت جهاني آثار و محورهاي تاريخي، تعيين پلان مديريتي بناها و بافت هاست، افزود: در واقع طرح جامع حفاظت شهري شيراز بخشي از پلان مديريتي است كه تاثير بسزايي در تهيه پرونده ثبت ملي و جهاني اين بافت تاريخي دارد و اميدواريم بتوانيم در آينده اي نزديك اين محدوده 357 هكتاري را در فهرست يونسكو قرار دهيم.
عباسي مهر در بخش ديگري از اين گفت وگو از ثبت گذرهاي تاريخي و مركز محلات در اين بافت خبر داد و گفت: متاسفانه گذرهاي تاريخي و مراكز محلات اين شهر مغفول مانده و در حال حاضر با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، قرارداد مطالعاتي دو گذر نصيرنظام كه منسوب به دوره زنديه است و گذر بصيرالسلطنه مربوط به دوره قاجار بسته شده است.
بنابر این گزارش طرح جامع حفاظت شهری برای اولین بار در کشور در بافت تاریخی شیراز با حمایت وزارت راه و شهرسازی کشور، شرکت عمران و بهسازی، سازمان میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری گروه ایتالیایی به سرپرستی پروفسور یوکا یوکیلتو، دکتر آذر سهیل و دکتر کارلو چزاری در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز در حال انجام است.
در مرحله اول این طرح، که شامل مستند نگاری و برداشت میدانی می شود، بیش از ده هزار بنا از مجموع حدود ۱۲ هزار بنای بافت ۳۵۷ هکتاری شهر تاریخی شیراز مستند نگاری شده است.
گفتنی است برداشت اطلاعات از تک تک بناها در زمینه های مختلف از قبیل خصوصیات معماری، وضعیت حفاظتی و کالبدی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار و ... آغاز شده است. هم اکنون در بافت تاریخی شیراز حدود 12 هزار بنا ، عمارت تاریخی و دارای ارزش شناسایی شده است که از این تعداد بیش از 300 اثر در فهرست ملی به ثبت رسیده اند و بالغ بر 500 اثر نیز دارای ارزش تاریخی و فرهنگی می باشد که در این میان محور زندیه از ویژگی های منحصر به فردی چون جایگيری در یک منطقه و سبک معماری درونگرا برخوردار است و هم اینکه این محور به اصلی ترین محورهای گردشگری شیراز تبدیل شده و در بسته سفر گردشگران به خصوص گردشگران ورودی(تورهای خارجی) قرار دارد.

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۳۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.

او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته