Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:03:02 GMT

بانگ مرال‌ها آغاز فصل سرمستی در جنگل های هیرکانی

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۴۹۰۵۳

بانگ مرال‌ها آغاز فصل سرمستی در جنگل های هیرکانی

فصل گاوبانگی فرا رسیده و آغاز رقابت گوزن های نر برای از میدان به در کردن سایر گوزن ها و در اختیار گرفتن قلمرو و بقای نسل بزرگترین گوزن ایران که با راهکارهای مدیریتی مناسب به منظور حفظ وحفاظت از این گونه با ارزش همراه است.

به گزارش ایسنا، حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه روزی محیط بانانی بدست می آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم کنند که از جمله این اقدامات برپایی چادرهای گاوبانگی از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه گشت وکنترل و نظارت مناطق زیستگاهی است تا علاوه بر کوتاه کردن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آن ها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی، زیستگاهی وپراکنش این گونه حمایت شده را نیز به دست آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی استان مازندران از گونه های حمایت شده ای است که در جنگل های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش های از خراسان شمالی پراکنش دارد و مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در استان است که در فصل گاوبانگ با برپایی 25چادر و استقرار محیط بانان در این چادرها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه شرق استان را زیر پوشش و حفاظت دارند.

فصل مستی مرالها آغاز شد / گاوبانگی زمانی برای زایش و تدوام حیات گوزن قرمز

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: از 15 شهریور تا 15 مهرماه فصل مستی مرال ها که زمان تداوم نسل و حیات آنها بود، آعاز می شود.

وی با بیان اینکه مرال ها یکی از گونه های گوزن قرمز و یکی از بزرگ‌ترین انواع گوزن است، تصریح کرد: پراکنش این گونه به طور معمول در جنگل‌های هیرکانی بوده و امروزه این حیوانات را بیشتر در بخشی از گیلان، مازندران و گلستان می توان دید.

ربیعی درباره فصل گاو بانگی مرال‌ها اظهار کرد: از 15 شهریور تا 15 مهرماه به مدت یک ماه مرال نر و ماده برای جفت گیری در کنارهم قرار می گیرند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران، خاطرنشان کرد: گاوبانگی زمانی برای زایش و تدوام حیات گوزن قرمز بوده و باوری مرال‌ها به صورت چندهمسری بوده که در فصل جفت‌گیری یا همان گاوبانگی نرها با هم جدال کرده و در نهایت نر غالب حرمسرایی از ماده‌ها را برای خود تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در حرمسرای نرغالب به طور معمول 10 تا 30 نر ماده، گوساله و نرهای جوانی که در جفت یابی شرکت نمی کنند وجود و در طول این یک ماه ترغالب در کنارگله حضور دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در این زمان گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها پرداخته و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند. اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدای مربوطه حرکت کرده تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کنند.

وی افزود:همه این فرآینده به فصل مستی گوزن ها یا گاوبانگی معروف شده اما این صدا تهدید بزرگی نیز برای گوزن ها محسوب می شود. بانگ مرال ها می تواند موجب به شناسایی مکان این حیوانات و سواستفاده شکارچیان شود همچنین در این زمان شکارچیان در نقطه ای کمین کرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، کدو و غیره صدای گوزن ها را تقلید می کنند.

وی تصریح کرد: به دنبال تقلید صدای گوزن، گوزن نری که شکارچیان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حرکت کرده و در مقابل شکارچیان ظاهر شده و به راحتی شکار می شود.

رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش مازندران یادآورشد: برای جلوگیری از شکار مرال ها درفصل گاوبانکی تاپایان مهرماه محیط بانان در اطراف زیستگاه مرال‌ها چادر پایش گاوبانگی برپا کرده و به صورت شیفتی ازمحدوده مراقبت می کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در استان از رامسر تا گلوگاه حدود400 تا 700 مرال وجود داشته باشد گفت: از 15 شهریوماه و درفصل گاوبانگی به دلیل تمرکز در پراکنش مرال ها سرشماری آنها نیز انجام می گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی

 

دکتر سعید شهند افزود: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان است ، در شهرستان‌های  مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه آغاز شده است .

وی با بیان اینکه این سرشماری با حضور تیم های مختلفی از کارشناسان حیات وحش و محیط بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می‌شود، افزود:  آماربرداری دوبار و به فاصله زمانی ۱۰ روز در زیستگاه سمندر در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

شهند با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت بیان کرد : در این پایش، چشمه ها و جویبارهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ناحیه زیست این گونه حاشیه غربی جنگل های زاگرس در شرق حوضه آبریز دجله است  و زیستگاه های آن در استان آذربایجان غربی و مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

 سمندر از راسته دوزیستان دمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشور شناسایی و نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • «وعده صادق» حادثه‌ تاریخ‌ساز/ فصل جدیدی از حیات جبهه مقاومت آغاز شد
  • ۳ سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم