Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نخستين نشست شوراي راهبردي برنامه ملي آينده نگاري علم و فناوري در حوزه خودرو روز گذشته وبا حضور معاونين وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوري اطلاعات و فعالين حوزه حمل و نقل کشور، توسط معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مهدي الياسي معاون سياستگذاري ارزيابي راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در نخستين هم‌انديشي شوراي راهبري برنامه آينده نگاري علم و فناوري در صنعت خودرو، ضمن اشاره به مصوبه هيئت وزيران مبني بر نقش معاونت علمي و فناوري به عنوان مجري برنامه ملي آينده نگاري علم و فناوري در کشور، هدف از اين برنامه ملي را خلق گفتمان مشترک مبتني بر علم و فناوري و توجه به فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش‌رو در حوزه‌هاي اولويت در کشور براي استفاده از ظرفيت‌هاي علم و فناوري در حل اين چالش‌ها عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي، با اشاره به اينکه همگرايي فکري براي آينده کشور و به ويژه در صنعت خودرو امري ضروري است، افزود: در اين نشست از تمام ذينفعان صنعت خودرو اعم از «فعالين در صنايع بزرگ»، «نوپا»، «نهادهاي سياستگذار»، «دانشگاه ها» و «نخبگان» اين صنعت دعوت شده است تا با خلق گفتمان و توجه به آينده، همفکري و مدل ذهني مشترک در تصميم گيري‌هاي اين حوزه داشته باشيم.
وي همچنين تصريح کرد: از طريق اين برنامه، يک پلت فرم براي تفکر قبل از عمل ارائه خواهد شد. تفکري عميق و بلندمدت در حوزه حمل و نقل.
وي ادامه داد: در اين برنامه به دنبال تدوين برنامه‌هاي راهبردي و يا تدوين اسناد بالادستي در بخش‌هاي مختلف نيستيم. چرا که متوليان اين بخش‌ها در کشور مشخص بوده و جايگاه معاونت علمي و فناوري نيز تسهيلگري و بسترسازي براي خلق اقتصاد دانش‌بنيان و شکل‌گيري فضايي براي اکوسيستم کارآفريني فناورانه است.
معاون سياستگذاري ارزيابي راهبردي معاونت علمي در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: آينده‌نگاري در کشورهاي توسعه يافته ابزاري براي فکر کردن است. در ايران نيز به دنبال همين نگاه و تفکر در برنامه ملي آينده نگاري هستيم.
الياسي با بيان اينکه مطالعات روش2شناسي و بومي‌سازي برنامه ملي آينده‌نگاري علم و فناوري از حدود دو سال پيش آغاز شده است، عنوان کرد: مسير آينده نگاري رساندن جامعه به يک فکر روشن منتهي مي شود. اگر به دنبال ايجاد اقتصاد فناوارنه هستيم بايد مدل هاي فکري جامعه را تغيير دهيم.
معاون سياستگذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي و فناوري همچنين اظهار کرد: هدف از تشکيل شوراي راهبري برنامه ملي آينده نگاري علم و فناوري در بخش حمل و نقل، مشارکت با ذينفعان فعال در اين صنعت به منظور يافتن بهترين مسير براي ايجاد آمادگي تغيير فکري در جامعه و بهره‎گيري از توانمندي کليه بازيگران فعال در اين برنامه است.
زيست‌بوم جديد حمل و نقل در راه است
در ادامه اين نشست، منوچهر منطقي رييس شوراي راهبردي برنامه ملي آينده نگاري در صنعت خودرو گفت: تحولات در حوزه حمل و نقل تا سال 2030 به اوج مي رسد و استفاده از خودروهاي «برقي»، «خودران» و «شبکه اي» دنيا را فرا خواهد گرفت.
وي افزود: بر اساس مطالعات انجام شده و تجربيات موجود در اين صنعت، خودرو در دنيا يک زيست بوم جديد خواهد داشت که اين زيست بوم جديد، زيرساخت ها، ابزارها و بسترهاي متفاوتي از آنچه در دنياي فعلي وجود دارد نياز خواهد داشت.
به گفته منطقي، بايد ذينفعان بخش حمل و نقل در ايران اين زيست بوم جديد و نيازهاي آن را شناسايي کنند و با مزيت ها و ارزش افزوده آن آشنا شوند.
وي همچنين با اشاره به اينکه تاکنون صنعت خودروي کشور پيروي صنعت خودروي جهان بوده است، بيان کرد: بايد به کمک برنامه آينده نگاري علم و فناوري در صنعت خودرو تلاش کنيم همپاي ديگر کشورها در حوزه صنعت خودرو پيش رويم.
وي در ادامه تصريح کرد: کشورهايي که در ايجاد زيست بوم جديد خودرو حضور نداشته اند مي توانند در اين زيست بوم نقش آفريني و همپاي کشورهاي توسعه يافته حرکت کنند. اين موضوع در مورد ايران نيز صدق مي کند.
منطقي شناسايي عميق آينده را براي اجرايي شدن اين برنامه ضروري دانست و استفاده از فرصت هاي موجود براي توسعه صنعت خودرو را بهترين راهکار اجرايي شدن اين برنامه عنوان کرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود عنوان کرد: در اين برنامه قصد داريم با استفاده از تجربيات و کمک هاي دانشمندان و نخبگان داخلي و خارجي بستري براي هوشمندي صنعت خودرو در کشور ايجاد کنيم.
وي ادامه داد: برگزاري سلسله نشست هاي تخصصي، برگزاري دو فروم بين المللي در نيمه دوم امسال و در نهايت برگزاري سمپوزيوم، از جمله برنامه هايي است که براي ايجاد بسترهاي مناسب اجراي برنامه آينده نگاري علم و فناوري در صنعت خودرو در نظر گرفته ايم.
منطقي الزامات اجرايي شدن اين برنامه را در گرو «مشارکت گسترده همه ذي نفعان»، «وجود يک نگاه جامع و يکپارچه» و «تدوين مسير اجماع و همگرايي در شوراي راهبري برنامه آينده نگاري علم و فناوري در صنعت خودرو» دانست.
تحولات آينده فناوري اطلاعات و ارتباطات، پيشران توسعه در ساير بخش‌ها
نصرالله جهانگرد معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در نخستين هم‌انديشي شوراي راهبري برنامه آينده نگاري علم و فناوري در صنعت خودرو، گفت: درک روشني از فضاي ارتباطات دنيا به ما در شناسايي موضوعات مختلف و چالش هاي موجود کمک مي کند.
وي افزود: در سالهاي اخير وارد نسل جديدي از ارتباطات مخابراتي شده ايمکه اثرات پيراموني آن از تاثيرات اقتصادي و اجتماعي فراتر رفته و وارد حوزه هاي امنيتي شده است.
جهانگرد همچنين تصريح کرد: ايران کشوري در حال توسعه است که شکاف عميق تکنولوژيک با کشورهاي پيشرفته دنيا دارد. ايران بيشتر مصرف کننده تکنولوژي هاي وارداتي است. به همين دليل انتخاب مسير در اين زمينه تحول عظيمي در کشور ايجاد مي کند و از نظر حاکميتي براي کشور اهميت زيادي دارد.
وي، با انتقاد از اين موضوع، ادامه داد: بايد از نظر تکنولوژي به شرايطي برسيم که بتوانيم تسلط به چرخه حيات داخل سرزمينمان را بيشتر کنيم.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود، تاکيد کرد: در حال حاضر 800 هزار دانشجوي مقطع فوق ليسانس در کشور وجود دارد که بايد براي به کارگيري ظرفيتشان در حل مشکلات کشور تمهيداتي انديشيده شود. بايد از توان فکري جوانان براي رفع معضلات کشور استفاده و رفع مشکلات و چالش هاي کشور را تبديل به قانون کنيم تا استحکام حاکميت تضمين شود.
جهانگرد ضمن لزوم پرداختن به مسائل اساسي کشور، نيازهاي اساسي کشور را در چهار حوزه تقسيم بندي کرد و ادامه داد: بايد در بخش «تامين آب شيرين» و « توجه به انرژي غير فسيلي»، «ارتباطات و حمل و نقل بين المللي» و «ارتباطات ديتا و مبادله ديتا براي عموم مردم» اقدامات عاجلي صورت گيرد و برنامه آينده نگاري نيز يکي از اقدامات مفيدي است که بايد به آن توجه شود.
تغيير ذهنيت اساسي‌ترين نياز براي تحول حوزه حمل و نقل است
همچنين در ادامه اين نشست، منصور معظمي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايرا با اشاره به توليد روزانه 6 هزار خودرو در کشور، گفت: در 4 سال گذشته 900 هزار خودرو فرسوده از ناوگان خارج شده که در برابر رقم توليد خودرو در کشور اين عدد بسيار ناچيز است.
وي افزود: سال 94، 970 هزار، سال 95، يک ميليون و 350 هزار خودرو توليد شد و تا پايان سال 96، يک ميليون و 600 هزار خودرو توليد مي شود که اين رقم بسيار بالا است و زندگي و رفت و آمد مردم در شهر را مختل کرده است که لزوم توجه به تحولات اين حوزه را بيش از پيش ضروري مي¬سازد.
معظمي با اشاره به تحولات حوزه صنعت خودرو در جهان، بيان کرد: صنعت خودروي جهان دگرگون شده است و ايران بايد تلاش کند که از اين قافله تکنولوژيک عقب نيفتد.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، تغيير ذهنيت را اساسي ترين نياز براي تحول صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: چگونگي ايجاد اين تحول و چگونگي اجراي آن مهم ترين موضوعاتي است که بايد در اين تغيير ذهنيت به آن فکر کنيم.
وي معتقد است که بايد خواسته هاي مورد نياز در حوزه صنعت خودرو به صورت جمعي ارائه شود و منفعت عمومي بر منفعت بنگاه ارجح شود. خرد جمعي تنها راه حل تغيير ذهنيت در صنعت خودرو خواهد بود.
معظمي همچنين ضمن تأکيد بر لزوم برنامه آينده نگاري حوزه خودرو، آمادگي خود را به منظور مشارکت هر چه بيشتر در اين طرح اعلام کرد..
ضمنا در اين جلسه، «گزارش انقلاب در صنعت خودرو؛ چشم‌انداز سال 2030» از سلسله گزارش هاي آينده نگاري حوزه خودرو توسط دکتر محمد نقي‌زاده، دبير برنامه ملي آينده نگاري در حوزه خودرو ارائه شد.
در پايان نيز مدعوين نظرات و پيشنهادات خود براي اجرايي شدن برنامه آينده نگاري علم و فناوري در حوزه حمل و نقل را بيان کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: اکنون صنعت غذایی کشور پر نشاط است و گردش مالی آن بعد از صنعت پتروشیمی در مقام دوم قرار دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، که در افتتاحیه رویداد فبین‌فود (هم‌رسانی نیاز‌ها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع) در مشهد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرده اند و افراد بسیاری نیز از آن فارغ‌التحصیل شده اند که این افراد باید در صنایع کشور مشغول به کار شوند..

وی گفت: از سوی دیگر صنعت نیز کار‌های زیاد بر زمین مانده دارد که به سختی اداره می‌شوند و به همین دلیل نوآوری در آن کم دیده می‌شود و این معاونت مسئول اشاعه و ترویج فناوری است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با بیان اینکه صنایع به سختی به موضوع تحقیق و توسعه توجه دارند، گفت: این رویداد هم رسانی لازم را ایجاد می‌کند تا در کنار نیاز‌های صنایع، نقدینگی موجود در کشور و البته حضور نخبگان، حرکتی در کشور ایجاد شود تا ظرفیت‌های آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) برای نوآوری در صنعت غذا فراهم شود.

حق جوی جوانمرد اظهار کرد: چشم انداز ما این است که این رویداد در سال‌های آینده بین المللی شود، زیرا غذا یکی از نمایشگر‌های قدرت و فرهیختگی کشور‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که کشور ما با وجود غذا‌های فاخر متشکل از هزاران ترکیب شگفت انگیز، نتوانسته غذا‌های خود را در کنار میراث و فرهنگ مان به جهان معرفی و صادر کند.

شادی بلوریان، دبیر رویداد ملی فبین‌فود نیز با بیان این که این رویداد در سه کلیدواژه نوآوری، غذا و fablab (آزمایشگاه ساخت سریع) دنبال می‌شود، اظهار داشت: زمانی می‌توان از امنیت غذایی سخن گفت، که تمام مردم کشور به غذا در هر زمانی دسترسی داشته باشند و این رویداد سعی در هم‌افزایی بیشتر در این زمینه دارد، زیرا کشور‌های قدرتمند با تهدید غذا سعی در استعمار سایر کشور‌ها دارند.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌توانند رسیدن به امنیت غذایی را با ایجاد زنجیره فناوری و نوآوری تقویت و تسهیل کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به نوآوری دست پیدا کنیم، فب لب‌ها نقش کلیدی در رسیدن آسان و ارزان به محصولات دارند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، خدمات تخصصی و کنترل کیفی، شرایط ارزیابی و ارائه محصول به بازار را فراهم می‌کند.

بلوریان گفت: پژوهش برای پژوهش مورد نیاز ما نیست، بلکه به دنبال تولید محصولی هستیم تا طرح‌های ارزشمند ارائه شده بتواند مشکلات مسیر حرکتی صنایع را تسهیل کند؛ بر همین اساس فب‌لب‌ها درصورتی موفق هستند که بتوانند نیازی از جامعه را برطرف سازند.

وی افزود: در این مسیر فناورانه، وقتی نیازی از سوی صنعت شناسایی و دریافت شد به محققان و نوآوران ارجاع می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای این هم افزایی را فراهم کند.

بلوریان در خصوص رویداد فبین فود هم گفت: بعد از رونمایی از پوستر رویداد ملی فبین‌فود توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی پیش‌رویداد‌هایی با هدف معرفی فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برگزار شد.

به گفته وی، اولین پیش‌رویداد آن با حضور صنایع مختلف، دومین پیش‌رویداد با حضور صنایع، نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سومین پیش‌رویداد نیز با حضور نمایندگان صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

بلوریان افزود: بعد از برگزاری پیش‌رویداد‌ها ۱۰۰ نیاز از صنایع دریافت شد و بعد از غربالگری‌ها ۶۰ نیاز انتخاب شده و به اطلاع فناوران و نوآوران رسید، در این مراسم طرح‌های برگزیده معرفی می‌شوند. در پایان رویداد ملی فبین فود، ۹ تفاهم نامه بین صنایع و افراد نخبه به امضا رسید.

نخستین رویداد ملی فبین‌فود به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور با عنوان هم‌رسانی نیاز‌ها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)  شنبه ۱۳ اردیبهشت به همت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مشهد برگزار شد.

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • تشییع شهید گمنام عملیات خیبر در پارک فناوری نفت باقرشهر
  • گزارش تصویری | تشییع شهید گمنام در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت