Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، در ۴ ماه نخست امسال از ۱۰ قلم عمده وارداتی به کشور ۶ قلم آن محصولات کشاورزی بوده است.

اقتصاد آنلاین -روژان کیوانلو ؛ در این گزارش آماری برنج با ارزش واردات 603 میلیون دلار با قیمت پایه 934 دلار در هر تن و 3.8 درصد سهم ارزشی از کل واردات در رتبه اول کالاهای وارداتی به کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن ذرت علوفه ای با ارزش 484 میلیون دلار با قیمت پایه 221 دلار در هر تن و 3.1 درصد سهم ارزشی از کل واردات کشور در رتبه دوم قرار دارد.همچنین لوبیای سویا به جز دانه حتی به صورت خرد شده با ارزش واردات 338 میلیون دلار با قیمت پایه 479 دلار در هر تن و 2.1 درصد سهم ارزشی از کل واردات در رتبه چهارم، شکر تصفیه نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبو کننده با ارزش واردات 278 میلیون دلار با قیمت پایه 504 دلار در هر تن و 1.8 درصد سهم ارزشی از کل واردات در رتبه ششم، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب با ارزش واردات 214 میلیون دلار با قیمت پایه 852 دلار در هر تن و 1.4 درصد سهم ارزشی از کل واردات در رتبه هفتم، کنجاله و سایر آخال های جامد سویا با ارزش واردات 213 میلیون دلار با قیمت پایه 401 دلار در هر تن و 1.3 درصد سهم ارزشی از کل واردات در رتبه هشتم جدول 10 رقم عمده کالاهای وارداتی به کشور را در چهارماهه نخست سال 1396 به خود اختصاص داده اند.

هر چند با روی کارآمدن دولت یازدهم وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید تعدادی از این اقلام و کاهش واردات آن ها، طرح های را اجرا کرده و پیشرفت های نیز با افزایش تولید در این محصولات داشته است اما گزارش های آماری واردات نشان می دهد این طرح ها یا به کندی پیش می رود یا چندان موفق نبوده‌اند و این محصولات کشاورزی همچنان در لیست عمده اقلام وارداتی کشور قرار دارند و رکوردار واردات به کشور هستند.

مدیریت واردات برنج با ممنوعیت واردات در فصل برداشت و اعمال تعرفه 40 درصدی واردات و همچنین اخذ مابه‌التفاوت 500 تومانی به ازای هر کیلوگرم برنج وارداتی ، حمایت از تولید دانه‌های روغنی با اجرای خرید تضمینی، حمایت از تولید شکر با استفاده از بذر مناسب، توسعه مکانیزاسیون و سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین انتقال فصل کشت از بهار به پاییز از اقداماتی وزارت جهاد کشاورزی در این طرح ها بوده است، اقداماتی که به نظر می رسد مناسب اما کافی نبوده است و وزرات جهاد کشاورزی باید همتی بیشتری را از خود در ابتدای فصل زراعی جدید که دیروز رسما آغاز شد برای خارج کردن محصولات کشاورزی از جدول 10 قلم عمده وارداتی کشور نشان دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۹۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور