Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه شهر مشهد در اولویت شورای پنجم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و نظارت بر محیط زیست شورای شهر مشهدوظیفه حساسی را در راستای برنامه‌ریزی برای حفظ سلامت و بهداشت محیط زندگی شهروندان به دوش می‌کشد و این حساسیت در کلانشهریزائرپذیرمانند مشهد به مراتب دشوارتر و با چالش‌های بیشتر همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم سببشده عملکرد کمیسیون مزبور براساس تخصص محوری پیگیر مباحث مربوط به نظارت و بهداشت باشد همچنان که فعالیت و بررسی مصداقی عملکرد آن نیز می‌تواند بعدتر گویای این امر باشد. با همین محور با محمد حاجیان شهری از اعضای شورای هر مشهد و رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای پنجم مشهد گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: اگر بخواهیم به یکی از مهمترین نارسائی‌های شهری بپردازیم کمبودهای حوزه بهداشت و درمان به ویژه در حاشیه شهر به چشم می‌خورد. کمیسیون شما چه برنامه‌ای برای مدیریت اینکمبود در نظر دارد؟

حاجیان شهری: در وهله‌اول باید بدانیم شهرداری وظیفه‌مستقیم در خدمات رسانی مباحث بهداشتی ندارد. رسالت شهرداری کمک و مساعدت به دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول در این زمینه است. بنا به همین رسالت کارگروه ویژه‌بهداشت و سلامت در این کمیسیون تشکیل شده است. ما با دعوت از بهترین محققان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظرات حوزه بهداشت در طول همین مدت کوتاه دو جلسه برگزار کرده‌ایم و به جمع‌آوری نقطه نظرات این عزیزان پرداختیم.

جمع‌بندی‌ها حاکیاز تمرکز بیش از حد خدمات در حوزه مشهد بود. متاسفانه ارائه خدمات به حاشیه شهر مغفولمانده است. در گام عملی اول در حال مذاکره با علوم پزشکی و وزارت بهداشت برای احداث یکی از بزرگترین مراکز بهداشتی حاشیه شهر هستیم. باید ارائه خدمات بهداشتی به صورت متوازن در تمام سطح شهر مشهد گسترش پیدا کند.

همان‌گونه که در ابتدا هم گفتم شهرداری هم در این امرنه به صورت مستقیم بلکه در قالب مساعدت مانند صدور پروانه ساخت، تامین زمین و... به سازمان‌های مسئول کمک و یاری خواهد رساند. به سازمان خدمات شهری هم سیاست‌های کلی کمیسیون ابلاغ شدهتا بخشی از این کمبودها که به شهرداری مرتبط است مانند پوشش جوی‌ها، هدایت فاضلاب و... حتی در دستور کار فوری قرار گیرد.

تسنیم: کلان شهر مشهدبا توجه به گسترش جغرافیایی و نیز تراکم جمعیتی رو به افزایش آن؛ با خطر آلودگی‌های متعدد محیط زیستی مواجه است که از قرار سازمان محیط زیست استان نیز چندان توجهی به آن نداشته است. نمونه‌های متعدد این آلودگی‌ها مانند آلودگی صوتی اصلاً فراموش شده است. نظر شما چیست؟

حاجیان شهری: سازمان حفاظت از محیط زیست با مشکلات عدیده‌ای مانند کمبود نیروی انسانی و محودیت منابع مواجه است به همین دلیل بیشتر از حوزه خارج از شهر و نقش حفاظتی از محیط زیست را ایفا می‌کند و به همین دلیل اشراف یا ورود کاملی به مسائل حوزه شهری نداشته است.

به نظر بنده صرف اعلام روزانه شاخص آلودگی هوا دردی از آلودگی هوای ما درمان نخواهد کرد. اگر بخواهیم کار جدی و عملی صورت پذیرد باید بر روی دیتای دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی کار پژوهشی و علمی انجام گرفته و حاصل این دیتا به صورت عملی مدیریت شود.

باید با استفاده از همین دیتا و خدمات به مردم اعلام کنیم در چه ساعت‌هایی و در چه نقاطی بیشترین آلودگی هوا وجود دارد، لذا از رفت و آمد در این مناطق خودداری کنند. در واقع با استفاده از این دیتا شهروندان را به مناطق کم خطر هدایت کنیم.

بیینید بخشی از مشکلات را می‌توان با تغییر ساز وکارتسهیل و بهینه کرد. همان‌طور که می‌دانید ساختار جغرافیایی شهر مشهد کاسه‌ای و گودی شکل است و از یک طرف ارتفاعات شمالی و از سمت دیگر به اتفاعات جنوبی منهتی می‌شود. جهت غالب بادها از غرب است. با ارتفاع‌سازی‌های صورت گرفته این بادها به سمت شرق و جنوب شرقی تغییر مسیر می‌دهند که منجر به بروز تغییرات حرارتی و جریان باد می‌شود در نتیجه سرعت جابجایی هوا نیز به واسطه بلندمرتبه سازی ساختمانی کاهش یافته و سببافزایش آلودگی هوا می شود.

با یک کار کارشناسی و ایجاد یک طرح تفضیلی در درازمدت می‌توانیم با ایجاد محددویت‌هایی در حوزه ساخت و ساز، پایه‌های صحیح شهرسازی را در جهت کاهش آلودگی‌ها ایجاد کنیم. این یک مثال بود وگرنه مسائل و موارد زیاد است که قابلیت بررسی و اجرا را دارا باشد.

گذشته از این باید بدانیم در بحث آلودگی هوا به تنهایی کاری از ما ساخته نیست. کمیسیون‌های مختلف مانند حمل و نقل با اولویت کاهش تعداد خودروهای شخصی و یا افزایش سفرهای درون شهری با وسائل نقلیه عمومی نیز باید به یاری بیایند که در حال انجام هماهنگی‌های لازم هستیم.

تسنیم: سازمان‌های ارائه دهنده خدمات شهری مانند آتش‌نشانی در چند حادثه در سال‌های اخیر نشان دادند آن‌گونه که باید آمادگی لازم را چه از لحاظ تجهیزات و چه مدیریت بحران ندارند. شما چگونه فکر می‌کنید؟

حاجیان‌شهری: در نگاه کلان با شما موافقم. ما در زیرساخت ضعیف هستیم. طبق استانداردهای جهانی در ازای هر 50 هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی در شهر وجود داشته باشد. طبق بررسی‌هایی که انجام شد از لحاظ تهیه تجهیزات تا حد ممکن تامین تجهیزات شده است. در زمینهموضوع واگذاری به بخش خصوصی نیز دو نظر موافق و مخالف وجود دارد.

باید دقت کنیم که در واگذاری خدمات شهری مانند آتش‌نشانی نگاه مدیریت شهرداری صرفاً مالی نباشد. شاید بخش خصوصی در زمینه آتش‌نشانی بتواند یک مشکل سقوط آسانسور را به راحتی رفع کنداما آیا برای بروز بحرانی مانند آتش‌سوزی برج سلمان هم آمادگی لازم را دارد؟ درست است که در دنیا خصوصی‌سازی حرف اول را می زد و سببارتقاء سطح خدمات می‌شود اما در ایرانهنوز در گام‌های نخست خصوصی‌سازی مانده‌ایم پس بهتر این است که چنانچه به دنبال خصوصی‌سازی خدمات شهری هستیم به صورت قدم به قدم شروع کنیم؛ به نظرم وارد کردنیک باره‌بخش خصوصی به این حوزهبه مصلحت نباشد.

تسنیم: اما باز هم تمام موضوعات را به انجام کارشناسی‌ دقیق موکول می‌کنید؟

حاجیان‌شهری:مسلماً تمام تصمیم‌گیری‌هایی که در شورای پنجم صورت خواهد گرفت محصول کار کارشناسی دقیق است. این‌که بر اساس منابع مالی موجود تصمیمات و برنامه‌ها تنظیم و ابلاغ شوند؛ در موفقیت پروژه‌ها و طرح‌ها خیلی مهم است. کارشناسان ما باید با رویکرد بودجه موجود به سمت ارزیابی خدمات و ارائه پیشنهاد بروند اما نهایتاً آنچه مصوب و اجرایی خواهد شد تصمیمی است که طبق خرد جمعی در شورای پنجم گرفته می‌شود.

گفت‌وگو از صادق عسکری

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد

سازمان بهداشت جهانی از مستند کردن ۴۴۳ حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات بهداشتی غزه خبر داد.

به گزارش مشرق از الجزیره، سازمان بهداشت جهانی طی پیامی در ایکس(توئیتر سابق) اعلام کرد که ۴۴۳ حمله رژیم اشغالگر به تاسیسات بهداشتی و کارکنان حوزه بهداشت را از زمان شروع جنگ غزه، مستند و ثبت کرده است.

این نهاد بین المللی، همچنین از کشته شدن ۷۲۳ نفر و زخمی شدن ۹۲۴ نفر در حملات رژیم صهیونیستی به تاسیسات بهداشتی خبر داد.

براساس این گزارش، در نتیجه حملات رژیم اشغالگر به غزه، ۱۰۱ مرکز درمانی و ۱۰۶ آمبولانس از بین رفته اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ابعاد خسارت های وارده به برخی از تاسیسات بهداشتی و درمانی غزه مثل بیمارستان «ناصر» در خان‌یونس، هنوز کاملا برای این سازمان روشن نیست.

ارتش رژیم اشغالگر در ماه فوریه، بیمارستان ناصر را محاصره و به آن حمله کرد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از بیماران و کادر درمان این بیمارستان و ویرانی بخش هایی از این مرکز درمانی شد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۳۰۰ کودک و بیمار کشته شده در حمله صهیونیست ها، در گورهای دسته جمعی کنده شده توسط امدادگران، در بیمارستان ناصر دفن شده اند.

دیگر خبرها

  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • ارائه خدمات توان بخشی در اردوی جهادی توان آوران در حاشیه شهر مشهد
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • ارائه بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر خدمت رایگان در حوزه سلامت
  • سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد
  • شناسایی و پلمب دو واحد غیرمجاز در محلات
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال